Czego szukasz

Blaski i cienie zawodu freelancera

Bycie swoim własnym szefem, swoboda, decyzyjność. Praca w charakterze freelancera ma wiele zalet, ale ma także swoje wady. Poznaj je wszystkie zanim zdecydujesz się na taki sposób życia i zarabiania.

kobieta siedząca z laptopem w ogrodzie

Pierwszą korzyścią, która prawdopodobnie najbardziej przemawia do przyszłych freelancerów, jest możliwość bycia własnym szefem. Nigdy więcej hierarchii, teraz jesteś panem własnego losu! Oznacza to oczywiście tempo pracy z dala od narzuconych godzin. Innymi słowy, organizujesz harmonogram według własnego uznania. Swoboda organizacji, której nie ma w świecie pracy etatowej.

Możesz pracować w dowolnym momencie, musisz być zorganizowany, ponieważ czas jest Twoim największym sprzymierzeńcem do wykonywania zleceń. Niezależność to także organizowanie czasu na rzecz życia prywatnego, dzięki czemu możesz cieszyć się swoimi bliskimi w spokoju.

Gdy jesteś freelancerem, możesz także wybrać miejsce pracy, wolny strzelec może być elastyczny i wybrać skąd chce pracować. Dzięki możliwościom jakie daje sieć VPN nie istnieją żadne ograniczenia terytorialne, nawet w krajach z cenzurą online. Freelancer może wybrać swoją klientelę, a tym samym mieć swobodę pracy z ludźmi, których po prostu lubi.

Ryzyko i brak stabilności

Nie daj się zwieść: status wolnego strzelca ma również wady. Freelancer z pewnością ma swobodę wyboru, ale ta wolność ma swoją cenę. Gdy nie ma zleceń, nie ma też wpływów, jak to bywa w przypadku pracy etatowej, która zawsze gwarantuje miesięczne wynagrodzenie.

Ponadto, freelancer bezustannie musi dokonywać regularnych poszukiwań i dysponować niezbędnymi narzędziami, aby skutecznie prowadzić swoją aktywność. Chociaż freelancer nie jest mistrzem relacji międzyludzkich, musi identyfikować problematycznych klientów i przewidywać wynik każdej współpracy. Obejmuje to codzienną odpowiedzialność freelancerów za wykazanie się profesjonalizmem i dojrzałością społeczną misji.

Pani swojego losu

Powody, dla których specjalista przechodzi ze statusu pracownika etatowego do statusu „freelance” są oczywiste. Praca w charakterze freelancera ma wiele zalet. Jesteś swoim własnym szefem i możesz decydować, nad którymi projektami chcesz pracować i ile czasu chcesz na nie poświęcić. Możesz pracować nad różnymi projektami jednocześnie lub zdecydować się na przerwę między dwiema misjami. Ogólnie rzecz biorąc, jesteś również zwolniony z niezliczonych spotkań i narad, co może zaoszczędzić dużo czasu. Jeśli pracujesz tylko dla jednego lub dwóch klientów, masz większą swobodę w planowaniu wakacji.

Wolność jest jednym z głównych kryteriów wyboru. Jeśli ważna jest dla Ciebie równowaga między życiem rodzinnym a zawodowym, praca jako freelancer jest prawdopodobnie odpowiedzią. Możesz początkowo rzadziej podróżować, mieć elastyczny harmonogram i poświęcić czas na wyrobienie swojej renomy.

Ponieważ jesteś swoim własnym szefem, decydujesz o swojej pensji. Twoje wynagrodzenie może być wyższe niż w przypadku pracy na podstawie umowy na czas określony, a ponieważ jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, możesz być coraz lepszy, bez szklanych sufitów.

Rachunek zysków i strat

Większa swoboda i korzystniejsze wynagrodzenie wydaje się idylliczne. Ale życie nie zawsze jest różowe. Statusowi freelancera może towarzyszyć pewna niestabilność i zbudowanie stabilnej klienteli zajmuje dużo czasu. Ponadto od Ciebie zależy zarządzanie częścią administracyjną działalności oraz ubezpieczeniem. Są to ważne zadania zapewniające sukces firmy i gwarantujące pewne bezpieczeństwo. Musisz płacić własne podatki i składki na emeryturę. Jeśli projekt zajmuje nieco dłużej niż oczekiwałeś, w większości przypadków niestety nie masz za to dodatkowego wynagrodzenia.

W zależności od swoich umiejętności, freelancerzy czują się bardziej rozpoznawalni, a dzięki różnorodności swoich zadań mają bardziej ekscytującą codzienność i możliwość pracy z najnowszymi technologiami we wszystkich sektorach. Mają też więcej miejsca na wyrażenie swojej kreatywności, dlatego kreatywni profesjonaliści rozwijają się bezustannie. Freelancerzy są bardzo często po prostu szczęśliwsi niż inni specjaliści.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Jakie argumenty przemawiają za przekazaniem 1% swojego podatku na chore dzieci?

Pierwszy kwartał roku to, tradycyjnie już, czas rozliczeń ze swoim urzędem skarbowym. Jeśli w tym roku tego nie zrobiłeś, zobacz, dlaczego w przyszłym powinieneś zainteresować się przekazaniem 1% podatku wybranej organizacji, fundacji czy stowarzyszeniu. Sprawdź, jak Twoje pieniądze pomagają zmieniać świat na lepsze.
Dziewczynka jeździ konno

Czy wiesz, dlaczego warto przekazać 1% podatku na fundacje dla dzieci lub na inne cele?

Argumentów przemawiających za przekazaniem 1% podatku jest całe mnóstwo. Czy znasz najważniejsze z nich?

Najważniejszym aspektem, z perspektywy osoby przekazującej część swojego podatku na samodzielnie wskazane cele, jest możliwość decydowania o tym, na co konkretnie zostaną one wykorzystane. To większe poczucie sprawstwa, przynależności do danej społeczności i do narodu, dla którego można zrobić coś dobrego i ważnego.

Wsparcie potrzebujących bez uszczuplenia domowego budżetu i angażowania dodatkowych środków

Przekazując 1% podatku, robisz to bez konieczności angażowania własnych dodatkowych środków. Podatki w końcu i tak musisz odprowadzić. Środki przekazane w ramach deklaracji rocznej PIT i tak nie pozostałyby u Ciebie. Na wysokość zobowiązań podatkowych nie masz istotnego wpływu lub jest on naprawdę znikomy.

W tym przypadku możesz natomiast wskazać, na jakie cele i realizacje jakich zadań mają pójść ciężko wypracowane przez Ciebie pieniądze. Nie robi tego rząd, lecz Ty sam. To bardzo budujące nie tylko dla tych, którzy są beneficjentami 1% podatku, lecz również dla tych, którzy je im przekazują.

Pomoc osobom najsłabszym i tym naprawdę wymagającym wsparcia

Zbiórek w Internecie czy na ulicy jest bardzo dużo. Trudno znaleźć czas i narzędzia na to, aby samodzielnie zweryfikować ich zasadność. Ciężko sprawdzić, czy zgromadzone pieniądze faktycznie trafią do osób najbardziej ich potrzebujących. Przekazując 1% podatku na chore dzieci masz pewność, że środki zostaną odpowiednio rozdysponowane i wydane na naprawdę ważne cele.

Fundacje dla dzieci, takie jak http://fundacjaagnieszka.pl/, doskonale znają potrzeby swoich podopiecznych, gdyż pomagają im od wielu lat. Spośród różnych beneficjentów możesz nieść pomoc tym najsłabszym, czyli dzieciom z upośledzeniem umysłowym, które są w pełni zależne od swoich opiekunów i rodziców.

Aby zabierać je na turnusy rehabilitacyjne, zajęcia ze specjalistami oraz organizować im pomoc medyczną i materialną potrzebne są niemałe fundusze. Przekaż zatem 1% podatku podmiotowi, którego nazwa znajduje się na liście Organizacji Pożytku publicznego dostępnego w KRS. Możesz w pełni im zaufać.

Szybka weryfikacja stanu faktycznego i zasadności przekazania środków

Jeśli nie jesteś pewien, czy ogłaszający się podmiot faktycznie jest upoważniony od dysponowania Twoimi środkami z podatku, wpisz w wyszukiwarkę „1 procent podatku lista organizacji” lub „KRS organizacje pożytku publicznego” i sprawdź, czy znajdują się one na liście uprawnionych. Wówczas będziesz miał 100% pewności, że pieniądze zostaną dobrze wydane i rzeczywiście pomożesz osobom wymagającym wsparcia.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×