Czego szukasz

Chcesz znaleźć dobrą pracę? Zaprzyjaźnij się z LinkedIn!

Masz już swój profil na LinkedIn? Czy jest Ci potrzebny? LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy skupiający całą rzeszę specjalistów, z którego korzysta prawie 500 mln osób na świecie. Jeśli jeszcze nie masz swojego konta na LinkedIn, dowiedz się już teraz, jak sprawnie je założyć.

  • Anna Lisowska - 24/09/2017
uśmiechnięta, młoda kobieta zapisuje coś na tablecie

Po co tworzyć profil?

Aby dostać nową pracę nie trzeba mieć profilu na LinkedIn, ale na pewno warto. Dlaczego? LinkedIn to największy na świecie portal skupiający przeróżnych specjalistów. Obecnie korzysta z niego ponad 467 milionów użytkowników w 200 krajach i terytoriach na całym świecie.

Jednak samo stworzenie profilu nie spowoduje, że zaczniesz dostawać kilka ofert pracy tygodniowo/miesięcznie. Portal ten służy bowiem m.in. do budowania własnej marki jako eksperta w swojej dziedzinie.

Za jego pomocą można także nawiązywać ciekawe, branżowe znajomości i dzielić się doświadczeniem, wiedzą, spostrzeżeniami, obserwować interesujące firmy oraz prowadzić działalność komercyjną i pozyskiwać klientów.

Jak wygląda idealny profil na LinkedIn?

Najlepiej jest wypełnić swój profil w 100%. LinkedIn podpowiada, w jakim stopniu uzupełniłaś informacje na swój temat. Zwiększają się wówczas Twoje szanse na znalezienie Cię przez potencjalnego, przyszłego pracodawcę. Rekruter powinien też móc łatwo odszukać interesujące go informacje.

LinkedIn jest portalem międzynarodowym, dlatego myślę, że lepiej wypełniać go w języku angielskim. Jedną z najważniejszych zasad prowadzenia profilu na LinkedIn jest jego bieżąca aktualizacja! W końcu to takie Twoje „internetowe CV”. Aktualne ma być dosłownie wszystko.

Jeśli wpisujesz nowe informacje do swojego CV, zaznacz je również na swoim profilu. Drugą bardzo ważną zasadą jest pisanie prawdy. Kłamstwo ma krótkie nogi i w dzisiejszych czasach łatwo sprawdzić informacje, którymi się chwalimy.

Słowa kluczowe

Są to słowa, z którymi chcesz, aby Cię kojarzono. Dobrze jest jeśli są to słowa określające Twoje obszary zawodowe, kompetencje czy też zainteresowania. Należy pamiętać o nich tworząc zwłaszcza nagłówek, podsumowanie, nazwy i opisy zajmowanych stanowisk oraz opisując doświadczenie/projekty. Zwracając uwagę na te szczególne słowa, zwiększysz swoje szanse na znalezienie Cię przez przyszłego pracodawcę.

Zdjęcie

Posiadanie zdjęcia profilowego podnosi Twoją wiarygodność. Zadbaj o to, aby zdjęcie było aktualne, wyraźne, dobrze skadrowane. Wszelkie selfie, zdjęcia z wakacji, logo firmy możesz sobie tutaj darować 🙂 Na LinkedIn obowiązuje pełna profeska. Fajnie jak zdjęcie jest wykadrowane od ramion w górę, a 50% obszaru zajmuje Twoja uśmiechnięta twarz.
Jeśli chcesz, za swoim zdjęciem możesz zamieścić również tło – background photo.

Kto Cię odwiedził?

Zawsze możesz sprawdzić, kto oglądał Twój profil, liczbę wyświetleń Twoich wpisów oraz Twojego profilu w wynikach wyszukiwania w danym czasie:

Osoby, które posiadają płatny, rozszerzony profil na LinkedIn mogą anonimowo zaglądać na inne profile, a także mają dostęp do wszystkich gości odwiedzających ich profil, a nie tylko do tych ostatnich. Warto zaglądać w to miejsce, ponieważ może to być pierwszy krok do pozyskania wartościowego kontaktu – taką osobę możesz zaprosić do swojej sieci znajomych.

