Czego szukasz

Czy mieszkając za granicą, można założyć firmę w Polsce?

Osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania inne niż Polska coraz częściej decydują się na założenie działalności właśnie na terenie naszego kraju. Pierwszym pytaniem, które może się pojawić w takiej sytuacji jest to, czy taką działalność w ogóle będzie można założyć, skoro nie zamieszkuję w Polsce.

Odpowiedź na pytanie, czy mieszkając za granicą można założyć działalność gospodarczą w Polsce jest bardzo prosta – można 🙂 Poniżej prezentujemy warunki, które należy spełnić, aby można było taką działalność założyć.

Kto może założyć firmę w Polsce?

W myśl polskich przepisów prawa podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach.

Co do zasady w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą może założyć osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat oraz posiada pełną zdolność do czynności prawnych, którą nabywa się z chwilą uzyskania pełnoletniości.

Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, działalność w Polsce na takich samych zasadach jak polscy obywatele, będą mogli założyć obcokrajowcy:

  • z państw Unii Europejskiej,
  • z państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
  • z państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi.

Działalność w Polsce mogą założyć również obywatele innych państw niż te wymienione powyżej. Konieczne jest wówczas spełnienie dodatkowych warunków opisanych poniżej:

1. Posiadanie w Rzeczypospolitej Polskiej:

  • zezwolenia na pobyt stały,
  • zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
  • zezwolenia na pobyt czasowy udzielony członkowi rodziny cudzoziemca w celu połączenia z rodziną,
  • statusu uchodźcy,
  • ochrony uzupełniającej,
  • zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany,
  • zezwolenia na pobyt czasowy i pozostania w związku małżeńskim, zawartym z obywatelem polskim zamieszkałym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania działalności gospodarczej, udzielone ze względu na kontynuowanie prowadzonej już działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG.

2. Korzystanie w Rzeczypospolitej Polskiej z ochrony czasowej,
3. Posiadanie ważnej Karty Polaka,
4. Bycie członkiem rodziny cudzoziemca będącego lub nie będącego obywatelem Unii Europejskiej.

O czym pamiętać zakładając firmę? 5 ważnych zagadnień

Składki ZUS – w którym kraju podlegamy ubezpieczeniu?

W sytuacji, gdy osoba prowadząca działalność na terytorium Polski zamieszkuje w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej podlega ona ustawodawstwu tego państwa, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie ma znaczenia w takim wypadku fakt miejsca zamieszkania tej osoby.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku prowadzenia działalności w Polsce i dodatkowo zatrudnienia na umowę o pracę w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej. W takim wypadku osoba ta podlega przepisom prawa państwa, w którym wykonuje pracę na podstawie podpisanej umowy o pracę.

Czy na macierzyńskim można założyć firmę? Czy warto i jak to zrobić?

Podatki – właściwość urzędu skarbowego

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce, mające miejsce zamieszkania inne niż adres prowadzenia działalności podlegają na terenie Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terenie Polski (jest to tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym za dochody osiągane na terytorium Polski uważa się dochody z:

  • pracy wykonywanej na terytorium RP na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  • działalności wykonywanej osobiście na terytorium RP, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  • działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium RP;
  • położonej na terytorium RP nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości;
  • papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych
    niebędących papierami wartościowymi;
  • tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce;
  • tytułu należności regulowanych.

Wg polskich przepisów właściwość urzędu skarbowego dla celów podatku dochodowego i podatku VAT określana jest wg miejsca zamieszkania przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą.

W sytuacji, gdy osoba prowadząca działalność w Polsce posiada miejsce zamieszkania inne niż terytorium Polski, to w takim wypadku właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście.

11 zalet samozatrudnienia. Znasz je wszystkie?

Założenie działalności krok po kroku – jakie czynności należy wykonać?

Krok 1 – Złożenie wniosku CEiDG-1

Jednoosobową działalność gospodarczą możemy założyć w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terenie całej Polski.
Na wniosku CEiDG-1 podajemy pełną i skróconą nazwę firmy, a także wskazujemy kody PKD określające rodzaj wykonywanej przez nas działalności gospodarczej.

W kolejnych krokach wskazujemy wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym (do wyboru mamy zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową), a także wskazujemy naczelnika urzędu skarbowego, pod który będziemy podlegać (w przypadku osób niemających miejsca zamieszkania na terenie Polski właściwym urzędem skarbowym dla celów podatku VAT i podatku dochodowego PIT jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście).

Od 20 maja 2017 roku przedsiębiorca na wniosku CEiDG-1 może dokonać również zgłoszenia do ZUS. Wraz ze złożeniem wniosku CEiDG-1 możemy złożyć następujące dokumenty: ZUS ZUA, ZUS ZZA, ZUS ZCNA, ZUS ZIUA i ZUS ZWUA.

Krok 2 – Rejestracja do ZUS-u

W momencie, gdy przedsiębiorca nie dokona zgłoszenia do ZUS na wniosku CEiDG-1 będzie musiał tego dokonać na oddzielnym wniosku. Na podstawie wniosku CEiDG-1 przedsiębiorca zostaje zarejestrowany w ZUS jako płatnik.

Konieczna będzie jeszcze jednak rejestracja jako ubezpieczonego, której dokonujemy na formularzu ZUS ZUA i ZUS ZZA.

Krok 3 – Zgłoszenie do VAT

Ostatnią już kwestią do rozważenia przez przedsiębiorcę na początku własnego biznesu jest rejestracja do VAT.
Większość podatników może korzystać ze zwolnienia z VAT już od samego początku prowadzonej firmy.

Możemy skorzystać ze zwolnienia podmiotowego (do limitu osiąganego przychodu w wysokości 200 000 zł) lub zwolnienia przedmiotowego (ze względu na rodzaj prowadzonej działalności).

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na bycie VAT-owcem, składa do właściwego urzędu skarbowego (Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście) wniosek VAT-R.

Podatnik, który przy rejestracji do VAT chciałby od razu uzyskać numer VAT-UE, na deklaracji VAT-R zaznacza wówczas odpowiednie pola w części C3. Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Działalność w Polsce można założyć samodzielnie lub zlecić to firmie zewnętrznej. Z pewnością druga opcja jest wygodniejsza dla przyszłego przedsiębiorcy, pozwoli ona zaoszczędzić czas związany z wizytami w urzędach na rozwój swojego biznesu.

Jak założyć firmę – co, gdzie, jak i kiedy? Q&A

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie