Czego szukasz

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Kilka sprawdzonych sposobów

Przewlekły stres może prowadzić do rozwoju wielu chorób i powikłań zdrowotnych. Ignorowanie ciągłego napięcia oraz trudnych emocji towarzyszących nam w miejscu pracy może przyczynić się do niestrawności, trudności z zasypianiem, a także do rozwoju różnorodnych zaburzeń psychicznych, chorób kardiologicznych czy wypalenia zawodowego. Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Jakie są najskuteczniejsze sposoby na złagodzenie stresu i odczuwanego napięcia? Zapoznaj się z poniższym artykułem i wprowadź do codziennego życia kilka prostych nawyków, które pomogą Ci poczuć się lepiej.

stres

Co to jest stres i jak na nas wpływa?

Stres to naturalna reakcja naszego organizmu na stresory, czyli różnorodne bodźce, doświadczenia i zdarzenia, które mogą wpływać na nas w sposób mobilizujący lub deprymujący. Stresorami mogą być zarówno czynniki fizyczne, takie jak hałas, tłok, wypadek czy choroba, jak i czynniki społeczne, do których można zaliczyć kłótnie, nadmiar obowiązków, brak możliwości rozwoju czy mobbing.

O ile optymalna ilość stresu w życiu codziennym może motywować nas do działania i osiągania wyznaczonych celów, to nadmiar oddziałujących na nas stresorów może wpływać negatywnie na nasze samopoczucie i komfort psychiczny. Więcej informacji dotyczących oddziaływania stresu na naszą pracę oraz życie codzienne znajdziesz w artykule zamieszczonym w serwisie Uspokajajace.pl pod linkiem – https://uspokajajace.pl/jak-radzic-sobie-ze-stresem-sposoby-na-stres/

Sposoby na stres w pracy

Odczuwanie stresu i napięcia w miejscu pracy może zdarzyć się każdemu. Warto pamiętać jednak, że przewlekły stres może przyczyniać się do pogorszenia naszych relacji społecznych, poczucia wyobcowania. Może też mieć wpływ na rozwój wielu zaburzeń i poważnych w skutkach powikłań zdrowotnych. Aby zmniejszyć ilość stresu w miejscu pracy i poprawić swoje samopoczucie, warto wprowadzić do codziennego życia kilka prostych nawyków. To może być regularna aktywność fizyczna, praktykowanie jogi i medytacji czy stosowanie wybranych technik relaksacyjnych.

Określenie źródła stresu

Pierwszym krokiem do zmniejszenia odczuwanego stresu i objawów wynikających z nadmiernej wrażliwości na różnorodne bodźce jest zlokalizowanie źródła naszego lęku, napięcia i niepokoju. Aby dowiedzieć się, co tak naprawdę nas stresuje, wystarczy uważnie obserwować swój nastrój każdego dnia. Warto zapamiętywać momenty, w których czujemy nagłe napięcie i pogorszenie komfortu psychicznego.

Samodzielne zidentyfikowanie źródła stresu może na początku wydawać się dość trudne. Dlatego warto skorzystać z pomocy bliskiej osoby lub notować przychodzące nam do głowy myśli. Możliwość obserwacji tego, co siedzi nam w głowie z innej perspektywy, pomoże stwierdzić, co jest źródłem odczuwanego przez nas stresu. Czy jest to nadmiar obowiązków, nieprzyjemna atmosfera pracy, wymagający szef czy może nasze problemy rodzinne.

Odpoczynek

Wysoka wrażliwość na różnorodne, towarzyszące nam każdego dnia bodźce może wynikać z przemęczenia i braku odpowiedniej ilości odpoczynku. Odpowiednia ilość snu, znalezienie czasu na swoje pasje czy zadbanie o regularny kontakt z najbliższymi osobami mogą mieć niezwykle korzystny wpływ na nasz komfort psychiczny. To pomoże również zmniejszyć ilość odczuwanego przez nas stresu i dyskomfortu.

W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem może okazać się urlop wypoczynkowy. Zmiana otoczenia i wyjazd w miejsce, które nie wymaga od nas stałej gotowości czy ciągłego myślenia o pracy może mieć zbawienny wpływ na nasze samopoczucie. Warto zadbać wtedy o ograniczenie docieranych do nas bodźców oraz unikać myślenia o pracy i codziennych obowiązkach.

Regularna aktywność fizyczna

Siedzący tryb życia połączony z nadmiarem obowiązków oraz przewlekłym zmęczeniem zmniejsza naszą podatność na stres.

W efekcie nasila się towarzyszące nam uczucie strachu, niepokoju i rozdrażnienia. Wprowadzenie do codziennego życia dowolnego wysiłku fizycznego może przyczynić się do zwiększenia ilości endorfin w naszym organizmie oraz ułatwić nam odczuwanie radości, spokoju i odprężenia.

Warto podkreślić, że skuteczna poprawa komfortu psychicznego nie wymaga od nas spędzania wielu godzin tygodniowo na siłowni. W wielu przypadkach optymalne efekty można uzyskać poprzez regularne spacerowanie, bieganie, pływanie czy jazdę na rowerze. Liczne badania potwierdzają, że 150 minut dowolnej aktywności fizycznej tygodniowo może mieć bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie całego naszego organizmu i obniżenie stresu odczuwanego w codziennym życiu.

Medytacja

Medytacja to niezwykle popularna metoda relaksacyjna, której celem jest wyciszenie się oraz skupienie całej swojej energii na własnym oddechu. Wprowadzenie organizmu w stan głębokiej relaksacji może pomóc nam w uporaniu się z nadmiarem stresorów, towarzyszących na każdego dnia w miejscu pracy. Aby uzyskać optymalne efekty, wystarczy medytować przez minimum kilka minut każdego dnia.

Zdecydowaną zaletą medytacji jest to, że umożliwia nam ona wprowadzenie ciała w stan relaksacji w dowolnym miejscu i czasie. Oczywiście ze względu na własny komfort, warto zadbać o ustronne, bezpieczne miejsce. Takie, w którym możemy wygodnie usiąść i choć na chwilę zamknąć oczy. Wprowadzenie medytacji do swojej codziennej rutyny może przynieść nam wiele korzyści, nie tylko w zakresie zdrowia psychicznego.

Jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy? Podsumowanie

Praca to jedna z ważniejszych i najbardziej czasochłonnych części naszego życia. Niezależnie od wykonywanego zawodu, w każdym miejscu pracy bywają gorsze i bardziej stresujące momenty. Zdarzają się jednak takie sytuacje, gdy stres i napięcie w pracy towarzyszą nam każdego dnia, skutecznie pogarszając jakość naszego życia. W takich chwilach należy zadbać o odpoczynek. Wprowadzić do codziennego życia nawyki, które mogą okazać się niezwykle pomocne w odzyskaniu dobrego nastroju i ogólnej poprawie jakości naszego życia.

Do najskuteczniejszych metod w walce ze stresem można zaliczyć między innymi odpoczynek, medytację, jogę, a także ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Pamiętaj, że w przypadku nasilonych objawów stresu lub przewlekłego pogorszenia nastroju, warto skontaktować się z lekarzem pierwszego kontaktu, psychologiem, psychiatrą lub psychoterapeutą.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie