Czego szukasz

Jak dbać o siebie i swoje potrzeby w pracy?

We współczesnym, zabieganym świecie, wciąż szukamy równowagi między pracą a domem. Czy zastanowiłaś się kiedyś, co sama możesz sobie dać, żeby upragniony work-life balance osiągnąć? Podejścia są dwa – można popracować nad własną postawą – np. asertywną, wyrozumiałą, współpracującą … albo metodycznie reorganizować zadania i sięgać po narzędzia, które pozwolą sprawniej je realizować. Najlepsze efekty przynosi połączenie obu sposobów.

zadowolona kobieta w pracy przeciąga się przy biurku

Jak dbać o siebie w pracy?

Lista zadań

Po pierwsze, sporządź listę swoich zadań. Zastanów się, z których możesz zrezygnować bez żalu i zrób to. Zwracam Twoją uwagę na „zrób to”. To najważniejsze, co możesz sobie dać, by zatroszczyć się o siebie.

Po drugie sprawdź, które z Twoich zadań są najbardziej czasochłonne i zastanów się, jak możesz je usprawnić. Może da się je zautomatyzować, z pewnością znajdziesz odpowiednie narzędzia. Można też je uprościć, np. stosując właściwą kolejność zadań.

Czas gra rolę

Inna ważna sprawa, to wyznaczanie czasu na realizację zadania. Jeśli robisz rozpoznanie jakiegoś nowego tematu, np. szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży – wyznacz sobie czas, po którym przejdziesz od poszukiwania do działania, czyli wybierzesz sposób i go wdrożysz lub wybierzesz agencję i ustalisz z nią warunki kampanii. Inaczej poszukiwania zajmą Ci więcej czasu niż samo działanie. Jeśli nie masz pewności co do słuszności swojego wyboru, zapytaj kogoś, kto pomoże Ci podjąć decyzję. Nie bądź ze wszystkim sama, wspieraj się tymi, co mają już wiedzę, doświadczenie, inspirują, pomagają i dają wskazówki. To przyspiesza i ułatwia dotarcie o celu.

Jesteś częścią zespołu

Pomyśl także, które zadania możesz w całości lub części przekazać komuś innemu, a potem zaplanuj i … zrób to, nawet jeśli przekazywanie będzie wymagało dodatkowej pracy przez krótki okres. Zacznij od zaproszenia współpracowników czy partnerów do wspólnego zbudowania nowego procesu. Razem zapewne wypracujecie lepsze rozwiązania niż w pojedynkę, a osoby zaangażowane w zmianę, chętniej podejmą nowe obowiązki. Jeśli trudno Ci zrezygnować z zadania, które mógłby wykonać ktoś inny, zastanów się ile czasu zyskasz, jak go wykorzystasz i jak dzięki temu zmieni się Twoje życie.

Bywa że, trudno jest stwierdzić ile czasu spędzasz nad konkretną sprawą, wtedy dobrze jest wprowadzić dzienniczek. Regularnie uzupełniany, doskonale pokaże jak rozkładasz siły w ciągu dnia. Są do tego gotowe narzędzia online’owe. Nie dość, że mierzą czas poświęcany pracy, mogą także przypominać o przerwach.

Zauważyłaś, że zaniedbujesz dietę lub odpoczynek, wprowadź na stałe do swojego planu dnia punkty, które pozwolą Ci zadbać o te aspekty Twojego życia. A co najważniejsze – postępuj zgodnie z planem, nie umniejszaj tych pozycji, nie przesuwaj i nie rezygnuj z nich.

Narzędzia do planowania

Jeśli czujesz, że działasz chaotycznie, skorzystaj z planerów. Planując pamiętaj jednak, o celu jaki chcesz osiągnąć, niech Twoje aktywności będą po coś, niech przyniosą konkretny rezultat. Pamiętaj też o dzieleniu zadań na mniejsze oraz o przeplataniu zadań trudnych, łatwymi i przyjemnymi. Dzięki temu unikniesz znudzenia i zmęczenia jednym tematem, zauważysz możliwości współpracy, kreatywnie podejdziesz do poszczególnych etapów i nie zgubisz sensu całości. Nade wszystko jednak, nie zapominaj o inspiracji. Jeśli od dawna nie miałaś chwili, by zastanowić się nad tym, co Cię uskrzydla w Twojej pracy, koniecznie pomyśl o tym dzisiaj.

Przeczytaj także: Jak mieć więcej czasu dla siebie?

Perfekcjonistka, pracoholiczka czy Zosia- Samosia?

Z konkretnymi rozwiązaniami jest tak, że zadziałają jeśli jesteś na tyle zdyscyplinowana, by je wdrożyć w życie. Często jednak brak determinacji, natłok zajęć, inne sprawy powodują, że trudno nam się zmienić. Dobrze byłoby więc poprzyglądać się sobie. Zastanowić się, skąd zmęczenie, ciągłe zabieganie, poczucie, że biorę na siebie więcej niż jestem w stanie udźwignąć.

Można skorzystać z profesjonalnego wsparcia w postaci coacha, mentora, psychologa – osoby, która jest dla Ciebie jak lustro, pomaga Ci dostrzec Twoje schematy działania, wyzwalacze konkretnych zachowań i przeprowadza przez zmianę postawy.

Takim lustrem może być dla Ciebie także Twoje otoczenie. Wsłuchaj się w to, co inni mówią o Tobie. Możesz usłyszeć: „na ciebie zawsze można liczyć”, „przysłał/a mnie do ciebie X „, „słyszałem że ty mi pomożesz”, „ty to lubisz sama pracować”, „u ciebie nie ma taryfy ulgowej”, „znowu się czepiasz”, „nie będę robić jak ty chcesz”, „kiedy ty to wszystko robisz?”, „skąd ty bierzesz siły?”, „odpuść”. To mogą być komplementy, serdeczne rady, „szpileczki” lub jawne stawianie oporu. Liczy się każda informacja i częstość jej występowania. Im częściej słyszysz podobne do siebie komunikaty tym większe prawdopodobieństwo, że dobrze zdiagnozujesz swój sposób działania – taki, który pozwala Ci zapominać o Twoich własnych potrzebach.

Przeczytaj także: Dzieci w domu – jak zorganizować im czas i móc pracować zdalnie?

Zatroszcz się o siebie w pracy

Może okazać się, że wszystko robisz sama, nie prosisz o pomoc i nie ufasz, że ktoś zrobi to równie dobrze, bo czujesz się za wszystko odpowiedzialna. Może trudno Ci odmawiać prośbom innych osób, nie jesteś zbyt asertywna i lubisz czuć się potrzebna. A może w pracę uciekasz od czegoś innego, czego nie lubisz robić, o czym nie chcesz myśleć lub jest to dla Ciebie zbyt trudne.

Może być też, że fascynuje Cię tak wiele, iż zanim dokończysz jedno, już pochłania Cię coś zupełnie innego. W ten sposób zawsze masz coś do dokończenia i coś do rozpoczęcia, w efekcie pojawia się poczucie chaosu. Z kolei, gdy nie jesteś pewna swoich kompetencji, odkładasz sprawy na później, kiedy już będziesz pewniejsza, nauczysz się i będziesz specjalistką, a przecież bez praktyki trudno osiągnąć mistrzostwo.

Czy któryś z tych opisów pasuje do Ciebie? A może przypomniały Ci się słowa, które często słyszysz na swój temat? Zastanów się co to dla Ciebie znaczy, co chcesz z tym zrobić, a potem … zrób to… i zatroszcz się o siebie w pracy.

Przeczytaj także: Dbanie o siebie zaczyna się w głowie

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×