Jeśli chcesz zaprosić kogoś do swojej sieci znajomych, warto napisać coś więcej niż automatyczne zaproszenie o treści: „Chciałbym Cię dodać do swojej sieci profesjonalnych kontaktów na LinkedIn”.

Poświęć chwilę na spersonalizowanie zaproszenia. Nie rozsyłaj spamu 😉

Informacje o aktualnościach

Wszelkie informacje o zaproszeniach do kontaktów, nowych postach i wiadomościach, rocznicach zatrudnienia znajomych itd. Będą pojawiały się tutaj:

 

Vanity URL

Jest to unikalny link, po którym będzie łatwo Cię znaleźć. Można go również wykorzystać np. w stopce maila czy na własnej stronie www lub blogu. URL powinien być prosty, czyli najlepiej składający się z Twojego imienia i nazwiska: https://www.linkedin.com/in/imie-nazwisko. Taki link ma znaczenie z punktu widzenia SEO – Twój profil wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania Google i znacznie ułatwi znalezienie Ciebie wśród licznych kandydatów.

Nagłówek

To pierwsza rzecz, jaką widzą ludzie odwiedzający Twój profil. Pojawia się on w wynikach wyszukiwania zaraz obok Twojego imienia i nazwiska. To właśnie po nim i po nazwie Twojego stanowiska rekruterzy najczęściej wyszukują kandydatów. Możesz tu wpisać słowa kluczowe, po których chcesz zostać znaleziona, np. zarządzanie strategiczne. Jeśli sama nie wybierzesz tych słów, wówczas LinkedIn domyślnie wstawi tam najświeższe informacje dotyczące Twojego doświadczenia – nazwę stanowiska i firmy, w której pracujesz. Oprócz tych informacji w nagłówku pojawiają się dane dotyczące Twojego wykształcenia (nazwa uczelni), miejsca zatrudnienia (miasto i kraj) oraz ilość kontaktów.

Podsumowanie profilu

W jednym lub kilku zdaniach opisz siebie i swoje osiągnięcia. Zawrzyj tu naprawdę najważniejsze informacje i słowa kluczowe, po których chciałabyś zostać wyszukana. Idealne podsumowanie opowiada pewną historię o Tobie. Jeśli nie wiesz co napisać, sprawdź, jaką propozycję stworzył dla Ciebie LinkedIn, klikając przycisk: See summary.

Doświadczenie

Opisz je dokładnie tj. wpisz nazwę stanowiska, nazwę firmy, zakres obowiązków i okres zatrudnienia. Najlepiej przenieś informacje ze swojego CV, aby nie powstały żadne rozbieżności między Twoim profilem, a Twoją aplikacją.

Wykształcenie

Dodając informacje o ścieżce edukacji, Twój profil ma szansę zostać wyświetlony 11 razy częściej.

Rekomendacje

Możesz poprosić swoich byłych przełożonych, współpracowników, podwładnych, klientów itd. o rekomendacje:

Obok każdej wypowiedzi na Twój temat pojawi się miniaturka zdjęcia oraz imię i nazwisko danej osoby. Pozytywnie odbierane są referencje od osób znanych w danej branży.

Języki

Wypisz znane Ci języki i określ stopień ich znajomości (masz do wyboru 4 poziomy):

Publikacje

Możesz zyskać 7 razy więcej odsłon, jeśli dodasz do profilu informacje o swoich publikacjach. Zaznacz tu przede wszystkim tytuł artykułu, miejsce publikacji i załącz link.

Umiejętności

Warto w swoim profilu odnotować posiadane umiejętności, które później mogą być potwierdzane przez osoby z Twojej sieci kontaktów. Im więcej masz poparcia dla określonej zdolności od swoich znajomych, tym większe prawdopodobieństwo, że trafisz w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś szuka właśnie tej umiejętności, np.: 79 osób potwierdziło, że znasz metodykę Scrum. Kiedy rekruter poszukuje kandydatów ze znajomością Scrum, to jest bardziej prawdopodobne, że Twój profil wyświetli się gdzieś na jednej z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Potwierdzanie umiejętności jest też pewnego rodzaju rekomendacją udzieloną w inny sposób niż opisowy.

Posty/Aktywność

Na LinkedIn masz opcję zamieszczania własnych postów lub udostępniania wpisów innych osób, możesz także je polubić. W każdym z tych przypadków Twoi znajomi zobaczą Twoją aktywność. Zwiększasz wówczas zasięg danego wpisu, a także liczbę odwiedzin Twojego profilu.

Pamiętaj, posty powinny mieć charakter merytoryczny. LinkedIn nie jest drugim Facebookiem.

Wolontariat / organizacje

W tej sekcji możesz pokazać swoje zaangażowanie w ważne dla Ciebie inicjatywy i społeczności. Obecnie CSR (społeczna Odpowiedzialność Biznesu) jest praktykowana przez wiele firm, dlatego Twoje doświadczenie wolontaryjne będzie odebrane na pewno bardzo pozytywnie.

Okazuje się, że dla wielu pracodawców Twoje doświadczenia pozazawodowe są równie istotne co te komercyjne. W ten sposób budujesz pozytywny obraz własnej osoby.

Dane kontaktowe

Jeśli chcesz, aby rekruter mógł się z Tobą skontaktować, zamieść te dane w swoim profilu. Jeśli tego nie zrobisz, to kontakt może być utrudniony. Dotyczy to sytuacji, kiedy potencjalny pracodawca nie ma konta rekruterskiego / rozszerzonego (konto Premium), nie ma Cię również w swojej sieci kontaktów. Wówczas możliwe jest wysłanie zaproszenia do kontaktów wraz z naprawdę bardzo krótką wiadomością, która może zostać przez Ciebie przeoczona.

Kursy, szkolenia, certyfikaty, nagrody

Profile osób, które zamieściły informacje np. o swoich certyfikatach, są odwiedzane 5 razy częściej. Warto na bieżąco wpisywać ukończone szkolenia, kursy, webinary, itd.

Projekty

Zachęcam do stworzenia oddzielnej sekcji dotyczącej projektów na swoim profilu, zwłaszcza jeśli jesteś konsultantką lub freelancerem. Dodając tę sekcję, możesz wprowadzić nazwę i adres URL projektu, zapraszając tym samym osobę odwiedzającą Twój profil do szczegółowego przyjrzenia się temu, co zrobiłaś.

Grupy

Znajdź grupy, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom zawodowym i dołącz do nich. Warto zapisać się do tych, które mają jak najwyższą ilość uczestników. Dlaczego? Otóż będąc w tej samej grupie co rekruter, wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że Twój profil zostanie wyświetlony wyżej w jego wynikach wyszukiwania. Dodatkowo do członków grupy można pisać bezpłatnie długie wiadomości bez zapraszania ich do sieci kontaktów. W takich grupach możesz aktywnie uczestniczyć poprzez dzielenie się swoją wiedzą. Jeśli jej nie posiadasz, a temat Cię interesuje – zadaj pytanie! Świadczyć ono będzie o Twojej chęci uczenia się.

Wyszukiwarka

Wyszukiwarka LinkedIn to całkiem fajne narzędzie. Możesz wyszukiwać ludzi, posty, firmy itd. Ludzi możesz filtrować za pomocą kryteriów (stopień kontaktu, słowa kluczowe – lista rozwijalna, zainteresowania non profit) oferowanych przez portal (po prawej stronie):

Posiadając konto Premium, LinkedIn udostępni Ci różne ciekawe filtry wyszukiwania, np. po ilości lat doświadczenia, zainteresowaniach itd.

Nie czekaj! Stwórz swój profil na LinkedIn już teraz  i wykorzystaj w pełni potencjał komunikacyjny tej międzynarodowej platformy.

Grafika: LinkedIn

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Lisowska
Zawodowo od 2009 roku związana z branżą HR – głównie w branży IT, obecnie jako HR Expert / HR Business Partner w firmie Objectivity, wcześniej jako Specjalista ds. rekrutacji w agencji rekrutacyjnej i firmie outsourcingowej. W jej pracy najbardziej fascynują ją ludzie i ich talenty, na ich rozwoju się skupia, aby mogli mądrze pracować. Mama dwóch wspaniałych chłopaków. Co ją cieszy? Podróże z jej megamężem i nowa książka na półce. Chciałaby być najlepsza w projekcie „dziecko”, ale do jej potomków nie dodali instrukcji obsługi.
Podyskutuj

Jak prawidłowo wypełnić JEDZ?

Błąd polegający na wpisaniu w wymaganym polu numeru identyfikacji podatkowej „Numer VAT” numeru niepoprzedzonego prefiksem PL nie musi być w żaden sposób konwalidowany. Jest to brak natury formalnej. W obrocie krajowym polski wykonawca w ogóle nie ma obowiązku wskazywania prefiksu PL.
  • Zofia Kowalska - 21/06/2019

Problem

Zgodnie z instrukcją wypełniania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia z 14 lutego 2018 r. zamieszczoną na stronie UZP w części II „Informacje dotyczące wykonawcy” w przypadku wykonawców posługujących się numerem VAT należy wpisać NIP poprzedzony symbolem PL.

Jak prawidłowo postąpić, jeśli ofertę złożył wykonawca, który posługuje się numerem VAT i który wpisał w wyznaczonym miejscu numer identyfikacji podatkowej, ale niepoprzedzony symbolem PL, tak jak nakazuje Instrukcja. Czy w związku z tym zamawiający może uznać, że miejsce „Numer VAT” zostało prawidłowo wypełnione, czy powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia JEDZ w powyższym zakresie?

Rozwiązanie

Wykonawca w postępowaniach o wartości powyżej progów unijnych zgodnie z art. 25a ust. 2 Prawo zamówień publicznych jest zobowiązany złożyć oświadczenie w postaci jednolitego dokumentu. Zgodnie z formularzem stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. (Dz. Urz. UE nr L 3 z 6 stycznia 2016 r.) w sprawie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), wykonawcy wypełniają odpowiednio część II:

  • A (informacje ogólne),
  • B (informacje dotyczące osób reprezentujących),
  • C (informacje dotyczące podmiotów trzecich),
  • D (informacje dotyczące podwykonawców), oraz części od III do VI formularza.

W części I A (JEDZ) wykonawca jest zobowiązany uzupełnić informacje dotyczące numeru VAT. W formularzu należy wpisać „Numer VAT, jeżeli dotyczy” lub alternatywnie: „Jeżeli numer VAT nie ma zastosowania, proszę podać inny krajowy numer identyfikacyjny, jeżeli jest wymagany i ma zastosowanie”.

Co zrobić z niekompletnym JEDZ? Sprawdź >>

To oznacza, zgodnie z zamieszczonym komentarzem do wypełniania JEDZ dostępnym na stronie UZP, że wykonawcy posługujący się numerem VAT powinni wpisać ten numer (numer identyfikacji podatkowej poprzedzony symbolem PL). Zatem wykonawca jest zobowiązany uzupełnić JEDZ o informacje w zakresie numeru identyfikacji podatkowej poprzedzonego symbolem PL (gdy posługuje się numerem VAT) bądź numeru, którym posługuje się w związku z prowadzoną działalnością (np. REGON).

Natomiast osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące wykonawcami zamieszczają numer ewidencyjny PESEL, jeżeli posługują się nim do celów podatkowych.

Zauważyć należy, że przedsiębiorcy nadawany jest unikatowy numer identyfikacji podatkowej – NIP. Jest to dziesięciocyfrowy numer identyfikacji podatkowej. Jeśli do numeru NIP dodamy symbol (prefiks) PL, stanie się on jednocześnie numerem identyfikacji podatkowej VAT UE.

W obrocie krajowym NIP z prefiksem PL nie jest obowiązkowy, aby zaś móc używać prefiksu PL, konieczna jest osobna rejestracja. Podmioty zarejestrowane w kraju jako podatnicy VAT czynni, będący równocześnie zarejestrowanymi podatnikami VAT UE, nie powinny tym samym w transakcjach krajowych posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej zawierającym prefiks PL.

Zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy o VAT krajowi podatnicy VAT są zobowiązani do posługiwania się NIP z przedrostkiem PL w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT. Wobec powyższego można stwierdzić, iż ujęcie w treści JEDZ prefiksu PL ma charakter wyłącznie informacyjny i dotyczy wyłącznie sytuacji wskazanych powyżej.
Jego brak zaś nie będzie stanowił błędu w rozumieniu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, który prowadziłby do konieczności wezwania wykonawcy do złożenia ponownie formularza JEDZ poprawionego o wpis w postaci prefiksu PL.

Więcej o jednolitym europejskim dokumencie zamówienia na www.portalzp.pl

Andrzej Łukaszewicz – konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Zamówień Publicznych, prowadzi szkolenia zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, reprezentuje przed KIO, ekspert Portalu Zamówień Publicznych i Prywatnych www.portalzp.pl

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Zofia Kowalska

Jak wprowadzić równowagę między życiem rodzinnym a zawodowym?

13 czerwca państwa Unii Europejskiej przyjęły dyrektywę, która ma sprawić, że ojcowie poprzez urlopy rodzicielskie będą bardziej zaangażowani w opiekę nad dziećmi zaraz po narodzinach. Ma to się przyczynić do większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.
  • Ewa Moskalik - Pieper - 21/06/2019
rodzina na spacerze

Równowaga między życiem rodzinnym a zawodowym

Jeszcze w czerwcu 2018 r. Polska była przeciwna zawartemu kompromisowi za względu na klauzulę, która nakazuje dzielenie się urlopem rodzicielskim między ojcem i matką. W Polsce urlop taki może, ale nie musi być przekazywany. W tym roku przedstawiciel władz z Warszawy wstrzymał się od głosu. Komisja Europejska proponowała, że ojcowie będą musieli wykorzystać 4 miesiące urlopu rodzicielskiego. Niewykorzystany urlop miał przepadać i nie mógł być przekazany drugiemu rodzicowi.

Państwa członkowskie wpłynęły na zmianę przepisów

Z taką propozycją Komisji Europejskiej nie zgodziły się państwa członkowskie i przegłosowana w tym roku dyrektywa zakłada indywidualne prawo do czterech miesięcy urlopu rodzicielskiego, z których dwa nie będą mogły ulec przeniesieniu na drugiego rodzice. Niewykorzystany przez ojca płatny urlop przepadnie.

Urlop ojcowski po urodzeniu się dziecka

Inną, nową propozycją ma być urlop ojcowski, (nie w Polsce), który ma wynosić przynajmniej 10 dni roboczych w okresie narodzin dziecka i być on płatny w takiej samej wysokości, jaką prawo UE obecnie przewiduje dla urlopu macierzyńskiego.

Work-life balance

Ta dyrektywa i propozycje Komisji Europejskiej dotyczące równowagi między życiem zawodowym i prywatnym mają zwiększyć uczestnictwo kobiet w rynku pracy oraz być kolejnym krokiem w promowaniu równości kobiet i mężczyzn w UE. Na chwilę obecną nie ma zbyt wielu inicjatyw zachęcających mężczyzn do korzystania z urlopu rodzicielskiego czy ojcowskiego. Dzięki takim propozycjom kobiety mają szansę być mniej obarczone niepłatną pracą i zyskają więcej czasu na płatne zatrudnianie się. Mogłoby to tez pomóc zmniejszyć różnicę w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn.

Urlop opiekuńczy

Jeszcze jedną propozycją ma być urlop opiekuńczy dla pracowników, którzy z powodów zdrowotnych muszą zajmować się swoimi krewnymi. Taki urlop ma wynosić rocznie pięć dni roboczych. Kraje członkowskie będą mogły określić inny okres referencyjny oraz decydować, czy urlop przyznawać na zasadzie indywidualnej i na jakich ewentualnych dodatkowych warunkach.

Parlament Europejski przegłosował te regulacje 4 kwietnia. Proces legislacyjny na poziomie unijnym zakończy się w momencie przyjęcia ich przez Radę Unii Europejskiej. 20 dni po jej opublikowaniu w dzienniku urzędowym dyrektywa wejdzie w życie. Państwa członkowskie będą miały trzy lata na wprowadzenie jej zapisów do prawa krajowego.

Źródło: businessinsider.com

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail