Czego szukasz

Jak dbać o siebie i swoje potrzeby w pracy?

We współczesnym, zabieganym świecie, wciąż szukamy równowagi między pracą a domem. Czy zastanowiłaś się kiedyś, co sama możesz sobie dać, żeby upragniony work-life balance osiągnąć? Podejścia są dwa – można popracować nad własną postawą – np. asertywną, wyrozumiałą, współpracującą … albo metodycznie reorganizować zadania i sięgać po narzędzia, które pozwolą sprawniej je realizować. Najlepsze efekty przynosi połączenie obu sposobów.

zadowolona kobieta w pracy przeciąga się przy biurku

Jak dbać o siebie w pracy?

Lista zadań

Po pierwsze, sporządź listę swoich zadań. Zastanów się, z których możesz zrezygnować bez żalu i zrób to. Zwracam Twoją uwagę na „zrób to”. To najważniejsze, co możesz sobie dać, by zatroszczyć się o siebie.

Po drugie sprawdź, które z Twoich zadań są najbardziej czasochłonne i zastanów się, jak możesz je usprawnić. Może da się je zautomatyzować, z pewnością znajdziesz odpowiednie narzędzia. Można też je uprościć, np. stosując właściwą kolejność zadań.

Czas gra rolę

Inna ważna sprawa, to wyznaczanie czasu na realizację zadania. Jeśli robisz rozpoznanie jakiegoś nowego tematu, np. szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży – wyznacz sobie czas, po którym przejdziesz od poszukiwania do działania, czyli wybierzesz sposób i go wdrożysz lub wybierzesz agencję i ustalisz z nią warunki kampanii. Inaczej poszukiwania zajmą Ci więcej czasu niż samo działanie. Jeśli nie masz pewności co do słuszności swojego wyboru, zapytaj kogoś, kto pomoże Ci podjąć decyzję. Nie bądź ze wszystkim sama, wspieraj się tymi, co mają już wiedzę, doświadczenie, inspirują, pomagają i dają wskazówki. To przyspiesza i ułatwia dotarcie o celu.

Jesteś częścią zespołu

Pomyśl także, które zadania możesz w całości lub części przekazać komuś innemu, a potem zaplanuj i … zrób to, nawet jeśli przekazywanie będzie wymagało dodatkowej pracy przez krótki okres. Zacznij od zaproszenia współpracowników czy partnerów do wspólnego zbudowania nowego procesu. Razem zapewne wypracujecie lepsze rozwiązania niż w pojedynkę, a osoby zaangażowane w zmianę, chętniej podejmą nowe obowiązki. Jeśli trudno Ci zrezygnować z zadania, które mógłby wykonać ktoś inny, zastanów się ile czasu zyskasz, jak go wykorzystasz i jak dzięki temu zmieni się Twoje życie.

Bywa że, trudno jest stwierdzić ile czasu spędzasz nad konkretną sprawą, wtedy dobrze jest wprowadzić dzienniczek. Regularnie uzupełniany, doskonale pokaże jak rozkładasz siły w ciągu dnia. Są do tego gotowe narzędzia online’owe. Nie dość, że mierzą czas poświęcany pracy, mogą także przypominać o przerwach.

Zauważyłaś, że zaniedbujesz dietę lub odpoczynek, wprowadź na stałe do swojego planu dnia punkty, które pozwolą Ci zadbać o te aspekty Twojego życia. A co najważniejsze – postępuj zgodnie z planem, nie umniejszaj tych pozycji, nie przesuwaj i nie rezygnuj z nich.

Narzędzia do planowania

Jeśli czujesz, że działasz chaotycznie, skorzystaj z planerów. Planując pamiętaj jednak, o celu jaki chcesz osiągnąć, niech Twoje aktywności będą po coś, niech przyniosą konkretny rezultat. Pamiętaj też o dzieleniu zadań na mniejsze oraz o przeplataniu zadań trudnych, łatwymi i przyjemnymi. Dzięki temu unikniesz znudzenia i zmęczenia jednym tematem, zauważysz możliwości współpracy, kreatywnie podejdziesz do poszczególnych etapów i nie zgubisz sensu całości. Nade wszystko jednak, nie zapominaj o inspiracji. Jeśli od dawna nie miałaś chwili, by zastanowić się nad tym, co Cię uskrzydla w Twojej pracy, koniecznie pomyśl o tym dzisiaj.

Przeczytaj także: Jak mieć więcej czasu dla siebie?

Perfekcjonistka, pracoholiczka czy Zosia- Samosia?

Z konkretnymi rozwiązaniami jest tak, że zadziałają jeśli jesteś na tyle zdyscyplinowana, by je wdrożyć w życie. Często jednak brak determinacji, natłok zajęć, inne sprawy powodują, że trudno nam się zmienić. Dobrze byłoby więc poprzyglądać się sobie. Zastanowić się, skąd zmęczenie, ciągłe zabieganie, poczucie, że biorę na siebie więcej niż jestem w stanie udźwignąć.

Można skorzystać z profesjonalnego wsparcia w postaci coacha, mentora, psychologa – osoby, która jest dla Ciebie jak lustro, pomaga Ci dostrzec Twoje schematy działania, wyzwalacze konkretnych zachowań i przeprowadza przez zmianę postawy.

Takim lustrem może być dla Ciebie także Twoje otoczenie. Wsłuchaj się w to, co inni mówią o Tobie. Możesz usłyszeć: „na ciebie zawsze można liczyć”, „przysłał/a mnie do ciebie X „, „słyszałem że ty mi pomożesz”, „ty to lubisz sama pracować”, „u ciebie nie ma taryfy ulgowej”, „znowu się czepiasz”, „nie będę robić jak ty chcesz”, „kiedy ty to wszystko robisz?”, „skąd ty bierzesz siły?”, „odpuść”. To mogą być komplementy, serdeczne rady, „szpileczki” lub jawne stawianie oporu. Liczy się każda informacja i częstość jej występowania. Im częściej słyszysz podobne do siebie komunikaty tym większe prawdopodobieństwo, że dobrze zdiagnozujesz swój sposób działania – taki, który pozwala Ci zapominać o Twoich własnych potrzebach.

Przeczytaj także: Dzieci w domu – jak zorganizować im czas i móc pracować zdalnie?

Zatroszcz się o siebie w pracy

Może okazać się, że wszystko robisz sama, nie prosisz o pomoc i nie ufasz, że ktoś zrobi to równie dobrze, bo czujesz się za wszystko odpowiedzialna. Może trudno Ci odmawiać prośbom innych osób, nie jesteś zbyt asertywna i lubisz czuć się potrzebna. A może w pracę uciekasz od czegoś innego, czego nie lubisz robić, o czym nie chcesz myśleć lub jest to dla Ciebie zbyt trudne.

Może być też, że fascynuje Cię tak wiele, iż zanim dokończysz jedno, już pochłania Cię coś zupełnie innego. W ten sposób zawsze masz coś do dokończenia i coś do rozpoczęcia, w efekcie pojawia się poczucie chaosu. Z kolei, gdy nie jesteś pewna swoich kompetencji, odkładasz sprawy na później, kiedy już będziesz pewniejsza, nauczysz się i będziesz specjalistką, a przecież bez praktyki trudno osiągnąć mistrzostwo.

Czy któryś z tych opisów pasuje do Ciebie? A może przypomniały Ci się słowa, które często słyszysz na swój temat? Zastanów się co to dla Ciebie znaczy, co chcesz z tym zrobić, a potem … zrób to… i zatroszcz się o siebie w pracy.

Przeczytaj także: Dbanie o siebie zaczyna się w głowie

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie