Czego szukasz

Zadbaj o siebie, o swoją psychikę. To (też!) ważne

Jestem mamą i dbam o siebie. Ćwiczę i zdrowo się odżywiam, czasami udaję mi się wysypiać, czasami wyjeżdżam z rodziną na wakacje i to powinno wystarczyć?! A co ze sferą psychiczną? Pamiętasz, kiedy ostatnio udało Ci się zresetować? Zapomnieć o wszystkich ważnych sprawach i dać ponieść się chwili? To ważne dla każdego – przeczytaj dlaczego. A przede wszystkim nie wstydź się zadbać o siebie, o swoją psyche!

  • Hanna Pietrzak-Trzcińska - 30/10/2016
Kobieta medytuje na swoim łóżku

W codziennym biegu nie zapominaj o dbaniu o swoja psychikę!

Przeczytałam ostatnio historię o kobiecie, która postanowiła być silna i wszystkim to pokazać. Było pasmo sukcesów – studia, dobra praca, małżeństwo, dziecko. I nagle wszystko zaczęło się sypać – jej matka w kilka miesięcy po diagnozie zmarła na raka, dowiedziała się, że mąż ją zdradza, więc zaraz wystąpiła o rozwód. To wszystko z etykietką Zawsze Dam Sobie Radę. Nie było czasu na zaopiekowanie się sobą samą.
Nie wiedziała, że powinna, czy uparcie tkwiła na stanowisku – skoro nie jestem “mięczakiem” to sobie poradzę?
W końcu dotarła do etapu, gdzie bez kilku tabletek “motywujących” rano nie dałaby rady wstać z łóżka, o bardziej złożonych czynnościach życiowych nie wspominając.

Różne koleje losu, takie samo zakończenie

Ta historia może być opowiedziana w kilkunastu wariantach, w każdym wypadku z tym samym epilogiem. Totalnej zapaści psychicznej. Czy nasza bohaterka nie miała po drodze sygnałów od organizmu, że coś jest nie tak? A może po prostu zbyt mało jeszcze mówi się o tym, że o swą psychikę należy troszczyć się tak samo jak o zdrowie fizyczne?
Zewsząd atakują nas informacje, jak dbać o to ostatnie. Jaką dietę stosować, jaką formę ćwiczeń. Wojnę o nasze ciała toczy masło z margaryną, gluten stara się wrócić na straconą pozycję i nikt już nie chce uwierzyć, że od picia mleka można być wielkim.

Łatwo nam uwierzyć, że chipsy są niezdrowe, ale jeśli ktoś zasugeruje, że nieustanne zamartwianie się nam szkodzi, to jakoś nie bierzemy tego na poważnie.

Psychika nie ważna?

Tymczasem zdrowie psychiczne powinno być przez nas traktowane tak samo.

Nie powinniśmy zapominać o konieczności relaksu, także dla przeciążonego pracą umysłu, aby po kilku latach intensywnej aktywności nie dochodziło do całkowitego wypalenia.

Bo akurat w tej dziedzinie Polacy uwielbiają przesadzać: jak jest weekend – to z nadrabianiem zaległości z tygodnia pracy, jak wakacje – to ze sprawdzaniem maili służbowych i odbieraniem telefonów z biura na plaży. Albo chociaż  zabierają ze sobą w miejsce odpoczywania w wolne dni – natrętne myśli o zadaniach do wykonania.

A przecież bez porządnego resetu nie jesteśmy w stanie pracować wydajnie. Co więcej, są teorie, że to właśnie podczas odrobiny lenistwa, może przyjść do głowy świetny pomysł.

Brak pielęgnacji naszego psyche dotyczy też innych dziedzin życia. Czy w czasach „keep smiling” jest jeszcze miejsce dla smutku, żałoby, gorszego okresu? Czy można na przykład określić, ile może trwać gorsza forma po śmierci bliskiej osoby lub rozwodzie? Społeczeństwo wybaczy dwa miesiące, a potem zabieraj się za siebie nieudaczniku!

Jeżeli akceptujemy, że nasze zdrowie fizyczne podlega w naturalny sposób zmianom w ciągu życia, dlaczego jakoś nie dotyczy to psychiki? Tego, że czasem będziemy funkcjonować gorzej i nie możemy od siebie wymagać pełnego zaangażowania?

Życie to sinusoida i na ogół po bardzo aktywnym okresie musi nastąpić jakiś rodzaj wyciszenia.

A współcześni ludzie często wsadzają swój mózg w wysokogórską kolejkę, która pnie się wciąż w górę, nawet jeśli na końcu czeka głęboka przepaść.

Pomocy!

Kolejna sprawa to szukanie pomocy, kiedy czujemy, że sami już nie damy rady. Większość ludzi bez wahania udaje się do lekarza specjalisty, kiedy pojawiają się u nich jakieś objawy chorobowe. Dlaczego zatem tak trudno nam zasięgnąć porady psychologa czy psychiatry, gdy czujemy, że nasze samopoczucie przez dłuższy czas nie jest takie jak powinno? To sławetne poradzę sobie, nie będę pieniędzy wydawać na głupoty, albo to ja bym go mogła czegoś o życiu nauczyć, jakoś nigdy nie występuje w przypadku urologa lub pulmonologa. Chciałoby się zapytać – po co właściwie szkolić te zastępy psychologów, skoro ludzie ich nie potrzebują?

Dobra wiadomość jest taka, że powoli sytuacja zmienia się na lepsze. Pewnie potrzeba czasu, żeby mówienie o tym temacie było naprawdę powszechne. By ktoś, kto zupełnie nie zdaje sobie sprawy z tego, że źle się dzieje z jego samopoczuciem był po prostu atakowany przekazem Dbaj o psyche!

Zdjęcie tytułowe: Picjumbo.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Hanna Pietrzak-Trzcińska
Z wykształcenia jestem pedagogiem kulturalno-oświatowym, póki co wiedzę ze studiów wykorzystuję do wychowywania dwóch synów. Skończyłam też studia podyplomowe Marketing w sieci. Kilka lat pracowałam w księgarni internetowej wydawnictwa, a ponieważ w życiu nigdy nie jest za późno na zmianę, obecnie poszukuję nowych możliwości zawodowych, dlatego postanowiłam zostać Panią do pisania - panidopisania.pl Rozrywkowo prowadzę bloga sarkazmprzykawie.blogspot.com.
Podyskutuj

Postanowienia noworoczne nie działają? Dzięki tej jednej metodzie odniesiesz sukces

Nie zaczęłaś od Nowego Roku, zacznij od poniedziałku. Masz już swoją listę postanowień? Wiesz, dlaczego postanowienia noworoczne nie działają? Chcesz, żeby w tym roku "zadziałały"? Nie przerywaj łańcucha, czyli wypróbuj razem ze mną jeden sposób na sukces!
  • Joanna Gotfryd - 04/01/2019
Kolorowe zabawki i dziecko

Postanowienia noworoczne? Od dawna ich nie robię. Zwykłam byłam w przeszłości i mój zapał niestety mijał po kilku dniach… W tym roku jednak postanowiłam coś postanowić.

Podobno aż 80% Polaków robi noworoczne postanowienia i tylko co 20 z nich ich dotrzymuje. Nie brzmi zachęcająco? Jeśli tak rzeczywiście jest, to aż (jednak aż, a nie tylko) 5000 z Was, czytelniczek Mamo Pracuj za rok powinno cieszyć się sukcesem.

Nie wiesz co postanowić? Oto moja subiektywna lista postanowień noworocznych dla matek.

Kategoria zdrowie

1. Schudnąć 😛
2. Zacząć uprawiać sport
3. Codziennie rano wypijać szklankę wody z sokiem z cytryny
4. Zamienić biały cukier na brązowy
5. Rzucić palenie
6. Zostać wegetarianką
7. Rzucić słodycze, czipsy i słodzone gazowane napoje

Kategoria rodzina i dom

8. Więcej czasu spędzać z dziećmi
9. Częściej czytać dzieciom bajki
10. Urodzić dziecko
11. Rzucić pracę i zająć się dziećmi
12. Wybudować dom
13.Wyprowadzić się na wieś
14. Zamieszkać w większym mieście
15. Przygotowywać dzieciom zdrowe śniadania i obiady
16. Odkładać pieniądze na przyszłość / emeryturę / edukację dzieci

Kategoria praca & kariera

17. Nauczyć się nowego języka obcego
18. Nauczyć się języka, którego bezskutecznie uczysz się od 5 lat…
19. Zacząć studia (magisterskie, podyplomowe, MBA)
20. Skończyć studia
21. Znaleźć wreszcie pracę
22. Zmienić pracę na lepszą
23. Założyć firmę
24. Zamknąć firmę i wrócić na etat

Kategoria JA sama

25. Codziennie czytać książki albo słuchać audiobooki
26. Zacząć czytać Pudelka, żeby wreszcie wiedzieć kto z kim i dlaczego
27. Założyć konto na LinkedIn, Instagramie albo Snapchacie
28. Napisać książkę
29. Wyjechać na egzotyczne wakacje
30. Zaangażować się w wolontariat
31. Przytyć
32. Zacząć pisać bloga
33. Czytać inspirujące blogi
34. Wyjść za mąż
35. Nauczyć się tańczyć
36. Żyć uważniej w teraźniejszości
37. Wyjechać w podróż marzeń (z przyjaciółką, samotnie, z mężem, mamą, tatą, siostrą, bratem, dzieckiem)
38. Odwiedzić miejsce, w którym jeszcze nigdy nie byłaś
39. Uporządkować swoje życie, dom, szafę
40. Dbać o relacje z przyjaciółmi. Facebooka zamienić na prawdziwe spotkania
41. Zapomnieć o znajomych, którzy ściągają Cię w dół

Kategoria więcej czasu

42. Przestać czytać Pudelka
43. Ograniczyć spędzanie czasu na Facebooku, Instagramie i Snapchacie
44. Przestać czytać milion inspirujących blogów
45. Wstawać co tydzień o 5 minut wcześniej. Po 3 miesiącach „zyskujesz” godzinę!
46. Wyłączyć internet w telefonie

Kategoria uniwersalna

47. Więcej się uśmiechać
48.Wyluzować
49. Nie dać się zwariować!

Dlaczego noworoczne postanowienia nie działają?

Większość postanowień z mojej listy jest niekonkretna. Chcesz schudnąć? Świetnie. Dlaczego? Ile kilogramów i do kiedy? I co zrobisz, żeby osiągnąć swój cel? Chcesz się nauczyć nowego języka? Rewelacja, ale dlaczego to dla Ciebie ważne? Chcesz na wakacjach umieć się porozumieć w Hiszpanii? Zdecyduj, że będziesz się uczyła 5 nowych słówek dziennie.

Wrogiem wszelkich postanowień jest złowieszczo brzmiąca prokrastynacja, czyli odkładanie spraw na potem. Jak nie odkładać spraw na potem? Przeczytaj tutaj.

Sposób na sukces? Nie przerywaj łańcucha

Czytając o noworocznych postanowieniach natknęłam się w internecie na pojęcie „nie przerywaj łańcucha” (don’t break the chain). Wymyślił je amerykański komik Jerry Seinfeld, który codziennie postanowił pisać nowe skecze. Każdego dnia, kiedy osiągnął zamierzony cel, zakreślał w kalendarzu markerem wielki czerwony krzyżyk.

Dzisiaj często o tej metodzie mówi się również habit tracker.

Patrząc na kartkę z łańcuchem czerwonych krzyżyków trudniej będzie podjąć decyzję o przerwaniu postanowienia. Im dłuższy łańcuch, tym bardziej motywuje Cię do dalszego działania. Banalnie proste? Tak wygląda. Sprawdzę w praktyce, czy to skuteczna metoda. Postanowiłam 2 rzeczy. Kto się przyłączy?

Zdjęcie: Magdalena Trebert

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj

Weź dzień wolnego i wypoczywaj. Długie weekendy w 2019 roku

Już dziś możesz zajrzeć w kalendarz i zaplanować długie weekendy w 2019 roku. Na przykład wystarczy dzień wolnego, by mieć 5-dniową majówkę. Zobacz jak i kiedy wziąć wolne, by zaplanować krótki urlop z rodziną lub wyjazd do SPA z koleżankami.
  • Agnieszka Wadecka - 03/01/2019

31 dni wolnego, czyli jak sprytnie zyskać miesiąc czasu na odpoczynek

Jeśli dobrze zaplanujesz swój czas i weźmiesz kilka dni urlopu, to sumując wszystkie długie weekendy może wyjść nawet 31 dni wolnego.
Długie weekendy będą wypadać w tym roku 8 razy, pierwszy właśnie za nami, a kolejny dopiero w kwietniu, ale później możemy łapać okazje aż do grudnia.

Szampański długi weekend

Pierwsze wolne mogliśmy sobie zapewnić biorąc dzień urlopu w poniedziałek 31 grudnia 2018. Dzięki temu poświąteczne wolne mogło trwać jeszcze 29, 30, 31 grudnia i 1 stycznia.

Wszyscy lubimy jak poniedziałek wypada dopiero w środę, prawda?

Wolne na Wielkanoc

Jak co roku z okazji świąt Wielkanocnych mamy trzy dni wolnego w sobotę, niedzielę i poniedziałek. W tym roku będzie to 20, 21 i 22 kwietnia.

Istnieje jednak szansa na to, że wolne będziemy mieć w Wielki Piątek. Projekt ustawy o dniach wolnych w Wigilię i Wielki Piątek został stworzony przez polityków PSL i złożony do Sejmu.

Wiosenne urlopy

Wszyscy lubimy długie i ciepłe wiosenne dni oraz spotkania przy grillu. W maju i czerwcu będzie ku temu wiele okazji. 1 maja w 2019 roku wypada w środę, a to oznacza, że jeśli weźmiemy dzień urlopu we czwartek 2 maja – otrzymamy aż 5 dni na wypoczynek od 1 do 5 maja.

Natomiast Boże Ciało w 2019 roku będzie 20 czerwca, jak zwykle we czwartek, w związku z czym jest szansa na czterodniowy długi weekend  do 24 czerwca, jeśli wykorzystasz dzień urlopu w piątek 21 czerwca.

Uwaga! 21 czerwca to również ostatni dzień roku szkolnego 2018/2019 – jeśli masz dzieci w szkole, w tym dniu odbiorą one swoje świadectwa i zaczną wakacje.

Długi weekend sierpniowy

Taka sama sytuacja jak w czerwcu będzie miała miejsce w sierpniu. Święto Wojska Polskiego i Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny wypada w czwartek, więc znowu można wykorzystać wolne w piątek 16 sierpnia, by odpoczywać 15, 16, 17 i 18 sierpnia.

Chyba, że w tym czasie macie zaplanowane letnie wakacje, to nic nie musicie planować. 😉

Leniwy koniec roku

Ostatnie dwa długie weekendy przypadają na listopadowe święta 2019 i nie musimy brać żadnych dni wolnych by je spędzić. No chyba, że planujecie je połączyć to będzie Wam potrzebny urlop od 4 do 8 listopada.

Pierwszy długi weekend listopadowy to 1, 2 i 3 listopada w piątek, sobotę i niedzielę, a kolejny, zakończony Świętem Niepodległości to sobota, niedziela i poniedziałek czyli 9, 10 i 11 listopada.

Na koniec zostaje nam Boże Narodzenie, które w 2019 roku rozpocznie się w środę 25 grudnia i z wykorzystaniem dnia wolnego 27 grudnia możemy dojadać sałatki aż do niedzieli 29 grudnia. A jeśli jeszcze wejdzie ustawa o dniu wolnym w Wigilię, to urlop można rozpocząć już we wtorek.

Wykorzystacie szansę na dłuższy odpoczynek? Macie już plany?

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama trójki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail