Czego szukasz

Analityk ds. jakości. Kim jest? Jaką pełni rolę? Jakie są cechy idealnego testera?

Jakie cechy charakteru są potrzebne, aby być dobrym testerem? Co jest kluczowe w pełnieniu roli QA’a, czyli analityka ds. jakości? Na nasze trudne pytanie odpowiada Lidia Borkowska-Podobińska, QA w dziale IT Nationale-Nederlanden. A już 22 lutego zapraszamy na spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie.

  • Agnieszka Kaczanowska - 14/02/2018
Lidia Borkowska-Podobińska, QA w dziale IT Nationale-Nederlanden

Lidko, analityk ds. jakości (z ang. Quality Assurance) to kto? Czym się zajmuje?

Stanowisko analityka ds. jakości IT  jest definiowane w każdej firmie inaczej. W Nationale Nederlanden to głównie tester, który sprawdza poprawność działania dostarczonego oprogramowania. Jego zadaniem jest weryfikacja czy przygotowany soft (czyt: oprogramowanie) działa zgodnie z wymaganiami użytkowników biznesowych, ergonomii rozwiązania czy wspieraniem odbiorców końcowych. Wszystkie prace trzeba wykonać zanim soft zostanie udostępniony produkcyjnie, czyli zanim stanie się narzędziem codziennej pracy dla naszych pracowników i Klientów. W naszym zespole QA są również testerzy automatyczni, którzy przygotowują programy wykonujące specyficzne rodzaje testów, takie jak testy regresji (wpływ zmiany na działające procesy), wydajności czy skomplikowanych przeliczeń.

Dziękuję! A jaka wiedza i jakie umiejętność są potrzebne, aby być QA-em?

Praca analityka wymaga przede wszystkim umiejętności współpracy, czy mówiąc szerzej zdolności interpersonalnych. Każdego dnia współpracuję z szeregiem osób z większości obszarów naszej firmy. Poza pozostałymi zespołami IT jak analitycy, scrum masterzy, programiści czy administratorzy systemów, są to też użytkownicy z większości jednostek biznesowych: Project Managerowie, ale i właściciele biznesowi wdrażanych zmian.

Cały sekret polega na tym, aby umieć efektywnie działać współpracując zarówno z osobami, które rozumieją jak wygląda proces wytwarzania oprogramowania, jak i wtedy, gdy pracujemy z tymi, którzy widzą tylko jego końcowy efekt. Bo dla nich nomenklatura, którą posługujemy się w IT, jest szeregiem podejrzanych skrótów 🙂

W mojej pracy, poza samym testowaniem odpowiadam też za przygotowanie strategii testów. Dlatego muszę znać i rozumieć sam proces testowy, jak i uczyć się sposobu działania aplikacji na poziomie, który pozwoli mi na przeprowadzenie skutecznych testów.

Czy znasz wiele kobiet QA? Skończyłaś studia techniczne, czy na Twoim roku było wiele kobiet ?

Gdy studiowałam na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, na moim roku było w sumie 5 kobiet. Nie wiem, jak wygląda to obecnie, ale wtedy byłyśmy zdecydowanie w mniejszości. Natomiast już w naszym NN QA mamy więcej kobiet niż mężczyzn ;-).

A możesz opowiedzieć jakie są cechy idealnego testera?

Dobrym testerem będzie osoba, która lubi uczyć się nowy rzeczy. To jest element obowiązkowy. Do tego dołożyć trzeba dokładność i umiejętność wyciągania wniosków. Wspominałam wcześniej o zdolnościach interpersonalnych, do których dołożyłabym jeszcze umiejętność planowania i samodyscyplinę. I na koniec jeszcze, cierpliwość. Tak, cierpliwości u testera nigdy za wiele!

Lidko, wcześniej pracowałaś w dziale biznesowym Nationale-Nederlanden, a później zdecydowałaś, że potrzebna Ci zmiana i aplikowałaś do działu IT. Czy miałaś wcześniej wiedzę w zakresie IT, testowania, odpowiednie kursy?

Rozpoczynając pracę w IT miałam wiedzę biznesową na temat aplikacji, z którymi pracowałam i wiedziałam teoretycznie, jak wygląda odbiór oprogramowania. Wcześniej opiniowałam dokumentację analityczną, ale nigdy wcześniej nie testowałam oprogramowania.

Na początku najbardziej brakowało mi wiedzy na temat samej metodyki przeprowadzania testów. Po tygodniu pracy w IT, uczestniczyłam w szkoleniu ISTQB Poziom Podstawowy (Foundation Level), dzięki któremu byłam już certyfikowanym testerem. Jednak i tak najważniejsza była nauka przez wykonywanie konkretnych zadań. Żeby nauczyć się w praktyce jak poruszać się w świecie testów, trzeba po prostu zacząć to robić.

Czy egzamin ISTQB jest trudny?

Tak, dla mnie był to trudny egzamin. W szkoleniu uczestniczyłam nie mając jeszcze praktycznego doświadczenia w zakresie testów. Większość pojęć była dla mnie zupełnie nowa. Egzamin odbywał się w trzecim dniu szkolenia, więc można powiedzieć, że zdawałam go z marszu.

Poza testowaniem w IT otworzyły się przed Tobą także inne możliwości. Czy możesz opowiedzieć o tym coś więcej?

Rzeczywiście, praca w IT w NN nie pozwala się znudzić. Jako p.o. IT Project Managera zarządzałam wdrożeniami projektów od strony technicznej. Pracując w roli analityka systemowego przez rok odpowiadałam za budowanie rozwiązań funkcjonalnych i ich dokumentowanie.

Kolejnym Twoim krokiem było zdobycie certyfikatu dla testerów zwinnych. Możesz opowiedzieć co to za certyfikat, dlaczego warto rozwijać się w obszarze metodyk zwinnych?

Zgłębienie tematyki metodyk zwinnych było dla mnie naturalnym kolejnym krokiem, zwłaszcza, że są one teraz popularną metodologią wytwarzania oprogramowania. Dodatkowo, gdy dowiedziałam się, że w ramach kolejnego zadania mam pracować z zespołem projektowym w metodzie SCRUM, zależało mi na tym, aby zdobyć wiedzę z zakresu zwinnego testowania.

Do egzaminu ISTQB Tester Zwinny (Agile Tester) przygotowywałam się sama, ucząc się z książek. Teraz przede mną kolejny krok – za chwilę będę uczyć się jednego z języków programowana, który wykorzystywany jest do budowania narzędzi do automatyzacji testów.

Świetnie! A Twoim zdaniem, jeśli ktoś interesuje się testowaniem i rozwija w tym kierunku, to co powinien czytać? Gdzie zaglądać po nowości, wiedzę, aby być na bieżąco?

Dziś ze względu na szybkość zmian w branży IT najlepszym źródłem jest internet. Można tam znaleźć wszystko, od podstaw teoretycznych i stron poświęconych różnym metodom realizacji testów po tematyczne blogi, które stanowią dobre źródło nowinek czy inspiracji.

A już na sam koniec, wiem, że Twoim hobby są podróże. Da się je pogodzić z pracą na etat? Gdzie planujesz swoją kolejną podróż?

Oczywiście, że się da :), bo dbam o work life balance. Co będzie pewnie zaskakujące dla tych, którzy mnie znają, na ten moment z moich planów wyjazdowych na ten rok pewny jest tylko jeden – wyjazd ze świetną grupą dziewczyn na tydzień do Dębek. Na dłuższy rodzinny urlop planuję pojechać do Włoch, w okolice jeziora Garda, a może też na Sardynię…

Moją miłością od pierwszego wyjazdu zagranicznego niezmiennie pozostaje Grecja i mam nadzieje, że uda mi się odwiedzić ją w tym roku chociażby na weekend.

Ale cudowne plany!

A już 22 lutego zapraszamy wspólnie z Nationale-Nederlanden na spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie! Dziękuję za rozmowę!

Zdjęcia: Ewa Mezglewska, Nationale-Nederlanden

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  
Podyskutuj

Zabezpieczony: Jak branża IT może pomagać milionom pacjentów? Relacja ze spotkania w Roche Global IT Solution Centre

Brak zajawki, ponieważ wpis jest zabezpieczony hasłem.
  • Anna Łabno - Kucharska - 15/01/2019
Uczestnicy spotkania #MamoPracujwIT w Warszawie w Roche Global IT Solution Centre

Spotkanie #MamoPracujwIT w Warszawie, przygotowane we współpracy z Roche Global IT Solution Centre, było nieco inne od pozostałych realizowanych w ramach tego programu. Pierwszy raz, spotkanie prowadzone było po angielsku, a wśród uczestników było wielu Panów – bardzo miło!

Po części przeznaczonej na prezentacje, dyskusję, wszyscy uczestnicy chętnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem w trakcie części networkingowej, a spotkanie przeciągnęło się znacznie poza zaplanowany czas 😉

Moc wiedzy i doświadczenia

Wydarzenie otworzyła Agnieszka Czmyr-Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj i przekazała głos przedstawicielom gospodarza spotkania. W trakcie spotkania swoje prezentacje prowadzili:

  • Aleksandra Ossowska-Owczarczyk – HR Head, która zaprezentowała firmę podczas wystąpienia pt.  „Poznaj Roche Global IT Solution Centre”
  • Mariusz Mulas, Global Head – Application Development, opowiadał o rozwiązaniach, którymi się zajmuje podczas wystąpienia „Gdzie IT spotyka się z nauką”
  • Marta Pilarczyk, Team manager fullstack i Strategic Outsourcing, odpowiadała na pytania, dotyczące obszarów związanych z Kobietami w IT. Jak wygląda dzisiejsza praca kobiet w IT? Ile kobiet jest w IT? Czy sytuacja w Solution Centre jest podobna do globalnych trendów?
  • Sabrina Staniewska, Senior IT Proffesional, miała wystąpienie na temat „IT RnD w erze niepewności, złożoności nowych technologii i innowacji”
  • Jakub Bieniek, Senior Team Manager – DIA IT i Anna Casquet-Lawrynowicz, Senior Team Manager, dzielili się swoimi doświadczeniami z perspektywy pracujących rodziców, podczas panelu „Słowo o codziennym życiu w IT”

Networking, czyli o co pytały mamy

Po tej części mamy chętnie korzystały z networkingu oraz swobodnych rozmów z pracownikami Roche Global IT Solution Centre. Dopytywały o możliwości związane z zatrudnieniem oraz o to, jak wygląda proces rekrutacyjny. Śmiało zadawały pytania, dotyczące początków pracy w firmie oraz jak wyglądał rozwój zawodowy poszczególnych osób.

Przy okazji korzystały z pysznego i zdrowego poczęstunku, a dzieci z świetnie przygotowanej sali zabaw i obecności animatorek.

Opinie z pierwszej ręki

Uczestnicy spotkania bardzo wysoko ocenili jego przygotowanie i przebieg.

Spotkanie było szalenie interesujące. Ciekawy dobór tematów. Świetnym pomysłem była dyskusja pomiędzy dwoma pracownikami, którzy podzielili się z nami swoimi historiami, związanymi z przerwą w pracy i powrotem. Cenna była także możliwość indywidualnego porozmawiania z rekruterami.

Bardzo podoba mi się idea #MamoPracujwIT, takie meet-upy są bardzo potrzebne.

Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia!

O Roche Global IT Solution Centre

„W Roche Global IT Solution Centre wykorzystujemy najnowsze technologie by pokonywać bariery w medycynie. Stabilne zatrudnienie, poczucie misji i doskonałe warunki pracy stanowią solidne fundamenty, pomagając nam jasno określić ścieżkę swojej kariery”.

Zobacz kogo poszukuje Roche Global IT Solution Centre >>

 

Zdjęcia: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Jak ruszyć z firmą i zostać freelancerem? Radzi Kasia Aleszczyk

Nie dowiesz się czy podołasz, dopóki nie rozpoczniesz - mówi Kasia Aleszczyk, kobieta przedsiębiorcza i ekspert od tworzenia stron internetowych. Czy można wyeliminować ryzyko związane z założeniem firmy i gdzie szukać pierwszych zleceń? Dowiedz się już teraz i zacznij działać! A tworzenie stron internetowych to świetny pomysł na pracę zdalną dla mam!
  • Joanna Gotfryd - 09/01/2019
Kasia Aleszczyk

Chciałabyś pracować z domu? Zostać freelancerką i dopasować swoją pracę do rodziny?

Spełnij swoje marzenia!

Startuje kolejne edycje kursu WordPress & Freelancing oraz Wirtualna Asystentka & Social Media Ninja, które są intensywnymi kursami on-line, przygotowanymi specjalnie z myślą o mamach.

Możesz całkowicie zmienić swoje życie zawodowe, nie przegap tej szansy!

Poznaj szczegóły kursu WordPress & Freelancing>>

Poznaj szczegóły kursu Wirtualna Asystentka>> 

Kasiu, często słyszę od mam, że chciałyby pracować na swoim, ale obawiają się zakładania własnej firmy, bycia freelancerem. Czy naprawdę jest się czego bać?

Teoretycznie zawsze jest się czego bać. Bo przecież wszystko, co nowe, wprowadza zarówno ekscytację, jak i strach. Natomiast ja często spotkam kobiety, które nie tyle obawiają się samego założenie firmy, ale zwlekają, bo boją się, co będzie jeśli im się nie powiedzie. I takim kobietom odpowiadam zawsze: nie, nie masz się czego bać.

Tak naprawdę rzadko kto rozpoczyna swój pierwszy biznes i osiąga sukces. Często sukces poprzedzony jest niejedną porażką. W samym prowadzeniu firmy oczywiście trzeba się będzie wiele nauczyć. Jest to sytuacja, która w ogóle nie przypomina i której nawet nie można porównywać do pracy na etacie.

Sporo wiedzy trzeba przy własnej działalności przyswoić, wiele rzeczy testować, a czasem i po roku, dwóch zmienić kierunek, czy zakres wykonywanych usług.

Jednak nikt z nas nie dowie się, czy podoła, dopóki nie rozpocznie.

A co się stanie, jeśli nie wyjdzie? Prawdopodobnie nic takiego. Na etat zawsze można wrócić.

A jak wyeliminować ryzyko takiej porażki? Wiem, że nie da się przewidzieć wszystkiego, ale jakie są najważniejsze działania, o które należy zadbać?

Fakt, nie da się, ponieważ prowadzenie i powodzenie firmy nie do końca zależy tylko od naszych działań. Jest mnóstwo czynników, które codziennie mają wpływ na nasz biznes. Istnieją firmy, które zostały zamknięte, ponieważ np. zmieniło się polskie prawo.

Ale jeśli chodzi o przygotowania. Warto sobie biznes zaplanować. Przemyśleć, co będzie się w nim sprzedawać, skąd będą w nim Klienci, za co będzie się otrzymywać pieniądze, ile tych pieniędzy będzie, jak będzie się z nimi komunikować i ich obsługiwać. Warto również rozejrzeć się dokoła, określić swoją konkurencję i przyjrzeć się ich działaniom.

I na koniec – najlepiej zaczyna się własny biznes ze zgromadzoną wcześniej poduszką finansową, by móc działać kilka pierwszych miesięcy (niektórzy piszą – rok) bez zysków w firmie.

Jak jest firma, to muszą być też i zamówienia. Od czego zaczęłabyś szukanie pierwszych zleceń?

Jeszcze kilka lat temu był to nie raz proces skomplikowany. Dziś najczęściej dzieje się to na Facebooku. Każdy z nas ma znajomych. Oni mają swoich znajomych, a tamci – kolejnych znajomych. Zaczynając warto swoim znajomym to ogłosić. Krótko i na temat. Że rozpoczyna się biznes, jakie usługi będzie się świadczyć i pozostawić jakiś namiar do kontaktu. Spotkałam już kilkunastu przedsiębiorców, którzy właśnie od sieci własnych kontaktów zaczynali.

Kasiu, jesteś ekspertem od WordPressa i biznesu. Wspierasz kobiety, które uczestniczą w kursie WordPress&Freelancing właśnie wiedzą biznesową. Czego dokładnie będzie się można od Ciebie nauczyć?

W kursie rzeczywiście jestem odpowiedzialna za tę część, która dotyczy freelancingu i biznesu. Podczas pięciu spotkań mentorskich poruszamy tematy związane z wiedzą ogólną o biznesie, z pozyskiwaniem zleceń, z pisaniem własnej oferty, z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi prowadzenia własnej firmy.

Mam jednak również ponad czteroletnie doświadczenie w tworzeniu stron na WordPressie dla klientów. Dzielę się więc i tym, co się wiąże konkretnie z takim biznesem, czyli opowiadam o zleceniach WordPressowych od kuchni. To właśnie jest temat, który wzbudza największe zainteresowanie.

Dziękuję Ci za rozmowę!

Kasia Aleszczyk – na co dzień pomaga innym oswajać WordPressa. Blogerka na www.KasiaAleszczyk.pl  i podcasterka na www.JakZycwNecia.pl. W swojej autorskiej akademii na www.AkademiaWP.pl , w kursach online, uczy różnych rzeczy z WordPressem związanych. Głęboko wierzy, że gdy zamykają się przed nią drzwi – trzeba poszukać otwartego okna!

A jeśli Ty chciałabyś spróbować swoich sił jako freelancerka, to teraz masz na to naprawdę świetną okazję!

Startuje kolejna edycja kursu on-line WordPress & Freelancing. Przygotowany specjalnie z myślą o mamach, w 8 tygodni pomoże Ci całkowicie zmienić Twoje życie zawodowe – nie przegap tej szansy! Naucz się robić strony internetowe i zarabiaj na zleceniach z całego świata!

Już dzisiaj dowiedz się więcej szczegółów >>

Zdjęcie: archiwum Kasi Aleszczyk

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail