Czego szukasz

Własna firma na etacie – czy to się opłaca?

Osoby pracujące na etacie często szukają dodatkowych źródeł dochodu. Jednym z nich może być założenie własnej działalności. Jednoczesne prowadzenie firmy i umowa o pracę ma sporo plusów m.in. niższe zobowiązania wobec ZUS-u, czy stały dochód dający poczucie bezpieczeństwa.

młoda kobieta pracuje w biurze

Jakie składki opłaca przedsiębiorca na etacie?

W przypadku, gdy w ramach umowy o pracę otrzymujemy przynajmniej minimalną krajową, to jesteśmy zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Nie ma znaczenia wymiar etatu, istotna jest wyłącznie wysokość wynagrodzenia.

Osoby posiadające umowę o pracę, ale zarabiające mniej niż wynosi aktualna minimalna krajowa zobowiązane są do regulowania wszystkich składek na ubezpieczenia.

Samozatrudnienie czy etat?

Rezygnacja z umowy o pracę, a mały ZUS

Dobrze prosperująca firma i coraz większa ilość kontrahentów może w późniejszym czasie wymagać od nas większego zaangażowania i rezygnacji z etatu.

W takim wypadku przedsiębiorca musi opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Warto jednak mieć na uwadze, że osoby prowadzące działalność mają prawo do skorzystania z małego ZUS-u, ale tylko wtedy gdy spełnione są następujące warunki:

  • nie posiadały firmy w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych licząc od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
  • nie będą świadczyć czynności na rzecz byłego pracodawcy, gdy mają one taki sam charakter jak obowiązki wykonywane na etacie.

Preferencja w postaci małego ZUS-u przysługuje przez 24 pełne miesiące od momentu założenia działalności. W przypadku, gdy rezygnujemy z etatu przed upływem tego okresu, możemy opłacać preferencyjne składki przez okres 24 miesięcy pomniejszony o liczbę miesięcy, w trakcie których płaciliśmy tylko składkę zdrowotną. Po upływie tego czasu konieczna jest zmiana na duży ZUS.

Nowe składki ZUS w 2018 roku – mały i duży ZUS

Czy warto założyć firmę na etacie?

Własna firma na etacie oznacza zatem niższe zobowiązania wobec ZUS-u. Jest to duży plus dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i jednocześnie prowadzących firmę.

Oczywiście takie rozwiązanie wiąże się z ograniczonym czasem, który możemy przeznaczyć na rozwój swojego biznesu. Własna działalność oznacza również konieczność pilnowania terminów zapłaty składek, podatków czy dostarczania odpowiednich dokumentów do urzędów.

Z drugiej strony mając pewne źródło dochodu łatwiej jest podjąć decyzję o założeniu własnej działalności, która może przynieść w przyszłości spore korzyści finansowe. W razie niepowodzeń w każdym momencie można zawiesić lub zlikwidować firmę.

Decyzję o ewentualnym rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu trzeba podjąć samodzielnie po dokładnej analizie wad i zalet takiego rozwiązania.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×