Czego szukasz

O czym pamiętać zakładając firmę? 5 ważnych zagadnień

Dlaczego nie zakładać firmy 1. dnia miesiąca? Kiedy warto być VAT-owcem? Co to są kody PKD? Podejmując decyzję o założeniu firmy warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dobrze się nad nimi zastanowić, ponieważ wiele z tych decyzji może mieć bardziej trwałe efekty i duży wpływ na Twoją działalność oraz jej opłacalność. Podpowiadamy na co warto zwrócić uwagę. A może masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami, odpowiemy! Na Wasze pytania odpowiadać będą specjaliści firmy inFakt. No to zaczynamy!

  • Izabela Burdzel, Anna Pisu - 03/10/2016

Dlaczego nie warto zakładać firmy 1. dnia miesiąca?

Prawo do tzw. małego ZUS-u przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące. Zatem wystarczy, że założymy działalność 2. dnia miesiąca, a zyskamy prawie cały dodatkowy miesiąc na preferencyjnej stawce ZUS.

Zakładając działalność 1. dnia miesiąca preferencyjny czas zaczyna się właśnie od tego miesiąca.

Pokazując to na praktycznym przykładzie:

  • przedsiębiorca otwiera działalność 2 października 2016. Za październik (bez jednego dnia) płaci „mały ZUS”,
  • za okres od listopada 2016 do października 2018 przedsiębiorca płaci „mały ZUS”,
  • pierwszy tzw. „duży ZUS” zapłaci za listopad 2018 (płatność do 10. grudnia, ponieważ składki ZUS płacimy za miesiąc poprzedni).

Zatem zakładając firmę 2 października 2016, pierwszy „duży ZUS” zapłacimy 10 grudnia 2018. Jak widać jeden dzień może zdecydować czy mały ZUS będzie trwał o prawie 1 miesiąc dłużej.

Kto ma prawo do małego ZUS-u?

Prawo do tzw. małego ZUS-u mają osoby, które:

  • nie prowadziły działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy (co równocześnie oznacza, że prawo do preferencyjnego ZUS-u nie jest jednorazowe).
  • nie będą współpracować z firmą (wykonując te same obowiązki), w której byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w roku założenia działalności oraz w roku poprzednim. Co ważne, warunek ten nie dotyczy umów o dzieło oraz zleceń.

W 2016 r. mały ZUS wynosi 465, 28 zł (wraz z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym).

Jak wybrać kody PKD?

Zakładając firmę należy wypełnić formularz CEIDG-1. Podaje się w nim m.in. nazwę firmy oraz wybiera się kody PKD. Jest to symbol, który oznacza zakres prowadzonej działalności. Co ważne, przedsiębiorca może wybrać dowolną liczbę kodów PKD zupełnie bezpłatnie.

Warto pamiętać, że kod wybrany jako pierwszy to kod wiodący, który oznacza główny obszar działalności. Co istotne, wybór kodu PKD może mieć znaczenie przy starcie w przetargach czy ubieganiu się o dotację.

Lista kodów PKD jest określona i to z niej dokonujemy wyboru odpowiednich dla swojej działalności.

kawa_biurko_infakt_640

Zasady ogólne czy ryczałt – co wybrać?

Decyzja o formie opodatkowania jest jedną z najbardziej kluczowych decyzji dla przedsiębiorcy. Wpływa na wysokość podatku dochodowego do zapłaty oraz sposób prowadzenia dokumentacji firmowej.

Warto dokładnie przemyśleć tę kwestię, dlatego, że formę opodatkowania można zmienić na inną tylko raz w roku (do 20 stycznia).

Generalnie przedsiębiorca ma do wyboru 4 formy opodatkowania:

  • zasady ogólne
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
  • podatek liniowy
  • karta podatkowa

Zasady ogólne są najczęściej wybieraną formą, może ją wybrać każdy właściciel jednoosobowej firmy. Jest to opodatkowanie oparte na skali podatkowej:

  • 18% (w przypadku dochodów do wysokości 85 528 zł),
  • 32% (od nadwyżki dochodu przekraczającego wartość 85 528 zł).

Wszelkie przychody oraz wydatki należy ewidencjonować w Księdze Przychodów i Rozchodów. Głównym elementem wyróżniającym tę formę opodatkowania jest możliwość rozliczania kosztów oraz opcja korzystania z ulg i kwoty wolnej od podatku.

W przypadku ryczałtu, podatek wyliczany jest jako stały procent od przychodu. Jednak co istotne, nie ma opcji rozliczania kosztów oraz z tej formy nie może skorzystać każdy przedsiębiorca. Lista działalności, które mogą skorzystać z ryczałtu jest ograniczona, są to m.in. wolne zawody, budowlańcy, pośrednicy handlowi, właściciele punktów gastronomicznych.

Warto zastanowić się nad wyborem formy opodatkowania, ponieważ nie zawsze dany sposób może się opłacać. Na przykład w przypadku ryczałtu, jeśli ponosimy duże zakupy w celu prowadzenia firmy, których nie odliczymy od podatku, może to być mniej korzystne rozwiązanie.

Kiedy warto być VAT-owcem?

Jednym z głównych pytań jakie zadaje sobie osoba, która zakłada firmę to czy warto być VAT-owcem. Na początek warto zaznaczyć, że nie każdy przedsiębiorca musi nim być. Są jednak branże, które są zobligowane do rejestracji do VAT, m.in. świadczenie usług prawniczych, doradczych, jubilerskich, sprzedaż alkoholu.

Obowiązek rejestracji pojawia się także w momencie przekroczenia limitu 150 tys. zł obrotu.

Jeśli nie będziesz prowadzić działalności w branżach, które są zobowiązane do rejestracji jako czynny podatnik VAT, możesz podjąć decyzję dobrowolnie.

Zostanie VAT-owcem opłacalne jest szczególnie wówczas, jeśli VAT od zakupów jest wyższy od VAT od sprzedaży. Wówczas przysługuje zwrot nadwyżki VAT. Zatem, jeśli planujesz często dokonywać zakupów na firmę, warto rozważyć rejestrację do VAT.

Drugim istotnym aspektem jest to, czy będziesz świadczyć usługi dla osób fizycznych czy także dla VAT-owców. W pierwszym przypadku może okazać się, że, jeśli jesteś VAT-owcem, Twoje usługi będą droższe dla odbiorcy (osoby fizycznej, będziesz powiększać cenę o VAT). W drugim przypadku, kontrahenci będący VAT-owcami chętniej współpracują z innymi firmami także zarejestrowanymi do VAT.

Bycie VAT-owcem opłaca się także w przypadku sprzedaży usług dla innych firm za granicę. Nie naliczasz wówczas VAT od sprzedaży (płaci go klient), ale masz prawo do odliczania VAT od zakupów.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected]

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

Zdjęcie: pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Izabela Burdzel, Anna Pisu
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

Projekt Mamo Pracuj laureatem nagrody Employer Branding Excellence Awards!

Kampania wizerunkowo-rekrutacyjna, przygotowana we współpracy z Capgemini Polska, a skierowana do mam wracajacych do pracy, otrzymała główną nagrodę w konkursie EBExcellence Award w kategorii "Kampania rekrutacyjna off-line"! Rozdanie nagród odbyło się 5 czerwca 2019 roku podczas Gali konkursu. To dla Nas ważna chwila! I dzięki, za Wasze zaufanie do tego co robimy!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 13/06/2019
Nagroda Employer Branding Excellence Awards, na zdjęciu Angelika Gawlik-Gajda, Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Projekt Mamo Pracuj laureatem nagrody Employer Branding Excellence Awards!

Employer Branding Excellence Awards 2019  to uroczysta gala, podczas której zostały wręczone nagrody dla pracodawców, którzy prowadzili najlepsze działania employer brandingowe w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ideą konkursu organizowanego przez HRM Institute jest nagrodzenie i zaprezentowanie najlepszych praktyk employer brandingowych w Polsce, które mogą stać się wzorem i inspiracją dla innych. Nagrody zostały wręczone już po raz ósmy. Do zdobywców głównych nagród trafiły statuetki łucznika, specjalnie zaprojektowane i ręcznie wykonane na tę okazję.

Employer Branding Excellence Awards Prelegrnci

W tym roku do konkursu wpłynęło 150 zgłoszeń. Z każdym rokiem jest coraz więcej dobrych kampanii i działań employer brandingowych, coraz więcej firm angażuje się w budowanie marki pracodawcy, co jest bardzo pozytywnym zjawiskiem. Dobre kampanie robią nie tylko duże firmy, posiadające równie duże budżety, ale także mniejsze organizacje.

Nagrody w konkursie przyznawane są w siedmiu kategoriach:

  • Strategia,
  • Kampania rekrutacyjna off-line,
  • Kampania internetowa,
  • Wewnętrzna kampania wizerunkowa,
  • Innowacja EB,
  • Film rekrutacyjny / wizerunkowy,
  • Strona / Zakładka kariera / Landing page.

Nasz wspólny projekt z Capgemini Polska otrzymał główną nagrodę w kategorii Kampania rekrutacyjna off-line 2019

Wkrótce opiszemy projekt w szczegółach!

A tymczasem zapraszamy do profilu Capgemini Polska w naszej Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie! 

Wyróżnienia w tej kategorii należą do: IKEA Retail, PZU, Toyota Motor Manufacturing Poland.

Serdecznie gratulujemy!

Employer Branding Excellence Awards statuetki

Nagrodzeni w pozostałych kategoriach to:

Kategoria Strategia EB 2019
Zwycięzca: Netguru
Wyróżnienie: Freightliner PL, Eko-Okna, McDonald’s Polska, Lidl Polska

Kategoria Kampania internetowa 2019
Zwycięzca: AmRest
Wyróżnienie: Budimex, Empik, EY, mBank

Kategoria Wewnętrzna kampania wizerunkowa 2019
Zwycięzca: Credit Agricole Bank Polska, McDonald’s Polska
Wyróżnienie: Data Art, Deloitte Polska, Accenture, Roche Polska

Kategoria Innowacja EB 2019
Zwycięzca: PwC
Wyróżnienie: Accenture, Capgemini Polska, Solaris Bus & Coach

Kategoria Film rekrutacyjny / wizerunkowy 2019
Zwycięzca: Atos Global Delivery Center Polska
Wyróżnienie: Lidl Polska, Performante, Edge One Solutions, EY

Kategoria Strona / Zakładka kariera / Landing page 2019
Zwycięzca: DGS Poland
Wyróżnienie: Danone, Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka, Aviva

Wszystkim zwycięzcom, wyróżnionym oraz uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Każdemu należą się ogromne brawa!

Źródło i zdjęcia: HRM Institute oraz archiwum prywatne

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Mamo Pracuj partnerem programu Facebook Pomaga w Rozwoju!

Nasza Fundacja obok Pracuj.pl i Harvard Business Review Poland, została partnerem programu "Facebook Pomaga w Rozwoju". Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałożycielka naszego portalu wzięła udział w spotkaniu prasowym w związku ze startem platformy w Polsce. Program Facebook'a to szereg bezpłatnych kursów online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do poszukiwania pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich. Każda mama, która chcę się rozwijać w tym zakresie, znajdzie coś dla siebie!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 06/06/2019
Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj wraz z portalem Pracuj.pl oraz magazynem Harvard Business Review Poland, została partnerem programu „Facebook Pomaga w Rozwoju”!

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Fundacja Mamo Pracuj została jednym z trzech partnerów nowego programu rozwojowego Facebook’a.

Program Facebook pomaga w rozwoju pozwala na udział w bezpłatnych kursach online z zakresu marketingu cyfrowego, przygotowania do procesu rekrutacyjnego przy poszukiwaniu pracy oraz rozwoju umiejętności miękkich.

Nasze materiały podpowiadające, jak wracić na rynek pracy po przerwie, zasilają wiedzowo platformę.

Z badania opinii, które zrealizowaliśmy wśród przedsiębiorców, wiemy, że 72% menedżerów określa kompetencje cyfrowe jako ważne w procesie rekrutacji – ważniejsze nawet niż to, jaką szkołę ukończył kandydat.

„Widzimy, że podnoszenie kompetencji cyfrowych jest niezbędne dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Dlatego wspieranie mieszkańców Polski w tym zakresie jest jednym z naczelnych celów Przestrzeni. Uruchamiając program “Facebook pomaga w Rozwoju” podejmujemy kolejny duży krok w jego realizacji” – wyjaśnia Jakub Turowski z Facebook’a

Program Facebook pomaga w Rozwoju to kursy obejmujące zagadnienia:

  • marketingu społecznościowego,
  • bezpieczeństwa w sieci,
  • analizy danych,
  • oraz porady na temat skutecznego planowania kariery.

Platforma jest dostępna dla każdego, dlatego zachęcamy do uczestnictwa osoby chcące się rozwijać lub planujące się przekwalifikować.

Polska w tyle krajów Europy

Zaledwie 40% Polaków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, a Polska znajduje się na 24 miejscu wśród 28 państw członkowskich UE (Dane Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej DESI).

Program dostępny jest pod adresem rozwoj.fb.com i zawiera obecnie cztery kursy w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy marketingu cyfrowego i podzielona jest na dwa stopnie: „Pierwsze kroki” i „Idź dalej”. Druga związana jest karierą i oferuje kurs przygotowawczy do procesu rekrutacyjnego „Jak znaleźć pracę” i program „Zabłyśnij w pracy”, zajmujący się tematami współpracy w zespole i ćwiczeniem kompetencji miękkich. Kolejne programy mają rosnąc z czasem.

Odpowiedź na potrzeby konkretnych grup społecznych

Z rozwoju i poszerzania swoich umiejętności chcą korzystać również osoby, które powracają na rynek pracy. Jedną z takich grup są właśnie mamy, które szukają zatrudnienia.

„Przed kobietami wracającymi na rynek pracy po przerwie stoi wiele wyzwań. Muszą się mierzyć zarówno z nowymi obowiązkami domowymi, ale także inną rzeczywistością w firmie, zmianami technologicznymi czy nowymi wymaganiami i oczekiwaniami pracodawców. Często także ze stereotypowym podejściem do pracy kobiet. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb kobiet na rynku pracy, mądre wspieranie ich i umożliwienie ciągłego rozwoju, a przede wszystkim uelastycznienie form pracy” – Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, współzałozycielka portalu mamopracuj.pl i Wiceprezes Fundacji Mamo Pracuj tłumaczy

Dostęp do platformy jest całkowicie bezpłatny. Wymaga zalogowania się przez platformę Facebook, za pomocą numeru telefonu bądź adresu e-mail. 

Facebook pomaga w Rozwoju - przemawiająca Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Start programu ogłoszono 31 maja 2019 roku. W maju upłynął także rok od otwarcia Przestrzeni from Facebook, czyli centrum społeczności Facebooka w Warszawie, w którym odbywają się różnego rodzaju wydarzenia poświęcone debacie publicznej i rozwojowi kompetencji cyfrowych. W pierwszym roku działalności odbyło się tam ponad 350 wydarzeń, a miejsce odwiedziło przeszło 15 tysięcy osób.

Facebook pomaga w Rozwoju - Agnieszka Czmyr-Kaczanowska oraz prowadząca

Facebook pomaga w Rozwoju - prelegenci

Źródło: na podstawie materiałów prasowych

Zdjęcia: własność Facebook, autor: Bartek Bartosiński, fantasmatic.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail