Czego szukasz

Podstawy prowadzenia biznesu online

Coraz więcej biznesów przenosi się do świata online. Zapewne ten trend w najbliższym czasie będzie się dynamicznie rozwijał. Warto zatem sprawdzić od czego zacząć przygodę z prowadzaniem biznesu online. Może to właśnie czas na nowe działania. Koniecznie przeczytaj!

Z powodu pandemii wiele miejsca poświęca się przeniesieniu działalności do internetu. Zanim jednak przeniesiesz się z offline na online, odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań, policz wydatki, znajdź podwykonawców i wszystko dobrze zaplanuj. Sprawdź od czego zacząć prowadzenie biznesu online.

Strona internetowa

1.Cel

Zadaj sobie pytanie jaką rolę ma pełnić Twoja strona. Czy to ma być tylko wizytówka, miejsce, w którym każdy będzie mógł dowiedzieć się czegoś więcej o Tobie i Twoim biznesie? A może zamierzasz popularyzować swoje usługi, prace, pasje w sposób regularny, czyli prowadzić blog lub vlog? Jeśli Twoja strona ma sprzedawać, musisz postawić na niej sklep z płatnościami, zwrotami itp. Czy będziesz prowadzić newsletter? W jakim celu? Wiele osób odpowie, że strona ma spełniać kilka z wymienionych powyżej funkcji, a to oznacza sporo pracy.

2. Nazwa i hosting

To, co musisz zrobić na początek, to kupić u dostawcy usług hostingowych serwer, na którym będą utrzymywane dane składające się na Twoją stronę internetową (informacje o Tobie, Twoje relacje, produkty, kontakty). Wybierz takiego dostawcę, u którego wybierzesz także nazwę swojej strony. O tym, że powinna być łatwa do zapamiętania i jednoznacznie wskazująca na profil Twojej działalności na pewno już wiesz. Sęk w tym, że nazwa musi też być dostępna. W przypadku popularnych nazw może okazać się, że popularne końcówki .pl i .com są zajęte. Dostawca usług zapewne podpowie, jakie masz inne możliwości. Kupując usługę weź pod uwagę także pojemność serwera. Jeśli zamierzasz regularnie prowadzić vlog lub sklep internetowy z dużą liczbą filmów i zdjęć, warto zaznaczyć to w rozmowach z dostawcą. W przeciwnym przypadku Twoi klienci lub odbiorcy mogą długo czekać na wyświetlenie strony, a ostatecznie nawet się do niej nie dostać.

3. Mechanizm

Prostą stronę internetową możesz zbudować korzystając z dostępnych darmowych rozwiązań jak WordPress, Wix czy kilka innych. Zwykle masz do wyboru płatne i bezpłatne szablony stron, które zawierają spójną kolorystykę, elementy, schemat nawigacji itd. Większość ma też wbudowany tzw. CMS, czyli panel zarządzania stroną, poprzez który dodajesz, usuwasz i zmieniasz treści, produkty, nowe podstrony itp. Może się jednak zdarzyć, że pewne elementy strony będziesz chciała spersonalizować i bez minimalnego przygotowania technicznego trudno będzie Ci sobie z tym poradzić. Dobrze jest więc mieć kogoś, kto w takich sytuacjach pomoże. Ta sama osoba będzie wiedziała też jak skonfigurować wykupiony przez Ciebie hosting, by wskazywał na Twój adres internetowy i jak umieścić na nim szablon strony oraz treści. Z pewnością łatwiej jest zlecić zbudowanie strony komuś kto się na tym zna. Bardzo często takie usługi świadczy ta sama firma, która dostarcza usługi hostingowe. Ona też pomoże z pocztą internetową, którą zazwyczaj chcesz mieć z tym samym adresem internetowym, co strona.

4. Obowiązki prawne

Pamiętaj, że prowadząc działalność w internecie podlegasz prawu tak jak w świecie realnym. Musisz więc zadbać o umowę zawieraną między Tobą, a Twoimi klientami czy odbiorcami, czyli regulamin odpowiednio: strony, sprzedaży czy świadczenia usług poprzez Twoją stronę. Jeśli sprzedajesz, tak samo, jak w sklepie stacjonarnym, musisz określić sposób zwrotu towarów i rozpatrywania reklamacji, a także sposób i koszt dostawy. Do tego dochodzą prawne wymagania dotyczące ochrony prywatności klientów i odbiorców określone przez RODO. A na koniec jeszcze prawa autorskie, zwłaszcza jeśli korzystasz z nie swoich zdjęć czy treści.

5. Treści (tzw. kontent )

Po pierwsze klient

Tworząc treści pamiętaj co i komu chcesz powiedzieć oraz jaki efekt chcesz uzyskać. Nigdy nie trać z oczu swojego klienta/ odbiorcy.

Prostota i organizacja

Pisz w sposób prosty, zrozumiały dla Twoich klientów/odbiorców. Treści na stronie podziel na sekcje i podstrony w zależności od roli jaką mają pełnić, np. w jednej części będą dane do kontaktu, a w innej opis oferty. Nie umieszczaj wszystkiego na jednej, dłuuuugiej stronie.

Rola treści

Inaczej sformułuj treść, by podać informację a inaczej, by zaprosić do wykonania konkretnego działania. Zatem inny będzie język na blogu, a inny w sklepie internetowym.

Treści reklamowe

Treści to także Twoje reklamy, które ukazują się poza Twoją stroną. Sposób, w jaki komunikujesz się poprzez nie z Twoimi odbiorcami/ klientami powinien być spójny z tym, co masz na swojej stronie. Rolę reklamową mogą też pełnić artykuły, opisy i porady, które tworzysz po to, by pojawiły się na innych stronach lecz tematycznie są spójne z Twoją działalnością i wiadomo, że to Ty jesteś ich autorką, to tzw. content marketing.

SEO (ang. search engine optimization)

Pamiętaj o tym, że treści to także tytuł i opis witryny, nagłówki Twoich artykułów, opisy zdjęć, a nawet nazwy umieszczonych na stronie plików. Wszystko to ma znaczenie dla wyszukiwarek internetowych. Aby być przez nie widzianą warto tak tworzyć treści, by zawierały tzw. słowa kluczowe czyli takie których najczęściej używają Twoi klienci/ odbiorcy, kiedy wyszukują potrzebnych im informacji i produktów. Słowa kluczowe zmieniają się, bo zmienia się rynek. Warto więc korzystać z dostępnych płatnych i bezpłatnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych i odpowiednio dostosowywać swoje treści. SEO, to więcej niż treści, więc jeśli chcesz profesjonalnie zadbać o nie na swojej stronie, to od tego także są specjaliści.

Przeczytaj też: Opieka nad dziećmi, praca zdalna i czas wolny – jak wyglądało życie Polaków podczas izolacji?

Sprzedaż online

Jeżeli chcesz sprzedawać przez internet konkretne produkty, to możesz to zrobić na dwa sposoby – poprzez sklep na swojej stronie albo poprzez platformy sprzedażowe. Decydując się na własny sklep zwróć uwagę na wspomniane wyżej zasady tworzenia treści. Pamiętaj, by opisując swoje produkty przyciągać uwagę klienta poprzez atuty, pobudzanie zmysłów, angażowanie. Nie zapominaj o polubieniach i poleceniach innych klientów ani o mechanizmach rekomendacyjnych, które podpowiadają dodatkowe artykuły pasujące do tego, który już znalazł się w koszyku, tym samym podnosząc Twoją sprzedaż. W sklepie internetowym szczególnie ważne są kolory, czcionki i zrozumienie treści, zwłaszcza te dotyczące przycisków, za pomocą których klient wyraża swoją decyzję zakupową. To jest cała dziedzina, która nazywa się użytecznością (ang. UX – user experience). A na koniec musisz zdecydować się na któryś z dostępnych systemów płatności online, żeby ułatwić klientom ten proces, bo podawanie numeru swojego konta jest mało profesjonalnym rozwiązaniem. Korzystając z systemów płatności online ponownie masz do obsłużenia jakąś pracę techniczną związaną ze zintegrowaniem z własną stroną a przede wszystkim musisz liczyć się z kosztami użytkowania takiego systemu, na ogół w postaci prowizji od kwoty sprzedaży.
Możesz też zapomnieć o wszystkich kwestiach tworzenia własnego sklepu i zacząć sprzedawać poprzez platformy sprzedażowe. Wprawdzie płacisz za to prowizję, ale nie musisz martwić się o aspekty techniczne i użytkowe, odpadają ci koszty zbudowania i utrzymywania strony internetowej.
Naturalnie możesz też łączyć oba kanały sprzedaży online – poprzez własny sklep i poprzez platformy.

Przeczytaj też: Szykuj formę na 2021 – czyli jak odnaleźć się na nowym rynku pracy?

Reklama

1.Wyszukiwarki

Bezpłatna reklama, to oczywiście pojawienie się na początku listy wyników w wyszukiwarce. Do tego konieczna jest jednak odpowiednia budowa strony i odpowiednio skonstruowane treści, czyli aby być w ten sposób widoczną musisz zadbać o SEO, o czym pisałam powyżej. Treści na Twojej stronie oraz treści marketingowe pisane na potrzeby innych stron (content marketing), zawierające słowa kluczowe ale także stworzone ciekawie, zachęcająco i angażująco, będą podnosiły Twoją stronę w rankingu wyszukiwań. Takie zabiegi są czasochłonne, lecz jeśli zrobisz to dobrze, masz darmową reklamę.

2. Newsletter/ email marketing

Skoro masz stronę, możesz poprzez nią tworzyć listę swoich przyszłych i obecnych klientów, a następnie wykorzystywać ją do reklamowania swoich działań. Warunkiem jest dobrowolność zapisu, regularne dostarczanie ciekawych treści i bezpieczeństwo przetrzymywanych przez Ciebie danych, zgodnie z wymaganiami RODO. Umiejętne powiększanie swojej listy, utrzymywanie kontaktu ze swoimi czytelnikami i zachęcenie ich do nabywania usług to silne narzędzie marketingowe, darmowe, ale czasochłonne i wrażliwe.

3. Media społecznościowe

Za pomocą mediów społecznościowych masz dwie możliwości reklamowania się – bezpłatnie i płatnie. Jeśli potrafisz zbudować wokół siebie, swojej pasji lub swojego produktu społeczność, to część z tych osób zapewne będzie Twoimi odbiorcami/ klientami. W ten sposób bez specjalnego budżetu, wyłącznie kosztem swojego czasu na wpisy i angażowanie swojej społeczności, masz reklamę. Jeśli nie potrafisz tego robić dobrze lub chcesz dotrzeć do nowych osób, możesz skorzystać z płatnych reklam. Wystarczy założyć i opłacić konto, a potem za jego pomocą tworzyć i zarządzać kampaniami reklamowymi.

4. Adwords

Za sprawą płatnej reklamy możesz także znaleźć się na samej górze wyszukiwań. W tym celu musisz utworzyć i opłacić konto (wyszukaj Google Ads), w którym będziesz mieć możliwość zarządzania swoimi kampaniami. Reklama będzie wyświetlać się także na innych stronach, takich, które przeznaczyły wydzielony fragment właśnie na reklamy z Google. Popularne serwisy internetowe, np. duże portale jak Onet czy WP, mają własne programy działające na tych samych zasadach – tworzysz i opłacasz konto, a w nim zarządzasz jaka reklama ma się wyświetlać, kiedy i gdzie (czyli na których stronach portalu lub portali współpracujących).

5. Koszty

Koszty reklam internetowych są uzależnione od wielu czynników, np. od popularności słowa kluczowego – im bardziej popularne, tym wyższy koszt – ale może też zależeć od zasięgu (liczby odbiorców, do których dotrze Twoja reklama), sposobu wyświetlania, grupy docelowej itd. Rozróżniamy kilka sposobów rozliczania z agencjami marketingowymi: np. CPC (ang. cost per click) czyli za kliknięcie, CPA (ang. cost per action) czyli za akcję, którą może być zapisanie się na newsletter albo samo kliknięcie w guzik do tego newslettera prowadzący, CPV (cost per view) czyli za liczbę odsłon, co jest równoznaczne z tym, że ktoś w ogóle wejdzie na stronę z Twoją reklamą, nie musi nawet jej zauważyć, ale koszt można ponosić także za lead, wizytę, zaangażowanie, zamówienie/ zakup, konwersję oraz za wyświetlanie reklamy ustalonej grupie/ liczbie odbiorców. Ceny za jedno wyświetlenie/ akcję wynoszą od kilku groszy do kilku złotych lecz jeśli pomnożysz złotówkę przez tysiąc użytkowników, kwota rośnie do tysiąca, a jeden duży portal ma codziennie kilka do kilkunastu milionów użytkowników. Musisz więc dobrze zastanowić się jaki skutek chcesz osiągnąć, jak możesz go osiągnąć ze swoim budżetem i czy chcesz to robić samodzielnie, czy zlecisz profesjonalistom. Pamiętaj, ze zawsze możesz mieszać różne metody i narzędzia, byle rozsądnie.

6. Reklama per produkt

Jeśli reklamujesz się w internecie dobrze jest kierować klienta z reklamy bezpośrednio do produktu, który sprzedajesz lub do strony dedykowanej Twojej usłudze (ang. landing page). Oznacza to, że jeśli jednocześnie reklamujesz spodnie, sandały i kapelusze, to z każdej z tych reklam powinnaś kierować nie tylko do odpowiednich kategorii w sklepie, ale wręcz do konkretnego produktu. W ten sposób nie odwracasz uwagi klienta od tego, po co go do siebie zwabiłaś. Popularnym błędem jest kierowanie go na stronę główną, nawet jeśli jest to strona główna sklepu lub oferty.

7. Reklama wizerunkowa vs reklama sprzedażowa

Powinnaś też odróżnić reklamę wizerunkową od reklamy sprzedażowej. W pierwszej mówisz: „jestem fajna, lubię dzieci, piekę ciasteczka” a w drugiej: „najpyszniejsze, czekoladowe ciasteczka jakie kiedykolwiek jadłaś”, pierwszą kierujesz do strony głównej opisującej jaka jesteś fajna, a drugą do czekoladowych ciasteczek w Twoim sklepie, na Twojej stronie, w ten sposób oszczędzasz użytkownikowi trzy kliknięcia i nie odwracasz sobą jego uwagi od ciasteczek.

Przeczytaj też: Mama bliźniaków pracuje zdalnie – historia Agnieszki, wirtualnej asystentki

Analityka

Do liczenia efektywności procesów online służą narzędzia, które w czytelny, kolorowy sposób zobrazują Twoje starania, pokażą jak zrealizowałaś swój cel i co możesz poprawić. Najpopularniejszy jest darmowy Google Analytics. Musisz założyć konto i podpiąć je do strony. Zobaczysz wtedy ile osób weszło na Twoją stronę, z jakich innych stron przyszli, jak długo na niej pozostali, które podstrony odwiedzili itd. Narzędziem analitycznym są też Twoje konta za pomocą których tworzysz kampanie reklamowe. Oprócz zachowań odbiorców Twoich reklam pokazują one także jakie i za co konkretnie poniosłaś koszty.

Automatyzacja procesów

Publikowanie wpisów na blogu, wysyłanie do klientów wiadomości informujących ich o nowym produkcie na Twojej stronie, a także start kampanii reklamowej można przygotować dużo wcześniej i zlecić systemom do obsługi tych funkcji – wykonanie akcji określonego dnia o określonej godzinie. Planowanie, przygotowywanie wszystkiego z wyprzedzeniem, a potem tylko oglądanie efektów swoich działań jest z pewnością dużo przyjemniejsze i mniej stresujące niż robienie wszystkiego do ostatniej minuty przed publikacją. Automatyzacja pomaga być dobrze zorganizowaną i jest podstawą biznesu online.

Przeczytaj także: VPN i jego możliwości

Obsługa offline

Na koniec nie zapominaj, że działalność prowadzenia biznesu online, bardzo silnie łączy się z prowadzeniem działalności w świecie rzeczywistym. Są to Twoi realni klienci, którzy będą do Ciebie dzwonić i pisać, którzy będą komentować to, co i jak robisz, którzy będą chcieli dostać, wymienić albo oddać produkt, musisz im to ułatwić, bo inaczej więcej do Ciebie nie przyjdą. Produkty musisz mieć gdzie produkować, składować i komu przekazać do dostarczenia. Z tym wiążą się umowy, negocjacje i ustalenia warunków, a potem egzekwowanie stopnia, w jakim są realizowane, także przez Ciebie. Podobnie, jak w świecie realnym, musisz wyjść do swojego odbiorcy/ klienta, czyli zareklamować się. Wywieszenie szyldu, czyli zbudowanie strony, nie wystarcza do efektywnego prowadzenia biznesu online.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.

7 kroków jak wystartować z własnym biznesem, wykorzystując podejście Design Thinking?

Masz pomysł na biznes, ale nie masz pewności czy jest on dostatecznie dobry i czy znajdziesz klientów? Wykorzystaj narzędzia Design Thinking, aby to tanio i szybko sprawdzić. Stwórz produkt lub usługę, którą pokochają Twoi klienci.
zespół pracuje nad strategią biznesu

Jak wystartować z własnym biznesem wykorzystując podejście Design Thinking?

Design Thinking to kreatywna metoda rozwiązywania problemów, wykorzystywana przez wiele znanych i świetnie prosperujących firm tj. Google, Apple czy AirbNB do tworzenia innowacyjnych i użytecznych produktów lub usług. Metoda ta została spopularyzowana przez Tima Browna z firmy IDEO i jest jednym z kierunków wykładanych na uniwersytecie Stanford.

Design Thinking sprawdza się również dla przedsiębiorców, którzy chcą wystartować z własnym biznesem w sposób sprawdzony i efektywny. Na czym polega to podejście i jak je wykorzystać? Oto mapa 7 prostych kroków do wykonania.

Krok 1: Zdefiniuj kto jest użytkownikiem Twojego rozwiązania

Zastanów się i stwórz listę ludzi doświadczających problemu, który chcesz rozwiązać. Zastanów się i wypisz do kogo dokładnie kierujesz swój produkt i usługę, kto będzie go używał oraz kto będzie za niego płacił. Upewnij się, że masz przynajmniej 10 takich osób na swojej liście.

Dla przykładu jeśli Twój biznes miałby polegać na szyciu ubranek dla dzieci to Twoja lista powinna zawierać dzieci (użytkownicy produktu) oraz ich rodziców czy dziadków (osoby kupujące).

Krok 2: Umów się na rozmowę z konkretnymi osobami z Twojej grupy docelowej

Spójrz na swoją listę z kroku 1 i zastanów się kogo znasz, kto dobrze wpisuje się w profil Twoich odbiorców. Dopasuj konkretne imiona i nazwiska i umów się na 30-40 min rozmowę. Prowadząc rozmowę Twoim celem będzie poznanie punktu widzenia, historii, doświadczeń i preferencji tych konkretnych osób w obszarze, który dotyczy Twojego biznesu.

Przeczytaj także: Dlaczego warto korzystać z Design Thinking?

Krok 3: Przygotuj scenariusz rozmowy

Zanim przeprowadzisz rozmowę, dobrze przygotuj się do jej poprowadzenia. Kluczowe jest tutaj stworzenie listy dobrych pytań.

W Design Thinking rozmowy służą poznaniu punktu widzenia, preferencji, nawyków, zachowań i przekonań odbiorców, aby wychwycić co jest dla nich ważne i zidentyfikować ich najważniejsze potrzeby. Dobre pytania to pytania o ich doświadczenia i historie w interesującym Cię obszarze, pytania, których warto unikać to pytania o opinie na temat Twojego pomysłu i dyskutowanie rozwiązań, które już wymyśliłaś.

Oto przykładowe pytania jakie mogłabyś zadać rodzicom pracując nad produktem ubranek dla dzieci:

  • Jak często kupujesz ubranka swoim dzieciom? Gdzie najczęściej kupujesz i co bierzesz pod uwagę?
  • Opowiedz mi o swoich ostatnich doświadczeniach z zakupem i użytkowaniem zakupionych ubranek dla dzieci.
  • Opowiedz mi o swoim najlepszym / najgorszym doświadczeniu z ubrankami dla dziecka. Dlaczego to doświadczenie było najlepsze / najgorsze?

Krok 4: Przeprowadź rozmowy i zapisz najważniejsze wnioski

W kolejnym kroku po prostu przeprowadź swoje rozmowy, robiąc z nich szczegółowe notatki. Zapewne będziesz zaskoczona jak wiele nowych wartościowych informacji Ci dostarczą! Po każdej rozmowie wypisz: co się zaskoczyło, co często się powtarza, co wydaje Ci się najważniejsze. Spróbuj wypisać najważniejsze potrzeby swoich odbiorców, jakie zauważasz.

Krok 5: Dopracuj swój pomysł w oparciu o potrzeby odbiorców

Patrząc na potrzeby Twoich użytkowników i zapisane wnioski, włącz dobrą muzykę i wypisz pomysły na to, jak możesz dopracować swój pomysł, aby jeszcze lepiej spełniał ważne potrzeby Twojej grupy docelowej. Możesz zaprosić kilka innych wspierających Cię osób do wspólnego generowania pomysłów. Na koniec pogrupuj podobne pomysły razem i zdecyduj, który ostatecznie chcesz wypróbować.

Krok 6: Stwórz prototyp swojego rozwiązania i zaplanuj rynkowy test

Kiedy masz już konkretny i dopracowany pomysł na swój biznes warto sprawdzić czy znajdziesz na niego klientów. Aby zrobić to mądrze i oszczędzić sobie niepotrzebnych kosztów warto jest najpierw sprawdzić czy Twój pomysł sprawdzi się na rynku, czy znajdą się na niego klienci zanim zaczniesz w niego inwestować.

Możesz to zrobić przeprowadzając rynkowy test i przygotowując prototyp swojego rozwiązania. Chodzi o to, aby nie mając fizycznie gotowego produktu, dać swoim klientom wrażenie, że on już istnieje i sprawdzić jak na niego zareagują.

Dla przykładu możesz umieścić zdjęcia lub filmik prezentujący Twój produkt i umieścić go na stronie www. Link do strony promujesz w mediach społecznościowych lub wykorzystując swoje prywatne kontakty, a następnie sprawdzasz ile osób zdecydowało się zamówić Twój produkt.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Krok 7: Porzuć, zmień lub zrealizuj swój pomysł

W zależności od tego, co pokazał test rynkowy, wybierasz jeden z trzech kierunków działania:

  1. Zaczynasz działać widząc, że Twój produkt lub usługa znalazła swoją grupę nabywców
  2. Zmieniasz swój pomysł, jeśli popyt na produkt lub usługę jest niesatysfakcjonujący, a test pokazał Ci, czego brakowało w pierwotnym pomyśle
  3. Porzucasz pomysł i próbujesz czegoś innego, wracając do swojej listy pomysłów z kroku 5.

Przeczytaj także: Design Thinking, czyli jak zaprojektować swój biznes

Te proste kroki są z powodzeniem stosowane przez wiele znanych i świetnie prosperujących firm na całym świecie. Dla przykładu twórcy AirBnB zanim odpalili swój serwis najpierw podjęli próbę wynajęcia swojej własnej sypialni, aby przekonać się, czy ich pomysł znajdzie chętnych odbiorców. Podobnie działał Uber udostępniając swoją aplikację w początkowo bardzo prostej i okrojonej wersji tylko wśród swoich znajomych.

Jeżeli czujesz, że podejście Design Thinking mogłoby być ciekawym kierunkiem dla rozwoju Twojego pomysłu biznesowego i chciałabyś dowiedzieć się więcej, zapraszamy Cię do obejrzenia nagrania z webinaru: “Jak stworzyć biznes, który klienci pokochają i który się opłaci?”

Obejrzyj nagranie!

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Spełnione zawodowo mamy, które odważyły się opuścić korporację i założyć własną firmę, w ramach której prowadzą warsztaty na temat otwartej i efektywnej komunikacji oraz technik kreatywnego rozwiązywania problemów. Chcą zmieniać środowiska pracy, wprowadzając w nie więcej zaufania, otwartości, zaangażowania i kreatywności. Współpracują z korporacjami za granicą, aby poprzez szkolenia i coaching wspierać zatrudnione tam mamy w efektywnym powrocie do pracy po urodzeniu dziecka.

Jednoosobowa działalność czy spółka z o.o.?

Kiedy podejmiemy już decyzję, że chcemy prowadzić własną firmę, mamy pomysł oraz plan działania, czas zająć się formalnościami. Pierwszym i kluczowym aspektem, nad którym powinniśmy się zastanowić, jest decyzja w jakiej formie chcemy prowadzić działalność gospodarczą. Duże znaczenie mają tutaj kwestie wizerunkowe i specyfika branży, w której chcemy działać. Warto jednak także zwrócić uwagę na kwestie formalno – prawne, które mogą mieć doniosłe skutki w przyszłości.
kobieta prowadzi własną firmę, siedzi przy biurku z laptopem

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Obecnie te dwie formy prowadzenia działalności są najczęściej wybierane przez przedsiębiorców. Mimo pierwszego skojarzenia prowadzić działalność w formie spółki z o.o. może także jedna osoba. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jakie są wady i zalety obydwu rozwiązań i które będzie dla nas korzystniejsze.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jest to najprostszy sposób prowadzenia własnej firmy. Założenie działalności gospodarczej nie wiąże się z poniesieniem żadnych opłat. Wniosek można złożyć elektronicznie poprzez stronę www.ceidg.gov.pl lub osobiście we właściwym wydziale działalności gospodarczej.

Założenie działalności przez Internet jest zdecydowanie najłatwiejszym rozwiązaniem, a wszystkie dokumenty możemy podpisać m.in. profilem zaufanym ePuap. Jeśli chcemy, żeby nasza działalności była zgłoszona do VAT, musimy złożyć osobny wniosek do urzędu skarbowego, który obecnie również nie wiąże się z żadnymi opłatami.

Stosunkowo prosta procedura zakładania firmy w tej formie oraz niewielkie koszty są niewątpliwą zaletą działalności gospodarczej. Na przykład cena księgowości to ok. 200 zł miesięcznie, przy działalności względnie niewielkich rozmiarów. Zwróćmy jednak uwagę na mniej korzystne aspekty. Przede wszystkim przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co więcej, jeśli pozostajemy w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności majątkowej, negatywne konsekwencje naszych działań mogą również dotknąć naszego partnera. Dodatkowo musimy się również liczyć z obowiązkiem opłacania składek na ZUS, które po dwuletnim okresie preferencyjnym wynoszą obecnie ok. 1400 zł miesięcznie.

Przeczytaj także: Na czym polega działalność nierejestrowana?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Jej powstanie i funkcjonowanie reguluje kodeks spółek handlowych. Spółka z o.o. jest jedną ze spółek kapitałowych, która posiada osobowość prawną. Oznacza to, że jest ona podmiotem niezależnym od osób ją tworzących.

Korzyścią jest to, że nie ma przeszkód, aby spółka z o.o. miała tylko jednego udziałowca. W pierwszej kolejności musimy zająć się przygotowaniem umowy spółki z o.o., którą należy podpisać u notariusza. Jest to koszt ok. 300 – 500 zł w zależności od wysokości kapitału zakładowego i długości umowy. Możemy również skorzystać z opcji rejestracji spółki przez Internet, w tak zwanym trybie S-24. Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że umowa spółki nie musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego, ponosimy tylko opłatę 350 zł za wpis spółki do KRS.

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Spółka z o.o.

Spółka z o.o. prowadzi księgowość w formie ksiąg rachunkowych. Ich prowadzenie jest bardziej skomplikowane niż w przypadku księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej, co skutkuje wyższą ceną usług biur rachunkowych (średnio cena zaczyna się od 500 zł miesięcznie), dodatkowo istnieje konieczność sporządzania corocznych sprawozdań finansowych. Pełna księgowość ma jednak swoje plusy. Dzięki temu, że musi ona być prowadzona bardzo skrupulatnie, zapewnia przejrzystość wszystkich operacji i łatwość kontrolowania finansów spółki.

To zdecydowana zaleta tej formy prowadzenia działalności, szczególnie jeśli spółkę prowadzimy z innymi osobami. Spółka z o.o. zapewnia też znacznie większe bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Jak zostało nadmienione powyżej spółka z o.o. posiada własną osobowość prawną. Za swoje zobowiązania odpowiada więc, co do zasady, tylko spółka.

Odpowiedzialność udziałowców jest wyłączona, ponoszą oni jedynie ryzyko utraty wkładów, które wnieśli do spółki na pokrycie kapitału zakładowego. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że za niezapłaconą fakturę spotka nas wątpliwa przyjemność odwiedzin komornika, który będzie chciał zająć nasz prywatny majątek.

Zgodnie z przepisami, udziałowcy spółki z o.o. nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, w związku z tym nie podlegają oni obowiązkowi opłacania składek ZUS (w sytuacji, w której w spółce jest co najmniej dwóch udziałowców). Jeśli posiadamy ubezpieczenie z innych tytułów (np. umowa o pracę) pozwala nam to zaoszczędzić miesięcznie ok. 1400 zł. Mitem jest także twierdzenie, że kapitał zakładowy spółki (minimum 5000 zł) musi zostać “zamrożony”. Po jego wpłaceniu nie ma przeszkód aby te pieniądze inwestować w rozwój firmy np. w wyposażenie biura.

Przeczytaj także: Spółka z o.o. – ciekawy pomysł dla przedsiębiorczych mam

Co więc wybrać?

Powyżej przedstawiono zarówno wady jak i zalety prowadzenia firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i w formie spółki z o.o.. Zwykła działalność gospodarcza jest za zwyczaj korzystnym rozwiązaniem dla przedsięwzięcia niewielkich rozmiarów i obarczonego stosunkowo niedużym ryzykiem.

Mimo wyższych kosztów początkowych oraz bardziej skomplikowanej procedury rejestracji, spółki z o.o. cieszę się niesłabnącą popularnością, przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jej udziałowców. Obecna sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa, która znacząco wpłynęła na sytuację przedsiębiorców, pokazała jak ważny jest to aspekt.

Wybór odpowiedniej formy prawnej dla naszego biznesu może mieć niebagatelne skutki w przyszłości, dlatego warto dokładnie rozważyć wszystkie możliwości przy zakładaniu firmy. Przy wyborze odpowiedniej formy prawnej warto jest również skorzystać z porady specjalisty, przede wszystkim prawnika. Pamiętajmy bowiem, że każda działalność jest inna, dlatego tak ważny jest dobór rozwiązania dostosowanego do naszych potrzeb.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
prawnik, założycielka i Partner Zarządzający firmy StillWell Polska Sp. z o.o., zajmującej się obsługą prawną i doradztwem biznesowym dla przedsiębiorców. Twórczyni inicjatywy Kobieta i Biznes wspierającej kobiecy biznes i edukację prawną (www.zminkowska.pl).
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×