Czego szukasz

Codziennie się czegoś uczę – historia Magdy, która pracuje jako technical writer

Magda Peciak jest mamą dwuletniej Basi i od 9 lat pracuje jako technical writer. Co spodobało jej się najbardziej i co przekonało do zawodu? Jak wygląda praca technical writera na co dzień i na jakie pytania powinnaś sobie odpowiedzieć zanim się przebranżowisz – zobacz podpowiedzi Magdy.

  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019

Magdo, od 9 lat pracujesz jako technical writer. Wytłumacz nam czym dokładnie się zajmujesz w swojej pracy?

Pracuję w korporacji, która zajmuje się, w bardzo dużym skrócie, tworzeniem oprogramowania dla przemysłu. Takie aplikacje mogą być dość skomplikowane w konfiguracji, instalacji, bądź użyciu (ze względu na złożoność systemów produkcji). A użytkownik potrzebuje konkretnych rozwiązań, sposobów użycia i nie ma czasu na dokładne poznawanie aplikacji i szukanie rozwiązania poprzez klikanie po produkcie.

I tu właśnie potrzebna jest dokumentacja, w której klient szybko znajdzie odpowiedź na swoje pytania. Ja na co dzień piszę takie dokumentacje różnego typu (w zależności od potrzeb użytkownika i wymagań klienta).

Czy testujesz produkty, aplikacje, żeby potem dobrze opisać je w dokumentacji?

Tak, proces tworzenia dokumentacji to nie tylko pisanie. Żeby dobrze opisać dany produkt trzeba dobrze rozumieć jak on działa i samemu umieć go użyć. W mojej pracy uczestniczę czynnie w procesie tworzenia produktu, jestem częścią zespołu, który tworzy aplikację. Dzięki temu, po części też testuję to, co mam opisać, a przez to wielokrotnie znajduję problemy w produkcie, co potem pomaga w jego ulepszaniu.

Wspomniałaś podczas naszej pierwszej rozmowy, że kiedy zaczynałaś pracę w zawodzie, nikt prawie nie znał takiego pojęcia – technical writer. Jaka Ty zostałaś technical writerem? Gdzie uczyłaś się (zawodu)?

Tak właśnie było. 9 lat temu sama nie wiedziałam, że taki zawód istnieje. Skończyłam Elektrotechnikę na AGH i nie bardzo wiedziałam gdzie iść dalej. Zaczęłam też studia podyplomowe na AGH i w międzyczasie pracowałam w firmie z branży produkcyjnej. Ta praca niestety nie dawała mi zbyt wiele satysfakcji, więc zaczęłam rozglądać się za czymś innym.

Dowiedziałam się, że w firmie, w której pracowała moja przyjaciółka ze studiów, szukają osoby na stanowisko Technical Writera. Moja koleżanka była zadowolona z tej pracy, więc postanowiłam spróbować. I tak zostałam tam na dłużej niż myślałam – i jestem tam do dzisiaj. Uczyłam się na bieżąco, wedle potrzeb, głównie od starszych stażem kolegów, posiłkując się artykułami z sieci bądź książkami.

Co Cię zachęciło do tego zawodu na początku?

Pierwszą zachętą, żeby spróbować, była praca w języku angielskim (w tym języku tworzymy dokumentację i pracujemy). Poza tym to, że będę mogła robić też „techniczne” rzeczy, tzn. trochę testować, trochę „grzebać” w kodzie, trochę projektować. Zawsze mam coś, czym chcę się zająć, nauczyć jak tylko będzie wolniejsza chwila.

A co najbardziej podoba Ci się w Twojej pracy?

Najbardziej podoba mi się to, że ciągle się czegoś uczę (śmiech). Nie jestem znużona tym co robię, bo ciągle się coś zmienia, cały czas są nowe projekty, nowe technologie. Mam wiele możliwości rozwoju.

Czy możesz opowiedzieć o jakiejś sytuacji z pracy, którą szczególnie zapamiętałaś – jakiś ważny projekt lub zabawna historia?

Atmosfera w mojej pracy jest bardzo przyjacielska. Mamy trochę eventów firmowych, które nas wszystkich integrują, ale też sami spotykamy się poza pracą. Wciąż dużo się dzieje i każdy dzień przynosi nowe wyzwania ☺

Od 2 lat jesteś mamą. Co macierzyństwo zmieniło w Twoim życiu zawodowym?

Na pewno przychodzę do pracy dużo wcześniej ☺ Mam takie szczęście, że nikt nie stoi w drzwiach firmy z zegarkiem w ręku i nie pilnuje, o której przyszłam. Nie mamy sztywnych godzin pracy „od-do”. I to jest bardzo duże ułatwienie dla osób posiadających dzieci. Dzięki temu mogę przychodzić wcześniej (oczywiście po ustaleniu z moim managerem), a kiedy jest taka potrzeba, przyjść później. Dla rodzica jest to bardzo ważne.

Zawsze byłam dobrze zorganizowaną osobą, a teraz to jest już poziom master ☺ Każdy rodzic wie o czym mówię ☺ Na szczęście moja praca jest dość elastyczna godzinowo i to mi bardzo ułatwia pogodzenie wszystkich „nowych” obowiązków z pracą.

Jak wygląda Twój typowy dzień pracy i kto przejmuje opiekę nad córką, kiedy Ty wyruszasz do pracy?

Moją córeczką w czasie mojej nieobecności opiekuje się niania. I jestem z tego bardzo zadowolona. Dzięki temu rano przed wyjściem do pracy jestem w stanie ogarnąć jeszcze jakieś sprawy domowe zamiast biec z dzieckiem do żłobka. To duża wygoda. Tak samo po powrocie z pracy, nie denerwuję się, jeśli się spóźniam, bo stoję w korkach. Niania w razie potrzeby może zostać z Basią chwilę dłużej.

Wymieniamy się z mężem godzinami wyjazdów i powrotów do i z pracy. Staramy się dopasować do różnych obowiązków firmowych. Jeśli trzeba, mogę też wyjść wcześniej z pracy, a potem odrobić ten skrócony czas.

Gdybyś miała powiedzieć naszym czytelniczkom od czego zacząć zmianę zawodu, pójście w kierunku technical writera – co by to było na początek? Jaki pierwszy krok?

Najpierw trzeba się zastanowić czy pisanie to jest coś, co się lubi robić. Potem czy język angielski nie jest dla mnie problemem. No i na koniec, czy się lubi uczyć nowych rzeczy. Jeśli te wszystkie kwestie są rozwiązane, to wtedy trzeba zacząć trochę czytać w sieci o tym zawodzie.

W internecie jest mnóstwo artykułów na ten temat. Są różne blogi, strony, darmowe treningi. Szczerze polecam zacząć lekturę od strony http://techwriter.pl/. Tutaj jest mnóstwo przydatnych i ciekawych informacji.

A jakie są ścieżki rozwoju dla technical writera? Czym może zajmować się jak zdobędzie doświadczenie (awans – na jakie stanowisko, zmiana ścieżki na coś innego?)

Ścieżki kariery Technical Writera zależą tak naprawdę od schematu organizacyjnego danej firmy oraz od wielkości zespołów dokumentacyjnych. Jeśli chodzi o zmianę ścieżki na coś innego to Tech Writer może spróbować swoich sił jako tester, analityk biznesowy albo nawet developer (znam takie przypadki). To wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji, zainteresowań oraz ilości czasu jaki trzeba poświęcić na dodatkową naukę i wdrożenie.

Na koniec proszę Cię o słowo zachęty dla mam, które myślą o wejściu do branży IT, ale boją się, że sobie nie poradzą, że mają za dużo lat 😉 czy cokolwiek innego?

Drogie mamy, nie bójcie się zmian. Jeśli moja historia Wam się podoba, jeśli uważacie to za interesujące, to po prostu trzeba spróbować. Nie ma tu ograniczeń wiekowych. Jeśli chcecie oderwać się od rutyny domowej, zacząć się rozwijać i robić też coś dla siebie, to jest to bardzo dobra droga. Trzeba po prostu iść do przodu i mieć chęci. Przecież z wyzwaniami radzimy sobie MY – MAMY na co dzień ☺

Życzę powodzenia i odwagi!

Dziękuję Ci za rozmowę.

Zdjęcia: archiwum prywatne Magdy

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Video: Pozytywny wizerunek podczas rekrutacji

Jak zminimalizować stres podczas rozmowy rekrutacyjnej? Jak dobrze się do niej przygotować, jak nie dać się zaskoczyć? Na te i wiele innych pytań odpowiadały nasze ekspertki z firmy Bosch w ramach programu #MotherEmpower. Zobacz nasze video!
  • Stasia Serwińska - 01/07/2020

Rozmowa kwalifikacyjna bywa jednym z najbardziej stresujących wydarzeń w naszym życiu. Na szczęście możemy zminimalizować ten stres przygotowując się do takiej rozmowy.

Co zrobić aby wypaść pozytywnie podczas rekrutacji?

Obejrzyj nagranie webinaru z ekspertkami firmy Bosch i przygotuj się najlepiej jak potrafisz!

Webinar prowadzony był w ramach programu #MotherEmpower realizowanego we współpracy z firmą Robert Bosch.

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak się przygotować do rozmowy?
  • Jak odświeżyć/stworzyć swoje CV?
  • Co warto zrobić przed spotkaniem?
  • Jakim być na rozmowie?
  • Jak sobie radzić ze stresem?
  • Jak rozmawiać o przerwie w pracy?
  • Jak przedstawić swoje kompetencje i umiejętności, aby zainteresować rekrutera?
  • Jakie umiejętności są teraz najbardziej poszukiwane?
  • Jak mówić o sukcesach, a także o porażkach?
  • Jakich błędów unikać?
  • Jak nie dać się zaskoczyć na rozmowie – czyli słownik korpomowy 😉

Chcesz zobaczyć prezentację z webinaru?

Kim są nasze ekspertki?

Katarzyna Nieroda, HR Business Partner w Robert Bosch
Sama o sobie mówi: „Psycholog, sympatyk człowieka i jego rozwoju. Kompetencje zawodowe zdobywałam na studiach magisterskich na Uniwersytecie SWPS, a także podczas studiów podyplomowych na SGH. Od 17 lat zajmuję się szeroko rozumianym obszarem HR, rekrutacjami, rozwojem, talentami i szkoleniami. Obecnie jako HR Business Partner wspieram managerów Bosch w obszarze HR. Bardzo lubię samorozwój oraz wszelkie aspekty pozwalające na poszerzanie swoich kompetencji miękkich. Prywatnie jestem żoną Przemka, mamą 4 letniego Antka i 7 letniego Franka”.


Agnieszka Goś, HR Business Partner w Robert Bosch
Absolwentka psychologii Uniwersytetu SWPS od wielu lat związana z obszarem HR. Doświadczenie zdobywała w takich firmach jak Nestle i Philips, pełniąc funkcje związane z rekrutacją, szkoleniami i rozwojem, zarządzaniem talentami. Aktualnie pracuje w Bosch jako HR Business Partner oraz Team Leader Zespołu Rekrutacji wspierając managerów Bosch z obszaru IT. Prywatnie mama dwojga prawie dorosłych nastolatków.

Chcesz dowiedzieć się więcej o firmie Robert Bosch? Zobacz pełny profil firmy w Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom i poznaj aktualne oferty o pracę!

Webinar odbył się 2.06.2020.

Zdjęcia i logotypy: własność firmy Robert Bosch.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Stasia Serwińska
W Mamo Pracuj koordynuje projekt "Odważ się mamo i wróć z nami do pracy" oraz wspiera inne działania Fundacji. Jest żoną faceta, który nie zna słów "Nie wiem, nie umiem" i mamą 3 energicznych dzieci. Pasjonatka rozwoju, miłośniczka sportu i górskich wycieczek, a książki są dla niej ważniejsze niż nowe ubrania :) Uwielbia wyzwania i ciekawe historie, pisane ludzkim doświadczeniem.

Mommypreneurs – rozwiń swoje kompetencje cyfrowe – weź udział w projekcie

Mommypreneurs to bezpłatny projekt online dla mam, które chcą rozwinąć swoje kompetencje cyfrowe i zdobyć nowy zawód. Rekrutacja trwa do 25.06, zgłoś się! Poznasz podstawy tworzenia stron www, podstawy grafiki, UX i UI, SEO i SEM a także digital marketingu. Sprawdź szczegóły!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/06/2020

4 edycja – nabór czerwiec 2020

Mommypreneurs – Przedsiębiorcza Mama – projekt dla młodych kobiet wracających na rynek pracy – kolejna edycja!

Mommypreneurs to projekt przygotowany przez Uniwersytet Łódzki, który umożliwia młodym kobietom zdobycie nowych kompetencji i powrót na rynek pracy.

Chcę poznać szczegóły!

Szkolenia online – wstęp do IT & marketingu

Dzięki projektowi Mommypreneurs dowiesz się m.in.

  • jak projektować i tworzyć strony internetowe
  • poznasz podstawy UX designu i UI designu
  • poznasz podstawy projektowania graficznego
  • zbudujesz własną platformę e-commerce
  • poznasz tajniki SEO i SEM
  • nauczysz się skutecznie prowadzić marketing w social mediach i sprawdzać jego efekty
  • a także dowiesz się jak poprzez nowoczesne narzędzia internetowe szukać pracy.

Gdzie będziesz mogła pracować po projekcie?

Będziesz mogła pracować jako freelancerka – np. tworząc grafiki czy strony internetowe.

Założysz własny e-sklep.

Będziesz mogła aplikować do agencji digital marketingu, firma związanych z e-commerce i agencji social mediowych.

A także w pozostałych firmach z branży ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), portalach internetowych, itp.

Dowiedz się więcej i zgłoś się już dzisiaj do projektu!

Rekrutacja do projektu Mommypreneurs – najważniejsze wytyczne

Projekt skierowany jest do kobiet z całej Polski, które są nieaktywne zawodowo, tj. przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym lub są niepracujące, bezrobotne.

Projekt skierowany jest do mam i kobiet w ciąży z całej Polski, które nie ukończyły 30 roku życia.

  • Panie, które nie są mamami lub/i nie są w ciąży mogą również wziąć udział w projekcie pod warunkiem, że są nieaktywne zawodowo lub bezrobotne i nie ukończyły 30 lat.

Nabór do 4 edycji projektu kończy się 25 czerwca 2020.

Szkolenie rozpoczyna się 29 czerwca i potrwa 2 miesiące.

Tak, zgłaszam się!

Mommypreneurs to ponad 200 godzin szkoleń i konsultacji

Projekt to 200 godzin szkoleniowych – 8 tygodni intensywnej pracy on-line zarówno grupowej jak i indywidualnej, wykłady, ćwiczenia, a także zadania domowe.

Nie możesz być na wykładzie na żywo? Nic nie szkodzi! Materiały dostępne są na platformie szkoleniowej 24/7 i możesz z nich korzystać w dowolnym momencie.

Dodatkowo, możesz skorzystać z dodatkowych, indywidualnych konsultacji z mentorami.

W 9 tygodniu czekają na Ciebie konsultacje i zaliczenia.

Mommypreneurs – trenerzy i szkoleniowcy

Szkolenia prowadzą trenerzy z firmy WallJobs, specjaliści z wieloletnim stażem. Kluczową rolę mają także mentorzy, czyli osoby, które są praktykami i które mogą pomagać przy realizacji swoich e-biznesów, pomysłów na życie zawodowe.

Poza tym, uczestniczki wspierają pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego.

Profesor Anna Rogozińska-Pawełczyk z Katedry Pracy i Polityki Społecznej; kierowniczka projektu mówi – choć nie jesteśmy tu wykładowcami, też wspieramy uczestniczki. Każda z nas ma doświadczenie zawodowe w obszarach związanych z karierą, umiejętnościami miękkimi.

Chciałabym również szczególnie zwrócić uwagę na nasze spotkania networkingowe już po szkoleniach, na których również można spotkać praktyków społecznych, przedstawicieli instytucji i organizacji, które również wspierają takie jak nasza inicjatywy – dodaje profesor Rogozińska-Pawełczyk.

Wyślij swoje zgłoszenie już dzisiaj!

Historie mam z poprzednich edycji Mommypreneurs

Koordynatorka projektu ds. promocji, dr Julita Czernecka chwali osiągnięcia uczestniczek dwóch pierwszych edycji – uczestniczki naszych szkoleń bardzo aktywnie podeszły do zadań związanych z otwarciem własnego biznesu.

Kasia stworzyła projekt easyHome – make home better.

Ewelina zaprojektowała sklep z biżuterią Jew-e-llery – Sklep z biżuterią.

Agnieszka portal Zdrowie jest w tym co jesz. Młode mamy są bardzo zmotywowane, żeby rozwijać własne e-biznesy – dodaje dr Julita Czernecka.

Zgłoś się już dzisiaj!

Projekt Mommypreneurs finansowany jest z Funduszy Norweskich.

Interesujesz się branżą IT? Skorzystaj z naszej wiedzy – poznaj #Mamo Pracuj w IT i dołącz do naszej grupy #MamoPracujwIT na Facebooku!

Zdjęcie: 123rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail