Czego szukasz

O czym pamiętać zakładając firmę? 5 ważnych zagadnień

Dlaczego nie zakładać firmy 1. dnia miesiąca? Kiedy warto być VAT-owcem? Co to są kody PKD? Podejmując decyzję o założeniu firmy warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dobrze się nad nimi zastanowić, ponieważ wiele z tych decyzji może mieć bardziej trwałe efekty i duży wpływ na Twoją działalność oraz jej opłacalność. Podpowiadamy na co warto zwrócić uwagę. A może masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami, odpowiemy! Na Wasze pytania odpowiadać będą specjaliści firmy inFakt. No to zaczynamy!

Dlaczego nie warto zakładać firmy 1. dnia miesiąca?

Prawo do tzw. małego ZUS-u przysługuje przez pierwsze pełne 24 miesiące. Zatem wystarczy, że założymy działalność 2. dnia miesiąca, a zyskamy prawie cały dodatkowy miesiąc na preferencyjnej stawce ZUS.

Zakładając działalność 1. dnia miesiąca preferencyjny czas zaczyna się właśnie od tego miesiąca.

Pokazując to na praktycznym przykładzie:

  • przedsiębiorca otwiera działalność 2 października 2016. Za październik (bez jednego dnia) płaci „mały ZUS”,
  • za okres od listopada 2016 do października 2018 przedsiębiorca płaci „mały ZUS”,
  • pierwszy tzw. „duży ZUS” zapłaci za listopad 2018 (płatność do 10. grudnia, ponieważ składki ZUS płacimy za miesiąc poprzedni).

Zatem zakładając firmę 2 października 2016, pierwszy „duży ZUS” zapłacimy 10 grudnia 2018. Jak widać jeden dzień może zdecydować czy mały ZUS będzie trwał o prawie 1 miesiąc dłużej.

Kto ma prawo do małego ZUS-u?

Prawo do tzw. małego ZUS-u mają osoby, które:

  • nie prowadziły działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy (co równocześnie oznacza, że prawo do preferencyjnego ZUS-u nie jest jednorazowe).
  • nie będą współpracować z firmą (wykonując te same obowiązki), w której byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w roku założenia działalności oraz w roku poprzednim. Co ważne, warunek ten nie dotyczy umów o dzieło oraz zleceń.

W 2016 r. mały ZUS wynosi 465, 28 zł (wraz z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym).

Jak wybrać kody PKD?

Zakładając firmę należy wypełnić formularz CEIDG-1. Podaje się w nim m.in. nazwę firmy oraz wybiera się kody PKD. Jest to symbol, który oznacza zakres prowadzonej działalności. Co ważne, przedsiębiorca może wybrać dowolną liczbę kodów PKD zupełnie bezpłatnie.

Warto pamiętać, że kod wybrany jako pierwszy to kod wiodący, który oznacza główny obszar działalności. Co istotne, wybór kodu PKD może mieć znaczenie przy starcie w przetargach czy ubieganiu się o dotację.

Lista kodów PKD jest określona i to z niej dokonujemy wyboru odpowiednich dla swojej działalności.

kawa_biurko_infakt_640

Zasady ogólne czy ryczałt – co wybrać?

Decyzja o formie opodatkowania jest jedną z najbardziej kluczowych decyzji dla przedsiębiorcy. Wpływa na wysokość podatku dochodowego do zapłaty oraz sposób prowadzenia dokumentacji firmowej.

Warto dokładnie przemyśleć tę kwestię, dlatego, że formę opodatkowania można zmienić na inną tylko raz w roku (do 20 stycznia).

Generalnie przedsiębiorca ma do wyboru 4 formy opodatkowania:

  • zasady ogólne
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
  • podatek liniowy
  • karta podatkowa

Zasady ogólne są najczęściej wybieraną formą, może ją wybrać każdy właściciel jednoosobowej firmy. Jest to opodatkowanie oparte na skali podatkowej:

  • 18% (w przypadku dochodów do wysokości 85 528 zł),
  • 32% (od nadwyżki dochodu przekraczającego wartość 85 528 zł).

Wszelkie przychody oraz wydatki należy ewidencjonować w Księdze Przychodów i Rozchodów. Głównym elementem wyróżniającym tę formę opodatkowania jest możliwość rozliczania kosztów oraz opcja korzystania z ulg i kwoty wolnej od podatku.

W przypadku ryczałtu, podatek wyliczany jest jako stały procent od przychodu. Jednak co istotne, nie ma opcji rozliczania kosztów oraz z tej formy nie może skorzystać każdy przedsiębiorca. Lista działalności, które mogą skorzystać z ryczałtu jest ograniczona, są to m.in. wolne zawody, budowlańcy, pośrednicy handlowi, właściciele punktów gastronomicznych.

Warto zastanowić się nad wyborem formy opodatkowania, ponieważ nie zawsze dany sposób może się opłacać. Na przykład w przypadku ryczałtu, jeśli ponosimy duże zakupy w celu prowadzenia firmy, których nie odliczymy od podatku, może to być mniej korzystne rozwiązanie.

Kiedy warto być VAT-owcem?

Jednym z głównych pytań jakie zadaje sobie osoba, która zakłada firmę to czy warto być VAT-owcem. Na początek warto zaznaczyć, że nie każdy przedsiębiorca musi nim być. Są jednak branże, które są zobligowane do rejestracji do VAT, m.in. świadczenie usług prawniczych, doradczych, jubilerskich, sprzedaż alkoholu.

Obowiązek rejestracji pojawia się także w momencie przekroczenia limitu 150 tys. zł obrotu.

Jeśli nie będziesz prowadzić działalności w branżach, które są zobowiązane do rejestracji jako czynny podatnik VAT, możesz podjąć decyzję dobrowolnie.

Zostanie VAT-owcem opłacalne jest szczególnie wówczas, jeśli VAT od zakupów jest wyższy od VAT od sprzedaży. Wówczas przysługuje zwrot nadwyżki VAT. Zatem, jeśli planujesz często dokonywać zakupów na firmę, warto rozważyć rejestrację do VAT.

Drugim istotnym aspektem jest to, czy będziesz świadczyć usługi dla osób fizycznych czy także dla VAT-owców. W pierwszym przypadku może okazać się, że, jeśli jesteś VAT-owcem, Twoje usługi będą droższe dla odbiorcy (osoby fizycznej, będziesz powiększać cenę o VAT). W drugim przypadku, kontrahenci będący VAT-owcami chętniej współpracują z innymi firmami także zarejestrowanymi do VAT.

Bycie VAT-owcem opłaca się także w przypadku sprzedaży usług dla innych firm za granicę. Nie naliczasz wówczas VAT od sprzedaży (płaci go klient), ale masz prawo do odliczania VAT od zakupów.

Masz więcej pytań? Szukasz odpowiedzi na ważne pytania w zakresie księgowości, czy zakładania firmy?

Skontaktuj się z nami! Napisz pytanie w komentarzu po artykułem, skomentuj post na FB albo napisz do nas na adres: [email protected].

Na Wasze pytania odpowiadają specjaliści firmy inFakt! Odpowiedź opublikujemy w kolejnych tekstach!

Zdjęcie: pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
inFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy (specjalna oferta dla Mamopracuj).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie