Czego szukasz

Jak zadbać o swój wizerunek w social media?

Aż 97% polskich rekrutrów w swojej pracy korzysta z mediów społecznościowych, a prawie 80% z nich zatrudniło pracownika przy pomocy social media*. Co to oznacza? Jakich informacji szukają rekruterzy? Do czego ich używają i czy można sobie zaszkodzić na prywatnym profilu na FB?

  • Katarzyna Radecka - 21/04/2016
Na stole notes i znaki social media

Dla większości osób zajmujących się rekrutacją, media społecznościowe to codzienne narzędzie pracy. Chodzi tu przede wszystkim o takie portale jak LinkedIn czy Goldenline oraz – w mniejszym stopniu – Facebook. Są one często pierwszym źródłem informacji o tym, że kandydat w ogóle istnieje lub, jeśli projekt rekrutacyjny jest realizowany poprzez ogłoszenie, miejscem, gdzie rekruter może zweryfikować informacje na temat kandydata.

Jak zatem budować swój wizerunek w social media?

Nie tylko CV

Nasz profil na portalu społecznościowym w swoim podstawowym wymiarze to oczywiście informacje na temat historii naszego zatrudnienia, wykształcenia, znajomości języków czy umiejętności twardych oraz posiadanych certyfikatów. Błędem jednak byłoby traktowanie go jako miejsca, gdzie umieszczamy po prostu nasze CV. To tak naprawdę niezwykle ważne narzędzie w kreowaniu naszego wizerunku, tego jak chcemy być postrzegani na rynku pracy i czy możemy być na nim postrzegani jako eksperci. To również kluczowe narzędzie, umożliwiające nam budowanie sieci kontaktów, dzięki której uwiarygadniamy nasze działania i siebie samych, a to z kolei prosty sposób na to, aby rekruter mógł sięgnąć do rekomendacji. Biorąc udział w grupach dyskusyjnych na tematy zawodowe bądź rekomendując inne osoby, otwieramy innym możliwość dostrzeżenia naszych kompetencji  i stajemy się bardziej widoczni.

Spójność

Warto zadbać o spójność – nasze działania w „realu” powinny znajdować odzwierciedlenie na naszym profilu i odwrotnie. Jeśli budujemy swoją markę poważnego doradcy i coacha, a na LinkedIn zamieszczamy zdjęcie z imprezy rodzinnej, w dodatku w mocno wydekoltowanej sukience, burzy to nasz wizerunek i sprawia, że rekruter nie potraktuje nas poważnie. I odwrotnie: jeśli rekruter natknie się na portalu społecznościowym na ciekawego kandydata, który według profilu jest dojrzałym i doświadczonym specjalistą w swojej dziedzinie, a na spotkanie przychodzi osoba, która nie ma sprecyzowanych oczekiwań i jest chaotyczna, to jej wizerunek również ulegnie zachwianiu.

Tworzenie profilu

Tworząc swój profil na LinkedIn lub Goldenline (Facebook jest cały czas portalem bardziej prywatnym i rekruterzy najrzadziej zaglądają tutaj w celach weryfikacyjnych), warto pomyśleć o słowach-kluczach, istotnych z punktu widzenia naszej ścieżki zawodowej, a ułatwiających pracę rekruterowi w poszukiwaniach. Warto pod swoim imieniem i nazwiskiem wpisać np. obszar jakim się zajmujemy lub, jeśli nasz profil jest jednoznaczny i od lat zajmujemy się tym samym, nazwę stanowiska  – rekruter wpisując w wyszukiwarkę konkretne słowa ma większą szansę trafić właśnie na nas.

Warto też, poza suchymi faktami takimi jak lata pracy, nazwa stanowiska i nazwa firmy, wpisać w podpunktach najważniejsze nasze zadania. Stanowisko stanowisku nie równe i takie uzupełnienie w świetny sposób wskaże nasze podstawowe kompetencje. Możemy tutaj również wykorzystać ciekawą funkcję zaznaczenia specjalizacji (GoldenLine) bądź umiejętności (Skills – LinkedIn).

LinkedIn czy Goldenline to też bardzo pomocne narzędzia w poszukiwaniu pracy. Coraz więcej firm tworzy własne profile na tych portalach oraz umieszcza na nich ogłoszenia o pracę. Ponadto, korzystając z naszej sieci kontaktów, możemy samodzielnie odezwać się do osób, które być może są odpowiedzialne za obsadzanie stanowisk w interesujących nas firmach. Nie bójmy się pro-aktywności – takie działania nie będą odebrane źle. Wręcz przeciwnie, mogą stanowić szansę na ciekawą ofertę, jeśli nie teraz, to być może w przyszłości.

Od czego zacząć?

Sama rejestracja na obu portalach jest niezwykle prosta. Potem warto poobserwować – sprawdź jak wyglądają profile innych osób, co Ci się w nich podoba, a co nie, zastanów się jakie informacje na Twój temat powinny być widoczne, co w Twoim doświadczeniu jest kluczowe i co chcesz uwypuklić. Dobierz odpowiednie zdjęcie. No i oczywiście rozwijaj kontakty – zacznij od przyjaciół, znajomych, kolegów z pracy, pomyśl potem o head hunterach lub osobach z którymi miałeś/miałaś kontakt zawodowy w przeszłości. Zobaczysz, że Twoja sieć kontaktów szybko się powiększy!

Nie musisz tworzyć całego profilu od razu, możesz to robić etapami lub sukcesywnie go zmieniać. Istotne jest to, aby w ogóle zaistnieć w sieci  – w dzisiejszym świecie jest to niezwykle ważne, a w procesie poszukiwania pracy – wręcz obowiązkowe.

* wg ostatnich badań, przeprowadzonych przez firmę LHH DBM

Zdjęcie:

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Katarzyna Radecka
Od 8 lat związana z branżą rekrutacyjną. Posiada 15-letnie doświadczenie biznesowe z obszaru szkoleń i sprzedaży. Obecnie realizuje projekty rekrutacyjne i aktywnie wspiera osoby szukające pracy, m.in. prowadzi warsztaty dotyczące przygotowania CV oraz efektywnej prezentacji podczas rozmów o pracę. Więcej informacji na stronie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail