Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Przebodźcowanie w pracy – problem, który dotyka nas wszystkich, także rodziców

  • Ewa Moskalik Pieper
  • 4 lipca 2025
  • 3 MIN. CZYTANIA
zmęczona, zamyślona kobieta siedzi z pociągniętymi kolanami, ręką podtrzymuje brodę
W codziennym życiu zawodowym coraz częściej słyszymy o zjawisku przebodźcowania. To stan, gdy nasz mózg otrzymuje zbyt wiele informacji na raz – dźwięków, obrazów, zadań do wykonania – i nie jest w stanie ich wszystkich odpowiednio przetworzyć. Choć często kojarzymy to z osobami neuroatypowymi, przebodźcowanie dotyka także wielu innych pracowników, w tym mam łączących życie rodzinne z zawodowym.

Czym jest przebodźcowanie?

Przebodźcowanie to reakcja organizmu na nadmiar bodźców, które mogą pochodzić z otoczenia pracy: hałas, światło, szybkie tempo pracy, liczne przerwy w koncentracji. W efekcie czujemy się zmęczeni, rozkojarzeni, a nasza efektywność spada. U osób, które muszą jednocześnie godzić obowiązki zawodowe i rodzinne, takie przeciążenie może być szczególnie uciążliwe.

“Powszechność cyfrowych narzędzi, ciągłe powiadomienia, szum informacyjny, a także niewłaściwie zaaranżowane przestrzenie biurowe czy wyzwania związane z domowym środowiskiem pracy zdalnej – to wszystko składa się na mieszankę bodźców, która obciąża nasz układ nerwowy. Potrzeba ciszy, która okazuje się być niemal tak samo istotna dla osób neuronormatywnych, jak i neuroatypowych, to wyraźny sygnał, że przebodźcowanie stało się powszechnym wyzwaniem. Zdolność do głębokiej koncentracji maleje, a to ma bezpośrednie przełożenie na jakość pracy i ogólny dobrostan” – mówi Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

Czy niepracujące zawodowo mamy są bardziej zestresowane?

Jak przebodźcowanie wpływa na pracę rodziców?

Rodzice, zwłaszcza mamy, często pracują w trybie wielozadaniowym – zajmują się dziećmi, a jednocześnie realizują obowiązki zawodowe. W pracy, gdzie jest dużo bodźców i presji, łatwo o uczucie przytłoczenia. Przebodźcowanie może powodować:

  • trudności z koncentracją,
  • szybkie zmęczenie,
  • spadek motywacji,
  • problemy z organizacją czasu.

To z kolei utrudnia efektywne wykonywanie zadań i może prowadzić do stresu.

Jak sobie radzić z przebodźcowaniem w pracy?

Na szczęście istnieją sposoby, które pomagają zmniejszyć negatywne skutki przebodźcowania:

  1. Tworzenie spokojnej przestrzeni do pracy – jeśli to możliwe, wybieraj ciche miejsce, gdzie łatwiej się skupić.
  2. Przerwy na wyciszenie – krótkie chwile odpoczynku, np. spacer, ćwiczenia oddechowe, pomagają zregenerować umysł.
  3. Planowanie zadań– dzielenie pracy na mniejsze kroki i ustalanie priorytetów ułatwia zarządzanie obowiązkami.
  4. Ograniczanie nadmiaru informacji – wyłączanie niepotrzebnych powiadomień i skupianie się na jednym zadaniu na raz.
  5. Komunikacja z pracodawcą – warto rozmawiać o swoich potrzebach i proponować rozwiązania, które ułatwią pracę, np. elastyczne godziny czy możliwość pracy zdalnej.

Rola pracodawców przyjaznych rodzicom

Firmy, które rozumieją wyzwania rodziców, mogą dużo zyskać, tworząc środowisko pracy sprzyjające koncentracji i dobremu samopoczuciu. Pracodawcy Przyjaźni Rodzicom:

  • dbają o ergonomię stanowiska pracy,
  • wprowadzają elastyczne formy zatrudnienia,
  • oferują wsparcie w organizacji czasu pracy,
  • tworzą kulturę otwartości i zrozumienia.

Dzięki temu rodzice mogą lepiej łączyć obowiązki rodzinne i zawodowe, a pracodawcy zyskują lojalnych i zaangażowanych pracowników.

Przebodźcowanie to wyzwanie, które dotyka coraz więcej osób, także mam starających się pogodzić pracę i rodzinę. Świadomość tego problemu oraz wprowadzenie prostych zmian w organizacji pracy może znacznie poprawić komfort i efektywność codziennych działań. Zachęcamy zarówno pracowników, jak i pracodawców do wspólnego działania na rzecz lepszego balansu i zdrowia psychicznego w miejscu pracy.

Zobacz więcej

artykuł
depresja w pracy
  • Dominika Kamińska
  • 3 MIN. CZYTANIA
artykuł
Olga Legosz założycielka BlueBees
  • Ewa Moskalik Pieper
  • 4 MIN. CZYTANIA
artykuł
Jak komunikować swoje potrzeby w domu i w pracy
  • Kasia Krupa & Agata Szydłowska 
  • 6 MIN. CZYTANIA

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Przejdź do treści