Czego szukasz

Stwórz biznes oparty na Twoim potencjale – w 5 krokach

Pomysł na własną firmę klarował się bardzo powoli, urlop macierzyński był okazją do wielu wspólnych przemyśleń, rozmów, burzy mózgów, inspirowania się kreatywnymi ćwiczeniami, w wyniku których znalazłyśmy pomysł na nasze usługi. To, co nam zajęło kilka miesięcy, Tobie może pójść dużo szybciej, jeśli skorzystasz z naszych wskazówek.

Kasia i Agata z I like my Mondays

Kiedy zostałyśmy mamami zrozumiałyśmy, że jeśli mamy być szczęśliwe i spełnione zawodowo to potrzebujemy pracy, która da nam elastyczność, pozwoli czerpać radość z tego, co robimy, a także rozwijać się bazując na naszych mocnych stronach. Podjęłyśmy decyzję, że prowadzenie własnej działalności będzie dla nas najlepszą formą pracy.

Pozostało pytanie, na czym konkretnie nasz biznes miałby polegać? Od zawsze wiedziałyśmy, że szkolenia i coaching to dziedziny, które nas pasjonują, jednak nie było dla nas jasne komu i w czym naszym biznesem będziemy pomagać.

Jak stworzyć pomysł na biznes oparty na Twoim potencjale?

Oto kilka prostych kroków, które możesz wykonać, aby odkryć swój unikalny pomysł na biznes, który będzie bazował na tym, co w Tobie wyjątkowe i niepowtarzalne. Nasza doświadczenie w prowadzeniu I LIKE MY MONDAYS, a także doświadczenia i historie naszych klientów pokazują, że jest to możliwe!

Krok 1: Odkryj swój potencjał

Na początek zarezerwuj chwilę czasu, aby szczerze odpowiedzieć sobie na poniższe pytania. Pozwolą Ci one zdefiniować Twoje kluczowe umiejętności, mocne strony i obszary zainteresowań:

  • Spójrz wstecz na swoje życie i pomyśl o swoich największych sukcesach zawodowych, a następnie wypisz jakich 3 kompetencji* użyłaś by je osiągnąć ?
  • Jakie umiejętności** zdobyłaś do tej pory w swoim życiu zawodowym i prywatnym?
  • Z jakich zadań w pracy czerpiesz największą satysfakcję / przyjemność?
  • Jakie obszary wiedzy najbardziej Cię interesują?

* kompetencje to twoje indywidualne cechy związane ze sposobem myślenia i działania, bazujące na twoim naturalnym talencie, które możesz rozwijać i udoskonalać np: aktywne słuchanie, umiejętności planowania, rozwiązywanie konfliktów, wychodzenie z inicjatywą, praca zespołowa, troska o jakość

**umiejętności nabywamy przez naukę, praktykę i poznawanie nowych rzeczy w firmie, szkole, jako mama np: zarządzanie projektem, zarządzanie ludźmi, analizowanie danych, tworzenie raportów, tworzenie efektywnych prezentacji, kreatywne pisanie, szycie, szydełkowanie itd.

Krok 2: Wykorzystaj swój potencjał do rozwiązania problemu innych

Następnie do każdej umiejętności, kompetencji i obszaru wiedzy, jakie zdefiniowałaś powyżej wypisz po 3 problemy ludzi, które możesz rozwiązać. Pamiętaj, że ludzie nie kupują umiejętności, ale rozwiązanie dla swoich problemów. Świadomość tego, jakie problemy innych osób, jesteś w stanie rozwiązać jest kluczem do rentownego biznesu.

  • Umiejętność 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd
  • Kompetencja 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd
  • Obszar wiedzy 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd

Krok 3: Zdefiniuj swojego klienta

W tym kroku stwórz obraz swojego klienta. Wypisz imię każdego, kto z Twojego najbliższego otoczenia może mieć opisane przez Ciebie problemy (w rodzinie, wśród znajomych, kolegów w pracy, itd). Zastanów się też, z którą z tych grup najchętniej chciałabyś współpracować.

Krok 4: Zbadaj rynek!

Jak już wiesz komu i w czym chciałabyś pomagać, skontaktuj się ze swoimi potencjalnymi klientami i sprawdź, czy rzeczywiście mają opisany przez Ciebie problem.

Najprostszym sposobem jest telefoniczne skontaktowanie się ze wszystkimi osobami z Twojej listy i prośba o możliwość poświęcenia 10 minut na rozmowę. Podczas rozmowy zaznacz, że nie chcesz im niczego sprzedawać, tylko sprawdzić czy Twój pomysł na biznes ma sens.

Weryfikując nasz pomysł na biznes posługiwałyśmy się dodatkowo ankietą, którą wysłałyśmy do znajomych mam. Ankiety są szybsze do rozesłania i dają więcej odpowiedzi, aczkolwiek czas oczekiwania na odpowiedź jest dłuższy i nie ma możliwości dopytania o szczegóły odpowiedzi. Na początkowym etapie rozmowa osobista z grupą 20 potencjalnych klientów wniesie więcej cennych informacji i pomysłów.

Oto kilka przydatnych pytań, które możesz zadać podczas rozmowy:

  • Czy doświadczasz tego problemu?
  • Czy moje umiejętności rozwiązałyby Twój problem?
  • Ile byłbyś/byłabyś skłonna zapłacić za rozwiązanie problemu, dzięki moim umiejętnościom?
  • Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić to dlaczego? Co musiał by mieć mój produkt, żebyś był(a) w stanie zapłacić?

Krok 5: Stwórz prototyp swojej usługi

Ostatni krok jest kluczowy w całym procesie. Za każdym razem właśnie na tym etapie uczyłyśmy się najwięcej. Oto na czym polega:

1.Wybierz najczęściej pojawiający się problem przebadanych osób i najchętniej wybierane przez nich rozwiązanie problemu.

2. Przy nakładzie minimalnych środków finansowych i czasu stwórz prototyp produktu i dodatkowe 2-­3 darmowe materiały niosące wartość dla klienta ( e-book, webinar, darmowe konsultacje, darmowa próbka produktu itd).

3. Spróbuj sprzedać prototyp produktu/usługi wraz z darmowymi treściami.

W naszej działalności zwykle polegało to na stworzeniu oferty szkolenia i próbie zebrania grupy chętnych, zanim jeszcze napisałyśmy jego szczegółową treść i zarezerwowałyśmy salę szkoleniową. Dodatkowo wcześniejszej publikowałyśmy darmowe materiały: video i e-booki na temat przekazywanych na warsztatach treści.

Własna działalność to droga prób i błędów, ale konsekwencja w działaniu i wytrwałość w końcu przyniosą efekty. Wiemy o tym z własnego doświadczenia, a także z doświadczeń mam, które uczestniczą w naszych warsztatach i regularnie znajdują pomysły na biznes, otwierając firmy oparte na ich zainteresowaniach i mocnych stronach.

Zdjęcia: Kasia&Agata I LIKE MY MONDAYS

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Spełnione zawodowo mamy, które odważyły się opuścić korporację i założyć własną firmę, w ramach której prowadzą warsztaty na temat otwartej i efektywnej komunikacji oraz technik kreatywnego rozwiązywania problemów. Chcą zmieniać środowiska pracy, wprowadzając w nie więcej zaufania, otwartości, zaangażowania i kreatywności. Współpracują z korporacjami za granicą, aby poprzez szkolenia i coaching wspierać zatrudnione tam mamy w efektywnym powrocie do pracy po urodzeniu dziecka.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie