Czego szukasz

Stwórz biznes oparty na Twoim potencjale – w 5 krokach

Pomysł na własną firmę klarował się bardzo powoli, urlop macierzyński był okazją do wielu wspólnych przemyśleń, rozmów, burzy mózgów, inspirowania się kreatywnymi ćwiczeniami, w wyniku których znalazłyśmy pomysł na nasze usługi. To, co nam zajęło kilka miesięcy, Tobie może pójść dużo szybciej, jeśli skorzystasz z naszych wskazówek.

  • Kasia Krupa & Agata Szydłowska  - 09/02/2017
Kasia i Agata z I like my Mondays

Kiedy zostałyśmy mamami zrozumiałyśmy, że jeśli mamy być szczęśliwe i spełnione zawodowo to potrzebujemy pracy, która da nam elastyczność, pozwoli czerpać radość z tego, co robimy, a także rozwijać się bazując na naszych mocnych stronach. Podjęłyśmy decyzję, że prowadzenie własnej działalności będzie dla nas najlepszą formą pracy.

Pozostało pytanie, na czym konkretnie nasz biznes miałby polegać? Od zawsze wiedziałyśmy, że szkolenia i coaching to dziedziny, które nas pasjonują, jednak nie było dla nas jasne komu i w czym naszym biznesem będziemy pomagać.

Jak stworzyć pomysł na biznes oparty na Twoim potencjale?

Oto kilka prostych kroków, które możesz wykonać, aby odkryć swój unikalny pomysł na biznes, który będzie bazował na tym, co w Tobie wyjątkowe i niepowtarzalne. Nasza doświadczenie w prowadzeniu I LIKE MY MONDAYS, a także doświadczenia i historie naszych klientów pokazują, że jest to możliwe!

Krok 1: Odkryj swój potencjał

Na początek zarezerwuj chwilę czasu, aby szczerze odpowiedzieć sobie na poniższe pytania. Pozwolą Ci one zdefiniować Twoje kluczowe umiejętności, mocne strony i obszary zainteresowań:

  • Spójrz wstecz na swoje życie i pomyśl o swoich największych sukcesach zawodowych, a następnie wypisz jakich 3 kompetencji* użyłaś by je osiągnąć ?
  • Jakie umiejętności** zdobyłaś do tej pory w swoim życiu zawodowym i prywatnym?
  • Z jakich zadań w pracy czerpiesz największą satysfakcję / przyjemność?
  • Jakie obszary wiedzy najbardziej Cię interesują?

* kompetencje to twoje indywidualne cechy związane ze sposobem myślenia i działania, bazujące na twoim naturalnym talencie, które możesz rozwijać i udoskonalać np: aktywne słuchanie, umiejętności planowania, rozwiązywanie konfliktów, wychodzenie z inicjatywą, praca zespołowa, troska o jakość

**umiejętności nabywamy przez naukę, praktykę i poznawanie nowych rzeczy w firmie, szkole, jako mama np: zarządzanie projektem, zarządzanie ludźmi, analizowanie danych, tworzenie raportów, tworzenie efektywnych prezentacji, kreatywne pisanie, szycie, szydełkowanie itd.

Krok 2: Wykorzystaj swój potencjał do rozwiązania problemu innych

Następnie do każdej umiejętności, kompetencji i obszaru wiedzy, jakie zdefiniowałaś powyżej wypisz po 3 problemy ludzi, które możesz rozwiązać. Pamiętaj, że ludzie nie kupują umiejętności, ale rozwiązanie dla swoich problemów. Świadomość tego, jakie problemy innych osób, jesteś w stanie rozwiązać jest kluczem do rentownego biznesu.

  • Umiejętność 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd
  • Kompetencja 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd
  • Obszar wiedzy 1 – Problem 1, Problem 2, Problem 3
    itd

Krok 3: Zdefiniuj swojego klienta

W tym kroku stwórz obraz swojego klienta. Wypisz imię każdego, kto z Twojego najbliższego otoczenia może mieć opisane przez Ciebie problemy (w rodzinie, wśród znajomych, kolegów w pracy, itd). Zastanów się też, z którą z tych grup najchętniej chciałabyś współpracować.

Krok 4: Zbadaj rynek!

Jak już wiesz komu i w czym chciałabyś pomagać, skontaktuj się ze swoimi potencjalnymi klientami i sprawdź, czy rzeczywiście mają opisany przez Ciebie problem.

Najprostszym sposobem jest telefoniczne skontaktowanie się ze wszystkimi osobami z Twojej listy i prośba o możliwość poświęcenia 10 minut na rozmowę. Podczas rozmowy zaznacz, że nie chcesz im niczego sprzedawać, tylko sprawdzić czy Twój pomysł na biznes ma sens.

Weryfikując nasz pomysł na biznes posługiwałyśmy się dodatkowo ankietą, którą wysłałyśmy do znajomych mam. Ankiety są szybsze do rozesłania i dają więcej odpowiedzi, aczkolwiek czas oczekiwania na odpowiedź jest dłuższy i nie ma możliwości dopytania o szczegóły odpowiedzi. Na początkowym etapie rozmowa osobista z grupą 20 potencjalnych klientów wniesie więcej cennych informacji i pomysłów.

Oto kilka przydatnych pytań, które możesz zadać podczas rozmowy:

  • Czy doświadczasz tego problemu?
  • Czy moje umiejętności rozwiązałyby Twój problem?
  • Ile byłbyś/byłabyś skłonna zapłacić za rozwiązanie problemu, dzięki moim umiejętnościom?
  • Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić to dlaczego? Co musiał by mieć mój produkt, żebyś był(a) w stanie zapłacić?

Krok 5: Stwórz prototyp swojej usługi

Ostatni krok jest kluczowy w całym procesie. Za każdym razem właśnie na tym etapie uczyłyśmy się najwięcej. Oto na czym polega:

1.Wybierz najczęściej pojawiający się problem przebadanych osób i najchętniej wybierane przez nich rozwiązanie problemu.

2. Przy nakładzie minimalnych środków finansowych i czasu stwórz prototyp produktu i dodatkowe 2-­3 darmowe materiały niosące wartość dla klienta ( e-book, webinar, darmowe konsultacje, darmowa próbka produktu itd).

3. Spróbuj sprzedać prototyp produktu/usługi wraz z darmowymi treściami.

W naszej działalności zwykle polegało to na stworzeniu oferty szkolenia i próbie zebrania grupy chętnych, zanim jeszcze napisałyśmy jego szczegółową treść i zarezerwowałyśmy salę szkoleniową. Dodatkowo wcześniejszej publikowałyśmy darmowe materiały: video i e-booki na temat przekazywanych na warsztatach treści.

Własna działalność to droga prób i błędów, ale konsekwencja w działaniu i wytrwałość w końcu przyniosą efekty. Wiemy o tym z własnego doświadczenia, a także z doświadczeń mam, które uczestniczą w naszych warsztatach i regularnie znajdują pomysły na biznes, otwierając firmy oparte na ich zainteresowaniach i mocnych stronach.

Zdjęcia: Kasia&Agata I LIKE MY MONDAYS

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kasia Krupa & Agata Szydłowska 
Spełnione zawodowo mamy, które odważyły się opuścić korporację i założyć własną firmę, w ramach której prowadzą warsztaty na temat otwartej i efektywnej komunikacji oraz technik kreatywnego rozwiązywania problemów. Chcą zmieniać środowiska pracy, wprowadzając w nie więcej zaufania, otwartości, zaangażowania i kreatywności. Współpracują z korporacjami za granicą, aby poprzez szkolenia i coaching wspierać zatrudnione tam mamy w efektywnym powrocie do pracy po urodzeniu dziecka.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail