Czego szukasz

Jak wynegocjować elastyczne warunki pracy -10 kroków

Twój urlop macierzyński dobiega końca i zastanawiasz się, jak rozciągnąć dobę, by już wkrótce pomieściła pracę, czas dla domu i rodziny, ale także chwilę dla ciebie? A może już wróciłaś, ale logistyka dnia codziennego szwankuje i czujesz potrzebę poukładania zawodowo-prywatnych puzzli na nowo?

  • Maria Kwiatkowska - 08/08/2016
Zespół w biurze dyskutuje o swojej pracy

Jeśli najbardziej pomocne wydaje ci się uelastycznienie trybu pracy, weź pod uwagę, że istnieje wiele niuansów, które mogą zaważyć na powodzeniu i celowości całego przedsięwzięcia.

Kluczowe pytania, na które warto odpowiedzieć sobie jak najwcześniej, najlepiej jeszcze przed podjęciem negocjacji z pracodawcą, można pogrupować w trzech glównych kategoriach:

Jakie są twoje potrzeby?

1. Jaki cel chcesz osiągnąć, zmieniając warunki pracy? Spędzać więcej czasu z dziećmi? Staranniej zająć się domem? Mieć czas dla siebie?

2. Jakie aspekty twojej pracy można uelastycznić, bez szkody dla jej rezultatów: ogólny wymiar czasowy (etat)? Ramowe godziny pracy? A może miejsce jej wykonywania?

3. W zależności od twojej motywacji oraz ograniczeń wynikających ze specyfiki pracy lub pełnionej przez ciebie funkcji, jaka forma elastyczności będzie najbardziej odpowiednia?

CZAS: skrócony dzień pracy, by mieć więcej swobody na co dzień, czy raczej jeden wolny dzień w tygodniu, który umożliwi ci pełną koncentrację na innym ważnym dla ciebie obszarze życia ?

MIEJSCE: dom czy biuro? praca z domu pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy, ale zaciera podział między życiem zawodowym a prywatnym; obecność w biurze może za to okazać się kluczowa dla twojej marki, zwłaszcza dla „widoczności“ twojej pracy oraz relacji z przełożonymi i kolegami, a tym samym dla pozycji w firmie.

DOSTĘPNOŚĆ: czy bardziej korzystne będą sztywne ramy czasowe, by punktualnie odbierać dziecko ze żłobka czy też ruchome, dowolnie przez ciebie zaplanowane godziny pracy, co pozwoli ci wykorzystać czas w ciągu dnia na załatwienie pilnych spraw prywatnych, bez korków i kolejek?

Jak zorganizujesz sobie sprawną pracę w nowym trybie?

4. Jeśli w twojej firmie/instytucji jesteś pionierem elastycznego modelu pracy, należy zbudować kredyt zaufania zawczasu, omawiając z szefem detale organizacyjne – pokazując przy tym, że nie tylko potrafisz przewidzieć ewentualnie trudności, ale również im zaradzić.

5. Stereotyp, że praca z domu to właściwie zakamufowana forma urlopu, jest nadal dość powszechny. Warto z własnej inicjatywy zaproponować miary i sposoby kontroli twojej pracy – na przykład częstsze, regularne raportowanie, które zrekompensuje twoją fizyczną nieobecność w biurze. Zmianę można również przeprowadzić stopniowo: na przykład pracując z początku 1-2 dni w biurze, a przez resztę tygodnia z domu.

6. Być może miną tygodnie/miesiące zanim współpracownicy przyzwyczają się do twojego nowego trybu pracy. Aby uniknąć nieporozumień i obustronnej frustracji, konieczne będzie uzgodnienie wspólnie z innymi takich zasad, które umożliwią ci sprawne funkcjonowanie (i częste o nich przypominanie). Przykładowo, jeśli twoj nowy dzień pracy kończy się o 15, warto zawczasu jasno zakomunikować, że prosisz o przesyłanie kluczowych informacji do 14, a nie „do końca dnia”.

7. Jeśli elastyczne godziny pracy mogą obejmować również wieczory, pamiętaj, że świadomość nieukończonego zadania, perspektywa wieczoru przy służbowym komputerze potrafi zatruć chwile spędzane z dzieckiem – w piaskownicy/na spacerze/przy kąpieli/śpiewaniu kołysanki z tyłu głowy będzie kołatać się rozpaczliwe „no szyyyyyybciej, ja mam dziś jeszcze tyle roboty!”

Jeśli dom ma stać się twoim nowym biurem, jak zadbasz o rozgraniczenie sfery służbowej i prywatnej?

8. Samodyscyplina brzmi banalnie, w końcu podejmujemy cały ten wysiłek, aby zyskać więcej swobody, a nie ograniczeń… ale jeżeli sama nie ułożysz sobie struktury dnia, może okazać się, że odpalasz komputer, kiedy tylko za ostatnim z domowników zamkną się drzwi…. a o 15 ze zdziwieniem spostrzegasz, że nie jadłaś jeszcze obiadu i nadal masz na sobie piżamę.

9. Warto na nowo ustalić podział obowiązków domowych – niewykluczone, że niejako automatycznie więcej spraw spadnie teraz na ciebie. Skoro jesteś na miejscu, własnie tobie najłatwiej nie tylko odebrać dziecko z przedszkola, ale też skoczyć do apteki, nadać paczkę („poczta na rogu ulicy, zajmie ci to góra 15 minut!”) i pościelić łóżka, które domownicy zostawili w nieładzie, spiesząc się rano do swych pozadomowych zajęć. Nie ma w tym nic złego, jeśli to właśnie chęć zajęcia się domem zmotywowała cię do zmiany trybu pracy – w przeciwnym razie ryzykujesz, że twój podstawowy cel (więcej czasu na inne ważne dla ciebie sprawy) nadal nie został osiągnięty.

10. Jeśli twoja praca nie obejmuje spotkań lub podróży, kontakty społeczne i towarzyskie trzeba będzie świadomie i przedsiębiorczo organizować. Inaczej jedynymi dorosłymi osobami, z którymi porozmawiasz w ciągu tygodnia, będą… pediatra i listonosz.

Wbrew pozorom nawet praca na najbardziej elastycznych warunkach wymaga nieraz sporo wysiłku organizacyjnego i dyscypliny, a nie zawsze pozwala harmonijnie połączyć życie zawodowe z rodzinnym (więcej na ten temat tutaj – link). Może też okazać się, że nowy model funkcjonuje bez zarzutu, ty jednak nadal nie czujesz się spełnioną i szczęśliwą pracującą mamą, a wtedy… należy zadać sobie zupełnie inne pytania.

Moje osobiste doświadczenia z elastycznością zainspirowały mnie do zgłębienia tej kwestii i stworzenia krótkiej, anonimowej ankiety (link >>>), której celem jest poznanie jest opinii innych matek na temat rozwoju zawodowego i zmian kariery. Jej wypełnienie powinno zająć ci zaledwie kilka minut. Zebrane w ten sposób informacje wykorzystam wyłącznie na potrzeby mojego prywatnego badania.

Jeśli chcesz dodatkowo podzielić się swoimi przemyśleniami i uwagami na ten temat, serdecznie zapraszam do kontaktu: [email protected]

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Maria Kwiatkowska
Absolwentka Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, od wielu lat związana z branżą badań klinicznych. Matka ekspatka, obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. Dla przyjaciół: Kaowiec.
Podyskutuj

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz – posłuchaj 3 pierwszych odcinków!

Nagrywamy go dla Ciebie. 3 pierwsze odcinki poruszają takie tematy: jak napisać CV po przerwie związanej z macierzyństwem, jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy oraz jaką rolę pełnią social mediów przy szukaniu pracy. Jeśli jeszcze nie słuchałaś podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz - pobierz go i posłuchaj – na spacerze z dzieckiem, w drodze do pracy, jak lubisz i gdzie lubisz. I koniecznie daj znać, czy chcesz usłyszeć kolejne odcinki!
  • Podcast Mamo Pracuj - 27/11/2019
Dwie młode kobiety słuchają podcastu na słuchawkach

Dlaczego podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz?

Chcemy być tam, gdzie Ty jesteś. W internecie – 24/7. W biegu, kiedy nie ma jak czytać, a można słuchać. Czasem łatwiej znaleźć czas na wysłuchanie krótkiej audycji w telefonie, jeśli można to połączyć ze spacerem, bieganiem czy drogą do pracy.

8 lat działania Mamo Pracuj to tysiące artykułów eksperckich, wywiadów i historii. Teraz część naszych działań chcemy przekazać Ci w wersji do słuchania. Mamy nadzieję, że ta nowoczesna forma dostarczenia wiedzy przypadnie Ci do gustu.

Nasz podcast dostępny jest w Twojej ulubionej aplikacji – iTunes, Spotify, Google Podcasty i Player FM – słuchaj tam gdzie lubisz i tak jak lubisz.

I daj znać, czy chcesz, żebyśmy nagrały dla Ciebie kolejne odcinki!

1 odcinek – posłuchaj – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dzieckiem?

Jeśli planujesz powrót do pracy, a ostatni rok, dwa a może pięć spędziłaś opiekując się dziećmi – dowiedz się jak w CV opisać czas, który przeznaczyłaś dla rodziny.

Nagranie ma 23 minuty.

2 odcinek – posłuchaj – Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Wracasz do pracy i obawiasz się jak Twoje dziecko zniesie nową sytuację? Jak przygotować siebie i rodzinę na te zmiany? Dowiedz się z drugiego odcinka podcastu!

Nagranie ma 13 minut.

3 odcinek – posłuchaj – Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Ale nie muszą. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić.

Nagranie trwa 16 minut.

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz – czy chcesz więcej?

Jeśli podobają Ci się nasze podcasty i chcesz abyśmy nagrywały je w 2020 roku – napisz koniecznie – do mnie – że słuchasz, że chcesz więcej. A może nawet zaproponujesz swój pomysł na nagranie? O czym najbardziej chciałabyś posłuchać? Daj znać! (napisz na adres: [email protected])

P.S. Założyłam się z koleżankami z Zespołu, że dostanę od Was przynajmniej 50 odpowiedzi na tak! Pomożecie mi wygrać zakład?

Dziękuję!

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić. Posłuchaj 3 odcinka naszego podcastu!
  • Podcast Mamo Pracuj - 12/11/2019
kobieta siedząca na łóżku z laptopem na kolanach

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

 
 
00:00 / 16:06
 
1X

Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Zapraszamy na trzeci odcinek naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy o roli social mediów przy szukaniu pracy.

Pierwszy odcinek podcastu – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dziećmi? – posłuchaj!

Social media – Twój sprzymierzeniec czy przeciwnik podczas szukania pracy?

Mówiąc o roli social mediów przy szukaniu pracy, nie mamy na myśli tylko LinkedIn czy Golden Line – serwisów z założenia zawodowych. Ważną rolę mogą odegrać również Twitter, Instagram czy Facebook.

Dzisiaj pracy szuka się przez internet – to jest wspaniałe źródło dotarcia do ciekawych ofert pracy.

1. W social mediach znajdziesz oferty pracy

Oferty pracy znajdziesz nie tylko na LinkedIn czy na Golden Line, ale także na Facebooku. Dzięki specjalnej funkcji Facebook Jobs możesz zapisać się na powiadomienia o interesujących Cię ofertach – dostaniesz je na maila lub przez Messengera.

Aplikując na taką ofertę – aplikujesz swoim profilem, a nie wysyłasz CV (przynajmniej na początku), potraktuj więc ten profil bardziej zawodowo.

Obserwuj posty osób prywatnych czy profile firm z branży, które Cię interesują. Dołącz do grup tematycznych – tam też pojawiają się ciekawe oferty pracy.

2. Wykorzystaj kontakty i znajomości z social mediów do szukania pracy

Obserwuj znajomych, pytaj ich o firmy i branże, które Cię interesują. Możesz napisać wprost, że szukasz pracy. Pamiętaj, że osoby z Twojej sieci kontaktów mają dostęp do zupełnie innych informacji i ofert pracy niż Ty.

Niech te osoby będą Twoimi sprzymierzeńcami podczas szukania pracy.

Na LinkediIn jest specjalna rubryka, gdzie możesz zaznaczyć, że szukasz nowych możliwości rozwoju zawodowego – dzięki temu rekruterzy szybciej Cię znajdą. A taki komunikat możesz skierować do wszystkich, oprócz Twojego obecnego pracodawcy.

3. Ucz się i bądź na bieżąco – korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach

Zdobywaj wiedzę z dziedziny, która Cię interesuje. Dołącz do grup tematycznych, branżowych na Facebooku czy LinkedIn. To świetna okazja by odświeżyć sobie niektóre informacje (np. jeśli wracasz do pracy po przerwie), lub zdobyć całkiem nową wiedzę, z branży, do której dopiero planujesz wejść.

W branżowych grupach dowiesz się o ciekawych spotkaniach, wystąpieniach i meetup’ach. Poznasz osoby, które działają w branży i które chętnie podzielą się swoją wiedzą i wsparciem. Zdobędziesz dostęp do wartościowych treści, artykułów czy oczywiście ofert pracy.

4. Niech social media będą Twoim sprzymierzeńcem

Zanim rekruter zadzwoni do Ciebie, dokładnie sprawdzi Twoje profile w social mediach. Także tych, które są uważane za prywatne – np. Facebooka. Nawet jeśli twój profil jest ustawiony jako prywatny – pamiętaj, że w sieci nic nie ginie i komentując, postując – zostawiasz po sobie ślad.

Rób to mądrze i pokaż się od pozytywnej strony. Niech Twój obraz w sieci wskazuje na sympatyczną, pomocną osobę, a nie na złośliwego hejtera, z którym nikt nie będzie chciał pracować.

Także Twoje prywatne zainteresowania – np. decoupage, gra na instrumencie czy miłość do gór – dużo o Tobie mówią i mogą mieć znaczenie przy zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

5. Działaj świadomie i z pomysłem

Korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach, świadomie buduj swój wizerunek – to wszystko sprawi, że social media będą Twoim sprzymierzeńcem podczas szukania pracy.

Posłuchaj drugiego odcinka podcastu Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej i przeczytaj

Czy social media mogą pomóc znaleźć pracę?

Jak skutecznie szukać pracy w sieci?

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

Zapraszamy do wysłuchania 4 odcinka podcastu: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail