Czego szukasz

Jak zadbać o swój wizerunek w social media?

Aż 97% polskich rekrutrów w swojej pracy korzysta z mediów społecznościowych, a prawie 80% z nich zatrudniło pracownika przy pomocy social media*. Co to oznacza? Jakich informacji szukają rekruterzy? Do czego ich używają i czy można sobie zaszkodzić na prywatnym profilu na FB?

  • Katarzyna Radecka - 21/04/2016
Na stole notes i znaki social media

Dla większości osób zajmujących się rekrutacją, media społecznościowe to codzienne narzędzie pracy. Chodzi tu przede wszystkim o takie portale jak LinkedIn czy Goldenline oraz – w mniejszym stopniu – Facebook. Są one często pierwszym źródłem informacji o tym, że kandydat w ogóle istnieje lub, jeśli projekt rekrutacyjny jest realizowany poprzez ogłoszenie, miejscem, gdzie rekruter może zweryfikować informacje na temat kandydata.

Jak zatem budować swój wizerunek w social media?

Nie tylko CV

Nasz profil na portalu społecznościowym w swoim podstawowym wymiarze to oczywiście informacje na temat historii naszego zatrudnienia, wykształcenia, znajomości języków czy umiejętności twardych oraz posiadanych certyfikatów. Błędem jednak byłoby traktowanie go jako miejsca, gdzie umieszczamy po prostu nasze CV. To tak naprawdę niezwykle ważne narzędzie w kreowaniu naszego wizerunku, tego jak chcemy być postrzegani na rynku pracy i czy możemy być na nim postrzegani jako eksperci. To również kluczowe narzędzie, umożliwiające nam budowanie sieci kontaktów, dzięki której uwiarygadniamy nasze działania i siebie samych, a to z kolei prosty sposób na to, aby rekruter mógł sięgnąć do rekomendacji. Biorąc udział w grupach dyskusyjnych na tematy zawodowe bądź rekomendując inne osoby, otwieramy innym możliwość dostrzeżenia naszych kompetencji  i stajemy się bardziej widoczni.

Spójność

Warto zadbać o spójność – nasze działania w „realu” powinny znajdować odzwierciedlenie na naszym profilu i odwrotnie. Jeśli budujemy swoją markę poważnego doradcy i coacha, a na LinkedIn zamieszczamy zdjęcie z imprezy rodzinnej, w dodatku w mocno wydekoltowanej sukience, burzy to nasz wizerunek i sprawia, że rekruter nie potraktuje nas poważnie. I odwrotnie: jeśli rekruter natknie się na portalu społecznościowym na ciekawego kandydata, który według profilu jest dojrzałym i doświadczonym specjalistą w swojej dziedzinie, a na spotkanie przychodzi osoba, która nie ma sprecyzowanych oczekiwań i jest chaotyczna, to jej wizerunek również ulegnie zachwianiu.

Tworzenie profilu

Tworząc swój profil na LinkedIn lub Goldenline (Facebook jest cały czas portalem bardziej prywatnym i rekruterzy najrzadziej zaglądają tutaj w celach weryfikacyjnych), warto pomyśleć o słowach-kluczach, istotnych z punktu widzenia naszej ścieżki zawodowej, a ułatwiających pracę rekruterowi w poszukiwaniach. Warto pod swoim imieniem i nazwiskiem wpisać np. obszar jakim się zajmujemy lub, jeśli nasz profil jest jednoznaczny i od lat zajmujemy się tym samym, nazwę stanowiska  – rekruter wpisując w wyszukiwarkę konkretne słowa ma większą szansę trafić właśnie na nas.

Warto też, poza suchymi faktami takimi jak lata pracy, nazwa stanowiska i nazwa firmy, wpisać w podpunktach najważniejsze nasze zadania. Stanowisko stanowisku nie równe i takie uzupełnienie w świetny sposób wskaże nasze podstawowe kompetencje. Możemy tutaj również wykorzystać ciekawą funkcję zaznaczenia specjalizacji (GoldenLine) bądź umiejętności (Skills – LinkedIn).

LinkedIn czy Goldenline to też bardzo pomocne narzędzia w poszukiwaniu pracy. Coraz więcej firm tworzy własne profile na tych portalach oraz umieszcza na nich ogłoszenia o pracę. Ponadto, korzystając z naszej sieci kontaktów, możemy samodzielnie odezwać się do osób, które być może są odpowiedzialne za obsadzanie stanowisk w interesujących nas firmach. Nie bójmy się pro-aktywności – takie działania nie będą odebrane źle. Wręcz przeciwnie, mogą stanowić szansę na ciekawą ofertę, jeśli nie teraz, to być może w przyszłości.

Od czego zacząć?

Sama rejestracja na obu portalach jest niezwykle prosta. Potem warto poobserwować – sprawdź jak wyglądają profile innych osób, co Ci się w nich podoba, a co nie, zastanów się jakie informacje na Twój temat powinny być widoczne, co w Twoim doświadczeniu jest kluczowe i co chcesz uwypuklić. Dobierz odpowiednie zdjęcie. No i oczywiście rozwijaj kontakty – zacznij od przyjaciół, znajomych, kolegów z pracy, pomyśl potem o head hunterach lub osobach z którymi miałeś/miałaś kontakt zawodowy w przeszłości. Zobaczysz, że Twoja sieć kontaktów szybko się powiększy!

Nie musisz tworzyć całego profilu od razu, możesz to robić etapami lub sukcesywnie go zmieniać. Istotne jest to, aby w ogóle zaistnieć w sieci  – w dzisiejszym świecie jest to niezwykle ważne, a w procesie poszukiwania pracy – wręcz obowiązkowe.

* wg ostatnich badań, przeprowadzonych przez firmę LHH DBM

jak_znaleźć_dobrą_pracę_po_przerwie_banner

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Katarzyna Radecka
Rekruterka, coach kariery. Od 2008 roku związana z branżą rekrutacyjną. Posiada 18-letnie doświadczenie biznesowe z obszaru szkoleń i sprzedaży. Obecnie realizuje projekty rekrutacyjne i aktywnie wspiera osoby szukające pracy, m.in. prowadzi warsztaty dotyczące przygotowania CV oraz efektywnej prezentacji podczas rozmów o pracę. Prowadzi coaching kariery. Więcej informacji na www.hr-inspire.pl

Podwyżka i awans na urlopie macierzyńskim?

Jak mężczyźni mogą wspierać kulturę różnorodności w biznesie? Odpowiedzią na to pytanie jest inicjatywa „Klub Male Champions of Change”, którego członkami są prezesi 11 firm w Polsce. Klub wydał właśnie raport dobrych praktyk w 2019 r., w którym opisane są działania ich firm, takie jak zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach czy likwidacja luki płacowej. Wymienione w raporcie praktyki pokazują, że firmy te wspierają również matki w pogodzeniu obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym i zachowaniu work-life balance.
  • Natalia Gozdowska - 20/02/2020

Zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach

4 lutego odbyła się konferencja prasowa, inaugurująca pierwszy raport „Klubu Male Champions of Change”. Klub został założony w 2018 roku z inicjatywy założycielek Fundacji Sukces Pisany Szminką oraz Ambasadora Australii.

Inspiracją był działający z sukcesem od 10 lat Klub Male Champions of Change w Australii. Należący do klubu prezesi 11 firm w Polsce pełnią rolę inspiratorów dla rynku do tworzenia kultury różnorodności oraz wspierania promocji kobiet.

Najważniejsze cele, których realizacji podjęli się członkowie klubu w 2019 roku to zwiększenie liczby kobiet na wysokich stanowiskach, likwidacja luki płacowej i wprowadzanie narzędzi sprzyjających lepszemu wykorzystaniu talentów obu płci.

Opisane w raporcie dobre praktyki pokazują, że firmy te wspierają również matki w pogodzeniu obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym i zachowaniu work-life balance. Wyniki raportu bardzo dobrze uzupełniają się z opisami i profilami firm z naszej Bazy Pracodawców Przyjaznych Rodzicom.

Poniżej kilka przykładów takich działań

Wsparcie w powrocie na rynek pracy po urlopie macierzyńskim

BNP Paribas działania rekrutacyjne kieruje m.in. do mam powracających na rynek pracy, współpracując także z Fundacją Mamo Pracuj.

Bank organizuje m.in. dni otwarte dla mam, żeby mogły zapoznać się ze specyfiką pracy na danym stanowisku, dowiedzieć się jak pogodzić pracę z wychowywaniem dzieci. W segmencie sprzedaży detalicznej banku przez dwa pierwsze miesiące po powrocie z urlopu macierzyńskiego kobiety obowiązują zmniejszone plany sprzedażowe (prawem tym objęci są także wszyscy pracownicy po absencji powyżej 6 miesięcy).

W firmie Deloitte działa program zarządzania przerwą w karierze związaną z urlopem macierzyńskim “Minimum standard for maternity and parental leave”, który opiera się na czterech filarach.

  • Pierwszy (znaczące rozmowy) – ma zagwarantować przyjazną atmosferę do zakomunikowania pracodawcy, że się jest w ciąży.
  • Drugi (oceny i awanse), zwraca uwagę na to, by przyszłe matki nie były pomijane w awansach. Pomaga im w tym fakt, że podczas pobytu na urlopie macierzyńskim firma zapewnia im – jeśli tylko będą chciały skorzystać – pełny kontakt z firmą i dostęp do prowadzonych szkoleń.
  • Na tym opiera się trzeci filar polityki – (pozostawanie w kontakcie). Ma zagwarantować, że kiedy kobieta wróci do pracy, będzie miała rozeznanie, co ważnego z punktu widzenia jej specjalizacji wydarzyło się zarówno w firmie jak i w branży, którą się zajmuje.
  • Czwarty filar – (ciągłość projektów) gwarantuje, że po powrocie do pracy matki będą mogły kontynuować pracę na swoich dotychczasowych lub nowych projektach.

O innych rozwiązaniach ułatwiających godzenie życia rodzinnego i zawodowego przeczytacie w naszej Bazie Pracodawców Przyjaznych Rodzicom.

Elastyczna praca

Wszystkie firmy należące do Klubu Male Champions of Change wdrożyły programy elastycznego czasu i miejsca pracy oraz programy pracy zdalnej. Dzięki temu pracownicy mogą łączyć różne role społeczne oraz obszary życia. W wielu firmach pracownicy mogą pracować z domu kilka godzin dziennie, kilka razy w miesiącu lub okazjonalnie, a w niektórych mogą pracować zdalnie na cały etat.

Do najciekawszych praktyk stosowanych przez firmy członkowskie należą skrócone piątki w okresie letnim czy możliwość skompresowania tygodnia pracy do 4 dni po 9 godzin i jednego po 4 h. Co więcej, niektóre firmy szkolą nawet klientów w zakresie narzędzi technologicznych wykorzystywanych w pracy zdalnej przez ich pracowników.

Firma Mars wprowadziła na przykład elastyczne godziny rozpoczęcia pracy, które oprócz wygody, pozwalają zachować równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Dodatkowo od kilku lat, o ile pozwala na to specyfika stanowiska i bieżące obowiązki, pracownicy mogą pracować z domu.

W TVN z myślą o pracownikach, którzy pracę zawodową łączą z rolą rodzica, organizowana jest akcja „2 godziny dla rodziny” przewidująca możliwość uczestnictwa w warsztatach, wizyty na planach zdjęciowych lub studiach TVN wraz z dziećmi oraz innymi członkami rodziny. Firma dofinansowuje również przedszkole pracownicze, które położone jest w pobliżu głównej siedziby TVN i otwarte w dogodnych dla rodziców godzinach.

Niwelowanie różnic płacowych

Raport pokazuje, że większość firm z Klubu Male Champions of Change określone zasady ustalania zarobków już na etapie rekrutacji – najważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie, nie płeć. Firmy weryfikują oferty i zapewniają minimalne wynagrodzenie niezależnie od płci, często wyższe niż wskazane przez kandydatów.

Do dobrych praktyk zaprezentowanych przez niektóre firmy w raporcie, które służą niwelowaniu luki płacowej, należy audytowanie i coroczne wyrównywanie pensji. Obejmuje ono także kobiety w ciąży lub na urlopach macierzyńskich. Sprzyja to motywacji kobiet i zachęca je do aktywizacji zawodowej, a także buduje poczucie sprawiedliwego traktowania pracowników w firmie niezależnie od płci.

Trzymamy kciuki za działania Klubu!

Pełny raport „Klub Male Champions of Change – podsumowanie działań w 2019 roku. Wybrane dobre praktyki firm członkowskich” znajduje się na: www.malechampionsofchange.pl

Źródło: sukcespisanyszminka.pl

Zdjęcie: Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, projektami HR, kulturą organizacyjną, budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Pisze, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują :)

Mother Empower – Program Mentoringowy dla mam!

Jak wrócić do pracy po przerwie? Jak znaleźć w sobie odwagę by zdecydować się na powrót do pracy? Odzyskać wiarę w siebie i własne możliwości? Znasz to? To właśnie z myślą o tych pytaniach, wspólnie z firmą Bosch przygotowaliśmy nasz nowy program mentoringowy dla mam z Warszawy Mother Empower. Zgłoś się już dziś!
  • Agnieszka Wadecka - 18/02/2020

Dla kogo jest ten program?

  • Zastanawiasz się jak wrócić do pracy po przerwie?
  • Szukasz kogoś kto będzie Ci towarzyszyć na ścieżce zmiany branży i startu w nowym zawodzie?
  • …albo wspólnie z Tobą znajdzie ten kierunek rozwoju, którego wciąż szukasz?
  • A może potrzebujesz kogoś z kim porozmawiasz o tym, jak mądrze połączyć życie rodzinne i zawodowe?
  • Mieszkasz w Warszawie lub okolicy?

Ten program jest dla Ciebie! Zgłoś się!

Jak pracujemy?

Tworzymy przestrzeń do wspólnej rozmowy, wymiany myśli i doświadczeń kobiet, które łączą życie zawodowe z wychowywaniem dzieci, z tymi kobietami, które o połączeniu tych dwóch światów dopiero marzą. Dla obu stron to wartościowa i korzystna relacja, opierająca się na zrozumieniu potrzeb, akceptacji i wsparciu.

Zapewniamy warsztaty, webinary i spotkania osobiste, aby zbudować trwałą i wartościową relację w parze mentorskiej. Dodatkowym elementem programu będzie możliwość otrzymania stypendium na dofinansowanie wybranego kursu podnoszącego kwalifikacje (dla 3-5 uczestniczek).

To nie wszystko zapewniamy także:

  • 2 warsztaty merytoryczne, dotyczące m.in. przygotowywania dokumentów aplikacyjnych, poszukiwania pracy, rozmów rekrutacyjnych,
  • 2 webinary,
  • możliwość udziału w programie stypendialnym,
  • wsparcie innych pracujących mam,
  • przestrzeń do zmiany i rozwoju.

Szukasz nowej drogi?

A może dotychczasowa praca nie była tą, w której się spełniałaś. Oczekujesz czegoś innego, co pozwoli Ci połączyć rozwój zawodowy z życiem rodzinnym?

Trafiłaś idealnie!

Celem programu Mother Empower jest:

  • wzmocnienie i wsparcie kobiet, poszukujących pracy po przerwie związanej z wychowywaniem i opieką nad dziećmi,
  • wzmocnienie uczestniczek programu w zakresie poszukiwania swojego miejsca na rynku pracy, jak i znalezienie pomysłu na nowy zawód (przebranżowienie) czy łączenie życia rodzinnego i zawodowego.

Zainteresowana?

To świetnie, bo właśnie na kobiety takie jak Ty czeka 13 mentorek, które same łączą pracę z wychowywaniem dzieci, i które na co dzień pracują w warszawskim oddziale firmy Bosch w Warszawie.

To one zapewnią przestrzeń do wspólnej rozmowy, wymiany myśli i doświadczeń. Podpowiedzą jak łączą życie zawodowe z wychowywaniem dzieci, jak spełnić marzenia o połączeniu tych dwóch światów.

Naszym priorytetem jest Twoja relacja z mentorką, opierająca się na zrozumieniu potrzeb, akceptacji i wsparciu.

Zgłoś się!

Zapisy już się rozpoczęły, zgłoszenia można składać do 24 lutego.

Wystarczy wypełnić aplikację i wybrać 3 mentorki, z którymi czujesz, że mogłabyś znaleźć wspólny język.

Wypełnij aplikację na spokojnie, opowiedz nam o sobie, to dla nas ważne by dobrze poznać Ciebie i Twoje potrzeby.

Spośród kandydatek do programu wybierzemy 13 kobiet.

Pamiętaj! Program skierowany jest dla kobiet z Warszawy i okolic, ale jeśli będzie się cieszył powodzeniem na pewno będziemy myśleć o tym by weprzeć mamy z innych miast.

Nie wahaj się, wyślij swoje zgłoszenie!
Czekamy na Ciebie!

Organizatorzy

Robert Bosch Sp. z o. o.

Od ponad 130 lat firma oferuje swoim współpracownikom szansę na kształtowanie przyszłości w dziedzinie technologii i usług na całym świecie. Razem tworzą innowacje, które poprawiają jakość życia i chronią zasoby. Bosch zachęca swoich współpracowników, aby byli sobą i spoglądali na różnorodność jak na atut. Ciągły rozwój i regularna zmiana perspektywy są mocno zakorzenione w kulturze przywództwa firmy. Jako pracodawca przyjazny rodzicom, Bosch wie, że w życiu liczy się nie tylko praca. Firma zapewnia wsparcie w znalezieniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, dzięki takim rozwiązaniom jak elastyczny czas pracy, półkolonie dla dzieci pracowników czy home office. Bosch zapewnia również swoim pracownikom przyjazną przestrzeń biurową m.in. z pokojem do odpoczynku a rodzicom pomoc w korzystaniu z przysługujących im zasiłków i urlopów informując ich o obecnym stanie prawnym i możliwościach sprzyjających łączeniu pracy i rodzicielstwa.

Sprawdź jak firma wspiera wspiera swoich pracowników!

Fundacja Mamo Pracuj

Misją Fundacji jest aktywne uczestnictwo w projektach, mających na celu rozwiązywanie problemów z powrotem na rynek pracy kobiet po urlopach macierzyńskich i rodzicielskich, wychowawczych a także wszelkich wyzwań związanych z łączeniem życia rodzinnego i zawodowego oraz stereotypowego postrzegania matek/kobiet na rynku pracy. Fundacja prowadzi ogólnopolski portal mamopracuj.pl łączący kobiety poszukujące pracy z pracodawcami, którzy wiedzą, że dobry pracownik to szczęśliwy pracownik, organizuje webinary, transmisje video, kursy online oraz korzysta z nowoczesnych narzędzi, dzięki którym dociera do polskich mam na całym świecie.

Mamo Pracuj promuje tych pracodawców, którzy wprowadzają rozwiązania sprzyjające łączeniu życia rodzinnego z pracą zawodową. Tworzy społeczność firm, których ideą jest bycie pracodawcą przyjaznym rodzicom.

Gdzie nas znaleźć wiesz doskonale 😉

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Wadecka
Szczęśliwa żona i mama czwórki dzieci. Macierzyństwo to jej największa pasja, motywująca do rozwoju i działania. Z przyjemnością oddaje się pisaniu. Kocha muzykę, kino i dobre jedzenie. Lubi śledzić trendy i wprowadzać je w życie. Zawodowo początkująca, ale z apetytem na sukces.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail