ZAINSPIRUJ SIĘ
Czy chaos na biurku naprawdę oznacza kreatywność?
Porządek na biurku – wydawałoby się, że to mało znacząca rzecz. Tymczasem coraz liczniejsze badania naukowe pokazują, że kreatywny bałagan na biurku wspiera efektywność jedynie u 1% społeczeństwa. Tak więc 99% z nas lepiej pracuje w uporządkowanej i czystej przestrzeni. Ma to związek z jakością pracy, świeżością i spokojem umysłu, a także przyjemnością codziennego podejmowania zawodowych obowiązków.
Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że ze wszystkich czynników stresogennych w pracy – to właśnie z chaosem najłatwiej sobie poradzić.
Druga dobra wiadomość to ta, że zbliżają się wakacje. Być może w otoczeniu, w którym pracujesz, jest to okres mniej intensywny, z większymi możliwościami czasowymi na zmiany. Jeśli tak, rozważ zaplanowanie porządkowaniaw mniej intensywnym okresie. Wtedy ze spokojem będziesz mogła pracować, gdy nie będziesz miała głowy do robienia porządków np. w szczycie sezonu urlopowego.
Jak uporządkować przestrzeń na biurku?
Aby skutecznie przejść przez porządkowanie przestrzeni biurowej warto, by Twoje porządkowanie miało cel i sens. Unikniesz wtedy poczucia utraty czasu czy porzucenia zadania w połowie. Uporządkowanie całego biura czy nawet biurka z przynależnymi mu półkami może się wydawać przytłaczające. Dlatego na początek stawiaj sobie małe cele, takie, których wykonanie nie zajmie Ci dłużej niż 15 minut. W ten sposób uporządkujesz całe otoczenie biurowe, bez większego jednorazowego zmęczenia oraz dużej inwestycji czasu. W przejściu przez cały proces pomogą Ci podstawowe zasady porządkowania, którymi są:
1.Wyznacz stałą porę porządkowania
Gdy planujesz swoją pracę wiesz, że najgorszym terminem na zrobienie zadania jest „kiedyś”. Dlatego wyznacz w kalendarzu dni i pory dnia, w których będziesz porządkować. Nie tylko zwiększy to szanse na wykonanie zadania, ale i pomoże skoordynować je z innymi. Porządkowanie nie będzie przecież jedyną czynnością tego dnia, którą zaplanujesz.
2. Wybierz metodę porządkowania
Do wyboru masz wiele metod porządkowania, względem obszaru, czasu, kategorii przedmiotu. Wybierz jedną najbardziej Ci pasującą oraz odpowiadającą warunkom, w jakich pracujesz. Jeśli w najbliższym sąsiedztwie są biurka kolegów, weź to pod uwagę, zwłaszcza jeśli będziesz porządkować w czasie pracy.
3. Zrób listę kontrolną
Niezależnie jaki sposób porządkowania wybierzesz, przygotuj sobie listę kontrolną z obszarami do zorganizowania lub kategoriami przedmiotów do selekcji.
Lista ta ma być dla Ciebie formą motywacji do kolejnych działań, dlatego zaznaczaj na niej to, co już zrobiłaś. Całościowy efekt to przecież suma drobnych działań. Dlatego lista odciąży Twoją głowę z pamiętania co pozostało do zrobienia. Porządek, choć ważny dla Twojego samopoczucia i komfortu pracy, nie musi obciążać Twojej głowy tą ilością szczegółów prowadzących do celu.
4. Rzeczy przechowuj kategoriami
Najczęściej z tego bierze się bałagan w miejscu pracy – mamy wszystko wszędzie. Przy selekcji przedmiotów pomyśl w jakich miejscach będzie Ci najwygodniej je przechowywać. Kieruj się zasadą, że najbliżej układasz przedmioty, z których korzystasz najczęściej. Najdalej lub w mniej dostępnych miejscach ułóż rzeczy używane sporadycznie. Pamiętaj, by organizować tylko potrzebne rzeczy. Nie twórz w miejscu pracy składu rzeczy niepotrzebnych, będzie Ci trudniej utrzymać porządek na bieżąco. Może to być pierwszym niestety krokiem do powtarzania wielkiej akcji porządkowej za kilka miesięcy.
5. Zaplanuj bieżące utrzymanie porządku
Bieżące utrzymanie porządku zajmuje o wiele mniej czasu niż okresowe gruntowne odgracanie. Przeznacz każdego dnia 5 minut swojej pracy na uprzątnięcie biurka. Rozważ jednak uczynienie z porządkowania biurka rytuału kończącego pracę. O wiele przyjemniej będzie Ci się rozpoczynało pracę następnego dnia. Ułatwiaj sobie także organizację miejsca pracy w ciągu dnia. Przykładowo drobne akcesoria używane bardzo często odkładaj do małego pojemnika, który postawisz na biurku. Tym prostym i łatwym sposobem unikniesz odkładania wielu drobiazgów w przypadkowe miejsca, a więc nie doprowadzisz do chaosu.
Przeczytaj także: Dlaczego warto dbać o porządek w miejscu pracy?
I najważniejsze – ciesz się porządkiem!
Niezależnie, ile czasu zajęło Ci nadanie ładu i funkcjonalnej organizacji w miejscu pracy doceń wykonanie tego zadania. To był istotny krok w kierunku Twojej efektywności oraz przyjemności pracy. I choć wymagał od Ciebie sporo czasu, wysiłku oraz koordynacji z innymi zadaniami. Za chwilę zaczniesz odczuwać korzyści płynące z tej pracy. Odpocznij, zrób sobie przerwę i pomyśl o nagrodzie. Na biurku masz więcej wolnej przestrzeni, zorganizowanej w estetyczny i funkcjonalny sposób, więc postaw na nim ulubiony kwiatek, ramkę ze zdjęciem.
Zdjęcie: Pixabay.com