Czego szukasz

B2B vs umowa o pracę

Jakie są różnice między tymi dwiema formami współpracy? Jakie są wady i zalety każdej z opcji? Jedna z naszych Czytelniczek pracująca w branży IT poruszyła ten temat, a my w tym opracowaniu postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.

  • Aneta Socha - Jaworska - 22/01/2019
młoda kobieta pracuje w swoim domowym biurze

Umowa o pracę

Etat od wielu lat uważany jest za pewną formę zatrudnienia. Mamy ustaloną kwotę, która co miesiąc wpływa na nasze konto i niewątpliwie jest to duży atut. Pracownika chroni kodeks pracy i za naruszenia wobec niego, pracodawcy grożą wysokie kary od 1000 zł do 30000 zł.

Będąc na etacie mamy prawo do płatnego, corocznego urlopu. Pracownicy są jedyną grupą, która ma to zapewnione z mocy prawa. Pozostałe osoby np. wykonujące działalność lub zlecenie muszą o to samodzielnie zadbać – najlepiej zapewniając sobie zapis o płatnych dniach wolnych w umowie.

Kolejną zaletą umowy o pracę jest to, że po stronie pracodawcy jest właściwe obliczenie i zapłacenie za pracownika składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy. Wszelkie dokumenty do ZUS i US także są składane przez pracodawcę.

Wadą umowy o pracę jest to, że zazwyczaj musimy przebywać w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę i wykonywać zadania pod jego kierownictwem. Poza tym, umowa o pracę zazwyczaj ogranicza nas do wykonywania pracy wyłącznie dla jednej osoby. Zapisy o zakazie konkurencji, często bardzo rygorystyczne nie pozwalają nam na dorabianie sobie w branży.

Przy umowie o pracę dochody pracownika są opodatkowane według zasad ogólnych. W branży IT zarobki są raczej wysokie, zatem przy wyższych dochodach będzie trzeba opłacać podatek w wysokości 32%. Dochód, o którym mówię jest to przychód minus koszty.

Przy umowie o pracę koszty mamy ustalone odgórnie i wynoszą one 111,25 zł lub 139,06 zł miesięcznie. Pracownik oprócz biletów miesięcznych, nie może rozliczać kosztów faktycznie poniesionych, nawet gdyby dotyczyły one wykonywanej pracy.

Przypomnę, że rozliczając się na zasadach ogólnych do kwoty 85 528 zł dochodu płacimy podatek w wysokości 18%, a powyżej tej kwoty już 32%. Limit 85 528 zł jest ograniczeniem rocznym, które daje nam w przeliczeniu na miesiąc kwotę ponad 7000 zł.

B2B

Przechodząc teraz do B2B, czyli współpracy dwóch firm, to przy takim modelu, podpisywana jest zazwyczaj właśnie umowa o współpracy lub umowa zlecenie, która jest rozliczana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W przepisach jest niewiele uregulowań w tym zakresie, zatem o istotne dla nas kwestie, jak np. płatne dni wolne w roku (odpowiednik urlopu pracowniczego) warto zadbać w umowie.

Zaletą wykonywania swojej działalności jest to, że możemy zarobić więcej niż na umowie pracę. Dla naszego kontrahenta wystawiamy fakturę, w działalności rozliczamy koszty faktycznie poniesione, związane z działalnością i mamy możliwość wyboru spośród 4 form opodatkowania, a to wszystko sprowadza się do tego, że możemy wybrać dla siebie najkorzystniejsze rozwiązanie i w gruncie rzeczy, decydujemy o tym, ile zapłacimy podatku z naszej działalności gospodarczej i ile faktycznie zostanie w naszej kieszeni. Warto też wiedzieć, że jeśli nie ograniczają nas zapisy w umowie, to możemy wykonywać usługi dla więcej niż jednej firmy.

Niekwestionowaną zaletą wykonywania działalności gospodarczej jest to, że możemy pracować z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Zdarzają się oczywiście sytuacje, że firma, z którą współpracujemy zobowiąże nas do tego, aby co jakiś czas zjawić się w siedzibie, ale zazwyczaj firmy godzą się na pracę zdalną. Jest to duży atut np. dla mam pracujących, bo mogą spokojnie zaprowadzić swoje dzieci do szkoły, czy przedszkola, a potem wrócić i sobie popracować.

Przechodząc teraz do wad, a bardziej powiedziałabym obowiązków, które wiążą się prowadzeniem własnego biznesu, to są to samodzielne:

  • rozliczenie podatków,
  • składek ZUS,
  • składanie dokumentów do urzędu skarbowego i ZUS,
  • prowadzenie dokumentacji księgowej.

Jeśli nie znamy się na tym lub chcemy się skupić wyłącznie na swoim biznesie, to możemy zdecydować się na usługi biura rachunkowego, które się tym wszystkim zajmie.

Na jeszcze jedną ważną rzecz chciałabym zwrócić uwagę, a mianowicie wykonując działalność gospodarczą ponosimy pełną odpowiedzialność za wykonane usługi lub sprzedane towary. Jest to dokładnie odwrotnie niż przy umowie o pracę, gdzie odpowiedzialność spoczywa na pracodawcy.

Ile można wynegocjować przechodząc z etatu na B2B?

Przy okazji przedstawiania wad oraz zalet umowy o pracę i działalności, chciałabym jeszcze poruszyć temat kwoty na fakturze. Jeśli zdecydujemy się na przejście na samozatrudnienie, to musimy podjąć oczywiście temat wynagrodzenia. Można wówczas zaproponować podwójne brutto z umowy o pracę, jako kwotę netto na fakturze. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby starać się o wyższe wynagrodzenia, przy czym podwójne brutto jest uzasadnione bo wówczas nie zmienia się koszt pracodawcy.

Podwójne brutto jest to całkowity koszt pracownika. Ogólnie dla pracodawcy kosztem jest wynagrodzenie brutto pracownika, ale należy pamiętać, że oprócz tego musi on w pewnej części z własnych funduszy sfinansować składki ZUS pracownika. Dokładniej przedstawię to na przykładzie.

Przykład 1 – Pracownik ma określoną w umowie kwotę 7000 zł brutto. Całkowity koszt pracodawcy, czyli podwójne brutto wynosi 8433,60 zł, bo pracodawca ze swojej kieszeni musi zapłacić składkę:

  • emerytalną – 9,76%
  • rentową – 6,5%
  • wypadkową – 1,67% (w branży IT),
  • fundusz pracy – 2,45%
  • fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych – 0,1%

liczone od kwoty brutto wynagrodzenia. Aby szybko i prosto ustalić podwójne brutto należy wyliczyć 120,48% kwoty brutto.

Porównanie

Powyżej przedstawiłam najważniejsze cechy umowy o pracę oraz działalności gospodarczej, a teraz chciałabym je krótko podsumować i porównać.

Kryterium Umowa o pracę Działalność gospodarcza
Forma opodatkowania Zasady ogólne Wybór z 4 form opodatkowania
Składki ZUS Liczone od kwoty brutto, zatem są wyższe niż przy DG. Ustalone odgórnie przedziały z opcją korzystania z ulg – ulga na start, mały ZUS, ZUS wyliczany od przychodu.
Dokumenty Przygotowywane i przesyłane przez pracodawcę. Wszelkie obowiązki dokumentacyjne są po stronie osoby wykonującej DG (można skorzystać z usług biura rachunkowego)
Odpowiedzialność Po stronie pracodawcy. Po stronie osoby wykonującej DG.
Ograniczenia Praca wykonywana jest pod nadzorem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Przy etacie czynności trzeba wykonywać osobiście – nie można ich nikomu podzlecić. Pozostają w kwestii ustaleń między stronami.
Obowiązki Pracownik musi być przeszkolony w zakresie BHP oraz musi posiadać ważne badania lekarskie.

 

Dla pracownika trzeba prowadzić odpowiednią dokumentację np. akta osobowe.

Osoba wykonująca działalność gospodarczą musi prowadzić dokumenty takie jak np. KPIR, rejestry VAT.
Ochrona Pracownika chroni kodeks pracy. Przepisy nie zawierają uregulowań w tym zakresie, liczą się zapisy w umowie.
Wynagrodzenie Wynagrodzenie pracownika jest chronione i nie może być mniejsze niż minimalne wynagrodzenia za pracę. Zależy od negocjacji, natomiast w przypadku samozatrudnionych musi być zapewniona przynajmniej minimalna stawka godzinowa.
Kredyt Dla banku umowa o pracę jest stabilniejszym źródłem przychodu, czyli na etacie łatwiej dostać kredyt. Przy działalności gospodarczej banki zazwyczaj wyliczają niższą zdolność kredytową.
Świadczenia z ZUS Zasiłek np, chorobowy lub macierzyński przysługuje już po miesiącu pracy.

 

Późniejsza renta czy emerytura zależy od kwoty brutto wynagrodzenia.

Zasiłek np, chorobowy lub macierzyński przysługuje po 90 dniach opłacania dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

 

Przedsiębiorca może z konkretnego przedziału wybrać podstawę od której będzie opłacał składki ZUS, a co za tym idzie później otrzymywał zasiłek. Zasiłek nie jest zależny od tego, ile przedsiębiorca zarabia.

 

Późniejsza renta czy emerytura zależy od podstaw od jakich przedsiębiorca opłacał składki ZUS.

Odniesienie do pytań Czytelniczki

W branży IT obecnie coraz popularniejszy jest model B2B. Według mnie jest to z korzyścią dla obu stron. Samozatrudniony ma możliwość decydowania o tym skąd i kiedy oraz ile będzie zarabiał. Firma decydująca się na współpracę z osobą prowadzącą działalność ma natomiast znacznie mniej formalności niż w przypadku umowy o pracę.

Oczywiście etat w branży IT jest możliwy, ale jak sama obserwuję w ostatnim czasie coraz rzadziej stosowany.

Czytelniczka w jednym z pytań zapytała, co zrobić z zawieszoną jakiś czas temu działalnością. I tutaj pojawia się pytanie, co było przedmiotem tej działalności?

Jeśli Czytelniczka prowadziła działalność w zakresie IT, to:

  • może ją teraz wznowić, sprawdzić kody PKD i wykonywać ją dalej lub
  • jeśli chce być na etacie i wykonywać czynności, te które były wykonywane w ramach działalności, to firmę teraz należy zamknąć i dopiero potem podjąć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Socha - Jaworska
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż: IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj). Więcej na: www.infakt.pl

Jak prawidłowo wypełnić JEDZ?

Błąd polegający na wpisaniu w wymaganym polu numeru identyfikacji podatkowej „Numer VAT” numeru niepoprzedzonego prefiksem PL nie musi być w żaden sposób konwalidowany. Jest to brak natury formalnej. W obrocie krajowym polski wykonawca w ogóle nie ma obowiązku wskazywania prefiksu PL.
  • Zofia Kowalska - 21/06/2019

Problem

Zgodnie z instrukcją wypełniania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia z 14 lutego 2018 r. zamieszczoną na stronie UZP w części II „Informacje dotyczące wykonawcy” w przypadku wykonawców posługujących się numerem VAT należy wpisać NIP poprzedzony symbolem PL.

Jak prawidłowo postąpić, jeśli ofertę złożył wykonawca, który posługuje się numerem VAT i który wpisał w wyznaczonym miejscu numer identyfikacji podatkowej, ale niepoprzedzony symbolem PL, tak jak nakazuje Instrukcja. Czy w związku z tym zamawiający może uznać, że miejsce „Numer VAT” zostało prawidłowo wypełnione, czy powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia JEDZ w powyższym zakresie?

Rozwiązanie

Wykonawca w postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych zgodnie z art. 25a ust. 2 Prawo zamówień publicznych jest zobowiązany złożyć oświadczenie w postaci jednolitego dokumentu. Zgodnie z formularzem stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. (Dz. Urz. UE nr L 3 z 6 stycznia 2016 r.) w sprawie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), wykonawcy wypełniają odpowiednio część II:

  • A (informacje ogólne),
  • B (informacje dotyczące osób reprezentujących),
  • C (informacje dotyczące podmiotów trzecich),
  • D (informacje dotyczące podwykonawców), oraz części od III do VI formularza.

W części I A (JEDZ) wykonawca jest zobowiązany uzupełnić informacje dotyczące numeru VAT. W formularzu należy wpisać „Numer VAT, jeżeli dotyczy” lub alternatywnie: „Jeżeli numer VAT nie ma zastosowania, proszę podać inny krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest wymagany i ma zastosowanie”.

Co zrobić z niekompletnym JEDZ? Sprawdź >>

To oznacza, zgodnie z zamieszczonym komentarzem do wypełniania JEDZ dostępnym na stronie UZP, że wykonawcy posługujący się numerem VAT powinni wpisać ten numer (numer identyfikacji podatkowej poprzedzony symbolem PL). Zatem wykonawca jest zobowiązany uzupełnić JEDZ o informacje w zakresie numeru identyfikacji podatkowej poprzedzonego symbolem PL (gdy posługuje się numerem VAT) bądź numeru, którym posługuje się w związku z prowadzoną działalnością (np. REGON).

Natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące wykonawcami zamieszczają numer ewidencyjny PESEL, jeżeli posługują się nim do celów podatkowych.

Zauważyć należy, że przedsiębiorcy nadawany jest unikatowy numer identyfikacji podatkowej – NIP. Jest to dziesięciocyfrowy numer identyfikacji podatkowej. Jeśli do numeru NIP dodamy symbol (prefiks) PL, stanie się on jednocześnie numerem identyfikacji podatkowej VAT UE.

W obrocie krajowym NIP z prefiksem PL nie jest obowiązkowy, aby zaś móc używać prefiksu PL, konieczna jest osobna rejestracja. Podmioty zarejestrowane w kraju jako podatnicy VAT czynni, będący równocześnie zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, nie powinny tym samym w transakcjach krajowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej zawierającym prefiks PL.

Zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy o VAT krajowi podatnicy VAT są zobowiązani do posługiwania się NIP z przedrostkiem PL w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT. Wobec powyższego można stwierdzić, iż ujęcie w treści JEDZ prefiksu PL ma charakter wyłącznie informacyjny i dotyczy wyłącznie sytuacji wskazanych powyżej.
Jego brak zaś nie będzie stanowił błędu w rozumieniu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, który prowadziłby do konieczności wezwania wykonawcy do złożenia ponownie formularza JEDZ poprawionego o wpis w postaci prefiksu PL.

Więcej o jednolitym europejskim dokumencie zamówienia na www.portalzp.pl

Andrzej Łukaszewicz – konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Zamówień Publicznych, prowadzi szkolenia zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, reprezentuje przed KIO, ekspert Portalu Zamówień Publicznych i Prywatnych www.portalzp.pl

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska

Jak wprowadzić równowagę między życiem rodzinnym a zawodowym?

13 czerwca państwa Unii Europejskiej przyjęły dyrektywę, która ma sprawić, że ojcowie poprzez urlopy rodzicielskie będą bardziej zaangażowani w opiekę nad dziećmi zaraz po narodzinach. Ma to się przyczynić do większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 21/06/2019
rodzina na spacerze

Równowaga między życiem rodzinnym a zawodowym

Jeszcze w czerwcu 2018 r. Polska była przeciwna zawartemu kompromisowi za względu na klauzulę, która nakazuje dzielenie się urlopem rodzicielskim między ojcem i matką. W Polsce urlop taki może, ale nie musi być przekazywany. W tym roku przedstawiciel władz z Warszawy wstrzymał się od głosu. Komisja Europejska proponowała, że ojcowie będą musieli wykorzystać 4 miesiące urlopu rodzicielskiego. Niewykorzystany urlop miał przepadać i nie mógł być przekazany drugiemu rodzicowi.

Państwa członkowskie wpłynęły na zmianę przepisów

Z taką propozycją Komisji Europejskiej nie zgodziły się państwa członkowskie i przegłosowana w tym roku dyrektywa zakłada indywidualne prawo do czterech miesięcy urlopu rodzicielskiego, z których dwa nie będą mogły ulec przeniesieniu na drugiego rodzice. Niewykorzystany przez ojca płatny urlop przepadnie.

Urlop ojcowski po urodzeniu się dziecka

Inną, nową propozycją ma być urlop ojcowski, (nie w Polsce), który ma wynosić przynajmniej 10 dni roboczych w okresie narodzin dziecka i być on płatny w takiej samej wysokości, jaką prawo UE obecnie przewiduje dla urlopu macierzyńskiego.

Work-life balance

Ta dyrektywa i propozycje Komisji Europejskiej dotyczące równowagi między życiem zawodowym i prywatnym mają zwiększyć uczestnictwo kobiet w rynku pracy oraz być kolejnym krokiem w promowaniu równości kobiet i mężczyzn w UE. Na chwilę obecną nie ma zbyt wielu inicjatyw zachęcających mężczyzn do korzystania z urlopu rodzicielskiego czy ojcowskiego. Dzięki takim propozycjom kobiety mają szansę być mniej obarczone niepłatną pracą i zyskają więcej czasu na płatne zatrudnianie się. Mogłoby to tez pomóc zmniejszyć różnicę w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn.

Urlop opiekuńczy

Jeszcze jedną propozycją ma być urlop opiekuńczy dla pracowników, którzy z powodów zdrowotnych muszą zajmować się swoimi krewnymi. Taki urlop ma wynosić rocznie pięć dni roboczych. Kraje członkowskie będą mogły określić inny okres referencyjny oraz decydować, czy urlop przyznawać na zasadzie indywidualnej i na jakich ewentualnych dodatkowych warunkach.

Parlament Europejski przegłosował te regulacje 4 kwietnia. Proces legislacyjny na poziomie unijnym zakończy się w momencie przyjęcia ich przez Radę Unii Europejskiej. 20 dni po jej opublikowaniu w dzienniku urzędowym dyrektywa wejdzie w życie. Państwa członkowskie będą miały trzy lata na wprowadzenie jej zapisów do prawa krajowego.

Źródło: businessinsider.com

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail