Czego szukasz

O czym pamiętać zakładając firmę? 5 ważnych zagadnień

Dlaczego nie zakładać firmy 1. dnia miesiąca? Kiedy warto być VAT-owcem? Co to są kody PKD? Podejmując decyzję o założeniu firmy warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dobrze się nad nimi zastanowić, ponieważ wiele z tych decyzji może mieć bardziej trwałe efekty i duży wpływ na Twoją działalność oraz jej opłacalność. Podpowiadamy na co warto zwrócić uwagę. A może masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami, odpowiemy! Na Wasze pytania odpowiadać będą specjaliści firmy inFakt. No to zaczynamy!

  • Izabela Burdzel, Anna Pisu - 03/10/2016

Dlaczego nie warto zakładać firmy 1. dnia miesiąca?

Prawo do tzw. małego ZUS-u przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące. Zatem wystarczy, że założymy działalność 2. dnia miesiąca, a zyskamy prawie cały dodatkowy miesiąc na preferencyjnej stawce ZUS.

Zakładając działalność 1. dnia miesiąca preferencyjny czas zaczyna się właśnie od tego miesiąca.

Pokazując to na praktycznym przykładzie:

  • przedsiębiorca otwiera działalność 2 października 2016. Za październik (bez jednego dnia) płaci „mały ZUS”,
  • za okres od listopada 2016 do października 2018 przedsiębiorca płaci „mały ZUS”,
  • pierwszy tzw. „duży ZUS” zapłaci za listopad 2018 (płatność do 10. grudnia, ponieważ składki ZUS płacimy za miesiąc poprzedni).

Zatem zakładając firmę 2 października 2016, pierwszy „duży ZUS” zapłacimy 10 grudnia 2018. Jak widać jeden dzień może zdecydować czy mały ZUS będzie trwał o prawie 1 miesiąc dłużej.

Kto ma prawo do małego ZUS-u?

Prawo do tzw. małego ZUS-u mają osoby, które:

  • nie prowadziły działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy (co równocześnie oznacza, że prawo do preferencyjnego ZUS-u nie jest jednorazowe).
  • nie będą współpracować z firmą (wykonując te same obowiązki), w której byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w roku założenia działalności oraz w roku poprzednim. Co ważne, warunek ten nie dotyczy umów o dzieło oraz zleceń.

W 2016 r. mały ZUS wynosi 465, 28 zł (wraz z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym).

Jak wybrać kody PKD?

Zakładając firmę należy wypełnić formularz CEIDG-1. Podaje się w nim m.in. nazwę firmy oraz wybiera się kody PKD. Jest to symbol, który oznacza zakres prowadzonej działalności. Co ważne, przedsiębiorca może wybrać dowolną liczbę kodów PKD zupełnie bezpłatnie.

Warto pamiętać, że kod wybrany jako pierwszy to kod wiodący, który oznacza główny obszar działalności. Co istotne, wybór kodu PKD może mieć znaczenie przy starcie w przetargach czy ubieganiu się o dotację.

Lista kodów PKD jest określona i to z niej dokonujemy wyboru odpowiednich dla swojej działalności.

kawa_biurko_infakt_640

Zasady ogólne czy ryczałt – co wybrać?

Decyzja o formie opodatkowania jest jedną z najbardziej kluczowych decyzji dla przedsiębiorcy. Wpływa na wysokość podatku dochodowego do zapłaty oraz sposób prowadzenia dokumentacji firmowej.

Warto dokładnie przemyśleć tę kwestię, dlatego, że formę opodatkowania można zmienić na inną tylko raz w roku (do 20 stycznia).

Generalnie przedsiębiorca ma do wyboru 4 formy opodatkowania:

  • zasady ogólne
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
  • podatek liniowy
  • karta podatkowa

Zasady ogólne są najczęściej wybieraną formą, może ją wybrać każdy właściciel jednoosobowej firmy. Jest to opodatkowanie oparte na skali podatkowej:

  • 18% (w przypadku dochodów do wysokości 85 528 zł),
  • 32% (od nadwyżki dochodu przekraczającego wartość 85 528 zł).

Wszelkie przychody oraz wydatki należy ewidencjonować w Księdze Przychodów i Rozchodów. Głównym elementem wyróżniającym tę formę opodatkowania jest możliwość rozliczania kosztów oraz opcja korzystania z ulg i kwoty wolnej od podatku.

W przypadku ryczałtu, podatek wyliczany jest jako stały procent od przychodu. Jednak co istotne, nie ma opcji rozliczania kosztów oraz z tej formy nie może skorzystać każdy przedsiębiorca. Lista działalności, które mogą skorzystać z ryczałtu jest ograniczona, są to m.in. wolne zawody, budowlańcy, pośrednicy handlowi, właściciele punktów gastronomicznych.

Warto zastanowić się nad wyborem formy opodatkowania, ponieważ nie zawsze dany sposób może się opłacać. Na przykład w przypadku ryczałtu, jeśli ponosimy duże zakupy w celu prowadzenia firmy, których nie odliczymy od podatku, może to być mniej korzystne rozwiązanie.

Kiedy warto być VAT-owcem?

Jednym z głównych pytań jakie zadaje sobie osoba, która zakłada firmę to czy warto być VAT-owcem. Na początek warto zaznaczyć, że nie każdy przedsiębiorca musi nim być. Są jednak branże, które są zobligowane do rejestracji do VAT, m.in. świadczenie usług prawniczych, doradczych, jubilerskich, sprzedaż alkoholu.

Obowiązek rejestracji pojawia się także w momencie przekroczenia limitu 150 tys. zł obrotu.

Jeśli nie będziesz prowadzić działalności w branżach, które są zobowiązane do rejestracji jako czynny podatnik VAT, możesz podjąć decyzję dobrowolnie.

Zostanie VAT-owcem opłacalne jest szczególnie wówczas, jeśli VAT od zakupów jest wyższy od VAT od sprzedaży. Wówczas przysługuje zwrot nadwyżki VAT. Zatem, jeśli planujesz często dokonywać zakupów na firmę, warto rozważyć rejestrację do VAT.

Drugim istotnym aspektem jest to, czy będziesz świadczyć usługi dla osób fizycznych czy także dla VAT-owców. W pierwszym przypadku może okazać się, że, jeśli jesteś VAT-owcem, Twoje usługi będą droższe dla odbiorcy (osoby fizycznej, będziesz powiększać cenę o VAT). W drugim przypadku, kontrahenci będący VAT-owcami chętniej współpracują z innymi firmami także zarejestrowanymi do VAT.

Bycie VAT-owcem opłaca się także w przypadku sprzedaży usług dla innych firm za granicę. Nie naliczasz wówczas VAT od sprzedaży (płaci go klient), ale masz prawo do odliczania VAT od zakupów.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected]

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

Zdjęcie: pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Izabela Burdzel, Anna Pisu
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Podyskutuj

„Wspieranie rozwoju kobiet w biznesie to nasza misja”. Spotkajmy się w State Street Polska w Gdańsku i Krakowie

„Nieustraszona Dziewczynka” (#FearlessGirl), która stanęła na Wall Street z inicjatywy State Street Global Advisors stała się symbolem firmy. Przekonaj się sama, jak firma State Street w Polsce wspiera rozwój kobiet w biznesie! Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w Gdańsku lub w Krakowie. Porozmawiaj z pracownikami firmy, poczuj atmosferę pracy i weź udział w recruitment. Sprawdź szczegóły i zapisz się już dziś! Liczba miejsc ograniczona.
  • Agnieszka Kaczanowska - 04/03/2019
Pracownicy State Street w Polsce

„Wspieranie rozwoju kobiet w biznesie to nasza misja”

State Street to światowy lider wśród dostawców usług finansowych i jeden z największych banków powierniczych z centralą w Bostonie. Działa na 100 rynkach finansowych i zatrudnia ponad 35 000 pracowników.

W Polsce jest obecny od 2007 roku, a jego biura znajdują się w Krakowie i Gdańsku.

W marcu zapraszamy Was na DWA spotkania dla Mam, w gdańskiej oraz krakowskiej siedzibie firmy!

To najlepsza okazja nie tylko lepszego poznania firmy, ale także do bezpośrednich rozmów z pracownikami firmy (różnych szczebli), a także rekruterami, którzy odpowiedzą na wszystkie Wasze pytania odnośnie procesu rekrutacji, warunków zatrudnienia i obecnych wakatów.

Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w State Street Polska w Gdańsku już 21 marca br. >>>

Weź udział w Dniu Otwartym dla Mam w State Street Polska w Krakowie już 25 marca br.  >>>

Ramowy program Dnia Otwartego dla Mam w State Street Polska w Gdańsku i Krakowie:

  • Powitanie i rozpoczęcie spotkania

  • Czym zajmujemy się w State Street? – krótka prezentacja na temat firmy i zakresu wsparcia dla pracowników – rodziców np. „Working Parents Club”

  • Jak dołączyć do grona pracowników State Street? – krótka prezentacja na temat możliwości zatrudnienia w State Street w Polsce

  • Poznaj mamy pracujące w State Street – zapytamy o ich historie i czym zajmują się na co dzień

  • Networking z możliwością spaceru po przestrzeni biurowej

  • Warsztat rekrutacyjny – czyli kilka słów o procesie rekrutacyjnym i sesja Q&A

  • Podziękowanie i zakończenie spotkania

Spotkania są bezpłatne. Dzieci mile widziane!

Zapraszamy z dziećmi. Będzie przygotowany kącik zabaw dla najmłodszych oraz dodatkowa sala dla starszych maluchów 😉 I salka do karmienia. Pamiętajcie jednak, że dzieci będą pod Waszą opieką (zapewniamy tylko wolontariuszy do pomocy).

Gdzie i kiedy odbędą się spotkania?

  • Gdańsk: 21 marca br. w siedzibie State Street ul. Grunwaldzka 409

Spotkanie rozpoczynamy o 12:00 i potrwa do 15:30

Pobierz bezpłatny bilet klikając tutaj >>>

  • Kraków: 25 marca br. w siedzibie State Street ul. Podgórska 36.

Spotkanie rozpoczynamy o 10:00 i potrwa do 13:30.

Pobierz bezpłatny bilet klikając tutaj >>>

Liczba miejsc bardzo ograniczona.

W trakcie spotkań będzie z nami fotograf, abyśmy mogli podzielić się później relacją ze spotkania i inspirować kolejne kobiety.

Do zobaczenia!

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie State Street w Polsce? Odwiedź profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie >>>

Logo firmy State Street

Zdjęcia: własność State Street w Polsce

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  

Jak dobrze, że jesteś! Czyli jak LINK4 zaczarowało mamy

4 grudnia spotkałyśmy się z mamami na Dniu Otwartym dla Mam w LINK4. Pracodawca oczarował mamy atmosferą, otwartością oraz obecnością kilkunastu dziewczyn z różnych zespołów firmy, które chciały się dzielić swoją historią związaną z pracą w LINK4. Zobacz jak wyglądało spotkanie i dołącz do Zespołu!
  • Anna Łabno - Kucharska - 14/01/2019
Relacja ze spotkania w LINK4

Mama – pracownik na medal

LINK4 jest firmą, która mocno stawia na wartości rodzinne, a pracownikom proponuje pracę w elastycznych godzinach lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Dlatego też spotkanie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem uczestniczek, a pula wolnych miejsc została wyczerpana na tydzień przed wydarzeniem 😉

Spotkanie otworzyła Agnieszka Balcerska – HR Director w LINK4 wraz z Martą Kowalską – Kierownikiem ds. Rekrutacji i Employer Brandingu. Uczestniczki spotkania przywitała także Agnieszka Czmyr – Kaczanowska – z Fundacji Mamo Pracuj.

Zaczęliśmy od krótkiej prezentacji firmy, a następnie przeszliśmy do prelekcji na temat praw pracującej mamy. Dodatkowo Ewelina Łempicka (Specjalista ds. Personalnych) opowiedziała zebranym mamom o Programie „Rodzina LINK4”. To wewnętrzny program firmy, którego założeniem jest wspieranie rodziców pracujących w firmie.

Relacja ze spotkania w LINK4

Dlaczego mamy chcą pracować w LINK4?

Po części bardziej oficjalnej przeszliśmy do rozmowy z mamami pracującymi w firmie. I to było niesamowite wydarzenie. Ponad dziesięć mam – pracownic firmy podzieliło się swoimi historiami związanymi z zatrudnieniem w LINK4, ich powrotami z urlopów macierzyńskich, rozpoczęciu pracy po przerwach czy awansach po powrocie po urodzeniu dziecka.

Dziewczyny bardzo podkreślały, jak ważne jest zrozumienie ze strony przełożonych oraz elastyczny lub zadaniowy czas pracy.

Co ciekawe, w czasie spotkania mamy z panelu oraz z widowni odwiedzali mężowie pracujący w LINK4. Również oni mogli podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z pracą w firmie oraz benefitami, które ułatwiają im codzienne rodzicielskie życie.

Relacja ze spotkania w LINK4

Mamy zwiedzamy! Office tour jak safari

Uczestniczki spotkania wraz z dziećmi mogły zobaczyć przestrzeń firmy. Mała podróż pomiędzy piętrami i poszczególnymi zespołami obfitowała w pytania ze strony mam i przyjazne przyjęcie ze strony pracowników. Część dzieci z ciekawością przyglądała się kolorowej przestrzeni, a inne ze spokojem zasnęły.

Na koniec obfitującego w atrakcje spotkania chętne mamy skorzystały z mini – kursu wizażu, a także zjadły wspólny lunch. Przez cały czas mogły również skorzystać z obecności rekruterek, które odpowiadały na wszystkie pytania związane z rekrutacją do LINK4 oraz konsultowały dokumenty aplikacyjne.

Już wiemy, że kilka mam zdecydowało się aplikować do firmy! Mocno trzymamy kciuki za pomyślne rekrutacje!

A co mówiły już po spotkaniu?

  • „Jeszcze więcej takich spotkań!”
  • „Jestem pod dużym wrażeniem szacunku z jakim traktowany jest pracownik w LINK4, tak dbania o pracownika (…) Składam swoją aplikację do firmy!”
  • „Dziękuję za natchnienie do poszukiwania pracy i motyację do działania!”

Dowiedz się jak LINK4 wspiera pracujących rodziców, odwiedzając profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie i zobacz kogo aktualnie poszukują do swoich szeregów!

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail