Czego szukasz

11 zalet samozatrudnienia. Znasz je wszystkie?

Znajdujesz pracę swoich marzeń, ale … okazuje się, że musisz założyć firmę aby współpraca była możliwa. Nazywa się to współpraca w ramach samozatrudnienia. Dla przyszłego partnera biznesowego takie rozwiązanie, wiąże się z mniejszą ilością obowiązków i jest dla niego korzystne finansowo. A jak to wygląda z Twojego punktu? Z punktu widzenia samozatrudnionego?

  • Karolina Szopa - 23/10/2018
młoda kobieta w swoim domowym biurze

Co to jest samozatrudnienie?

Decydując się na samozatrudnienie należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG. Oznacza to rozpoczęcie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej (o czym trzeba pamiętać zakładając działalność). Z firmą zlecającą wykonanie usług współpracujemy na stosunkowo elastycznych zasadach – szczegółowe ustalenia zależą od  podpisanej umowy. Przedsiębiorca wystawia faktury za świadczone usługi, przekazuje je do partnera biznesowego i czeka na uregulowanie należności.

Osoba samozatrudniona ponosi odpowiedzialność za swój biznes. Prowadzenie firmy oznacza bowiem wykonywanie czynności na własny rachunek i na własne ryzyko. Na przedsiębiorcy ciąży również obowiązek dopełniania wszelkich formalności urzędowych, takich jak złożenie deklaracji, rozliczenie podatków czy zapłata składek ZUS.

Czy samozatrudnienie się opłaca?

Przeanalizujmy najpierw plusy takiego rozwiązania:

1. Wyższe wynagrodzenie

Porównując samozatrudnienie do umowy o pracę możemy otrzymać wyższe wynagrodzenie za tą samą pracę – przy założeniu, że koszty pracodawcy pozostaną bez zmian.

Przykładowo, osoba zarabiająca na etacie 5 000 zł brutto otrzyma 3 550 zł netto, a całkowity koszt pracodawcy wyniesie około 6 030 zł. Przy założeniu stosowania przez przedsiębiorcę jako formy opodatkowania zasad ogólnych, zwolnienia z VAT, opłacania dużego ZUS-u z dobrowolną składką chorobową oraz braku kosztów firmowych w danym miesiącu: wartość brutto na fakturze to 6 030 zł, a po odliczeniu wydatków poniesionych na składki i zaliczki na podatek dochodowy pozostaje samozatrudnionemu kwota 4 230 zł netto.

Ostateczny zarobek samozatrudnionego jest oczywiście uzależniony od umowy, która zostanie podpisana.

2. Większa swoboda

Własna działalność to zdecydowanie większa swoboda, elastyczność godzin pracy, to my decydujemy, kiedy i jak długo pracujemy. Taka forma współpracy często pozwala na pracę zdalną, na którą pracodawca zazwyczaj nie wyraża zgody dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę. Może to być szczególnie istotne dla kobiet, które pragną pogodzić bycie mamą z pracą zawodową. Zakładanie działalności w trakcie zasiłku macierzyńskiego jest możliwe.

3. Więcej klientów = większe bezpieczeństwo

Prowadzenie firmy daje możliwość pozyskania nowych kontrahentów, a co za tym idzie zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Przedsiębiorca posiadający więcej odbiorców swoich usług staje się bardziej niezależny. Podejmując współpracę także z innymi firmami, maksymalizujemy przychody.

4. ZUS bez zmian

Kolejne kontrakty, zlecenia, wykonane usługi w ramach działalności nie implikują zapłaty wyższych składek do ZUS-u. Wysokość opłacanych składek na ubezpieczenia społeczne zależy od przedsiębiorcy, a nie państwa i rzeczywistych przychodów. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą określają bowiem podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pod warunkiem ustalonego dolnego i górnego limitu.

5. Nowe możliwości

W każdym momencie przedsiębiorca ma możliwość poszerzenia zakresu prowadzonej działalności poprzez dokonanie aktualizacji wniosku CEIDG-1 i dodanie nowych kodów PKD. Oznacza to, że osoba prowadząca firmę ma szansę zarabiać nie tylko w zakresie swojej głównej specjalizacji, ale także spróbować swoich sił w innych dziedzinach – pogłębić hobby, rozwinąć się artystycznie czy wprowadzić na rynek innowacyjny produkt.

W przypadku etatu chęć spróbowania czegoś nowego wiąże się z założeniem firmy i dodatkowymi opłatami. Osoba samozatrudniona nie przyjmuje na siebie zwiększonego ryzyka, nic nie traci podejmując próby rozwoju w różnych kierunkach. Nawet jeżeli dodatkowy plan się nie uda i nie pozwoli wypracować zysków to podatek pozostanie bez zmian – uzależniony jest bowiem od osiągniętego przychodu.

6. Wybór opodatkowania

Bycie przedsiębiorcą daje możliwość wyboru formy opodatkowania. Najbardziej opłacalna dobierana jest przede wszystkim na podstawie osiąganych przychodów, ponoszonych kosztów i rodzaju czynności jakie wykonujemy.

7. Rozliczanie wydatków w firmie

Działalność opodatkowana na zasadach ogólnych lub liniowo pozwala rozliczać wydatki związane z działalnością. Koszty odejmowane są od przychodów i w ten sposób otrzymujemy dochód do opodatkowania (w uproszczeniu – im więcej kosztów firmowych, tym mniejszy podatek). Przykładowe wydatki firmowe stanowiące koszty uzyskania przychodów mogą być związane z samochodem, którym dojeżdżamy do pracy czy użytkowanym sprzętem (telefonem, komputerem).

8. No i VAT

Czynni podatnicy VAT mogą odliczać podatek VAT od zakupów firmowych. Wpłacie do urzędu podlega bowiem kwota stanowiąca różnicę pomiędzy podatkiem należnym (doliczonym do ceny sprzedawanych przez nas usług), a podatkiem naliczonym (płacimy go przy zakupach towarów i usług niezbędnych w działalności gospodarczej).

9. Emerytura

Wysokość emerytury jest w rękach przedsiębiorcy, który samodzielnie deklaruje kwotę stanowiącą podstawę do wyliczenia wartości poszczególnych składek na ubezpieczenia społeczne. Zależność jest prosta – im wyższa składka emerytalna, tym większą otrzymamy w przyszłości emeryturę. Jeżeli zależy nam na zwiększeniu tego świadczenia warto rozważyć podwyższenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zadeklarowana kwota stanowi podstawę do wyliczenia wartości wszystkich składek społecznych, nie można opłacać jednej składki zwiększonej, a pozostałe zostawić na najniższym możliwym poziomie.

Zapłacone składki społeczne to inwestycja w przyszłość, która dodatkowo zmniejsza wysokość bieżącego podatku dochodowego do zapłaty (poniesione składki na ubezpieczenie społeczne stanowią koszty uzyskania przychodów).

10. Zasiłek macierzyński

W analogiczny sposób (zwiększając podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne) osoba samozatrudniona może podwyższyć wartość zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego.

11. Ciekawe oferty

Na rynku możemy spotkać się z różnego rodzaju ofertami dostępnymi tylko dla przedsiębiorców. Zakładając działalność gospodarczą dostajemy między innymi szansę na uzyskanie ciekawej oferty leasingu czy najmu długoterminowego samochodu.

Sprawdź, co warto wiedzieć decydując się na samozatrudnienie.

Polecamy także: Czy na macierzyńskim można założyć firmę? oraz O czym pamiętać zakładając firmę. 5 ważnych zagadnień. 

A zanim zdecydujesz się na samozatrudnienie, koniecznie przeczytaj u nas jeszcze: 6 wad samozatrudnienia – sprawdź zanim się zdecydujesz!

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu pod artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected], nasi eksperci z inFakt.pl odpowiedzą.

Zdjęcie: Storyblocks.com

jak_znaleźć_dobrą_pracę_po_przerwie_banner

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Szopa
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Już jest! Raport Employer Branding w Polsce 2020 od HRM Institute!

Jeśli interesujesz się tematem employer brandingu, to mamy dla Ciebie coś wyjątkowego! Raport Employer Branding w Polsce 2020 to podsumowanie autorskiego badania HRM Institute, na temat najważniejszych zagadnień i aktualnych trendów branży EB w Polsce. Kliknij i pobierz raport za darmo!.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 27/10/2020
czarne tło w żółte kropki,grafika raportu, napisy employer branding w polsce raport

Już jest! Raport Employer Branding w Polsce 2020

To już kolejna edycja Employer Branding w Polsce – autorskiego badania HRM Institute, prowadzonego od 2012 roku. Jak co roku do badania zaproszone zostały osoby z branży EB, które dzieliły się swoją wiedzą, doświadczeniem i opiniami na temat obecnej sytuacji na rynku.

Tym razem, oprócz stałych elementów raportu, dających możliwość śledzenia dynamiki zmian w branży rok po roku, znalazły się dodatkowe zagadnienia związane z COVID-19.

Jak zatem wygląda rzeczywistość employer brandingowa w Polsce w 2020 roku?
Jakie zmiany nastąpiły na rynku w związku z pandemią?
Jakie są budżety EB organizacji w bieżącym roku i kto zasługuje na miano lidera?

Tego wszystkiego dowiesz się z Raportu Employer Branding w Polsce 2020!

Z radością informujemy, że portal mamopracuj.pl jest Patronem Medialnym Raportu Employer Branding w Polsce 2020!

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania!

Grafika: HRM Institute

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Jak napisać CV po angielsku?

Czy jesteś świeżo upieczoną mamą, która chce wrócić na rynek pracy po macierzyńskim? A może chciałabyś zmienić pracę i potrzebujesz nowego CV? Niezależnie od tego, na którym etapie kariery jesteś, CV jest niezbędną częścią procesu rekrutacyjnego. Coraz więcej pracodawców wymaga życiorysu po angielsku. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak powinno wyglądać takie CV oraz jakich błędów się wystrzegać, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
  • Anna Wójcik - 26/10/2020
dłonie dwóch osób na biurku zajętych sprawdzaniem CV

Niezbędne elementy CV po angielsku

Oto najważniejsze sekcje CV, przetłumaczone na angielski:

1. Podsumowanie zawodowe – Professional Summary

Podsumowanie zawodowe, zwane też profilem zawodowym, nie jest popularną sekcją w polskim CV. Dlatego umieszczenie podsumowania na górze CV od razu wyróżni Cię na tle innych kandydatów. Podsumowanie to szansa na przedstawienie Twojego doświadczenia i największych dokonań zawodowych lub kluczowych kompetencji. Oto jak wygląda przykładowy profil zawodowy:

Results-driven senior software engineer with 5 years of experience in developing both mobile and web applications. Expert in Java, JavaScript, and Android. Skilled in leading global IT teams of up to 50 people, developing business plans, and requirements specifications.

2. Doświadczenie zawodowe – Work Experience

Każdy pracodawca poszukuje nieco innych kompetencji i doświadczenia zawodowego, dlatego przed wysłaniem kolejnego CV, warto żebyś spojrzała na ogłoszenie o pracę i postarała się zidentyfikować czego poszukuje pracodawca.

W powyższym ogłoszeniu pracodawca wyraźnie poszukuje testera automatycznego zaznajomionego m.in. z front-endem, HTML-em, CSS, JavaScriptem lub gitem. Te oto słowa kluczowe warto wymienić w profilu zawodowym, a także na nich skupić się w doświadczeniu zawodowym.

Przeczytaj także: [01] Jak opisać przerwę w CV związaną z opieką nad dzieckiem?

3. Wykształcenie – Education

Daty po angielsku zapisuje się nieco inaczej niż w języku polskim. Wrzesień 2019 zapiszesz po angielsku w następujący sposób:

  • 09/2019 lub
  • September 2019.

4. Umiejętności – Skills

Wymieniając swoje umiejętności, warto mieć na względzie ogłoszenie o pracę i pożądane kompetencje. Jeśli pracodawca poszukuje komunikatywnego project managera, warto wymienić takie umiejętności jak:

  • active listening
  • enabling collaboration
  • great public speaking skills
  • conveying the organization’s vision

5. Zainteresowania – Hobbies and Interests

Ponadto, w CV powinny się znaleźć tylko najistotniejsze informacje, dlatego dane kontaktowe (wystarczy telefon, email), zapisujemy w następujący sposób:

Uwaga: angielskie CV nie zawiera miejsca urodzenia, stanu cywilnego ani daty urodzenia.

Przeczytaj także: Jak napisać dobre CV w 9 krokach?

Najczęściej popełniane błędy w CV po angielsku:

1. Kalki językowe

Uważaj na kalki językowe, czyli bezpośrednie tłumaczenie wyrazu lub zwrotu z polskiego na angielski. Oto te najczęściej występujące w CV, liście motywacyjnym czy podczas rozmowy o pracę:

  • actual – rzeczywisty; current – aktualny
  • affair – romans; scandal – afera
  • chef – szef kuchni; boss/superior – szef
  • eventual – ostateczny; possible – ewentualny
  • fabric – tkanina; factory – fabryka
  • fatal – śmiertelny; dreadful – fatalny
  • paragraph – akapit; article – paragraf
  • pension – emerytura; salary – pensja

2. Mylenie czasów

Wielu Polaków ma problem z poprawnym zastosowaniem czasu Past Simple i Present Perfect, ponieważ Present Perfect nie występuje w naszym języku. Past Simple służy do określenia przeszłości, która w żaden sposób nie łączy się z teraźniejszością. Natomiast Present Perfect opisuje czynności, które wydarzyły się w przeszłości, ale trwają do teraz lub w inny sposób wpływają na teraźniejszość. Sama zobacz różnicę:

I worked with SAP – pracowałam z systemem SAP, aczkolwiek już z niego nie korzystam. Dla pracodawcy może oznaczać to, że zapomniałam już jak działają pewne funkcjonalności.

I have worked with SAP – pracowałam i nadal pracuję z systemem SAP. Najprawdopodobniej codziennie uczysz się czegoś nowego i sprawnie się posługujesz SAP-em.

3. Niestosowanie gerund

Gdy mamy więcej niż jeden czasownik w zdaniu, zazwyczaj drugi z nich przyjmuje formę bezokolicznika. Czasami jednak drugi czasownik przyjmuje formę gerund (czasownik + końcówka -ing). Oto najczęściej używane czasowniki, po których występuje forma -ing:

  • look forward to – oczekiwać
  • to be used to – być przyzwyczajonym
  • to give up – poddawać się/zaniechać
  • to enjoy – cieszyć się z czegoś, lubić coś robić
  • to put off – przekładać

Szczególnie warto zapamiętać wyrażenie I look forward to hearing from you soon (oczekuję na twoją odpowiedź), gdyż występuje ono często w listach motywacyjnych oraz mailach.

Jeśli stworzenie CV po angielsku lub inne elementy rekrutacji po angielsku w IT są dla Ciebie wyzwaniem, daj nam znać w krótkiej ankiecie jakiego wsparcia potrzebujesz.

Przeczytaj także: Co każda mama może wpisać w swoje CV?

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Wójcik
Jest jednym z autorów eksperckiego bloga Pomoc w Angielskim - o angielskim w IT i biznesie. Jest fanką nowych technologii, poprawnej angielszczyzny i kotów. Prywatnie miłośniczka podróży i włoskiej kuchni.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×