Czego szukasz

Jak zarządzać czasem i nie zwariować?

Planuj, nie planuj, bądź spontaniczna, ustaw sobie cele i realizuj je krok po kroku. Dbaj o jakość, nie bądź perfekcjonistką, miej czas dla siebie. I dla bliskich. I na pasję. I na pracę! Bądź idealną matką i żoną, ale dbaj o siebie. Tysiąc zaleceń, a wiele sprzecznych. Jak tu nie zwariować? Jak wziąć czas w swoje ręce i zarządzać nim po swojemu?

  • Ola Budzyńska - 11/01/2015

Nazywam się Ola Budzyńska i jestem Panią Swojego Czasu. Namawiam kobiety do tego, by w zarządzaniu czasem kierowały się swoim kobiecym stylem, intuicją i tym, co w ich opinii będzie najlepsze. Kobiety są mistrzyniami w zarządzaniu czasem, jeśli pozwoli im się to robić na ich sposób, według ich zasad, a nie odgórnych systemów, tabelek i sztywnych wytycznych.

Jak więc zarządzać swoim czasem i nie zwariować?

Zwolnij

Myślisz, że zwariowałam? Wcale nie! żyjemy w kulturze pośpiechu, gdzie każdy chce jeszcze szybciej i jeszcze więcej. Wiele kobiet myśli, że doskonałe zarządzanie czasem polega na zrobieniu jak największej ilości rzeczy w jak najmniejszej ilości czasu i w związku z tym wciąż się gdzieś spieszy. Ciągle kogoś poganiamy. Czekając na windę nerwowo naciskamy guzik, czekając na kogoś stukamy w blat paznokciem, czekając aż nasz dzieci się ubiorą nerwowo syczymy „pospiesz się” (i swoją drogą w ten sposób uczymy je, że wciąż należy się spieszyć).

Czy w czymś ci to pomaga? Czy spiesząc się faktycznie robisz coś szybciej? A jeśli tak to ile czasu zaoszczędziłaś – minutę, dwie, pięć? A ile energii zmarnowałaś i jaką ilość stresu sobie zafundowałaś? Przemyśl czy naprawdę to jest twój patent na realizację spraw i następnym razem gdy przyjdzie ci do głowy przyspieszyć i pogonić siebie lub kogoś, zrób coś przeciwnego – weź głęboki oddech i zwolnij. Zobaczysz ogromną różnicę!

Odpocznij

Kolejny paradoks. Kobiety odpoczynek zostawiają na samym końcu spraw na swojej liście zadań do zrealizowania. A potem się dziwią że do realizacji tych zadań nie mają czasu, energii, zapału i motywacji. Twoja motywacja do realizowania Twoich celów, rozwijania się i uczenia nowych rzeczy jest jak bateria, która nie naładowana nie będzie dawać Ci energii. Więc jeśli myślisz, że odpoczniesz, jak tylko zrobisz wszystkie zadania z listy, to zmień kolejność. Zafunduj sobie 5 minut odpoczynku już teraz.

Wysypiaj się

Nigdy ale to nigdy nie realizuj swoich celów, zadań i nie zdobywaj większej ilości czasu kosztem swojego snu. Brak snu źle wpłynie na całe Twoje funkcjonowanie – staniesz się zmęczoną, zrzędliwą i pomarszczoną kobietą, której brak radości życia.

Brak snu wpływa na Twoją zdolność myślenia, na tworzenie kreatywnych pomysłów, na Twoją opiekuńczość i serdeczność, na Twoją chęć do życia. I na zarządzanie czasem też oczywiście. Ale to w tym wyliczeniu jest akurat najmniej ważne.

Oczywiście gdy jesteś mamą małych dzieci to ten punkt nie wchodzi w grę. Ale uwierz mi (mam dwójkę dzieci) – ten etap mija. Chodzi o to, byś nie fundowała sobie tego stanu samodzielnie.

Znajdź swoją drogę

Nie przyjmuj bezwiednie systemów zarządzania czasem jako swoich, bo ktoś napisał, że one działają. Nie zmuszaj się do działania, który do Ciebie nie pasuje. Zarządzać sobą w czasie można naprawdę na wiele sposobów i sekret tkwi nie w znalezieniu idealnego sposobu, jednego na całe życie i takiego samego dla wszystkich kobiet, ale w znalezieniu sposobu, który pasuje do Ciebie, który tobie będzie służył. I nawet jeśli cały świat twierdzi, że robi coś inaczej, to nie przejmuj się tym i rób po swojemu. Nie bój się być inna!

Nie bądź perfekcjonistką

Perfekcjonizm to zmora współczesnych kobiet, które na każdym polu chcą działać idealnie. I na dodatek się tym chwalą. Perfekcjonizm nie jest zaletą. Perfekcjonizm jest jednym z podstawowych złodziei czasu, który powoduje, że nie masz czasu na siebie, że ciągle się oceniasz, że nie kończysz swoich zadań (bo nie są przecież idealnie zrobione).

Wybierz sobie jeden obszar, który jest dla Ciebie tak ważny, że faktycznie będziesz w nim dążyć prawie do ideału. A resztę zostaw i pozwól, by zadania były tam robione dobrze. Ale nie perfekcyjnie!

Mów częściej „nie”

Naucz się asertywności. Możesz nauczyć się wszystkich technik planowania i zarządzania czasem na świecie, ale jeśli nie masz w sobie asertywności i nie umiesz odmawiać osobom, które chcą wykorzystać twój cenny czas, to nie masz szans, żeby dobrze zarządzać swoim czasem.

Pamiętaj, że osoby, które wykorzystują innych, zawsze szukają najsłabszego ogniwa i jeśli kiedyś nauczyłaś je, że zawsze każdemu pomagasz kosztem siebie, czasu swojego i swojej rodziny, to takie osoby nie mają żadnego interesu w tym, żeby to zmieniać, bo one realizują swoje cele Twoim kosztem. Najwyższa pora to zmienić!

Oddaj trochę władzy

My Kobiety – uwielbiamy władzę – często się do tego nie przyznajemy, ale uwielbiamy powiedzonka typu „mężczyzna jest głową domu, ale kobieta szyją, która tą głową kręci”. Wiesz najlepiej jak przewinąć dziecko, jak ugotować obiad, jak wyprasować koszulę, jak stworzyć stronę internetową, jak edytować dokumenty, jak wypełniać faktury (tutaj wpisz to, co pasuje u Ciebie) – w związku z tym nikomu nie ufasz, że zrobi to równie dobrze jak Ty. Przecież nikt nie zrobi tego tak doskonale!

Często to prawda. Ale co z tego? Czy to naprawdę musi być tak doskonałe? Jeśli chcesz mieć więcej czasu dla siebie musisz zacząć oddawać swoją władzę innym – musisz zacząć innych prosić i delegować zadania. W ten sposób nie wszystko będzie na Twojej głowie, a Ty będziesz miała więcej czasu dla siebie. Zobaczysz jaką odczujesz ulgę, gdy to się stanie Twoim nowym nawykiem.

To co od czego zaczniesz?

Photo credit: ** RCB ** / Foter / CC BY

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ola Budzyńska
Jestem żoną, mamą dwóch synów, trenerką zarządzania czasem, prowadzę blog Pani Swojego Czasu oraz Mama Cukiereczka i własną firmę. Jestem Panią Swojego Czasu i doradzam innym Kobietom jak zarządzać swoim czasem po Kobiecemu. Wierzę, że każda Kobieta może wziąć czas w swoje ręce. A pomogą jej w tym idealnie - Książka Pani Swojego Czasu i Planer Pełen Czasu.
Podyskutuj

Powrót do pracy w niepełnym wymiarze godzin

Nasza czytelniczka Basia zastanawia się, czy jej pracodawca zgodzi się na powrót do pracy w niepełnym wymiarze godzin, po urlopie wychowawczym. Jakie przepisy regulują te kwestie? I czy taki powrót do pracy wiąże się ze szczególną ochroną przez zwolnieniem?
  • Aneta Szczycińska - 13/09/2019
kobieta pracuje zdalnie w domu, dziecko obok bawi się

Basia pyta o powrót do pracy w niepełnym wymiarze

Trafiłam na ten artykuł Krótsza dniówka, czyli mama wraca do pracy w niepełnym wymiarze i chciałam się dowiedzieć, czy te przepisy nadal obowiązują.

Aktualnie jestem na urlopie wychowawczym (wykorzystałam 13 miesięcy) i od 1.10.2019 chciałabym wrócić do pracy, ale w niepełnym wymiarze, tzn ¾ etatu + ¼ urlopu wychowawczego.

Czy mój pracodawca musi się zgodzić na takie warunki? A jeśli może się na to nie zgodzić to, czy ma możliwość zwolnienia mnie? Będę wdzięczna za wszelkie informacje na ten temat. Pozdrawiam, Barbara K.

Odpowiedź

Przepisy w tym zakresie nie zmieniły się. Podstawa prawna to:

  • art. 186 i nast. KP oraz
  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków (Dz.U.2015.2243 z 29.12.2015 r.)

Art. 1867 Obowiązkowe obniżenie wymiaru etatu

§ 1. Pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika.

§ 2. Wniosek, o którym mowa w §1, składa się na 21 dni przed rozpoczęciem wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy. Do wniosku dołącza się dokumenty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 1868a. Jeżeli wniosek został złożony bez zachowania terminu, pracodawca obniża wymiar czasu pracy nie później niż z upływem 21 dni od dnia złożenia wniosku.

Wniosek, o którym mowa wyżej, tj. o obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego, w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu, powinien zawierać:

  1.  imię i nazwisko pracownika;
  2. imię i nazwisko dziecka, na które mógłby być udzielony urlop wychowawczy;
  3. wskazanie okresu, przez który pracownik zamierza wykonywać pracę w obniżonym wymiarze czasu pracy;
  4. wskazanie wymiaru czasu pracy, w którym pracownik zamierza wykonywać pracę.

Do wniosku dołącza się:

  1. skrócony odpis aktu urodzenia dziecka (dzieci) lub zagraniczny akt urodzenia dziecka (dzieci) albo kopie tych dokumentów;
  2. oświadczenie o okresie, w którym pracownik dotychczas korzystał z wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z urlopu wychowawczego.

Art. 1868 Ochrona przed wypowiedzeniem

§ 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie od dnia złożenia przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego wniosku o:

  1. udzielenie urlopu wychowawczego – do dnia zakończenia tego urlopu;
  2. obniżenie wymiaru czasu pracy – do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy, nie dłużej jednak niż przez łączny okres 12 miesięcy.

Rozwiązanie przez pracodawcę umowy jest dopuszczalne tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

W przypadku złożenia przez pracownika wniosku, o którym mowa wyżej, wcześniej niż 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu wychowawczego albo obniżonego wymiaru czasu pracy, zakaz (wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę) zaczyna obowiązywać na 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu albo obniżonego wymiaru czasu pracy.

Natomiast w przypadku złożenia przez pracownika wniosku po dokonaniu czynności zmierzającej do rozwiązania umowy o pracę, umowa rozwiązuje się w terminie wynikającym z tej czynności.

Powyższy materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i został przygotowany w oparciu o stan faktyczny opisany w opublikowanym pytaniu. Zamieszczonych w nim treści nie należy traktować jako porady prawnej w konkretnej sprawie ani źródła prawa. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub indywidualnej porady prawnej z gwarancją odpowiedzialności, należy skontaktować się z prawnikiem.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Szczycińska
Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, mama trzech uroczych córeczek, prowadzi jednoosobową kancelarię prawną. Miłośniczka filmów Woody’ego Allena, Audrey Hepburn, teatru, kulinarnych eksperymentów, podróży, przez długie lata aktywna harcerka.
Podyskutuj

Fotografia biznesowa – jak poprawić wizerunek firmy i zdobyć lepszą pracę

Profesjonalne zdjęcia wykonane na firmową stronę, czy też zdjęcia do CV, to niezbędny element rozwoju kariery. Dzięki nim mamy okazję zrobić pierwsze, dobre wrażenie, nawet zanim spotkamy się z kimś na żywo. Warto więc zainwestować w profesjonalną sesję, aby zyskać nowych klientów i otrzymać wymarzoną pracę.
  • Alicja Zielińska - 13/09/2019


Do czego potrzebne są zdjęcia biznesowe?

Fotografia biznesowa ma na celu przede wszystkim ocieplenie wizerunku firmy, wzmocnienie jej rozpoznawalności. Dzięki wykonaniu sesji w biurze klienci wiedzą, z kim mają do czynienia oraz jaki charakter ma dana firma, jaka panuje w niej atmosfera. W związku z tym, iż wyrabiają sobie opinię tylko na podstawie zdjęć, warto zadbać, aby były one najlepszej jakości.

Zdjęcia biznesowe służą także do otwierania wrót kariery. Dobrze uchwycone zdjęcie, w odpowiednim stroju i pozie, może przekonać potencjalnego pracodawcę do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Warto więc poświęcić chwilę czasu na dobre przygotowanie do sesji, dobór stroju, czy podkreślający urodę makijaż.

Zdjęcia biznesowe – do kogo się zgłosić?

Jeśli chcesz mieć zdjęcia biznesowe najwyższej jakości, które faktycznie poprawią wizerunek Twojej firmy, zgłoś się do profesjonalnego fotografa. Takiego, który ma już w swoim portfolio zdjęcia biznesowe (Poznań może się aktywnością firmy Flash Group). Dzięki temu będziesz miał pewność, że fotografie będą wykonane profesjonalnie. O tym, jak możesz wypaść na takiej sesji, możesz się przekonać zaglądając na stronę wybranego fotografia i otwierając zakładkę portfolio/zdjęcia biznesowe.

Pamiętaj, że kontaktując się z fotografem powinieneś poinformować go, gdzie będzie wykonywana sesja: czy w biurze, czy też w studio. Jeśli w biurze, to udziel informacji, jak duże jest to pomieszczenie albo w jakim pomieszczeniu chcesz wykonać te zdjęcia np. czy tylko w sali konferencyjnej lub tylko przy biurkach pracowników.

Musi on również wiedzieć, ile osób będzie uczestniczyć w sesji, jaki ma mieć ona charakter: czy bardziej luźny, czy też poważny. Warto też podać, czy chcesz wykonać grupowe zdjęcie osób z firmy, czy też stawiasz na indywidualne, osobne zdjęcia każdego z pracowników. Dzięki tym informacjom łatwiej będzie dogadać szczegóły i osiągnąć upragniony efekt sesji, czyli poprawę wizerunku firmy.

W momencie, gdy zgłaszamy się indywidualnie do fotografa, bo chcemy np. wykonać zdjęcie do CV, pamiętajmy również uściślić, czy to zdjęcie ma być przeznaczone jedynie do dokumentów, a może też na stronę linkedin, gdzie można zamieszczać tylko małe ikonki. Dzięki temu fotograf będzie wiedział, czy tylko uchwycić twoją twarz, czy też może zrobić większe zdjęcie sylwetki.

Fotografia biznesowa – jak pozować?

Wiele osób zastanawia się, jak pozować do zdjęć biznesowych, jak ustawić się podczas sesji, aby wyglądać najlepiej. Jeśli i Ty masz tego typu wątpliwości, zawsze możesz przejrzeć przykładowe zdjęcia na stronach internetowych fotografów. Znajdziesz je bardzo łatwo.

Na przykład, gdy szukasz fotografa w Poznaniu, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę: fotografia biznesowa Poznań i na wyskakującej stronie zobaczysz całą galerię przykładowych zdjęć z odbytych już sesji, takich jak np. tutaj: http://flash-group.pl/blog/fotografia-biznesowa/.

Jeśli nadal masz wątpliwości, jaka poza będzie dla Ciebie najlepsza, zaufaj fotografowi. On Ci najlepiej podpowie, jak powinieneś się ustawić, abyś wypadł najkorzystniej. Najbardziej typowymi pozami, które proponuje się w fotografii biznesowej są:

  • podparcie pod brodą. Jest to bardzo klasyczna poza, w której jedna ręka, nie do końca zaciśnięta w pięść, wspiera podbródek, natomiast druga wspiera łokieć ręki podpierającej brodę. Dzięki takiemu gestowi pracownik wygląda jednocześnie naturalnie i profesjonalnie.
  • przytrzymanie żakietu. Żakiet daje spore możliwości pozowania w fotografii biznesowej. Już sam w sobie jest oznaką oficjalnego ubioru, który dodaje powagi. Uchwycenie na zdjęciu pozy, w której pracownik przytrzymuje oburącz poły żakietu (oczywiście rozpiętego), powoduje, że człowiek jest złapany w naturalnym i ciekawym ustawieniu.
  • dopinanie marynarki – ta poza jest zarezerwowana głównie dla panów. Sfotografowanie mężczyzny w geście dopięcia marynarki, powoduje, że mamy wrażenie, iż wyrusza ona właśnie na ważne spotkanie biznesowe.
  • ręce w kieszeniach spodni – o ile na co dzień nie jest to gest, który świadczy o kulturze (zwłaszcza, gdy się z kimś rozmawia), o tyle na zdjęciach biznesowych sprawdza się bardzo dobrze. Ważne jednak, żeby nie cała dłoń ginęła w kieszeni. Istotne jest tu wyciągnięcie kciuka na zewnątrz. Tak pozując, pokazujemy pewność siebie.

Jak się przygotować do sesji biznesowej – ubiór, makijaż?

Aby dobrze wypaść na sesji biznesowej, należy pamiętać o odpowiednim ubiorze. Najbardziej sprawdzą się tu klasyczne rozwiązania typu: biała koszula, ciemna marynarka, krawat, mucha, żakiet, ołówkowa spódnica. Jeśli wolimy pokazać się od bardziej luźnej strony, bo reprezentujemy biznes kreatywny, nowatorski, albo skierowany do młodych ludzi, załóżmy bardziej nieformalny, ale nie przejaskrawiony strój.

Pamiętajmy, by unikać zestawiania bardzo krzykliwych kolorów, zbyt mocnego makijażu i nadmiaru dodatków w postaci biżuterii. Im mniej odwracających od twarzy człowieka elementów, tym lepiej. Zadaniem fotografii biznesowej jest ukazanie Ciebie jako człowieka, a nie jako przebrania. Wyjątkiem może tu być firma odzieżowa, w której pracownicy będą w sposób pośredni modelami prezentującymi projektowane przez siebie ubrania.

W momencie, gdy przygotowujemy się do sesji i mamy dylemat, jaki strój wybrać, zabierzmy oba. Zawsze przecież może się okazać, że w tym drugim wyglądamy o wiele lepiej na zdjęciach niż w pierwszym. Zadbajmy też o to, aby przyniesione przez nas ubrania nie były wymięte, czy przybrudzone. Nie każdy fotograf bowiem będzie dysponował żelazkiem, które uratuje pomiętą koszulę czy też wygniecione spodnie.

Panie, które zastanawiają się, jaki makijaż zastosować w dniu sesji, powinny wiedzieć, że musi być on jak najbardziej naturalny. W końcu chodzi o fotografię pracownika a nie modelki do katalogu mody. Ważny jest też dyskretny manicure, gdyż dłonie są drugim elementem po twarzy, który zwraca uwagę na zdjęciu. Warto więc by były one zadbane.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail