Czego szukasz

Jak dbać o kondycję fizyczną w czasie kwarantanny? Radzi fizjoterapeutka

“Przede wszystkim warto pamiętać, że trzeba myśleć o naszym ciele jako całości – kręgosłup nie jest jego odrębną częścią. Jak brakuje nam ruchu to spada nasza odporność. Mamy obrzęki, problemy z jelitami, żołądkiem.” – O macierzyństwie, pasji, aktywności ruchowej i o tym, jak o siebie zadbać fizycznie, opowiada Zofia Budkiewicz, mama trójki dzieci, fizjoterapeutka, pracująca z kobietami w ciąży i po porodzie.

  • Natalia Gozdowska - 20/05/2020
Zofia Budkiewicz

Zosiu, zanim zapytam Cię, jak radzić sobie z naszym ciałem w dobie koronawirusa, to mam prośbę, żebyś opowiedziała czym się od lat zajmujesz, co jest Twoją pasją?

Zaczęło się od sportu wyczynowego – trenowałam siatkówkę. Miałam niestety kontuzję kolana, na skutek czego przeszłam operację i fizjoterapię. Zaczęłam się tym interesować, skończyłam studia. Wtedy jeszcze wydawało mi się, że będę pracować ze sportowcami. Jednak po stażu w szpitalu położniczym dostałam propozycję prowadzenia zajęć w szkole rodzenia. Moje życie tak się ułożyło, że zaczęłam pomagać kobietom w ciąży i po porodzie. Tak jest do dzisiaj.

Pasję sportową odnalazłam w zajęciach fitness dla kobiet. Łączyłam to z fizjoterapią. Z czasem doszła do tego terapia manualna, studia z osteopatii.

Mam trójkę dzieci, więc doświadczenia zawodowe szły w parze z moimi doświadczeniami jako mamy. Mój pierwszy poród był bardzo trudny, córka do tej pory ma orzeczenie o niepełnosprawności. Po tym doświadczeniu chciałam pomagać kobietom, które przeszły podobną drogę, co ja. Szukałam dobrych szpitali i świetnych specjalistów, z którymi mogłabym współpracować i których warto polecać. Poza tym, widziałam, co dzieje się z moim ciałem w ciąży i po porodzie. Dzięki temu wszystkiemu mogłam dobierać moim pacjentkom terapie, które są dla nich skuteczne.

Zajęcia fitness, pomimo praktyki w zawodzie, prowadzisz do dziś. Ile to już lat?

Dwadzieścia! Zaczęłam jako najmłodsza w klubie, a teraz jestem najstarsza (no, prawie 😉 ).

Co daje Ci siłę i radość z tej pracy?

Kiedyś prowadziłam dużo więcej zajęć sportowych, teraz oczywiście głównie pracuję w gabinecie. Uczestniczkami moich zajęć są przede wszystkim kobiety w okresie okołoporodowym i mamy. Mam wrażenie, że ćwiczenia wciąż dają mi nową wiedzę. Przemycam ją do mojego gabinetu. Poza tym jest to kontakt z ludźmi, wysyp endorfin.

Nawet teraz w dobie pandemii prowadzę ćwiczenia online. Po drugiej stronie ekranu mam osoby, którym zależy na tym, by coś robić ze swoim ciałem. To daje energię. Dostaję dużo sygnałów, że pomagam dziewczynom w tym trudnym okresie. Mam też takie poczucie, że to, że jesteśmy w tym momencie razem, pomimo koronawirusa, jest niesamowicie pozytywne.

A jak Ty dojrzewałaś jako mama przez te lata?

Macierzyństwo 11 i 9 lat temu było zupełnie inne – bardziej chaotyczne, pełne stresu. Nie miałam wsparcia w ówczesnym partnerze. 3-miesięczna Łucja jest z kolei długo wyczekiwanym maluchem, ja jestem spokojniejsza, starsza. Znajduję się w innym miejscu zawodowym. Mam partnera, który mi pomaga i daje przestrzeń na szkolenie się, na pracę. Oczywiście, bywam zmęczona, szczególnie wieczorami. Dają mi w kość lekcje online, gotowanie, mniej snu.

Przeczytaj także: Zmiany w życiu – o co powinnaś zadbać po 20 -tce, 30-tce, 40-tce?

Co robisz, żeby dbać o siebie?

Uważam, że człowiek – jak ryba, psuje się od głowy i ta psychosomatyka jest niezwykle ważna. Po moim rozwodzie, 7 lat temu, zaczęłam chodzić na terapię. Przez 4 lata ułożyłam wiele rzeczy w głowie i to też daje siłę mojemu ciału. Przyznaję się też, że korzystam z pomocy kolegów, jeśli chodzi o masaż i fizjoterapię. Przed pandemią chodziłam na takie wizyty regularnie.

Dopiero co urodziłaś Łucję, masz też dużo obowiązków, jeśli chodzi o lekcje starszych dzieci. Skąd bierzesz siłę jeszcze do prowadzenia zajęć?

Wiesz, to nie jest tak, że ja sobie z tym super daję radę. Pomagają mi bliscy. Zdarza się, że karmię małą i jednocześnie macham nogą na wizji, a z tyłu chodzą starsze dzieciaki. Staram się działać i być sobą. Poza tym moje zajęcia są w dużej mierze dla mam, więc myślę, że one rozumieją sytuację.

Myślę, że to jest bardzo fajne i autentyczne, że Ty prowadzisz zajęcia czasami z Łucją na ręku. Sama jesteś mamą, to daje zajęciom dużo ciepła, są takie “domowe”.

To miłe, co mówisz. Mnie to oczywiście czasami stresuje, że podczas zajęć dzieci chodzą w piżamach, chcą się napić soku, zadzwoni kurier. Nie da się od tego odciąć. Większość ludzi tego teraz doświadcza. Tak wygląda praca zdalna. 🙂

W ciągu paru tygodni stworzyłaś pewnego rodzaju społeczność. Grupa “Fitness Mamy” liczyła parędziesiąt osób na początku pandemii. Teraz już jest w niej prawie 1000 kobiet.

Tak, to prawda. Nie wiem ile osób ćwiczy regularnie, ale dziewczyny też się dzielą swoją dobrą energią, pozytywnym podejściem do ruchu w ciąży i po ciąży. Ostatnio moja koleżanka powiedziała, że to niesamowite, że ja jeszcze tak wiele osób rozpoznaję.

Staram się do dziewczyn, które piszą, zwracać po imieniu, pytać, czego potrzebują. W grupie jest wielu moich kolegów – lekarzy, specjalistów, fizjoterapeutów, którzy chcą się dzielić swoją wiedzą. Już od dawna planowałam zorganizować jakieś zajęcia online, ale nie miałam odwagi. Pandemia zmusiła mnie tak naprawdę do wyjścia ze strefy komfortu, co mnie bardzo cieszy.

Przeczytaj także: Dbanie o siebie zaczyna się w głowie!

Od paru tygodni jesteśmy zamknięci w swoich domach. Nie każdy ma luksus posiadania własnego ogródka, siłą rzeczy mało się ruszamy. Powiedz proszę, na co narażone jest nasze ciało, nasz kręgosłup w takich warunkach?

Przede wszystkim warto pamiętać, że trzeba myśleć o naszym ciele jako całości – kręgosłup nie jest jego odrębną częścią. Jak brakuje nam ruchu to spada nasza odporność. Mamy obrzęki, problemy z jelitami, żołądkiem. Do tego dochodzi stres.

Głównym problemem moich pacjentów jest teraz przede wszystkim kręgosłup, ale też miednica. Dzisiaj zadzwoniła do mnie pacjentka, którą bolą stawy skroniowo-rzuchwowe. Napięcie może się objawiać na twarzy, w kręgach potylicznych. To generuje ból w dole kręgosłupa – sprzężenie zwrotne.

Jak możemy sobie w tej sytuacji radzić w domu?

Działanie powinno być wszechstronne. Przede wszystkim aktywność fizyczna, bo ciało regeneruje się w ruchu. Pamiętajmy jednak, żeby był on dopasowany do naszych możliwości – czas koronawirusa to nie jest moment na pobijanie rekordów. Ważny jest sen i dieta. No i, tak jak już wspomniałam, dbanie, w miarę możliwości, o relaks, o naszą psychikę.

Czy mogłabyś podpowiedzieć jakie ćwiczenia nam pomogą?

Jeśli nie wiemy jak najlepiej zacząć pracować nad własnym ciałem, zacznijmy na początku pracować nad przeponą. Przepona to mięsień, który ma wpływ na całe ciało, gdyż jest bezpośrednio lub pośrednio połączona z każdym narządem. Prawidłowe oddychanie jest podstawą zdrowego życia i dobrej odporności. Szczególnie teraz, w dobie koronawirusa jest to niezwykle ważne. Wystarczy zaopatrzyć się w taśmę lub pasek np. od szlafroka.

Ćwiczenie 1

Usiądź wygodnie. Zaciśnij pasek na wysokości dolnych żeber, z wdechem poczuj jak pasek napręża się, z wydechem, jak się rozluźnia. Wdech nosem, wydech ustami. Wydech jest dłuższy niż wdech. Powtórz ćwiczenie 6-8 razy.

Ćwiczenie 2

Przejdź do klęku podpartego. Załóż pasek na wysokości dolnych żeber. Końcówki przytrzymaj dłońmi na podłodze. Zrób wdech, poczuj jak pasek naciąga się, a podczas wydechu rozluźnia. Wdech nosem, wydech ustami. Wdech nosem, wydech ustami. Wydech jest dłuższy niż wdech. Powtórz ćwiczenie 6-8 razy.

Ćwiczenie 3

Połóż się wygodnie na boku. Głowę i szyję podeprzyj poduszką. Połóż rękę na dolnych żebrach. Weź głęboki wdech, poczuj, jak ręka unosi się, a podczas wydechu, opuszcza. Wdech nosem, wydech ustami. Wydech jest dłuższy niż wdech. Powtórz ćwiczenie 6-8 razy.

Powodzenia! 🙂

Dziękuję za rozmowę!

Przeczytaj także: Jak mieć więcej czasu dla siebie?

Rozmawiała: Natalia Gozdowska

Zdjęcia: archiwum prywatne Zosi

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Pisze, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują :)

Jak dobrać nawilżający krem do twarzy?

Skóra twarzy wymaga szczególnego nawilżenia. Nieodpowiednia pielęgnacja, dieta, i działanie czynników zewnętrznych przyczyniają się do przesuszania cery. Dlatego w codziennej pielęgnacji twarzy najważniejsze jest jej odpowiednie nawilżenie. Niezbędnym kosmetykiem, który pomoże nam w dbaniu o naszą skórę, jest nawilżający krem do twarzy.
  • Jagoda Jasińska - 24/03/2020
kobieta nakłada na twarz krem

Najważniejszy jest skład

Dobry nawilżający krem do twarzy powinien mieć skuteczny, naturalny skład o właściwościach wiążących wodę w naskórku. Odpowiednio dobrane składniki sprawią, że warstwa lipidowa naskórka zostanie odbudowana, co zapobiegnie utracie wilgoci i odparowywaniu wody. Jeżeli nawilżający krem do twarzy będzie regularnie stosowany, skóra twarzy będzie także bardziej elastyczna i odporna na uszkodzenia.

Substancje aktywne, które zawiera nawilżający krem do twarzy, dzielą się na emolienty i humektanty. Pierwsza grupa składników odpowiada za natłuszczenie cery. Ich obecność w kremie powoduje, że skóra zachowuje swoje naturalne nawilżenie. Ponadto emolienty zapobiegają wnikaniu do skóry substancji szkodliwych, wspierają jej naturalne funkcje i przyspieszają regenerację. Humektanty wiążą w skórze wodę na stałe i zatrzymują w niej wodę z otoczenia.

Nawilżający krem do twarzy powinien zawierać wazelinę, która sprawi, że woda nie odparuje z powierzchni skóry, a nasza cera będzie miękka i wygładzona. W skład kremu powinny także wejść parafina ciekła, tłuszcze roślinne (np. masło shea, masło kokosowe, olej jojoba, olej migdałowy), tłuszcze zwierzęce i kwasy tłuszczowe (np. kwas stearynowy, kwas mlekowy), kwas hialuronowy czy sok z aloesu. Pożądanym składnikiem jest także wosk pszczeli, który ma działanie antybakteryjne, antyoksydacyjne oraz sprawia, że skóra staje się elastyczna.

Krem nawilżający do twarzy podstawą pięknej i zdrowej cery

W trosce o naszą cerę przy zakupie kremu powinnyśmy kierować się jego składem. Jeżeli nasza skóra jest wrażliwa, pozbawiona blasku i odwodniona, najlepszym kosmetykiem dla niej będzie krem do twarzy nawilżający Hyalurogel od marki Mixa. HYALUROGEL krem intensywnie nawilżający zapewni naszej skórze nawilżenie na 24 godziny. Skład produktu został wzbogacony o kwas hialuronowy, który jest zdolny wiązać tysiąc razy więcej wody niż sam waży. Kosmetyk dzięki glicerynie zapewni intensywne nawilżenie, natłuszczenie i wzmocnienie bariery ochronnej. Nawilżający krem do twarzy Mixa ochroni skórę przed wysuszeniem i czynnikami zewnętrznymi. Cera zostanie intensywnie odżywiona i ukojona. Kosmetyk ma wodno-żelową konsystencję, dzięki czemu szybko się wchłania i nie pozostawia tłustej warstwy.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska

Jaki kolor zasłon do salonu wybrać, aby odpoczywać po pracy

Dom jest naszą oazą. Miejscem, gdzie chce nam się wracać, to w nim odpoczywamy, spędzamy wspólne chwile z rodziną, przyjaciółmi. Dlatego dokonując aranżacji własnego salonu, warto zwrócić szczególna uwagę na dobór kolorów.
  • Dominika Kamińska - 17/03/2020
wnętrze salonu

Jak kolory wpływają na człowieka?

Faktem jest, że kolory mają wpływ na naszą psychikę. Warto więc zapoznać się z psychologią kolorów, ponieważ urządzenie wnętrza w zgodzie z jej założeniami pozwoli stworzyć przyjazną przestrzeń sprzyjającą odpoczynkowi.

Kiedy planujemy dokonać zmiany aranżacji domu najlepiej wybrać jeden kolor przewodni i dokonać kompozycji w oparciu o niego oraz dwie dodatkowe barwy. W ten sposób nasze wnętrze będzie nowoczesne, harmonijne i spójne.

Krótki przewodnik oddziaływania barw na nasze samopoczucie

Jeżeli chcemy dodać wnętrzu „pazura” możemy postawić na czerwień. Kolor ten działa pobudzająco, jest niezwykle energetyzujący, jednak ze względu na mocne nasycenie barwy najlepiej, jeżeli będzie kolorem dodatkowym.

Bardzo ciekawy efekt możemy uzyskać stosując czerwone akcenty jako wzór na gotowych zasłonach do salonu i poduszkach na kanapie. Kolorem, który działa na człowieka uspokajająco, wprowadzając harmonię jest zieleń oraz jej różne odcienie. Jeżeli lubimy odcienie niebieskiego, ten chłody kolor także działa uspokajająco.

Od kilku lat niezmiennie jednym z najbardziej popularnych kolorów jest szary. Barwa ta stanowi idealną podstawę, będąc kolorem bazowym, ponieważ idealnie współgra w zasadzie z każdym innym kolorem. Entuzjaści słonecznych wnętrz, lubujący się w odcieniach żółtego, powinni stawiać na chłodne odcienie tej barwy, ponieważ zbyt intensywne odcienie żółtego męczą, nie pozwolą na pełny odpoczynek.

Modne zasłony do salonu i ich rola w wystroju wnętrza

W naszym domu to tak naprawdę dodatki tworzą klimat. Zasłony, firany mają ogromne znaczenie w aranżacji pokoju. Istotny jest także fakt, że zasłona jest nie tylko ważnym punktem wizualnym. Zasłony w naszym salonie mają wiele funkcjonalnych zastosowań. Właściwa dekoracja okien jest sztuką, która potrafi zmienić bardzo wiele w wystroju naszego wnętrza, a ich kolor może znacząco wpływać na nasze samopoczucie. Dlatego bardzo ważny jest przemyślany dobór tkanin, z których będą uszyte zasłony.

Modne zasłony do salonu i ich funkcje

Części z nas na pewno zasłony kojarzą się z czymś starodawnym, przestarzałym – jednak nic bardziej mylnego. Współczesne zasłony będą idealnym uzupełnieniem nawet bardzo nowoczesnego wnętrza. Funkcje które pełnią w naszym pokoju:

  • zapewnienie zaciemnienia, jest to najbardziej klasyczna funkcja zasłon. Zasłony izolują pomieszczenie od nadmiernego nasłonecznienia. Zaciągnięte rano nawet podczas upałów nie pozwolą pomieszczeniu się nagrzać, będzie tam panował przyjemny chłód
  • posiadanie zasłon zapewnia izolację akustyczną. Zasłony odbijają dźwięki, zapobiegając tym samym pogłosowi we wnętrzu
  • zapewnienie prywatności, przy obecnie bardzo modnych ogromnych oknach, zapalając światło wieczorem wystawiamy się na widok publiczny.

Montowane często w oknach rolety nie zapewniają wnętrzu takiego „ciepła”, jak klasyczne zasłony, które równie dobrze ochronią nas przed nieproszonymi obserwatorami.

Obecnie w wystroju wnętrza nie funkcjonuje już mozolne zaciąganie zasłon zapiętych na „żabki”. Zasłony na przelotkach zasuwają się bardzo wygodnie, a w domach nowoczesnych możliwe jest zastosowanie do tego celu elektronicznego systemu. Zasłony okienne mogą być częścią „inteligentnego domu”, a ich zaciąganie może odbywać się poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku w aplikacji na smartfonie, czy innym urządzeniu.

Zasłony idealne do każdego stylu wnętrza

To dodatki tworzą wystrój wnętrz, dzięki nim jesteśmy w stanie we wnętrzu stworzyć przytulną atmosferę. Zasłony pasują do każdego wystroju rozpoczynając od klasycznego, na industrialnym kończąc – tłumaczy Alina Dobrzańska ekspert z alena-firany.pl.

Dobierając zasłony do wnętrza, warto zastanowić się nad sposobem ich zawieszenia. Wnętrza rustykalne, klasyczne dopuszczają karnisze, natomiast wnętrza surowe, nowoczesne wymagają innego sposobu. Tutaj idealnie sprawdzą się szyny „ukryte” w suficie.

Jaki kolor zasłon do salonu wybrać, aby odpoczywać po pracy?

Wzór i kolor naszych zasłon odgrywa niebagatelną rolę w wyglądzie salonu. Zasłony w spokojnych kolorach pozwolą nam na upragnioną chwilę relaksu po ciężkim dniu pracy. Idealnie sprawdzają się zasłony w kolorze zieleni, które działają uspokajająco, do tego idealnie pasują do reszty wystroju wnętrza w kolorach ziemi.

Jeżeli jako kolor bazowy wybieramy tak modną ostatnio szarość, wnętrze możemy ożywić poprzez zasłony w kwiaty. Najnowszym hitem są zasłony w liście monstera. Ten print jest idealnym dopełnieniem spokojnego wnętrza, ponieważ pomimo dużego wzoru kolory tej tkaniny pozostają stonowane.

Zawsze warto dobrać dodatki z jednej tkaniny i w jednym wzorze, daje to naprawdę bardzo dobre efekty wizualne np. zasłony, obrus, poduszki. Ostatnio bardzo często wybierane są zasłony jednobarwne, gładkie. Te wykonane z grubszej tkaniny zapewnią nam dobry efekt zaciemniający.

Kolor zasłon do salonu

Kiedy zdecydujemy się na zasłony w odcieniach szmaragdu, szarości, czy klasycznego beżu, nasze wnętrze będzie działało na domowników uspokajająco.

Pamiętajmy także o dodatkowej mocy, jaką mogą nam dać kolory i wzory na tkaninach zasłonowych. Wzory graficzne zygzaki, pasy poziome w kontrastowych kolorach, np. czarno – białe będą działały uspokajająco. Idealnie sprawdzą się też w mniejszych przestrzeniach, gdzie szczególnie pożądane są wzory poziome. One dodatkowo optycznie powiększą nasze pomieszczenie, poprawiając efekt komfortu, jaki zapewnia nam właściwa kolorystyka.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcia: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail