Czego szukasz

Chcesz przenieść biznes do online? Sprawdź jak to zrobiły nasze Czytelniczki!

W obliczu pandemii internet stał się nieodłącznym elementem praktycznie każdej firmy. Dla wielu przedsiębiorców jedynym ratunkiem było przeniesienie biznesu do sfery online. Często wszystko działo się na gorąco, bez doświadczenia i przygotowania. Zaprosiłyśmy trzy przedsiębiorcze mamy – psychoterapeutkę Elizę Sobuta-Wajdi, Magdalenę Kosmowską – Ceo Targów Fotorekwizyty i Monikę Czuchraj-Kupisz – logopedkę, żeby opowiedziały jak przeniosły swoją działalność do sieci.

  • Ewa Moskalik - Pieper - 05/08/2020

Jaką innowacyjną zmianę musiałaś wprowadzić do swojego biznesu w obliczu pandemii?

Eliza: W marcu, mogę śmiało powiedzieć, nastąpiła rewolucja w moim dotychczasowym trybie pracy. Zmiana była całkowita! Mój biznes w ogóle był dotąd bardzo mało „cyfrowy”. Swoją pierwszą firmę zarejestrowałam w dniu odebrania dowodu…a to było prawie 30 lat temu. To jakoś trudno sobie dzisiaj wyobrazić, ale nie było wtedy powszechnie internetu i komórek. W zasadzie każdy biznes był wtedy stacjonarny. Rozwijanie się on-line jakoś mnie wcześniej nigdy nie dotyczyło. W mojej branży – gdzie pracuję terapeutycznie i zabiegowo z emocjami i ciałem, nie wyobrażałam sobie pracy, bez osobistego kontaktu, dotyku, wykonania zabiegu. Kiedy stopniowo rozwijał się Internet i zaczęłam z niego korzystać, to zrobiłam tylko taką „hand-made” stronę WWW, która służyła jako „tablica informacyjna” dla moich pacjentów oraz fanpage na Facebooku z aktualnościami.

Pierwszy, większy krok w tę stronę zrobiłam niedawno, będąc na macierzyńskim. Brakowało mi pracy w gabinecie, a jednocześnie chciałam spędzać jak najwięcej czasu z córeczką. Zwłaszcza, że nie wyobrażam sobie budowania z nią innych relacji, niż w duchu rodzicielstwa bliskości. Zaczęłam się więc zastanawiać, czy można by to jakoś pogodzić przez pracę zdalną.

Muszę przyznać, że pandemia poprowadziła mnie z wersji light, spokojnego testowania różnych możliwości, do wersji hard pt.: „trzeba zmian natychmiast”. W gabinecie miałam kilka rozpoczętych terapii. Stres i problemy lockdownu, spowodowały, że większa liczba pacjentów prosiła o spotkania. Dotąd pracowałam głównie z problemami emocjonalnymi, przewlekłym stresem, wypaleniem zawodowym, nierównowagą hormonalną i z problemami z odpornością. Teraz te tematy okazały się kluczowe, bo stres i problemy emocjonalne nasiliły się, a doszły jeszcze trudności, jak radzić sobie w rodzinie, kiedy jesteśmy wszyscy przymusowo razem – 24 godziny na dobę.

Początkowo udzielałam nieodpłatnie wsparcia przez telefon. Wydawało się, że to będzie przejściowe, jednak czas pokazał, że nie będzie… Kiedy zorientowałam się, że teraz po prostu nie ma innej opcji, zdecydowałam się przejść również z terapią i konsultacjami do internetu. Idąc za moją ulubioną sentencją „gram praktyki jest lepszy niż kilogram teorii” pomyślałam, że jeśli taka forma będzie pomocna dla klientów, to trzeba spróbować.

Pierwsze zmiany wiązały się niestety z niemałymi inwestycjami, których trzeba było dokonać: poprawienie jakości połączenia internetowego oraz przekształcenie strony WWW w swoje miejsce pracy. Musiała stać się miejscem: kontaktu, szkoleń, wymiany informacji z klientami i pacjentami oraz sprzedaży. Należało przygotować dokumenty, wywiady, testy, karty pacjentów do nowej formuły pracy zdalnej. Zdigitalizować materiały kursowe. Teraz jestem na etapie nagrywania treści do kolejnych szkoleń.

Magda: Pandemia najbardziej uderzyła w działalność firm realizujących targi. Aż 98% firm organizujących wydarzenia w Polsce i za granicą wstrzymało działalność. Branża eventowa jeszcze nigdy nie potrzebowała takiej dawki kreatywności i różnorodności rozwiązań…

„Czerwcowe targi się nie odbędą”… gdy pisałam wiadomość do moich Wystawców, coś we mnie pękło. Nie mogłam pogodzić się z myślą, że się poddajemy, że pół roku przygotowań pójdzie na marne. Wtedy wpadła mi do głowy myśl, aby zorganizować TARGI ONLINE! „Kontakt twarzą w twarz jest kluczowy – buduje biznes – spotykamy się, ale na razie on-line. Wydarzenie organizujemy PRO BONO.” – napisałam.

Na drugi dzień miałam komplet niesamowicie odważnych Wystawców na 4 – dniowe Targi ONLINE i głowę pełną pomysłów. Z pomocą YT w kilka godzin nauczyłam się sekretnych funkcjonalności FB i Instagrama, których wcześniej nie używałam.

Pierwsza wirtualna edycja Targów Foto Rekwizyty ONLINE wzbudziła ogromne zainteresowanie, co tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że była to najlepsza decyzja jaką mogłam podjąć!

Podczas wydarzenia uczestnicy mogli korzystać ze specjalnych promocji i rabatów. Wystawcy zaskoczyli mnie swoją kreatywnością. Większość z nich do tej pory nie pokazywała się osobiście w Internecie, nakręcenie filmików było dla nich ogromnym stresem i wyzwaniem. Musieli się nauczyć nowych aplikacji i narzędzi do tworzenia i cięcia filmików, a przede wszystkim trudnej sztuki autoprezentacji.

Bardzo ważne było dla mnie, by pomimo nowej formy, zachować atmosferę targów. Każdy Wystawca miał za zadanie zbudować stoisko w swoim domu/pracowni/ogrodzie/itp., niektórzy opowiadali o produktach siedząc na pomoście nad jeziorem! Byłam pod ogromnym wrażeniem jak bardzo wszyscy zaangażowali się w produkcję materiałów filmowych (telefony od wystawców dzwoniły nawet o godz. 24:00 🙂 ).

Dodatkowo przygotowaliśmy dla „zwiedzających” niespodzianki, które nie mogłyby się odbyć podczas spotkania na żywo: np. wizyta w studio znanej na świecie fotografki ciążowej i noworodkowej – Marty Ponsko. Wyobraźcie sobie prawie 2500 osób na 40 m2 w jej studio. 🙂 Równolegle na Instagramie działał hasztag #targifotorekwizyty

Monika: Jeszcze w marcu, chociaż już zużywając nieprzeciętne ilości środków do dezynfekcji, pracowałam jako logopeda. Głównie w żłobkach i przedszkolach, prowadząc zajęcia grupowe oraz indywidualne. Dodatkowo popołudniami przyjmowałam pacjentów prywatnie. Niestety, wraz z zamknięciem placówek i wprowadzeniem kwarantanny, straciłam źródło utrzymania.

Część moich koleżanek i kolegów po fachu zdecydowało się na prowadzenie terapii indywidualnych zdalnie. Mówi się, że metodę należy dobrać do pacjenta, a nie pacjenta do metody. Moi podopieczni to w większości malutkie dzieci. Analizując ich potrzeby i wiedząc na jakim są etapie terapii, stwierdziłam, że spotkania on-line nie są dla nich. Zatrzasnęły mi się drzwi, prowadzące do jakiegokolwiek zarobku. Na szczęście, jak to zwykle bywa, otworzyło się okno. 🙂

W głowie od dłuższego czasu kiełkował mi pewien pomysł, ale wiadomo – praca, dom, dziecko… Doba jak zwykle była za krótka, by zabrać się za konkretne działania. A tu, niespodziewanie, kwarantanna ofiarowała mi to, czego wiecznie brakowało – czas.

Wreszcie mogłam zrealizować swój pomysł. Nawet jeśli trzeba było pracować po nocach, bo przecież w dzień byłam instytucją edukacyjno rozrywkową z funkcją karmienia i ogarniania przestrzeni, to nie musiałam tych nocy spędzać na laminowaniu i wycinaniu pomocy, przygotowywaniu zajęć i materiałów dla moich pacjentów czy wypełnianiu dokumentacji. Zdecydowałam, że wreszcie na poważnie zabiorę się za tworzenie logopedycznych kart pracy, które specjaliści będą mogli zakupić, a następnie wykorzystać w pracy zdalnej ze swoimi pacjentami. Aby to się udało, musiałam przenieść swój biznes do internetu.

Przeczytaj także: Jeśli nie własna firma, to co? 4 pomysły dla aktywnej mamy

Czy przeniesienie biznesu do online wiązało się z Twoim rozwojem zawodowym? Musiałaś się szkolić, rozwijać swoje umiejętności? Jakie?

Eliza: Tak, oczywiście. Właśnie od macierzyńskiego zaczęłam się szkolić zarówno w kwestiach związanych z budowaniem biznesu on-line, jak i poszerzać swoje kompetencje zawodowe w nieco innym kierunku. Kompetencje zawodowe rozwijałam cały czas, bo taka jest specyfika pracy wszystkich „specjalistów od zdrowia i emocji”. Ciągłe kształcenie jest wpisane w nasz kodeks etyki zawodowej, zarówno psychoterapeuty, jak i terapeuty TMC. Jednak zaczęłam częściej sięgać po te umiejętności, które mogły być przydatne w pracy on-line.

Natomiast przygoda ze szkoleniami jak prowadzić biznes on-line rozpoczęła się równo rok temu. W Bawialni M. w Krakowie, gdzie chodziłyśmy z córeczką, trafiłam na warsztaty organizowane przez Anię i Karolinę, które tworzyły wtedy Mamaacademy. Pomyślałam: „ciekawe, trzeba to zobaczyć”.

To spotkanie mnie zaskoczyło, bo trochę się czułam, jakbym się dowiedziała o istnieniu świata równoległego, o którym nie miałam pojęcia. Pomyślałam, że chyba muszę jeszcze jedne studia skończyć… aby mieć pojęcie o specyfice biznesów on-line, blogach, SEO, Instagramach, influencerach, hasztagach, ad-sach!

Dalej nie byłam przekonana jak przetransformować moją pracę na on-line, choć powstał pomysł zrobienia kursu. Wszystko jednak rozbijało się o potrzebę zrobienia oferty bardziej uniwersalnej, bo ja od lat pracuję bardzo indywidualnie, w oparciu o dokładną diagnostykę. Nadal więc pracowałam stacjonarnie i powoli oswajałam się z nowymi możliwościami. Zapisałam się do Mamaacedemy (i znowu zostałam studentką!), która była dla mnie swoistym kompasem. I tak z powolnej ewolucji, w kierunku on-line, przeszłam marcową rewolucję. Wtedy też skończyłam kurs podstaw grafiki on-line i copywritingu, uczestniczyłam w konferencji o biznesie on-line, zapisałam się do kilku tematycznych grup, uczestniczyłam w mastermindach.

Monika: Przeniesienie biznesu do sieci wymagało ode mnie wyjścia ze strefy komfortu. Zmusiło do poszukiwania nowych rozwiązań i poszerzania swoich kompetencji. Facebook, Instagram, fanpage, lajki… Coś co kiedyś było rozrywką, teraz miało się stać pracą. Do tego sklep internetowy, blog, domeny, hostingi, programy graficzne, licencje, prawa autorskie, sprzedaż, reklama… Zaliczyłam przyspieszony kurs funkcjonowania w wirtualnej rzeczywistości. Dużo czytałam, oglądałam webinary, szukałam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, zwracając się o pomoc do specjalistów w konkretnych dziedzinach.

I nagle okazało się, że oprócz tego, że jestem logopedą, jestem też, między innymi, początkującym grafikiem, specjalistą od social mediów czy reklamy. Cały czas się rozwijam, każdego dnia uczę się czegoś nowego i pewnie za rok będę się łapała za głowę, gdy pomyślę o błędach, które w tym czasie popełniłam… Ale o to chodzi! Nawet jak dziś zrobię dwa kroki w tył, to jutro postaram się postawić trzy do przodu.

Przeczytaj także: Tarcza antykryzysowa – jak ratować swój biznes?Najważniejsze informacje

Czy ta zmiana przyniosła wymierne efekty? Jakie? Czy Twój biznes na tym skorzystał?

Eliza: Po pierwsze, teraz wiem, że da się tak pracować. Ta przymusowa zmiana spowodowała, że przetestowałam to, i działa. Można tak skutecznie pomagać i szkolić. Po drugie, paradoksalnie, widzę teraz więcej możliwości, których nie ma w pracy stacjonarnej. Mogę promować wiedzę o tym, jak sobie radzić z problemami emocjonalnymi, jak stosować skuteczną profilaktykę. Zrodził się pomysł pisania Balance Lettera, Balance Booków – czyli moją wiedzą mogę się podzielić ze znacznie większą ilością osób.
Częściej mogę oferować przysłowiową wędkę – czyli uczyć metod pozwalających na pomaganie sobie lub bliskim, bez konieczności ciągłego chodzenia po różnych terapiach. No i więcej osób może skorzystać z oferty, bo jednak koszt kursu on-line jest zawsze niższy niż suma kosztów za stacjonarną terapię. Oszczędza się również czas na dojazdy. Mogę teraz uczyć i pomagać bardziej wszechstronnie.

Magda: Oczywiście, że TAK. Dotychczas Targi Foto Rekwizyty odbywały się w największych polskich miastach, gdzie przyciągały tysiące miłośników fotografii noworodkowej, dziecięcej i ciążowej głównie z Polski. Założeniem targów online było dotarcie do odbiorców z całego świata i się udało!

27.09 odbędą się TARGI FOTO REKWIZYTY XMAS w całkiem nowej, hybrydowej formule – połączenie spotkań online z targami stacjonarnymi. Wydarzenie będzie zatem jeszcze bardziej ekscytujące.

Monika: Sklep internetowy działa, blog jeszcze raczkuje, ale mam nadzieję szybko postawić go na nogi. Mam coraz więcej stałych klientów, którzy wracają po kolejne produkty i motywują mnie do dalszej pracy. Niektóre placówki przywróciły już zajęcia, ale co będzie się działo jesienią – nie wiadomo. Na ten moment wszyscy dyrektorzy przedszkoli i żłobków są chętni do współpracy, ale jeśli placówki znów zostaną odgórnie zamknięte, to niestety taka chęć nie wystarczy. Przeniesienie części biznesu do sieci pozwoliło mi uzyskać pewien spokój i poczucie stabilizacji, również w kwestii finansowej.

Przeczytaj także: Gdzie szukać wsparcia na start własnego biznesu?

Gdy dzisiaj z perspektywy czasu patrzysz na swoje działania, czy coś byś zmieniła, poprawiła?

Eliza: Może częściej korzystałabym z profesjonalnej pomocy, ja mam naturę poszukiwacza i tak naprawdę lubię uczyć się sama różnych rozwiązań, jednak myślę, że czasem można coś zrobić szybciej, sprawniej, mniejszym kosztem poświęconego czasu, bez wyważania otwartych drzwi.

Niestety trochę czasu minęło, zanim dowiedziałam się do kogo zwrócić się po pomoc techniczną i trochę dałam się zwieść różnym ofertom. Dlatego uważam, że warto równolegle szkolić się samemu w tej branży, chociażby po to, żeby wiedzieć, co jest możliwe, a co nie. No i ostatecznie niezależnie od tego, ile usług kupimy u specjalistów od pracy online, to my kształtujemy prawdziwą, indywidualną „duszę” swojej marki.

Magda: Nic! Myślę, że Wystawcy i Zwiedzający również podzielają moje zdanie. Ogromnie się cieszę, że mogłam pomóc „Propsiarzom”i Fotografom w tym dziwnym i trudnym czasie. Cieszę się, że nie odwołałam targów, lecz jedynie dopasowałam je do nowej rzeczywistości.

Monika: Mam to wielkie szczęście, że w moich poczynaniach mocno wspierał mnie mąż, który ciągle powtarzał: „Nie gadaj, tylko rób”. Robiłam, ale bardzo niepewnie i powoli. Dziś działałabym bardziej zdecydowanie. I częściej stosowałabym radę, którą usłyszałam od Oli Budzyńskiej (Pani Swojego Czasu), że zrobione jest lepsze od doskonałego. Nie skupiałabym się tak bardzo na szczegółach, wiecznych poprawkach. Bo to, że ja się ciągle waham, czy to logo powinno być bardziej błękitne czy turkusowe, nie powinno sprawić, że sklep zacznie działać dwa tygodnie później.

Przeczytaj także: 16 podpowiedzi, co możesz zrobić dla swojego biznesu bez wychodzenia z domu?

Co poradziłabyś innym przedsiębiorczym kobietom, które stoją w obliczu takich zmian?

Eliza: Na pewno poradziłabym, żeby spróbować swoich sił, bo z każdym wyzwaniem pojawiają się nowe możliwości. A każdy problem, który trzeba rozwiązać, jest tak naprawdę nową okazją do zmiany.

To oczywiście wygląda różnie w poszczególnych branżach, ale wiele można zrobić bez kosztów, samodzielnie, małymi krokami. Warto korzystać ze szkoleń, konferencji on-line (często darmowych!), grup tematycznych, gdzie można znaleźć wiele odpowiedzi i wsparcie. Ja poznałam tą drogą wiele fantastycznych i przedsiębiorczych osób, a nawet zrodziło się kilka wspólnych pomysłów i projektów na przyszłość.

Poradziłabym też, już bardziej z mojej perspektywy jako terapeuty, aby pamiętać, że praca zdalna to też praca! I że tu też obowiązuje Work & Life Balance. Łatwiej wrócić do domu i odciąć się od pracy, jeśli zamykamy za sobą drzwi biura. Trudniej, gdy to biuro jest w domu, w komórce, w komputerze i zawsze możemy do niego zaglądnąć. Chodzi więc o to, żeby nie dać się zwieść, że skoro jestem w domu, to ta praca jest jakoś inna – lżejsza czy też mniej ważna. Zwłaszcza Mamy mają taką tendencję, traktowania czasu, jaki spędzają w domu czy macierzyńskiego, jak czasu kiedy trzeba coś koniecznie zrobić, niejako przy okazji. Owszem można, ale nie za wszelką cenę i nie kosztem zdrowia czy czasu z dziećmi.

A jeśli ktoś potrzebuje dodatkowej motywacji, aby jednak zadbać o swoje zdrowie i równowagę, to ja trochę przewrotnie mówię: Mamo zadbaj o siebie dla dobra swoich dzieci! Bo dzieci nigdy nie robią tego, co im każemy, ale to, co widzą, że my same robimy. Dlatego jeśli chcemy mieć zdrowe i szczęśliwe dzieci (a która mama nie chce), to droga wiedzie przez nas same. Przez to, czy będą widziały szczęśliwą i dbającą o swoje zdrowie oraz równowagę Mamę. I tylko od swojej Mamy mogą się nauczyć prawdziwego Life & Health & Work Balance.

Magda: Działaj! Nie zatrzymuj się nawet na chwilkę.

Monika: Działać, próbować i się nie zrażać. Sukcesami się cieszyć, a porażki przyjmować z pokorą i wyciągać z nich naukę na przyszłość.

Bardzo dziękuję Wam za rozmowę.

Rozmawiała: Ewa Moskalik Pieper

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Moskalik - Pieper
Redaktor portalu Mamo Pracuj. Prywatnie spełniona, pełnoetatowa mama dwóch wspaniałych synów i żona, starająca się znaleźć swój patent na work - life balance. Absolwentka UJ. Miłośniczka kina, muzyki i książek.

Urodzenie dziecka lub choroba – czy wymagają zawieszenia działalności gospodarczej?

Każdy przedsiębiorca wie, że zawieszenie działalności może się wiązać z zachwianiem jego pozycji na rynku. Co robić gdy prowadzimy działalność i zachorujemy lub urodzimy dziecko? Na szczęście nie oznacza to wcale konieczności zawieszenia działalności firmy.
  • Daria Milewska - 14/09/2020
mama pochylona nad dokumentami

Aktualizacja – 14.09. 2020 r.

Zasiłek macierzyński i chorobowy

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą są uprawnione do otrzymywania zasiłku chorobowego (w przypadku choroby) oraz macierzyńskiego (w przypadku urodzenia dziecka lub przyjęcia dziecka na wychowanie). Oczywiście uprawnienie takie zależy od tego, czy przedsiębiorca zgłosił się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Opłacanie akurat tej składki nie jest bowiem obowiązkowe, natomiast jest konieczne, jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać zasiłek chorobowy albo macierzyński.

I tutaj uwaga – jeśli korzystacie z którejś z form ulgi w opłacaniu składek, zwykle oznacza to, że nie podlegacie ubezpieczeniu chorobowemu! Więcej informacji na ten temat znajdziesz w jednym z naszych artykułów.

Urlop macierzyński i zasiłek macierzyński to nie to samo

Bardzo często urlop macierzyński kojarzony jest automatycznie z zasiłkiem macierzyńskim. Jednak w przypadku mam będących przedsiębiorcami pojęcia te nie powinny być w ogóle ze sobą utożsamiane. Urlop macierzyński wynika z kodeksu pracy, który nie dotyczy osób prowadzących jednoosobowe działalności.

Natomiast zasiłek macierzyński jak najbardziej przysługuje przedsiębiorczej mamie i to przez okres 52 tygodni. Co więcej, jego otrzymywanie jest niezależne od kontynuowania czy zawieszenia działania firmy. Co to oznacza w praktyce? Otóż wcale nie musisz zawieszać swojej działalności po urodzeniu dziecka. Możesz też swobodnie wystawiać faktury. Nie ma tutaj znaczenia wysokość dochodów jakie przynosi działalność – nie ma ona żadnego wpływu na możliwość otrzymywania zasiłku macierzyńskiego oraz jego wysokość.

Dodatkowym atutem bycia przedsiębiorczą mamą jest fakt, że w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego opłaca się jedynie składkę zdrowotną – pozostałe składki są pokrywane z budżetu państwa przez cały okres pobierania zasiłku macierzyńskiego.

Prowadzenie firmy na L4 – zasiłek chorobowy wyklucza pracę

W przypadku choroby sytuacja przedsiębiorcy wygląda inaczej. Ubezpieczony wykonujący w okresie niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia, traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia – i to nawet gdyby wykonywanie pracy było zalecane i miało się przyczynić do poprawy stanu zdrowia.

Pod pojęciem „pracy zarobkowej” należy rozumieć wszelką aktywność, która zmierza do uzyskania zarobku, nawet gdyby miała ona polegać na czynnościach nieobciążających przedsiębiorcę w istotny sposób. A więc samo napisanie pisma lub uszycie poduszki, jeśli ma związek z prowadzoną działalnością, zostanie potraktowane jak praca zarobkowa.

Choroba nie powoduje automatycznie konieczności zawieszenia działalności. Jednakże skoro nie ma możliwości jej faktycznego wykonywania, a niezdolność do pracy trwa przez jakiś czas, większość przedsiębiorców będzie szukała oszczędności. Taka sytuacja dotyczy szczególnie osób, które nie zatrudniają pracowników, a więc nie ma im kto pomóc w prowadzeniu biznesu w czasie choroby. Należy pamiętać, że zawieszenie jest możliwe tylko w wypadku gdy przedsiębiorca nikogo nie zatrudnia lub co prawda zatrudnia pracowników, ale wszyscy przebywają na urlopach: macierzyńskim, na warunkach macierzyńskiego, wychowawczym, rodzicielskim.

Na jak długo możemy przerwać funkcjonowanie firmy? Ustawa określa tylko okres minimalny, czyli 30 dni. Działalność można też zawiesić na czas nieokreślony.

Podsumowując, ani choroba, ani tym bardziej przyjście na świat nowego członka rodziny nie wymusza na mamie zawieszenie działalności gospodarczej. Jednak może się to okazać nieuniknione w razie dłuższej niezdolności do pracy, ze względu na problemy techniczne w prowadzeniu własnego biznesu.

Przeczytaj także: L4 w ciąży – wszystko co powinnaś wiedzieć

Wersja artykułu z 22.01.2013r.

Pytanie od Czytelniczki

Prowadzę jednoosobową działalność o charakterze produkcyjnym. Obecnie jestem na urlopie macierzyńskim. Czy w czasie urlopu mogę kupować potrzebne do pracy materiały na fakturę? Czy wolno mi sprzedawać moje produkty? Co w sytuacji gdybym pobierała zasiłek chorobowy? Beata

Odpowiedź prawnika:

Świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, obejmują m. in. zasiłek macierzyński i zasiłek chorobowy.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą jeśli są ubezpieczone mają prawo do zasiłku macierzyńskiego. Zasiłek macierzyński przysługuje bowiem osobie ubezpieczonej, która w okresie ubezpieczenia chorobowego, albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko (lub przyjęła dziecko na wychowanie). Jeśli więc prowadzi Pani działalność gospodarczą, a nie jest Pani zatrudniona w innym miejscu, nie ma Pani prawa do urlopu macierzyńskiego, a jedynie do zasiłku macierzyńskiego.

W doktrynie przedmiotu ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym prawa do zasiłku macierzyńskiego nie traci się w przypadku podjęcia nowego zatrudnienia w okresie urlopu macierzyńskiego. Niewykluczone jest więc także kontynuowanie działalności gospodarczej przez osobę pobierającą zasiłek macierzyński będącą przedsiębiorcą. Pogląd wynika z regulacji ustawowej zasiłku macierzyńskiego nie odsyłającej do przepisów dotyczących utraty prawa do zasiłku chorobowego.

Odmiennie bowiem wygląda sytuacja w przypadku pobierania zasiłku chorobowego.

Zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy z powodu choroby w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego. Ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia.

Praca zarobkowa wykonywana w okresie zwolnienia lekarskiego powoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia, chociażby wykonywanie pracy było zalecane i przyczyniło się do poprawy stanu zdrowia. W okresie korzystania ze zwolnienia lekarskiego pracownik może wprawdzie wykonywać pewne prace niepowodujące utraty prawa do zasiłku chorobowego, pod warunkiem jednak, że nie mają one charakteru zarobkowego.
Jest tu mowa o pracy w potocznym tego słowa znaczeniu, w tym także wykonywanie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, samozatrudnienie.

Wykonywanie przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą w trakcie pozostawania na zwolnieniu lekarskim czynności związanych z tą działalnością stanowi wykorzystywanie przez nią zwolnienia od pracy w sposób niezgodny z jego celem i jako takie powoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego. W tym sensie pod pojęciem pracy zarobkowej należy rozumieć wszelką aktywność ludzką, która zmierza do uzyskania zarobku, nawet gdyby miała ona polegać na czynnościach nieobciążających przedsiębiorcę (i zarazem pracownika pozostającego na zwolnieniu lekarskim) w istotny sposób. Taka interpretacja omawianej regulacji wypływa z konieczności ścisłego stosowania przepisów prawa ubezpieczeń społecznych, w którym przeważa – z uwagi na bezwzględnie obowiązujący charakter norm prawnych – formalistyczne ujęcie uprawnień ubezpieczonych.

Ponadto, świadczenia z chorobowego ubezpieczenia społecznego mają rekompensować straty w dochodach uzyskiwanych z prowadzonej działalności. Niedopuszczalne jest pobieranie tych świadczeń w razie uzyskiwania przez ubezpieczonego dotychczasowych dochodów ze względu na kontynuowanie przez niego działalności w nieumniejszonym zakresie, mimo iż wykonywanie tej działalności nie obciąża w istotny sposób organizmu.

Jeśli zatem pobiera Pani zasiłek macierzyński ma Pani możliwość podpisywania faktur i sprzedaży swoich produktów. Natomiast w przypadku pobierania zasiłku chorobowego taka możliwość jest wyłączona.

Przeczytaj także – Czy mogę pracować na urlopie rodzicielskim?

Podstawa prawna: Art. 6, 17, 31 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 9 czerwca 2009 r., II UK 403/08,  Wyrok Sądu Najwyższego – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 11 grudnia 2009 r., I UK 145/07

Powyższy materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i został przygotowany w oparciu o stan faktyczny opisany w opublikowanym pytaniu. Zamieszczonych w nim treści nie należy traktować jako porady prawnej w konkretnej sprawie ani źródła prawa. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub indywidualnej porady prawnej z gwarancją odpowiedzialności, należy skontaktować się z prawnikiem.

W pierwotnej wersji autorką tekstu była Magdalena Maziarz.

Przeczytaj także: Mama pracuje na umowie na zastępstwo

Zdjęcie: 123 rf

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Daria Milewska
Adwokat oraz mama kilkunastomiesięcznej Basi – absolutnego wulkanu energii. Prowadzi kancelarię adwokacką w Warszawie pod marką Milewska Legal. Wspiera od strony prawnej polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także fundacje i stowarzyszenia. Prywatnie miłośniczka podróży, zumby i języków obcych.
Podyskutuj

Prowadzę szkołę językową w Polsce, a mieszkam w Zurichu – Mamy kupują u Mam

Chcemy dziś opowiedzieć historię kolejnej wyjątkowej mamy, Iwony Braun – Nowak, która jest właścicielką szkoły językowej Eklektika – Language Means Business. Iwona wspiera działania Mamo Pracuj od kilku lat. Od dłuższego czasu namawiałyśmy ją, żeby opowiedziała nam nie tylko historię swojej firmy w ramach akcji #MamyKupująUMam, ale żeby przede wszystkim podzieliła się z nami opowieścią o inspirującej zmianie w swoim życiu i biznesie, która zdarzyła się kilka miesięcy przed pandemią.
  • Listy do Redakcji - 09/09/2020
Iwona Braun-Nowak, właścicielka Eklektiki

Iwona Braun-Nowak zgłosiła się do naszej akcji Mamy kupują u Mam. Przeczytaj czym się zajmuje, jaką prowadzi działalność i jak sobie teraz radzi!

Mama i przedsiębiorczyni

Nazywam się Iwona. Mam 39 lat. Jestem mamą 11- letniej Zosi i 8 – letniego Mirona oraz przedsiębiorczynią – prowadzę szkołę językową Eklektika – Language Means Business, która specjalizuje się w kursach angielskiego
z zakresu IT, Digital oraz e-commerce.

Stworzyliśmy jedyną na świecie, autorską platformę języka angielskiego English for IT & eCommerce, z której dzisiaj korzystają pracownicy naszych globalnych Klientów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Od prawie roku mieszkam w Zurichu, gdzie przeniosłam się wraz z rodziną po tym, jak mój mąż Paweł przyjął tam propozycję pracy, w globalnej, amerykańskiej firmie IT z czterokolorowym logo. 🙂

Decyzję o wyjeździe do Szwajcarii podjęliśmy dość szybko. Nie była ona oczywiście spontaniczna, bo trudno jest mówić o spontaniczności przy dwójce dzieci uczęszczających do szkoły i własnym biznesie z główną siedzibą w Polsce, ale w zasadzie po trzech miesiącach od momentu propozycji pracy dla męża, już byliśmy spakowani.

Przyznam, że byłam w takim momencie pracy zawodowej, gdzie potrzebowałam z jednej strony odpoczynku, a z drugiej nowych wyzwań, zarówno zawodowych, jak i prywatnych. Uważałam też, że to jest dobry moment na to, żeby dzieci nauczyły się nowego języka.

Przeczytaj także: Współtworzę przestrzeń, w której … Mamy kupują u Mam

Gotowi na zmianę

Wydaje mi się, że ta propozycja pracy przyszła w momencie, kiedy byliśmy na nią mentalnie gotowi, także w październiku 2019 wylądowaliśmy
na lotnisku w Zurichu.

Na początku zorganizowaliśmy najpotrzebniejsze rzeczy – szkołę, opiekę medyczną najbliżej domu, zajęcia dla dzieci. Chciałam też solidnie odświeżyć swój niemiecki, dlatego zapisałam się na intensywny kurs, dzieci naturalnie uczyły się niemieckiego w szkole. Na kursie poznałam koleżanki, które były w podobnej zawodowej i życiowej sytuacji do mojej, co sprawiło, ze szybko się polubiłyśmy i zaczęłyśmy wspierać.

To bardzo ważne, żeby mieć w nowym miejscu zaufane osoby, które w razie potrzeby pomogą, doradzą nawet w tak prozaicznych sprawach jak chociażby to, gdzie warto robić zakupy, a gdzie pojechać na weekend
w okolicy. Z czasem przyszedł moment na organizację życia towarzyskiego. 🙂

Jeśli chcesz być na bieżąco z innymi historiami kobiet, zapisz się na nasz newsletter!

Muszę przyznać, że Szwajcaria sprzyja spędzaniu czasu na łonie natury. Z miejscowości, w której mieszkamy, mamy niespełna dziesięć minut nad piękne jezioro z kąpieliskiem, a pół godziny samochodem w góry. Jeździmy na wycieczki, kiedy tylko pozwala na to pogoda. Krajobrazy zapierają dech w piersiach – są lepsze niż na reklamach czekolady Milka. 😉

Bardzo podoba mi się fakt, że szkoły dbają o aktywność fizyczną dzieci. Przez cały rok, również zimą, dzieci mogą bez ograniczeń wychodzić na przerwie na szkolne podwórko. Przy każdej szwajcarskiej szkole jest co najmniej plac zabaw czy tor przeszkód po to, żeby dzieci mogły się wybiegać. Wielokrotnie widziałam dzieci, które na przerwie odbijały piłkę od szkolnej ściany rakietą do tenisa, wspinały się po ściance czy „wisiały” na szkolnym pająku.

Dużą wagę przywiązuje się w Szwajcarii do kształtowania samodzielności dzieci. Od najmłodszych lat dzieci same mogą chodzić ze do szkoły i ze szkoły. Noszą specjalne oznaczenia (neonowe szelki), które świadczą o tym, że dziecko maszeruje samo. Trochę mi to przypomina wioskę plemienną – tych dzieci właściwie pilnuje cała okoliczna społeczność. Co ciekawe, dzieje się tak zarówno w małych miejscowościach, jak i w samym Zurichu. Zobaczyć w polskim dużym mieście sześciolatka idącego bez opieki? Niemożliwe, wręcz z tego co wiem, karalne.

Podjęłam się też dodatkowych wyzwań zawodowych w Zurychu. 🙂 W czerwcu tego roku zostałam wybrana na 2-letnią kadencję audytora finansowego w fundacji Zharity, która istnieje od 2015 r. i koncentruje swoje działania na pomocy uchodźcom (pomoc humanitarna w miejscach ogarniętych kryzysem uchodźczym), pomocy lokalnym mikrofirmom (doradztwo, consulting) przy partnerstwie z firmami międzynarodowymi, z siedzibą w Zurychu oraz wspieraniu działań związanych z ekologią, zdrowym stylem życia, zero waste.

Moja córka Zosia też już się powoli angażuje w działalność non profit co mnie bardzo cieszy. Jest pomysłodawczynią sekcji młodzieżowej Zharity Youth.

Przeczytaj także: Spełniam prezentowe marzenia moich klientów – Mamy kupują u Mam

Jak radziliśmy sobie podczas pandemii?

Nie bałam się podjąć decyzji o zostawieniu biznesu w Polsce i zdalnej pracy. Mam dobrze przeszkolony zespół, zaufane osoby, które dbają o firmę jak o swoją, chętnie angażują się w przeróżne inicjatywy, wychodzą z pomysłami dla naszych partnerów biznesowych. Podstawą dobrej organizacji pracy jest planowanie – na kluczowe spotkania przylatywałam do Polski, niektóre spotkania mogłam odbywać online. W czasie pandemii naturalnie odbywaliśmy już wyłącznie spotkania online, które przebiegały sprawnie.

Zespół jedynie wzmocnił moje poczucie, że mogę na nich liczyć w każdej, nawet tak trudnej jak lockdown sytuacji. Przestawienie się na pracę zdalną w związku z pandemią nie było dla mnie żadną przeszkodą, bo nasza szkoła od kilku lat już w ten sposób funkcjonuje w zakresie kursów języka angielskiego online. Byliśmy przygotowani zarówno jeśli chodzi o same kursy, jak i o przeszkolenie zespołu. Nasi Klienci z kolei od razu przeszli w 100% na zdalne kursy angielskiego. Są to w dużej mierze firmy związane z branżą IT, dlatego pewnie ta transformacja przebiegła sprawnie, ale muszę powiedzieć, że i mniejsze przedsiębiorstwa poradziły sobie z tym nowym trybem nauczania bardzo prężnie.

Już na samym początku kryzysu zadaliśmy Klientom pytanie jakich narzędzi do nauki i jakiego typu wsparcia językowego potrzebują. Przeprowadziliśmy ankietę, w której oprócz narzędzi służących do bieżącego wsparcia biznesu, takich jak np. webinary, pojawiły się również tematy z zakresu wellness czy redukcji stresu – to na takie rozwojowe tematy, ale też inne niż sama pandemia, kursanci chcieli rozmawiać.

W przypadku osób indywidualnych odnotowaliśmy znaczny wzrost zapytań o doradztwo z zakresu pisania CV po angielsku czy też wsparcia językowego w procesach rekrutacyjnych. Przygotowaliśmy e-poradniki, dodatkowe, otwarte kursy Angielskiego w eCommerce dla Klientów.

A jak jest dzisiaj?

Kilka miesięcy po wybuchu pandemii, pokusiliśmy się o pierwsze popandemiczne analizy biznesowe. Widzimy na przykład to, że zapisy kobiet na nasze regularne kursy Angielskiego dla IT, w podziale na kobiety
i mężczyzn, wynoszą ok. 50%, co można czytać dość optymistycznie. Oznacza to, że kształci się znacznie więcej kobiet niż mężczyzn (biorąc pod uwagę fakt, że branża IT jest raczej zdominowana przez mężczyzn).

Podczas pandemii odnotowaliśmy aż 47% wzrost zapytań o kursy online, a także 200% wzrost zamówień na kursy na naszej autorskiej platformie www.english4ecommerce.com. To zdecydowanie największy hit ostatnich miesięcy. Widać, że pracodawcy i pracownicy poszukują nowych kompetencji i w tej chwili kompetencje z dziedziny online i e-commerce stały się wręcz kluczowe.

W trakcie pandemii okazało się, jak ważne są kompetencje cyfrowe. Ze względu na naszą specjalizację IT oraz eCommerce nie mogło zabraknąć naszego wsparcia dla akcji niesienia pomocy kobietom, które chciałyby podnieść kwalifikacje i wejść do sektora IT. W tym roku wspieramy akcję #WomanUpdate prowadzoną przez Future Collars, która pomaga kobietom się przebranżowić i uzyskać kwalifikacje w dziedzinie IT! Oferujemy tam w ramach współpracy nie tylko bieżące doradztwo językowe, wszelkiego rodzaju poradniki na „nowe czasy”, ale przede wszystkim innowacyjne kursy programowania i kompetencji cyfrowych.

Z przyjemnością wspieramy też Mamo Pracuj oferując wsparcie językowe.
Wspólnie organizowaliśmy naukę języka angielskiego w Grupie #MamoPracujwIT, w ramach akcji #AGILE ENGLISH, gdzie mamy mogły uczyć się kluczowych słówek w IT. 🙂

Przeczytaj także: Stworzyłam miękką gondolę dla dzieci – Mamy kupują u Mam

Zapraszamy do śledzenia naszego profilu firmowego na Facebooku oraz LinkedIn, gdzie na bieżąco informujemy o naszych akcjach partnerskich i naszych kursach!

Zdjęcia: prywatne archiwum Iwony

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Listy do Redakcji

Poglądy wyrażone w listach są wyłącznie poglądami ich autorów i nie mogą być uznane za poglądy Redakcji Mamo Pracuj.

Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail