Czego szukasz

Jak wykorzystać kryzys w rozwoju firmy?

Czy kryzys może być trampoliną do rozwoju? W jaki sposób przygotować się na niepewną przyszłość? O jakie fundamenty firmy należy zadbać już teraz, żeby być gotowym na to co przed nami? Przeczytaj wywiad z Grzegorzem Krzemieniem, autorem książki „Własna firma krok po kroku” i podejmij odpowiednie kroki w rozwoju własnej firmy!

Grzegorz Krzemień, autor książki

10 lipca premierę miał Pana e-book pt. „Uwaga kryzys”. To suplement Pańskiej książki „Własna firma krok po kroku”. Gdyby dzisiaj wydawał Pan tę książkę z wiedzą i doświadczeniem okresu pandemii, co doradziłaby Pan w pierwszej kolejności osobom prowadzącym swoje firmy?

Właściwie to suplement, do wydanej jesienią ubiegłego roku książki miał być – i jest – swego rodzaju odpowiedzią na niespodziewane wydarzenia związane z pandemią koronawirusa.

To były spostrzeżenia pisane niemal w czasie rzeczywistym – co należy robić w sytuacji tak wyjątkowej jak ta, w której znaleźliśmy się kilka miesięcy temu. Zarówno ja, jak i wydawca książki, uznaliśmy, że czytelnikom należy się tego rodzaju uzupełnienie. Właśnie uwzględniające realia tak wyjątkowe. Przy czym nigdy nie miałem wątpliwości, że wiele czynników, które wpływają na działalność firmy, na nasz biznes, ma charakter nieprzewidywalny. Mam na myśli takie bodźce wpływające na rynek, które nie są od nas zależne, a które mimo wszystko trzeba jakoś wpisać w strategię rozwoju biznesu.

To bardzo trudne, a niekiedy mocno ryzykowne. Ale właśnie na tym między innymi polega prowadzenie własnej firmy. Ponieważ moje doświadczenia sięgają właściwie dwóch dekad, mam za sobą zdarzenia, które zdołały wstrząsnąć nie tylko firmą, lecz całym rynkiem. Mówię o tych przełomach w książce. Dzięki temu, jest mi nieco łatwiej kreślić wskazówki, jak należy postępować w warunkach lockdownu.

Przeczytaj także: Tarcza antykryzysowa – jak ratować swój biznes?Najważniejsze informacje

Jak zarządzać firmą w czasie kryzysu?

Zasadniczo przyjęło się myśleć, że trudne, kryzysowe momenty mogą być paradoksalnie dobrą okazją do rozwoju biznesu. Nie bez przyczyny znajdziemy w historii szereg przykładów firm, które mocno zyskały na przykład na wojnach. Oczywiście, należy zawsze brać pod uwagę czynniki ludzkie, etyczne.

Nie sposób dziś rozwijać biznesu nie uwzględniwszy społecznej odpowiedzialności firmy, uwagi i skupienia na klientach, troski o otoczenie biznesu itd. Ale chcę z perspektywy firm zmagających się ze skutkami Covid-19 powiedzieć, że każda wyjątkowa sytuacja bywa nową szansą. Trzeba tylko dobrze szukać.

Nie można się poddawać – o tym wielokrotnie mówię w książce. Determinacja to klucz do sukcesu. Już dziś można wskazać szereg firm, które w pandemii przerzuciły się na nowe biznesy – szybko reagując na potrzeby chwili. Jest to często kwestia dojrzałości biznesowej.

Przeczytaj także: Chcesz przenieść biznes do online? Sprawdź jak to zrobiły nasze Czytelniczki!

Jak przedsiębiorcy mogą się zabezpieczać i czy w ogóle mogą na wypadek podobnych kryzysowych sytuacji w przyszłości?

Każdy kryzys czegoś nas uczy. Kultura amerykańska zdołała oswoić porażki w biznesie, po których przedsiębiorcy podnoszą się i – wyciągnąwszy wnioski z porażki – próbują kolejny raz. Nam jeszcze pod tym względem dużo brakuje. Generalizując jednak, co do zasady, kryzys jest mocno pouczający. W pandemii na przykład, szybko musieliśmy przyswoić model pracy zdalnej i wykorzystanie cyfrowych narzędzi, aby sprostać izolacji. Takie praktyki już z nami zostaną, będziemy w przyszłości mądrzejsi o te doświadczenia.

Czy kryzys można wykorzystać do rozwinięcia swojej firmy? W jaki sposób?

Jak wspomniałem wcześniej, kryzysy są nie tylko pouczające na przyszłość, lecz stanowią szansę na rozwój firmy. Dzięki niespodziewanym okolicznościom można bowiem szybko przestawić biznes na nowe potrzeby rynku. Trzeba być „smart”, zwinnym, gotowym na nowe wyzwania. Ale, jak wspomniałem, pouczające są także porażki w biznesie. Człowiek uczy się na błędach, jak się sparzy, to drugi raz zastanowi się, jak postąpić. Dotyczy to codziennych naszych zachowań, ale też prowadzenia firmy.

Przeczytaj także: 16 podpowiedzi, co możesz zrobić dla swojego biznesu bez wychodzenia z domu?

Czy dostępność sfery online/przejście do sfery online, to jedyny ratunek dla firm w obecnych czasach?

Z pewnością nie, choć lockdown pokazał ogromny potencjał digitalu, usług online czy po prostu, rynku e-commerce. Co prawda handel w sieci od lat szybko w Polsce rósł. Nadrabialiśmy zaległości. Ale ostatnie miesiące pokazały, że Internet w całej swej rozciągłości ma olbrzymi potencjał i nisze pozwalające wypełnić potrzeby rynku. Spójrzmy choćby na obszar szkoleń w sieci, który od paru miesięcy kwitnie.

Praktyka pokazuje, że wiele wydarzeń przypisanych do niedawna sferze offline’owej, można przeprowadzić w sposób innowacyjny, w nowej formule, także w sieci. Zdaję sobie sprawę z tego, że na wielu pandemia wpłynęła depresyjnie, lecz trzeba szukać nowych rozwiązań i dobrych stron tej zmiany. Być może świat naprawdę nie będzie już nigdy taki jak dotąd.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik – Pieper

Zdjęcie: własność

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

A gdyby rekrutacja była dopasowana do potrzeb kobiet? – Talenti.pl

Wyobraź sobie, że to praca szuka Ciebie. Wyobraź sobie, że jest takie miejsce, w którym proces rekrutacyjny jest intuicyjny i pozwala poznać Twoje oczekiwania i mocne strony. Miejsce, w którym to pracodawcy potrzebujący Twoich umiejętności i wartości znajdują Ciebie… Odpowiedzią na Twoje potrzeby jest nasza platforma rekrutacyjna - Talenti.pl
logo talenti na tle dwóch obejmujących się, uśmiechniętych kobiet

A gdyby rekrutacja była dopasowana do potrzeb kobiet? Czym jest Talenti?

Tworzymy platformę, która pomoże nam, kobietom, w znalezieniu odpowiedniego pracodawcy odwracając proces rekrutacji!

To miejsce stworzone z myślą o kobietach poszukujących wsparcia i wskazówek, jak aplikować skutecznie i być zauważoną na rynku pracy. Dla tych spośród nas, które nie chcą zdawać się na przypadek, na wysyłanie dziesiątek CV bez odzewu. W końcu dla tych, które chcą otrzymywać informację zwrotną na poszczególnych etapach procesu!

To również przestrzeń dla pracodawców, pozwalająca szybko i skutecznie wzbogacić swoje zespoły o świetne kandydatki!

Dlaczego tworzymy platformę dla kobiet Talenti?

Po pierwsze dlatego, że dane statystyczne dotyczące aktywności zawodowej i wskaźniki zatrudnialności kobiet w Polsce są cały czas znacząco niższe aniżeli mężczyzn (źródło: GUS, Global Gender Gap Report i wiele innych).

Po drugie, nadal nie ma równości na rynku pracy i nie będzie jej w naszej części globu jeszcze 107 lat! (link do raportu). My nie chcemy czekać!

Po trzecie, luka płacowa w Polsce pomiędzy wynagrodzeniem kobiet i mężczyzn cały czas wynosi ok. 20% (lub więcej) i nie dlatego, że kobiety wybierają słabiej płatne zawody! Tu chodzi o różnice w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn, o takich samych kwalifikacjach, na tych samych stanowiskach, w tej samej firmie…

Po czwarte, stereotypy nadal mają się całkiem dobrze. Choć wiele organizacji, w tym www.mamopracuj.pl, od lat starają się przeciwdziałać stereotypowemu postrzeganiu ról kobiet i ich “powinności”, cały czas w środowisku zawodowym kobiety postrzegane są jako te, które będą brać zwolnienia na dzieci, albo te, które zaraz zajdą w ciążę. A to tylko czubek góry lodowej… (wątpiących zapraszamy do tekstu tutaj, o “karze za macierzyństwo” tutaj, i jeszcze tutaj).

Po piąte, choć i tak to nie jest pełna lista powodów, wszystkie trendy wskazują na konieczność personalizacji treści, precyzyjnego przekazu i mówienia do węższej grupy, aby docierać precyzyjniej i rzeczywiście móc pomagać swoim odbiorcom!

Jeśli z talenti.pl zdecyduje się skorzystać mężczyzna, nie ma najmniejszego problemu, znajdzie u nas świetną pracę, ale pełna komunikacja, łącznie z feminatywami, będzie prowadzona z myślą o kobietach, dla ich komfortu i poczucia akceptacji.

Jak chcemy to zrobić?

Odwrócimy proces rekrutacji i kontaktu kandydatki z pracodawcą. To my zaproponujemy pracę dla Ciebie. Nie chcemy Twojego CV na tym etapie, więc nie musisz się martwić, czy jest ono idealne, ale poprosimy Cię o odpowiedzi na szereg ważnych pytań. Masz CV? Świetnie!!! O wiele łatwiej będzie Ci podążać naszą autorską ścieżką, prowadzącą Cię do pracy, której szukasz.

10 lat doświadczenia w pracy z kobietami, sprawiło, iż doskonale wiemy, że na różnych etapach procesu szukania pracy pojawiają się wątpliwości i pytania. My pomagamy znaleźć na nie odpowiedź! A Ty, bez wychodzenia z platformy, możesz z nich skorzystać.

Odwrócony proces rekrutacji, zapewni Ci także informację, na którym z etapów procesu obecnie jesteś i ile czasu może zająć cały proces, tak abyś nie pozostawała bez odpowiedzi przez cały okres poszukiwań.

Wierzymy, że efektywny i bezpieczny proces rekrutacji opiera się na profesjonalnym wsparciu i zrozumieniu potrzeb obu stron – kobiet i pracodawców.

Do uruchomienia platformy talenti.pl mamy jeszcze chwilę! Pracujemy w pocie czoła! 😉

Ale już teraz aktywnie działamy w grupie Kobiety szukają pracy – Talenti, tworząc społeczność, do której chcemy Cię zaprosić.

To bezpieczne miejsce, w którym się wspieramy i pomagamy w odnalezieniu się na rynku pracy. Czekają tam na Ciebie porady specjalistów, cykle wiedzy, opinie i ciekawe oferty pracy. Bardzo zależy nam na tym, żebyś czuła się swobodnie i bezpiecznie.

Dołącz do grupy!

Podziel się swoją historią zawodową. Możesz zainspirować wiele innych kobiet i razem z nami tworzyć tę przestrzeń.

Testuj platformę rekrutacyjną

W tym momencie jesteśmy na etapie tworzenia i doskonalenia platformy, ale już teraz pragniemy zaprosić Cię na stronę www.talenti.pl, gdzie możesz zostawić swój adres mailowy, dzięki czemu będziesz mogła jako pierwsza testować platformę i współtworzyć z nami Talenti.pl, udzielać nam opinii o tym, co Ci się podoba, a co jeszcze możemy poprawić.

Chcemy pozytywnie namieszać na rynku pracy kobiet w Polsce!
Jak myślisz, przyda Ci się takie rozwiązanie?

Dołącz do grupy na FB!

Źródło:
Jadwiga Suchmiel, Emancypacja naukowa kobiet w uniwersytetach w Krakowie i we Lwowie do roku 1939, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, seria: Pedagogika, 2004

Współautorką artykułu jest Joanna Przystał – studentka socjologii, współtworzy platformę Talenti, odpowiada za marketing i rozwój społeczności w grupie. Lubi pomagać ludziom i próbować nowych rzeczy. Po nocach uczy się hiszpańskiego i praktykuje jogę.

Zdjęcia: Talenti.pl

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów. 

Jak stworzyć markę, którą pokochają Twoi klienci? O wydarzeniu Become Lovebrand

W dniach 15-16 czerwca 2021 roku (godz. 10.00 – 13.00) odbędzie się bezpłatna konferencja on-line pt. „Become Lovebrand”, dotycząca obszarów ważnych z punktu widzenia przedsiębiorczyń, w tym: budowania marki, prowadzenia biznesu, rozwoju osobistego.
Zaproszenie na konferencje Become Lovvebrand

Celem Organizatora, marki Brand Sugar, jest stworzenie okazji do pokazania przedsiębiorczym kobietom, jak korzystać ze swoich wewnętrznych zasobów w prowadzeniu biznesu oraz w jaki sposób budować swoją markę z sukcesem. Jest to bowiem kluczem do uzyskania balansu w biznesie, dzięki czemu firma oprócz zysków finansowych przynosi także satysfakcję oraz zadowolenie.

Uczestniczki tego wydarzenia to osoby, które:

  • myślą o założeniu własnego biznesu, ale brakuje im inspiracji,
  • prowadzą własny biznes i poszukują rozwiązań wartych naśladowania,
  • uważają rozwój osobisty za klucz do sukcesu w biznesie.

Przeczytaj także: Firma jest dla mnie fantastyczną przygodą – historia Justyny, przedsiębiorczej mamy i założycielki CosmIQ

Warto wziąć udział w tym spotkaniu, ze względu na:

  • atmosferę sprzyjającą rozwojowi i wymianie doświadczeń,
  • mini-warsztaty prowadzone przez wieloletnich praktyków,
  • możliwość zainspirowania się od innych przedsiębiorczyń,
  • szansę na poznanie interesujących historii lovebrandów,
  • wiedzę uzyskaną od znanych i cenionych specjalistów.

Wezmę udział w Become Lovebrand!

Podczas konferencji wystąpią:

  • Anna Dorot, „Jak ubrać swoją markę?”,
  • Anna Oszajca, „Pokaż się światu”,
  • Celestyna Osiak, „Twoje relacje z pieniądzem a prowadzenie biznesu”,
  • Fryderyk Karzełek, „Pokochaj sprzedaż”.
  • Gocha Szoka, „Znajdź wyróżnik swojej marki”,
  • Justyna Kopeć, „Przygotuj się strategicznie na prowadzenie biznesu”,
  • Katarzyna Mrzygłód, „Komu pragniesz sprzedawać? Twój klient idealny”,
  • Małgo Kotlonek, „GOSHICO – historia lovebrandu”,
  • Pati Garg, „Jak być autentyczną?”,
  • Paulina Niemińska-Momot, „Zdjęcia warte więcej niż tysiąc słów”,
  • Tatiana Pałucka, „Energia w prowadzeniu biznesu”.

Przeczytaj także: Prosta strategia na dobry początek dla małego biznesu

Sposoby na relaks i lepsze samopoczucie zaprezentują:

  • Adam Tkaczyk – medytacja,
  • Agnieszka Penczonek – taniec,
  • Liliana Dworecka – masaż twarzy,
  • Magdalena Pawłowska – joga.

Patroni Medialni:

  • MamoPracuj.pl,
  • Klub Integracji Europejskiej,
  • Lady Business Club,
  • „Przedsię[email protected]”,
  • Szkoła Liderek.

Zapisuję się na konferencję!

Grafika: organizatorów konferencji

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×