Czego szukasz

Dogadaj się nie tylko z dzieckiem, ale przede wszystkim ze sobą

O godzeniu różnych życiowych ról, porozumiewaniu z innymi, słuchaniu swoich potrzeb w rozmowie z Joanną Berendt współautorką książki Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo.

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 03/07/2013

Pani Joanno, jak Pani to robi? – jest Pani mamą dwójki dzieci, pracuje jako coach, pisze książki i artykuły, prowadzi szkolenia i warsztaty, współprowadzi bloga z bajkami empatycznymi, zarządza akademią zabawy i twórczego rozwoju. Czy to nie za dużo na jedną osobę?

Lubię być aktywna. Zawsze byłam ciekawa życia, chciałam czerpać z niego pełnymi garściami. Mam w głowie tyle pomysłów, tak wiele chciałabym jeszcze zrobić, sprawdzić, przeczytać czy nauczyć się. I tak wiele z tych planów na razie odkładam na później, a niektórych może nigdy nie zrealizuję (śmiech.) Dla mnie w życiu ważne jest, by moje działania miały głębszy sens, by przyczyniały się do szeroko pojętego dobra i rozwijały mnie, a jednocześnie, by dokonywane były z uważnością na potrzeby moje i moich bliskich.

Jaka jest recepta na pogodzenie tylu zadań jednocześnie?

Nie wiem, czy mam dobrą receptę i stale się uczę, jak to zrobić. Czasem sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie – bo nagle mój pięciolatek zachoruje lub inne domowe sytuacje wyskakują znienacka. Jednak to, co robię, to na pewno staram się wszystko dokładnie planować i to z dużym wyprzedzeniem – szczególnie, gdy mam sesje coachingowe lub szkolenia poza Warszawą czy w takich godzinach, że uniemożliwia mi to odebranie dzieci (bo zazwyczaj to ja to robię). Ostatnio coraz więcej podróżuję, często też moje klientki, ze względu na obowiązki zawodowe, mogą umawiać się na sesje coachingowe wcześnie rano lub późno wieczorem. To wymaga ode mnie dobrej logistyki domowej. Na pewno po momentach, gdy mniej czasu spędzam z dziećmi, planuję potem tak harmonogram dnia, by móc z nimi pobyć więcej, bo teraz tego bardzo potrzebują. Cenię nade wszystko elastyczność mojej pracy. Często wstaję bardzo wcześniej i wtedy pracuję nim dzieci wstaną lub pracuję długo w nocy, by w dzień móc być z nimi. Bywają momenty, że jestem zmęczona i daję sobie chwilę wytchnienia, lecz kiedy patrzę w kalendarz, z czego mogłabym w najbliższym czasie zrezygnować, to nie widzę takich rzeczy – bo projekty, które robię są dla mnie bardzo ważne, czuję, że wnoszą wartość i jednocześnie pozwalają mi się realizować i uczyć. Wtedy od razu wraca mi siła i wewnętrzna energia, bo wiem, że to są rzeczy, które wybrałam, że chcę zrobić – więc działam tak, by się zdarzyły. Na przykład pisanie książki czy bajek empatycznych to z jednej strony był mozolny proces pisania, a jednocześnie niezwykły proces wymiany pomysłów z drugą współautorką (Magdą Sendor).

W swojej pracy coacha spotyka Pani wiele mam – z jakimi problemami dotyczącymi powrotu do pracy najczęściej się borykają?

Tak, spotykam się, choć według mnie problem powrotu do pracy to jeden aspekt, a drugi to możliwość połączenia pracy z opieką nad dzieckiem. Od kilku lat jako coach i mentor wspieram młodych przedsiębiorców w zakładaniu swoich firm i ostatnio trafiają do mnie same młode mamy, które decydują się na własne biznesy, bo potrzebują nienormowanych godzin pracy i elastyczności. Są zmotywowane, pełne energii i posiadają wysokie kompetencje, a jednocześnie poszukują sposobu efektywnego godzenia pracy z życiem rodzinnym. Często pracuję coachingowo z mamami pracującymi (część z nich jest menadżerkami) i zauważam, iż dużym wyzwaniem jest połączenie chęci rozwoju i realizacji zawodowej, zarabiania pieniędzy z byciem z dziećmi, w takiej ilości i jakości jak obie strony (i mamy, i dzieci) tego potrzebują. Żadna z tych potrzeb nie jest ważniejsza i dlatego tak ważne i czasem trudne jest odnalezienie balansu pomiędzy wymogami rynku pracy, chęciami bycia aktywną zawodowo i bycia również spełnioną w roli mamy.

A Pani książka – to Pani debiut pisarski? Dla kogo jest ta książka? Co znajdą w niej aktywne mamy, nasze czytelniczki?

Pisanie to ważna część mojego życia od zawsze, bo ja stale coś piszę – a to dla siebie, a to różne artykuły o komunikacji i coachingowym modelu w relacji rodzic-dziecko. Bajki, które będą wydawane do końca roku w większości powstały dwa lata temu – tak więc pisanie to nieodzowny element mojego rozwoju i życia. A co dla aktywnych mam w książce? W moim przekonaniu dużo, bo szczególną uwagę z Magdą zwróciłyśmy na to, że by się z kimś dogadać (czy to z dzieckiem, czy innym dorosłym), potrzebujemy najpierw dogadać się sami ze sobą. W tym procesie kluczowe w naszej opinii jest uświadomienie sobie tego, co jest dla mnie ważne, jaka jest moja intencja, z jaką chcę działać, jaką długoterminową wizję samej siebie i swojego życia chcę wykreować i jakie działania w tym kierunku już dzisiaj podejmuję, a jakie jeszcze chcę podjąć. Pomocna w tym jest uważność na własne uczucia i potrzeby, bo wówczas mamy w sobie większą przestrzeń, by dostrzec uczucia i potrzeby drugiej strony. Takie podejście może pomóc w relacji z dzieckiem, partnerem, lecz również z przyszłym pracodawcą. Mamy często narzekają na brak czasu czy wielość obowiązków oraz ról – w moim przekonaniu nasza książka może je wesprzeć w nawiązaniu empatycznego kontaktu ze sobą, by dzięki temu spokojnie, w zgodzie ze sobą, swoimi wartościami działa w świecie zewnętrznym.

Jakie ma Pani plany i pomysły na przyszłość? Bo patrząc na Pani aktywność, można się spodziewać czegoś wielkiego 😉

Planuję działać dalej i rozwijać się jako coach, trener i mediator, bo czuję, że kontakt z innymi ludźmi (a w szczególności z kobietami), towarzyszenie im w rozwoju i odnajdowaniu swojej drogi życiowej i zawodowej, jest dla mnie źródłem satysfakcji i inspiracji. Do końca roku mam nadzieję, że ukażą się bajki inspirowane komunikacją empatyczną i coachingowym podejściem do budowania relacji rodzic-dziecko. Szykuję też książkę o coachingu rodzicielskim i komunikacji nastolatków z rodzicami, ale to dłuższa perspektywa. Dalej chcę działać na rzecz wspierania komunikacji między ludźmi (w dowolnym wieku, miejscu, pozycji) opartej na wzajemnym szacunku i otwartości, stąd pomysły na cykl szkoleń zarówno w szkołach, jak w biznesie – bo szacunek na każdym etapie jest ważny i pozwala skuteczniej działać.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiała: Joanna Gotfryd

Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo. Joanna Berendt, Magdalena Sendor, Wydawnictwo CoJaNaTo

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Mocna marka ma znaczenie!Konferencja Brand Summit 2019

Kandydat do pracy, albo klient spotyka się przynajmniej z czterema markami firmy: marką pracodawcy, marką produktową, marką korporacyjną i marką osobistą. Każda z nich jest inna, ale wzajemnie się mogą wzmacniać. Warto sięgać po rozwiązania, które pozwolą na integrację działań związanych z budowaniem wizerunku marki. Zapraszamy na konferencję!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 12/11/2019
Grafika Konferencji Brand Summit 2019 ze zdjęciami prelegentów

Jak wzmocnić wizerunek firmy?

Już 21 listopada 2019 w Warszawie odbędzie się konferencja Brand Summit 2019 poświęcona w całości trzem wymiarom marki: pracodawcy, korporacyjnej i konsumenckiej. Będzie to okazja do rozmowy o tym, jak zdefiniować unikalną, wyróżniającą się tożsamość firmy, wzmocnić ją wewnętrznie i komunikować tak, by i klienci i kandydaci stali się ambasadorami marki.

Dla czytelniczek Mamo Pracuj mamy 15% rabatu z kodem MPBS_15.

Prelegenci

Swoją wiedzą podzielą się uznani eksperci i praktycy, tacy jak: Jacek Kotarbiński (kotarbinski.com), Kamilla Giedrojć (Dyrektor Strategii i Marketingu IBM Poland and Baltics), Anna Macnar (CEO HRM Institute), Joanna Tonkowicz (Partner Zarządzający Absolvent Consulting), Kasia Zadrożna (Culture & Communication Global Senior Manager AmRest), Mariusz Łodyga (CEO Premium Consulting), Adrian Gamoń (Brand Experience & Communication Strategist), Aleksandra Lemańska-Czajka (Personal Development Manager INEA), Jakub Smarz (Talent Brand Lead for Poland, Accenture), Jakub Semerda (CEO Preeshare).

Co czeka na uczestników konferencji?

Program konferencji jest podzielony na trzy części:

  1. Percepcja marki
  2. Marka zaczyna się od środka
  3. Social, Digital i komunikacja marki

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.brandsummit.pl.

Dzień po konferencji (22.11.) odbędą się warsztaty, które pozwolą na pogłębienie tematów poruszanych na konferencji:

  1. Zintegrowana marka od A do Z – prowadzenie Anna Macnar
  2. EB = Emocje + Biznes – prowadzenie Joanna Tonkowicz oraz Karolina Proczek

Organizator: HRM Institute

Partner Strategiczny: Absolvent Consulting,

Partnerzy: AmRest, StepStone

Patroni Medialni: Instytut Monitorowania Mediów, PRoto , MamoPracuj.pl, Employerbranding.pl, HR Standard, HR News, OOH Magazine, Marketer+, 24/7 Communication.

Termin i miejsce: 21 listopada 2019 r., Budynek Focus, Al. Armii Ludowej 26, Warszawa

Kontakt: Julia Bojanowska [email protected], tel. 535 140 135
Informacje i rejestracja: www.brandsummit.pl

Przy rejestracji nie zapomnij wpisać kodu rabatowego 🙂

Zdjęcia: HRM Institute

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail