Czego szukasz

[17] Podcast: Depresja i samotność wśród uchodźców i imigrantów – jak sobie z nią radzić – Grow UP

Około 10 milionów ludzi, głównie kobiet i dzieci, zostało zmuszonych do szukania schronienia w innych krajach w związku z wybuchem wojny w Ukrainie. To wiąże się z takimi problemami, jak “poczucie winy, objawy depresja i wysoki poziom stresu” – podkreśla ekspertka. Dużym problemem dla tej grupy osób są trudności z wejściem na rynek pracy w nowym kraju. O tym wszystkim opowiedziała Julia Lysak. Posłuchaj podcastu, który powstał w ramach naszego projektu Grow UP.

UA

Близько 10 мільйонів людей, переважно жінок і дітей, були змушені шукати притулку в інших країнах через початок війни в Україні. Це призводить до таких проблем, як „почуття провини, депресивні симптоми та високий рівень стресу”, підкреслює експертка. Великою проблемою для цієї групи людей є складність виходу на ринок праці в новій країні. Про все це розповіла Юлія Лисак. Слухайте подкаст, який був створений в рамках нашого проекту Grow UP.

Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
Podcast Mamo Pracuj jeśli chcesz!
[17] Podcast: Depresja i samotność wśród uchodźców i imigrantów – jak sobie z nią radzić – Grow UP
Loading
/

Depresja i samotność wśród uchodźców i imigrantów

Emigracja sama w sobie nie jest procesem łatwym, a wymuszona nagłą sytuacją, narzuca własną specyfikę przebiegu adaptacji do nowych okoliczności i obciąża stan psychiczny przymusowych emigrantów.

Ten podcast jest dla osób, które chcą wiedzieć:

  • jak poprawić swój stan psychiczny,
  • jak zmniejszyć wpływu stresu na codzienne życie,
  • jak przygotować się psychicznie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Kim jest nasza ekspertka?

Julia Lysak

Julia Lysak jest ukraińską psycholożką i art-terapeutką z ponad 18-letnim doświadczeniem. W trakcie swojej kariery zawodowej doskonaliła umiejętności w pracy z rodzinami i dziećmi adopcyjnymi. W życiu osobistym jest żoną i matką 8 wspaniałych dzieci. Z powodu wybuchu wojny na Ukrainie tymczasowo przeprowadziła się z rodziną do Polski.

Grow UP – wzrastaj zawodowo z nami!

Posłuchaj naszych innych podcastów:

Odcinek [8] Podcast – Brakująca połowa dziejów, czyli o roli kobiet we wszystkich aspektach życia

Odcinek [10] Podcast – Wsparcie w powrocie do pracy po przerwie. Cenne wskazówki dla mam i nie tylko!

Odcinek [14] PodcastCV i LinkedIn – niezbędne narzędzia w poszukiwaniu pracy – Grow UP

Odcinek [15] Podcast – Formy zatrudnienia i prowadzenie biznesu okiem księgowej

Odcinek [16] Podcast Rozmowa kwalifikacyjna bez stresu – wskazówki doświadczonej rekruterki – Grow UP

I wszystkich, które dla Ciebie nagrałyśmy:

Podcast Mamo Pracuj, jeśli chcesz – posłuchaj odcinków, które już dla Ciebie nagrałyśmy!

Program Grow UP jest współfinansowany przez American Red Cross przy współpracy z Mercy Corps.

UA

[17] Подкаст: Депресія та самотність серед біженців та мігрантів – як з цим справлятися – Grow UP

Депресія та самотність серед біженців та іммігрантів

Еміграція сама по собі є непростим процесом, а коли вона вимушена через надзвичайні обставини, то накладає свої особливості на перебіг адаптації до нових обставин та накладає навантаження на психічний стан вимушених емігрантів.

Цей подкаст для тих, хто хоче знати

  • як покращити свій психічний стан
  • як зменшити вплив стресу на повсякденне життя
  • як психологічно підготуватися до співбесіди при працевлаштуванні.

Хто наша експертка?

Julia Lysak

Юлія Лисак – українська психологиня та арт-терапевтка з більш ніж 18-річним досвідом роботи. Протягом своєї кар’єри вона відточувала свої навички в роботі з сім’ями та прийомними дітьми. В особистому житті – дружина та мати 8 чудових дітей. У зв’язку з початком війни в Україні тимчасово переїхала з сім’єю до Польщі.

Grow UP – зростайте професійно з нами!

Слухайте інші наші подкасти:

Випуск [8] Подкаст – Відсутня половина історії, або роль жінок у всіх аспектах життя

Випуск [10] Подкаст – Підтримка при поверненні до роботи після перерви. Цінні поради для мам і не тільки!

Випуск [14] ПодкастCV та LinkedIn – важливі інструменти у пошуку роботи – Grow UP

Випуск [15] ПодкастФорми зайнятості та ведення бізнесу очима бухгалтера

Випуск [16] Подкаст: Співбесіда без стресу – поради досвідченої рекрутерки – Grow UP

А також усі ті, які ми записали для вас:

Подкаст Mamo Pracuj, jeśli chcesz – слухайте випуски, які ми вже записали для вас!

Програма Grow UP фінансується Американським Червоним Хрестом у партнерстві з Mercy Corps.

Załączniki

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Niedobór snu a zmiany hormonalne – czym może grozić bezsenność?

W dzisiejszym świecie przepracowanie i przewlekły stres oraz związana z nim bezsenność są dla wielu osób normą. Niestety zbyt krótki i słaby jakościowo sen przekłada się na wiele problemów zdrowotnych, zarówno fizycznych, jak i psychicznych, w tym również na zmiany hormonalne. To z kolei może prowadzić do długofalowych zmian w organizmie, które utrudniają codzienne funkcjonowanie.
Bezsenność - kobieta o poranku

Dlaczego brak snu wpływa na gospodarkę hormonalną?

Sen ma ogromne znaczenie dla całego organizmu. Właśnie podczas nocnego wypoczynku wydzielane są hormony regulujące wiele procesów zachodzących w ciele. Są to między innymi: insulina, która reguluje poziom cukru we krwi, grelina i leptyna odpowiadające za apetyt i uczucie sytości, serotonina, wpływająca na nastrój, a także melatonina, która reguluje rytm dobowy. Co gorsza, negatywny wpływ braku snu na powstawanie melatoniny dodatkowo pogłębia problem bezsenności. Dlatego w przypadku pojawienia się kłopotów z zasypianiem, warto jak najszybciej reagować.

Niedobór snu i zmiany hormonalne – czym grożą?

Niedobór snu i związane z nim zaburzenia hormonalne mogą prowadzić do wielu poważnych konsekwencji. Zarówno dla ciała, jak i dla psychiki. Ze względu na problemy z wydzielaniem greliny i leptyny mogą pojawić się problemy ze zwiększonym apetytem w ciągu dnia, co skutkuje niekontrolowanym przyrostem masy ciała. Kłopoty powiększają się jeszcze, gdy zaburzona jest reakcja na insulinę. Wszystko to może skutkować rozwijaniem się nie tylko otyłości, ale też cukrzycy typu 2 oraz zespołu metabolicznego, zwanego zespołem X.

Jakie jeszcze problemy mogą wynikać z niedoboru snu? Pogorszenie odporności i zwiększona podatność na infekcje, obniżenie zdolności poznawczych i koncentracji oraz zmiany w funkcjonowaniu tarczycy. Lista potencjalnych obciążeń zdrowotnych jest bardzo długa.

Kolejnym problemem związanym z zaburzeniami hormonalnymi jest obniżenie nastroju i rosnący poziom stresu. Wynika to ze zwiększonego wydzielania kortyzolu – hormonu stresu, przy jednoczesnym obniżaniu się poziomu serotoniny odpowiadającej za nasz dobry nastrój. Skutkiem długotrwałej bezsenności mogą być zatem zaburzenia lękowe czy stany depresyjne.

Jak radzić sobie z bezsennością?

Niedobór snu jest bardzo groźny dla naszego organizmu. Co zatem robić, żeby nie doprowadzić się do błędnego koła problemów z zasypianiem i wybudzaniem nad ranem? Jest wiele czynników, wpływających na długość i jakość snu. Jeżeli bezsenność trwa już bardzo długo, warto odwiedzić specjalistę, który pomoże doprowadzić organizm do równowagi. Jednak niezależnie od tego kluczowe jest wytworzenie zdrowych nawyków związanych z zasypianiem, a także zapewnienie sobie możliwie najbardziej komfortowych warunków do zasypiania.

Od czego zacząć? Najlepiej od skontrolowania łóżka, a zwłaszcza materaca. Powinien on być wykonany z solidnych, dobrych jakościowo materiałów. Odznaczać się optymalną twardością w zależności od masy ciała użytkowników. Zbyt twardy materac może utrudniać przybranie wygodnej pozycji podczas zasypiania i pogłębiać problem z bezsennością. Niektórzy mają również kłopot z wybudzaniem się z powodu uczucia nacisku na biodra czy ramiona. Z kolei zbyt miękki nie daje ciału odpowiedniego wsparcia i również może powodować ból i nocne wybudzanie.

Warto jak najszybciej zaopatrzyć się w wygodne podłoże do spania. Obecnie bez problemu można kupić dobre materace. Stalowa Wola, Kielce czy Toruń – nawet jeśli w danej miejscowości nie ma zaufanego sklepu, z łatwością można zrobić wygodne zakupy przez internet.

Jakie nawyki będą pomocne?

Oprócz wygodnego materaca duże znaczenie ma również poduszka, która dobrze podtrzymuje kark, a także ciepła zapewniająca dobrą termoregulację kołdra i pościel wykonana z naturalnych, przyjemnych dla skóry materiałów. Nie bez znaczenia są proste, ale ważne elementy higieny snu takie jak: wietrzenie sypialni tuż przed snem i utrzymywanie tam stosunkowo niskiej temperatury, zjadanie lekkiej kolacji przynajmniej 2 godziny przed snem czy unikanie silnego światła i ekranów przed zaśnięciem.

Warto wyrobić sobie dobre nawyki – chodzić spać i wstawać mniej więcej o tej samej porze, a także stworzyć przyjemne rytuały ułatwiające zaśnięcie. Może to być na przykład czytanie książki, słuchanie muzyki, ciepła kąpiel czy relaksacja.

Z bezsennością można i trzeba walczyć. Hormony kierują tak wieloma procesami w ludzkim organizmie, że zaburzenia ich wydzielania mogą mieć katastrofalne skutki. Dbając o jakość i długość snu, można w prosty sposób zapobiec wielu dolegliwościom zdrowotnym.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:

Kąpiel maluszka krok po kroku: kiedy i jak kąpać małe dziecko?

Kąpiel niemowlęcia lub małego dziecka nie powinna być stresująca ani dla maluszka, ani dla jego rodziców. Niestety zdarza się, że rodzice nieświadomie popełniają błędy, przez które utrzymanie higieny ich pociechy jest utrudnione. Pamiętaj o tym, że skóra najmłodszych jest delikatna i nie ma jeszcze w pełni rozwiniętej bariery ochronnej, dlatego bardzo ważne jest, aby kąpiel dziecka była przemyślanym rytuałem, który wesprą dermokosmetyki odpowiednio dobrane do potrzeb skóry dziecka, na przykład te od Biodermy.
Kąpiel maluszka- mama i dziecko

O jakiej porze kąpać dziecko?

Jeśli chcesz, aby kąpiel malucha była przyjemnym rytuałem, najpierw ustal, jak często i o jakiej porze wykonywać tę czynność. Kąpiel niemowlęcia lub małego dziecka powinna być uzależniona od potrzeb skóry i preferencji zarówno malucha, jak i rodzica. W sezonie letnim kąpiel małego dziecka będzie konieczna częściej, ze względu na ilość wydzielanego potu. Częstsze kąpiele przydadzą się również, jeśli maluch sporo ulewa. Natomiast w przypadku maluchów, które podczas kąpieli nie są spokojne lub w sezonie zimowym, wystarczą 2-3 kąpiele w tygodniu.

Pora, o której dziecko jest kąpane, ma duże znaczenie. Wieczorna kąpiel wycisza malucha i pozwala mu się zrelaksować, a także, jeśli użyje się odpowiednich preparatów, koi jego wrażliwą skórę. Mycie dziecka przed spaniem to dobry pomysł, ponieważ przyzwyczaja się ono do tego, że jest to czynność poprzedzająca położenie się do łóżeczka. Wyznacz zatem stałą porę na kąpiel.

Zadbaj o komfort dziecka

Aby maluch czuł się komfortowo w kąpieli, musisz dopilnować tego, aby woda w wanience miała odpowiednią temperaturę. Zadbaj o to, by temperatura wody wynosiła od 37 do 37,5°C. Istotna jest także temperatura panująca w pomieszczeniu. W przypadku dużej różnicy między temperaturą wody przygotowanej do kąpieli a powietrzem maluch nie będzie czuł się komfortowo, dodatkowo grozić mu będzie także przeziębienie. Idealna temperatura powietrza podczas kąpieli niemowlęcia to 25 stopni Celsjusza. Kąpiel malucha powinna trwać 5-10 minut. Uważaj, aby woda nie wychłodziła się!

Zwróć uwagę na to, czy nie wlewasz zbyt mało lub zbyt dużo wody do wanienki. Jeśli jej poziom okaże się zbyt niski, to istnieje ryzyko wychłodzenia. Natomiast zbyt wysoki poziom wody może stwarzać zagrożenie podczas niekontrolowanych ruchów malucha. Przed myciem dziecka koniecznie przygotuj wszystkie niezbędne akcesoria i produkty do higieny i pielęgnacji, aby niczego nie szukać, gdy dziecko będzie już w kąpieli. Nigdy nie zostawiaj niemowlęcia lub małego dziecka samego w wodzie!

Jak kąpać niemowlęta i małe dzieci?

Niemowlę należy ostrożnie włożyć do wanienki, trzymając jedną ręką pod główką, a drugą pod pupą. W kolejnym kroku powoli polewamy ciało dziecka wodą, zaczynając od stóp i kończąc na karku, unikając zalewania twarzy. Mycie przy użyciu odpowiedniego preparatu należy rozpocząć od obmycia brzuszka i szyi oraz okolic intymnych. Na końcu myje się głowę dziecka. Po kąpieli dokładnie spłukujemy ciało i głowę dziecka czystą wodą i wyjmujemy maluszka z wanienki, owijając go w delikatny ręcznik.

Nie myj buzi niemowlęcia w wannie. Możesz nalać wody do oczu i noska dziecka! Zajmij się twarzą malucha, gdy ten znajdzie się już na przewijaku. Do przemycia skóry użyj wacika, wody i żelu lub olejku do kąpieli dla niemowląt. Do tej grupy należą dermokosmetyki Bioderma z serii ABCDerm. Dzięki nim można odpowiednio zadbać o higienę dziecka, jednocześnie respektując potrzeby delikatnej skóry. Buzię nieco starszego dziecka myjemy podczas kąpiel i to od niej należy zacząć.
Jakie produkty do mycia i pielęgnacji skóry malucha sprawdzają się najlepiej?

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że warto postawić na preparaty najwyższej jakości, dzięki którym można doskonale zadbać o higienę dziecka, a także zapewnić jego skórze kompleksową pielęgnację. Takie produkty działają z poszanowaniem delikatnej skóry na ciele i głowie niemowląt oraz małych dzieci. Pomyśl o produkcie typu 2w1, który nadaje się zarówno do mycia skóry, jak i do odświeżenia włosów malucha. Przykładem takiego preparatu jest ABCDerm Gel moussant, czyli łagodny żel myjący dla dzieci niemowląt, przeznaczony do włosów oraz całego ciała. Jest to preparat oczyszczający do spłukiwania, który nie zawiera składników naruszających barierę ochronną skóry. Żel jest dobrze tolerowany przez skórę i oczy oraz nadaje miękkość i sprężystość włosom.

Wypróbuj olejek do mycia

Wypróbuj też olejek do mycia – to idealna opcja, gdy chcemy odżywić skórę niemowlęcia już na etapie kąpieli, z racji tego, że ma ona szczególną tendencję do przesuszania się. Zastosowanie takiego produktu pozwala na zrezygnowanie z użycia balsamu po kąpieli, ponieważ pozostawi on skórę nawilżoną, odżywioną i zabezpieczoną przed podrażnieniami z zewnątrz. Szczególnie dobrze sprawdzają się lekkie formuły olejku lub kremu do mycia, które nie tworzą na skórze malucha tłustej i lepkiej warstwy. Produktem tego rodzaju jest na przykład Atoderm Huile de douche, zapewniający skórze dzieci i niemowląt całodobowe nawilżenie i natychmiastowe ukojenie. Produkt ten, podobnie jak inne dermokosmetyki Atoderm dla dzieci, może być stosowany w przypadku bardzo suchej i atopowej skóry.

Kąpiele mogą stać się przyjemnością dla malucha i rodziców, a także prewencją i wsparciem dla skóry dziecka – wystarczy tylko zrozumieć potrzeby dziecka i zastosować się do istotnych zaleceń. Wybór odpowiednich kosmetyków niekiedy ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza jeśli skóra dziecka jest szczególnie wrażliwa. Wypróbuj dermokosmetyki Bioderma, które idealnie trafiają w potrzeby delikatnej skóry maluchów!

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także: