Czego szukasz

6 wad samozatrudnienia – sprawdź zanim się zdecydujesz!

Nie każda praca = umową o pracę…. Może się zdarzyć, że otrzymasz propozycję współpracy w ramach tzw. samozatrudnienia. Takie rozwiązanie oznacza mniejszą ilość obowiązków po stronie partnera biznesowego i jest dla niego korzystne finansowo. Ale czy dla Ciebie będzie równie atrakcyjne? Jak to wygląda z punktu widzenia samozatrudnionego? Pisaliśmy już wcześniej o zaletach samozatrudnienia, teraz rozprawimy się z wadami takiego rozwiązania, abyś mogła sama zdecydować!

  • Karolina Szopa - 23/03/2017
Laptop na biurku

O czym musisz wiedzieć decydując się na samozatrudnienie?

1. Papierologia…

Prowadzenie własnej firmy to przede wszystkim więcej obowiązków formalnych do spełnienia. Przedsiębiorca zobowiązany jest bowiem do terminowego składania odpowiednich deklaracji i regulowania zobowiązań (zapłaty podatków czy składek do ZUS-u), a także kompletowania i przechowywania w dokumentacji faktur, deklaracji czy zawartych umów (przez określony okres czasu).

2. Odpowiedzialność

Działalność gospodarcza z jednej strony wiąże się z szerszym zakresem swobody, ale z drugiej oznacza też większą odpowiedzialność. W razie gdyby współpraca nie układała się należycie, łatwiej jest ją zakończyć z samozatrudnionym niż z pracownikiem na etacie. W przypadku osoby posiadającej umowę o pracę przepisy jasno określają okres wypowiedzenia, prawo do wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego lub otrzymania ekwiwalentu pieniężnego, a często nawet odprawy. Warto zabezpieczyć się podpisując zadowalającą dla obu stron umowę o współpracę. Poczucie bezpieczeństwa może też dać nam pozyskanie nowych kontrahentów czy rozszerzenie zakresu prowadzonej działalności o dodatkowe czynności.

3. Brak przywilejów pracowniczych

Decydując się na samozatrudnienie możemy stracić różnego rodzaju przywileje pracownicze zapewnione przez kodeks pracy lub wewnętrzne ustalenia firmy. Przykładowo osobie zatrudnionej na etacie (w przeciwieństwie do przedsiębiorcy) przysługuje płatny urlop wypoczynkowy. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, by w zawartej umowie widniał zapis przewidujący przerwę na wypoczynek przedsiębiorcy. Przywileje takie jak pakiety medyczne, sportowe, finansowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, kursy językowe i inne mogą dotyczyć też osób samozatrudnionych – wszystko zależy od umowy. Warto przed ostateczną decyzją porozmawiać o jak najkorzystniejszych warunków współpracy, aby obie strony były zadowolone ze współpracy.

4. Uwaga na współpracę z byłym pracodawcą

Jeżeli nawiązujemy kontakty biznesowe z byłym pracodawcą to trzeba mieć na uwadze, że taka współpraca zazwyczaj oznacza wykluczenie z przywileju opłacania preferencyjnych składek ZUS. W przypadku wykonywania czynności (o takim samym charakterze jak te wchodzące w zakres naszych obowiązków na etacie) na rzecz firmy, w której byliśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (przed dniem rozpoczęcia prowadzenia działalności) w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym, tracimy prawo do małego ZUS-u.

5. Uwaga na współpracę z byłym pracodawcą – cd.

Przedsiębiorca nie może wybrać podatku liniowego jako formy opodatkowania, jeżeli w danym roku podatkowym świadczy usługi (o takim samym charakterze jak te, które wykonywane były lub w dalszym ciągu są wykonywane w ramach umowy o pracę) na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Podatek liniowy dla osoby samozatrudnionej będzie dostępną formą opodatkowania poczynając od kolejnego roku podatkowego następującego po roku, w którym rozwiązany został stosunek pracy.

6. Trudniej o kredyt

Uzyskanie kredytu może być łatwiejsze dla osób zatrudnionych na etacie niż dla przedsiębiorców (przede wszystkim w pierwszych miesiącach prowadzenia działalności). Dla części banków najlepszym zabezpieczeniem spłaty może być umowa o pracę na czas nieokreślony. Szczegółowe warunki udzielania kredytów uzależnione są jednak od danego banku i wewnętrznych procedur, nie ma tutaj jednoznacznych zasad, przepisów.

Podsumowując, możemy stwierdzić że każdy powinien na podstawie przedstawionych informacji, przeanalizować czy i dla niego samozatrudnienie okaże się atrakcyjne. Różne priorytety i oczekiwania względem pracy, kariery oraz wiedza co z czym się wiąże, powinny mieć decydujący wpływ na wybór formy zatrudnienia.

Każda forma zatrudnienia ma swoje plusy i minusy. Przeczytaj także u nas: 11 zalet samozatrudnienia >>

oraz Czy na macierzyńskim można założyć firmę?

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu pod artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected], a nasi eksperci z inFakt.pl odpowiedzą.

Zdjęcie tytułowe: kaboompics.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Szopa
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail