Czego szukasz

Jak napisać dobre CV w 9 krokach?

Co powinno zawierać CV, które pomoże Ci znaleźć pracę Twoich marzeń? Czego nie musisz uwzględniać przy tworzeniu swojego CV, a co koniecznie należy w nim zawrzeć? O co rekruter może Cię zapytać, a o co nie i dlaczego? Sprawdź i jeśli czujesz, że Twoje CV nie jest jeszcze idealne weź udział w naszej akcji i skonsultuj swoje CV z naszymi ekspertkami całkowicie bezpłatnie!

  • Magdalena Białowąs i Dominika Różycka - 08/08/2017
młoda kobieta wręcza swoje CV rekruterom

Zapraszamy Cię do naszej nowej bezpłatnej akcji! 

Wypełnij ten formularz on-line i bezpłatnie skonsultuj swoje CV z ekspertami przez Skype.

Era drukowania CV i zanoszenia ich osobiście do firmy, w której staramy się o pracę minęła bezpowrotnie. Dlatego CV, które wysyłamy mailem jest jedyną szansą na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, które może okazać się ostatnim… Wiadomo, że nasz życiorys to nie powieść obyczajowa, podczas pisania której możemy popuścić wodze fantazji i ubarwiać historię tak, aby wciągnęła każdego czytelnika.

Jednak od sposobu w jaki ujmiemy fakty z naszego doświadczenia, może zależeć czy rekruter w ogóle na CV zwróci uwagę. Pisząc swoje CV warto poświęcić na to chwilę czasu, zastanowić się gdzie staramy się o pracę, jakie są nasze mocne strony i które elementy z doświadczenia zawodowego czy edukacji wydają nam się najbardziej istotne pod kątem stanowiska, o które się staramy. Zatem należy zorganizować chwilę wolnego czasu i w ciszy i spokoju, zacząć.

1. Gotowy szablon czy samodzielnie napisane CV?

Często pojawia się pytanie „jak zacząć” i tutaj wiele osób próbuje szukać gotowych szablonów CV w Internecie. Jest to metoda na pewno szybka, ale czy dobra?

Rekruter, który widzi dany wzór po raz setny może nie wyłapać najważniejszych rzeczy, przeoczyć kilka informacji z CV, ponieważ wydaje mu się, że już je widział i zna je na pamięć. Nie jest to regułą, być może są osoby, które po latach pracy nie zauważają już niczego poza informacjami, które są istotne dla stanowiska, na które szukają pracownika.

Jednak dobrze napisane CV (zarówno pod względem treści, jak i strony wizualnej) ma dużo większe szanse być zauważonym w gąszczu innych aplikacji.

Zachęcamy zatem do samodzielnego napisania CV – być może nie będzie ono tak barwne i zaawansowane graficznie, ale jedno jest pewne, będzie ono Wasze, co jest dużo bardziej korzystne dla autentyczności Waszej kandydatury.

2. Dane osobowe

Art. 22 par. 1 Kodeksu Pracy 1 jasno opisuje jakich danych pracodawca może żądać od kandydata ubiegającego się o stanowisko. Zdjęcie nie jest jedną z tych danych. Wśród osób, z którymi rozmawiamy często pojawia się dylemat – umieszczać zdjęcie w CV czy nie? Najlepszą, naszym zdaniem, odpowiedzią na to pytanie jest: to zależy. Od tego czy kandydat chce zdjęcie umieścić czy nie. Brak zdjęcia w CV nie może dyskwalifikować kandydata jako potencjalnego pracownika.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli już zdecydujemy się na zdjęcie, to nie może to być pierwsza lepsza fotografia znaleziona w folderze ze zdjęciami. Brak zdjęcia nie dyskwalifikuje, jednak umieszczenie takiego z wakacji w bikini albo kawałka fotografii z wesela koleżanki sprawia, że rekruter może nie potraktować takiej osoby poważnie. Podsumowując, jeśli zdjęcie, to tylko profesjonalne – wykonywane do dowodu czy innego dokumentu lub zrobione na potrzeby CV.

Jeżeli chodzi o inne dane osobowe, tak naprawdę nie są one potrzebne na wstępnym etapie selekcji. To co najważniejsze to imię i nazwisko kandydata, adres e-mail oraz telefon kontaktowy i miejsce zamieszkania. Miejsce zameldowania, stan cywilny czy miejsce urodzenia to dane, które nie mają dla pracodawcy znaczenia.

Na podstawie art. 221. § 1. pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:

  • imię (imiona) i nazwisko,
  • imiona rodziców,
  • datę urodzenia,
  • miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
  • wykształcenie,
  • przebieg dotychczasowego zatrudnienia

2. Wykształcenie

Informacje, które zamieszczamy w części wykształcenie powinny być zamieszczone chronologicznie (od najnowszego lub najwcześniejszego). Często można spotkać się z tym, że kandydaci wpisują w CV szkołę podstawową czy ukończone liceum. Te dane z perspektywy rekrutera są nie istotne. Jeżeli ktoś ukończył studia wyższe logiczne jest, że wcześniejsze etapy edukacji ma już za sobą.

Jednak jeżeli dana osoba jest dopiero na początku swojej kariery zawodowej i ukończyła jedynie szkołę zawodową lub liceum warto o tym napisać – wtedy potencjalny pracodawca otrzymuje informację o posiadanym średnim wykształceniu.

Kolejną wątpliwość mogą budzić kursy i szkolenia dodatkowe. Jeżeli posiadasz dodatkowe kwalifikacje zawsze warto o tym napisać, szczególnie jeśli są związane ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Miejsce umieszczenia ich w CV nie jest szczególnie istotne, jednak dla lepszej czytelności dokumentu warto umieścić je w dodatkowej sekcji np. o nazwie kursu i szkoleniach dodatkowych.

3. Doświadczenie zawodowe

Opis doświadczenia zawodowego to z punktu widzenia rekrutacji najczęściej najbardziej istotna część CV. Dobrze jest opisać dokładnie każde stanowisko, w kolejności chronologicznej, uwzględniając również główne obowiązki na każdym z nich.

Dlaczego nie wystarczy wpisać np. kierownik sklepu, sieć handlowa XYZ, w latach 1-2? Dlatego, że nazwa stanowiska w wielu firmach może być taka sama, ale już zakres obowiązków na nim niekoniecznie. Warto więc sprawdzić w ogłoszeniu jakich kompetencji czy doświadczenia wymaga pracodawca, a następnie zastanowić się, które z tych rzeczy już robiłaś.

Następnie opisując swoją historię zawodową można pod zajmowanymi stanowiskami dopisać w podpunktach główne obowiązki. Nie musi to być dużo pozycji przy każdym stanowisku. Ważne, żeby pokazać co dokładnie należało do Twoich głównych zadań i że posiadasz doświadczenie w najbardziej relewantnych kwestiach.

A co w przypadku, gdy dopiero zaczynasz swoją karierę zawodową? Zrób atut z innych części CV niż doświadczenie. Opisz dokładnie edukację, pokaż jakie kursy zrobiłaś. A może masz doświadczenie, które było jedynie pracą dorywczą, ale dało Ci potrzebne kompetencje np. wakacyjna praca kelnerki nauczyła Cię pracy w grupie, punktualności oraz odpowiedniego nawiązywania kontaktów z klientami?

Pamiętaj, że wszystko może mieć wartość dodaną, ale zależy to od tego jak ubierzesz to w słowa.

4. Dodatkowe informacje

Kandydaci często, aby zapełnić swoje CV i pokazać się z jak najlepszej strony umieszczają wiele dodatkowych informacji. Czy warto? Tak, jeżeli to co chcesz przekazać jest związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz. Jeżeli ukończyłaś kursy, szkolenia wymagane w opisie stanowiska, jak najbardziej jest to wartość dodana. Jeżeli natomiast chcesz jedynie wypełnić puste miejsce na stronie A4 polecamy zrezygnować z tego pomysłu. Nic to nie wniesie w ogólnym rozrachunku, a jedynie spowoduje chaos, przez który te ważne i wartościowe informacje mogą być mniej czytelne.

Kolejnym istotnym punktem jest znajomość języków obcych i forma ich zapisania. Najważniejsza rzecz – pisz prawdę. Jeżeli Twój angielski nie jest biegły, ani nawet średniozaawansowany, a mówienie sprawia Ci trudność nie pisz, że masz poziom C1.

Podczas rozmowy rekrutacyjnej i tak zostaniesz poproszona o chwilę rozmowy w języku angielskim (jeżeli jest on wymagany w ogłoszeniu). Znasz dobrze inne języki? To super! Koniecznie napisz o tym w CV.

Niestety bardzo często spotykamy się w pracy z sytuacją, gdy kandydat wypisze szereg języków i dopisze znajomość na poziomie podstawowym. Po raz kolejny jest to strata czasu i miejsca w CV. Jeżeli nie potrafisz w miarę swobodnie posługiwać się danym językiem po prostu nie umieszczaj takiej informacji. Znajomość norweskiego na poziomie podstawowym nikogo niestety nie interesuje.

5. Zainteresowania

Jest to część, która w dalszym ciągu wśród polskich kandydatów jest uważana za istotną. Wychodzimy z założenia, że jeżeli nie wpiszemy hobby, którym najczęściej jest muzyka, film, książka to pracodawca pomyśli, że kandydat bez pasji jest kandydatem gorszym od tego, który się czymś interesuje w wolnym czasie. Jest to błąd już w samym założeniu.

Po pierwsze, jeżeli interesujesz się czymś, co jest związane z Twoim profilem wykształcenia, czy doświadczeniem, to jak najbardziej możesz umieścić tę informację. Jeżeli natomiast nie będziesz potrafiła odpowiedzieć na pytanie, jaką książkę ostatnio przeczytałaś, albo co interesuje Cię w najnowszych technologiach, to polecamy jednak pominąć tą część.

6. Za długie? Za krótkie?

Musimy obalić kolejny mit. CV nie musi być na jedną stronę! Ciężko będzie osobie z 20 letnim doświadczeniem opisać je na jednej stronie A4. Zmniejszenie czcionki też nie pomoże, a wywoła jedynie frustrację osoby, która będzie musiała je przeczytać. Lepiej skupić się na jakości przekazywanych informacji i nie martwić się, że mamy 2, 3 czy 4 strony. Jeżeli są to ważne informacje, to należy je umieścić.

7. Luka w zatrudnieniu – jak zrobić z niej atut?

Jak wyjaśnić luki w zatrudnieniu? Najlepiej mówiąc prawdę już na etapie pisania i wysyłania CV. Poprzedni pracodawca rozwiązał z Tobą umowę z powodu redukcji stanowisk? Napisz to w CV. Podjęłaś decyzję o półrocznej przerwie w zatrudnieniu i realizacji swoich marzeń? Napisz to w CV. Miałaś przerwę na urlop macierzyński? Jeżeli dalej jesteś zatrudniona w firmie, nie musisz umieszczać takiej informacji. Natomiast jeżeli Twoja umowa wygasła, to lepiej napisać taką informację, niż zostawiać informację o rocznej przerwie w zatrudnieniu.

Nie mniej niezależnie czy zdecydujesz się pozostawić lukę w swoim CV, czy wpiszesz powód przerwy w zatrudnieniu – pamiętaj! Pracodawca czy rekruter podczas spotkania nie ma prawa pytać Cię o Twoje prywatne plany, ilość dzieci, plany na kolejne lub czy dasz radę pogodzić pracę zawodową z wychowywaniem potomstwa. Jest to dyskryminacja i podczas rozmowy masz prawo odmówić odpowiedzi na to pytanie i jasno zaznaczyć, że jest ono dyskryminujące.

8. Zgoda na przetwarzane danych osobowych

Ostatnim już, najważniejszym pod względem formalnym, punktem w CV jest wstawienie zgodny na przetwarzanie danych osobowych. Bardzo łatwo ją znaleźć w Internecie, a brzmi ona tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922).

Z prawnego punktu widzenia, bez tej informacji, żaden rekruter nie powinien w ogóle kontaktować się z kandydatem. Pamiętajmy więc o tej małej, ale jakże istotnej kwestii.

9. I pamiętaj, że…

Nie ma idealnego CV. Nie ma jednego szablonu, który przykuje uwagę rekrutera i spowoduje, że to właśnie Twoje CV spośród innych zostanie wybrane do dalszego etapu rekrutacji. Ważne jest jednak, aby CV było napisane czytelnie, zawierało prawdziwe informacje.

Jeśli czujesz, że Twoje CV jeszcze nie jest idealne zapraszamy Cię do naszej nowej bezpłatnej akcji! 

Wypełnij ten formularz on-line i bezpłatnie skonsultuj swoje CV z ekspertami przez Skype.

A my trzymamy kciuki za Ciebie!

Zdjęcie: 123rf

jak_znaleźć_dobrą_pracę_po_przerwie_banner

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Magdalena Białowąs i Dominika Różycka
Magdalena Białowąs​ - pasjonatka HR i Employer Brandingu. Od kilku lat zawiązana z rekrutacją głównie w przemyśle motoryzacyjnym. Praca jest jednocześnie jej pasją, a w wolnych chwilach chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.Dominika Różycka​ - socjolożka i specjalistka od rekrutacji w branży IT czego najlepszym dowodem jest jej mąż – informatyk.  Mama dwóch chłopców, którzy nieustająco pomagają jej podnosić kwalifikacje w zakresie wielozadaniowości oraz zarządzania zespołem. :)
Podyskutuj

Regulamin Projektu“Odważ się mamo – program mentoringowy”

Regulamin Projektu – „Odważ się mamo – program mentoringowy”; projekt wsparcia mentoringowego oraz szkoleniowego dla kobiet z Krakowa i okolic oraz dla kobiet z Gdańska i okolic powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci, które chcą podnieść lub wzmocnić swoje kompetencje zawodowe, zwiększając swoje szanse na rynku pracy.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 03/04/2020

§ 1 Słowniczek

Dla potrzeb Regulaminu przyjmuje się, że określone poniżej pojęcia oznaczają:

  1. Organizator – Fundacja Mamo Pracuj, z siedzibą przy ul. Bochenka 18/15, 30-693 Kraków, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa – Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy KRS pod numerem 0000585984, NIP 6793118767, REGON 363001768;
  2. Projekt – „Odważ się mamo – program mentoringowy”; projekt wsparcia mentoringowego oraz szkoleniowego dla kobiet z Krakowa i okolic oraz dla kobiet z Gdańska i okolic powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci, które chcą podnieść lub wzmocnić swoje kompetencje zawodowe, zwiększając swoje szanse na rynku pracy;
  3. Uczestniczka – osoba zakwalifikowana do projektu oraz skierowana na szkolenia (kursy);
  4. Szkolenia/ Kursy – to zajęcia mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia, z zastrzeżeniem, iż są to wyłącznie zajęcia wskazane przez Organizatora. Lista proponowanych kursów stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu;
  5. Mentoring – partnerska relacja między Mentorem a Mentee, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału zawodowego Mentee, jest relacją nakierowaną na rozwój, opiekę, dzielenie się i pomoc, w której Mentor inwestuje swój czas, know-how i energię, żeby pobudzić i przyspieszyć rozwój zawodowy Mentee, rozwinąć jej wiedzę praktyczną o rynku pracy oraz zdolności związane z odnalezieniem się na rynku pracy po urodzeniu dziecka/dzieci;
  6. Mentor – osoba wyznaczona przez Organizatora do prowadzenia mentoringu z konkretną Uczestniczką Projektu;
  7. Mentee – Uczestniczka Projektu w ramach stosunku mentoringowego z Mentorem;
  8. Czas trwania Projektu – realizacja Projektu przez Organizatora rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia rekrutacji, jednakże celem uniknięcia wszelkich wątpliwości przyjmuje się, że czas trwania Projektu dla Uczestniczek, to czas od dnia poinformowania Uczestniczki przez Organizatora o zakwalifikowaniu się do Projektu do dnia spotkania podsumowującego Projekt.

§ 2 Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady przeprowadzania procesu rekrutacji Uczestniczek Projektu, które zamierzają powrócić na rynek pracy po urodzeniu dziecka/dzieci i które chcą podnieść i wzmocnić swoje kompetencje zawodowe oraz realnie poprawić swoje szanse na rynku pracy. Regulamin przedstawia też szczegółowe zasady uczestnictwa w Projekcie.
  2. Nabór kandydatek do udziału w projekcie prowadzi Organizator.
  3. Projekt zakłada wzmocnienie kompetencji i/lub umiejętności uczestniczek, dzięki uczestnictwie w:
    – mentoringu oraz
    – możliwość uczestnictwa w jednym, wybranym kursie z listy kursów online, które odpowiadają potrzebom współczesnego rynku pracy i rynku pracy związanego z branżą IT, finansową oraz miękkimi kompetencjami (lista kursów do wyboru stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu) oraz
    – Kursie online Mamo Pracuj.
  4. Indywidualny mentoring jest przeznaczony dla każdej uczestniczki, tj. każda uczestniczka otrzyma indywidualne wsparcie mentorskie, aby wspólnie, podczas spotkań przejść etap dotyczący wzmacniania kompetencji a w przypadku wybrania kursu – zwiększyć siłę uczenia się wybranego kursu.
  5. Spotkania mentoringowe będą odbywać się online i/lub offline (w zależności od możliwości i panujących warunków zewnętrznych) oraz będą ustalane indywidualnie przez Mentorem i Mentee. Spotkania w miarę możliwości powinny być regularne i odbywać się nie rzadziej niż 1 raz na dwa tygodnie. Uczestniczki programu mentoringowego powinny wziąć udział łącznie w ok. 12-15 spotkaniach z Mentorem.
  6. Projekt rozpocznie się i zakończy wspólnym spotkaniem online/ offline.
  7. Integralną częścią Projektu jest uczestnictwo i realizacja Kursu online Mamo Pracuj, który przygotowuje do poszukiwania pracy.
  8. Każda uczestniczka otrzyma półroczny, bezpłatny dostęp do Kursu online MamoPracuj.
  9. Projekt (rekrutacja uczestniczek + czas trwania Projektu) realizowany będzie w okresie od 6.04.2020 roku do 31.10.2020 roku.

§ 3 Uczestniczki Projektu

  1. Projekt skierowany jest do kobiet, które planują powrót do realizacji celów zawodowych oraz aktywizacji zawodowej po urodzeniu dziecka oraz które chcą podnosić lub wzmacniać kompetencje, a jednocześnie mieszkają na terenie Krakowa i okolic oraz na terenie Gdańska i okolic. Kandydatury kobiet z innych rejonów Polski nie będą rozpatrywane.
  2. W Projekcie mogą uczestniczyć kobiety, które:
    – chcą powrócić na rynek pracy lub zmienić pracę;
    – są gotowe zaangażować się w Projekt min. 1h tygodniowo w zakresie pracy mentoringowej – spotkania z Mentorem będą odbywać się w umówionych wspólnie z Mentorem godzinach, ale udział w spotkaniach jest obowiązkowy;
    – są gotowe zaangażować się w aktywne uczestnictwo w kursach online, zgodnie z ich założeniami i są zdeterminowane, aby je ukończyć z powodzeniem;
    – są otwarte na zmiany;
    – posiadają silną motywację i samodyscyplinę.
  3. Uczestniczki, z uwagi na prowadzenie części/całości kursu w formie online, obowiązane są do zapewnienia sobie dostępu do komputera oraz możliwości korzystania z internetu we własnym zakresie. Organizator nie odpowiada za zapewnienie ww. narzędzi pracy.

§ 4 Proces rekrutacji Uczestniczek i realizacja działań w Projekcie

  1. Do udziału w Projekcie wybranych zostanie ok. 20 Uczestniczek spośród wszystkich zgłoszeń, chyba, że grupa Mentorów będzie mniejsza.
  2. Nabór Uczestniczek Projektu odbywa się przed etapem Projektu związanym ze spotkaniami mentoringowymi oraz uczestnictwem w kursach. W trakcie trwania merytoryczno – mentoringowej części Projektu nie ma możliwości aplikowania do Projektu.
  3. Rekrutacja jest dwuetapowa i obejmuje złożenie formularza rekrutacyjnego oraz następnie rozmowę rekrutacyjną. Rozmowa rekrutacyjna prowadzona jest przez Zespół Fundacji Mamo Pracuj.
  4. Zgłoszenia do Projektu należy dokonać drogą elektroniczną, wypełniając formularz rekrutacyjny dostępny online na stronie Projektu. Warunkiem koniecznym uczestnictwa w Projekcie jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych (klauzula informacyjna RODO jest częścią formularza rekrutacyjnego). Wzór formularza rekrutacyjnego stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  5. Drugim etapem rekrutacji jest zaproszenie wybranych kandydatek na rozmowę rekrutacyjną online z wykorzystaniem narzędzi Skype lub Messenger. Uczestniczka samodzielnie musi sobie zapewnić dostęp do ww. programów. Fundacja zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia rozmów rekrutacyjnych jedynie z wybranymi osobami.
  6. Dwuetapowa rekrutacja uczestniczek Projektu prowadzona będzie w terminie 06.04.2020 do 30.04.2020.
  7. Formularze rekrutacyjne przyjmowane będą w dniach od 06.04.2020 do 22.04.2020 r. do godz. 10:00.
  8. Rozmowy rekrutacyjne online odbywać się będą w dniach od 20.04.2020 r. do 30.04.2020 r.
  9. Informację o zakwalifikowaniu się do Projektu uczestniczka otrzyma najpóźniej do dnia 6.05.2020 r.
  10. Mentoring będzie odbywał się w okresie od 8.05.2020 r. do maksymalnie 31.10.2020 r. i rozpocznie się spotkaniem inauguracyjnym online wszystkich Mentorów i Mentee w pierwszej połowie maja.
  11. Spotkanie inauguracyjne będzie realizowane poprzez platformę Zoom. Dostęp do platformy jest online, każda z wybranych Uczestniczek otrzyma link z zaproszeniem na spotkanie. Obecność na spotkaniu inaugurującym jest obowiązkowa.
  12. Realizacja Kursu Online Mamo Pracuj oraz kursów podnoszących/wzmacniających kwalifikacje będzie odbywać się od maja do końca października 2020 roku.
  13. Wszelkie wyżej wskazane daty w uzasadnionych przypadkach mogą ulec zmianie. O każdorazowej zmianie Uczestniczki/ osoby aplikujące zostaną poinformowane e-mailowo i/lub za pośrednictwem naszych portali społecznościowych.
  14. Formularze rekrutacyjne złożone po zakończeniu okresu rekrutacji, nie podlegają ocenie i nie biorą udziału w procesie rekrutacji.
  15. W przypadku większej ilości zgłoszeń niż przewidziana liczba miejsc dla Uczestniczek w Projekcie o uczestnictwie w Projekcie będą decydowały następujące kryteria:
    – ocena formularza wraz z oceną gotowości i motywacji do zmian oraz
    – wynik rozmowy kwalifikacyjnej.
  16. Osoby, które spełniły wszystkie wymagania oraz przeszły pomyślnie rozmowę rekrutacyjną, a jednak nie zostały zakwalifikowane do Projektu z powodu braku miejsc, będą umieszczone na liście rezerwowej. Biorąc pod uwagę charakter programu oraz sposób wyboru Uczestniczek, Organizator nie przewiduje możliwości odwołania się od decyzji o niezakwalifikowaniu się do Projektu.
  17. Informację o zakwalifikowaniu się do Projektu, Uczestniczka otrzyma drogą mailową i/lub telefoniczną. Miejsce w projekcie przepada, jeśli Uczestniczka nie odpowie na żadną z 2 prób kontaktu, tj. jeśli Uczestniczka nie odpowie na pierwszą próbę kontaktu w terminie 24 h, zostanie podjęta kolejna próba kontaktu drugą z metod – uczestniczka ponownie będzie miała 24 h na reakcję.

§ 5 Obowiązki Uczestniczek Projektu

  1. Zakwalifikowana Uczestniczka Projektu zobowiązuje się do:
    1) aktywnego uczestnictwa w kursie online, jeśli zdecyduje się na uczestnictwo w nim i wybierze wspólnie z Organizatorem (lista w Załączniku nr 3), a nadto do aktywnego uczestnictwa w kursie online Mamo Pracuj oraz do regularnej współpracy z Mentorem;
    2) udziału w jednym spotkaniu inauguracyjnym online przed rozpoczęciem programu szkoleniowo -mentoringowego realizowanego w ramach Projektu oraz w spotkaniu podsumowującym na zakończenie programu szkoleniowo -mentoringowego;
    3) udziału w dwóch webinarach dotyczących poruszania się po nowym rynku pracy (terminy zostaną ustalone w późniejszym czasie);
    4) obecności na wcześniej umówionych spotkaniach online z Mentorem – w ilości 12-15 spotkań;
    5) w przypadku pojawienia się konieczności przełożenia któregokolwiek z umówionych spotkań z Mentorem z jakiejkolwiek przyczyny – skutecznego poinformowania Mentora o nieobecności na spotkaniu mentorskim z odpowiednim wyprzedzeniem oraz ustalenia z Mentorem nowej daty spotkania;
    6) bycia w stałym kontakcie z Mentorem i w miarę możliwości bieżącego odpowiadania na jego maile/telefony.
    7) w przypadku chęci uczestnictwa w kursie w listy kursów, pokrycia kosztów kursu w wysokości od 30 do 50% z całkowitej ceny kursu online, który podniesie lub wzmocni jej kompetencje;
    8) ukończenia wybranego przez siebie kursu online;
    9) wypełnienia ankiet ewaluacyjnych w trakcie realizacji Projektu oraz po jego zakończeniu (ewaluacja będzie prowadzona również sześć miesięcy po zakończeniu Projektu, nie dłużej niż do końca maja 2021);
    10) poinformowania biura Fundacji telefonicznie lub mailowo minimum 3 dni przed dniem rozpoczęcia mentoringu o tym, że jednak z powodu wypadków losowych nie będzie mogła brać udziału w Projekcie.
  2. W przypadku rezygnacji przez Uczestniczkę z uczestniczenia w Projekcie w całości, jak też w przypadku przerwania kursu online (Załącznik nr 3), Uczestniczka będzie zobowiązana do całkowitego pokrycia kosztów kursu.

§ 6 Zobowiązania Organizatora

  1. Organizator zapewnia Uczestniczkom bezpłatny udział w spotkaniach online (inauguracyjne, kończące, webinary), Kursie online Mamo Pracuj, a także w spotkaniach mentorskich.
  2. Organizator dla chętnych zapewnia dostęp do wybranego wspólnie z Uczestniczką kursu finansując od 40 do 70% ceny jego wartości. O wysokości dofinansowania decyduje dyskrecjonalnie Organizator. Nie ma możliwości odwołania się od decyzji Organizatora o wysokości przyznanego dofinansowania. Uzyskanie niższego dofinansowania niż oczekiwane przez Uczestniczkę (np. 40 % zamiast 70%) nie stanowi podstawy do możliwości z rezygnacji z Uczestnictwa w Projekcie.
  3. Organizator zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań do organizacji Projektu na jak najwyższym poziomie merytorycznym, logistycznym i technicznym.
  4. Organizator zobowiązany jest informować uczestniczki Projektu o wszelkich zmianach organizacyjnych wpływających na przebieg Projektu.
  5. Organizator nie odpowiada za przebieg i sposób prowadzenia kursów online wybranych przez Uczestniczki. Kursy te prowadzone są przez zewnętrzne podmioty (szkoły) i to one odpowiadają za ich prowadzenie oraz przekazywane w trakcie kursów treści i wiedzę merytoryczną. Organizator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakiekolwiek zaniedbania, zaniechania czy błędy tych podmiotów. Organizator dołożył jednakże wszelkich możliwych starań, aby z ofert dostępnych na rynku wybrać kursy najlepiej odpowiadające potrzebom potencjalnych Uczestniczek Projektu.

§ 7 Dofinansowanie kursu

  1. Organizator Projektu przedstawia Uczestniczkom listę kursów online, które obejmie swoim dofinansowaniem w wysokości 40% – 70 %. Informację o wysokości dofinansowania Uczestniczka otrzyma niezwłocznie po wybraniu przez nią, wspólnie z Organizatorem, kursu.
  2. Uczestniczka zobowiązuje się do pokrycia z własnych środków od 30 do 60% wartości kursu, wpłacając wymaganą kwotę bezpośrednio na konto konkretnej Szkoły, prowadzonej przez podmiot zewnętrzny, najpóźniej w terminie do 3 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu. Uczestniczka zobowiązana jest do niezwłocznego przesłania dowodu dokonania wpłaty (potwierdzenie PDF, skan przekazu pocztowego itp.) Organizatorowi na adres poczty elektronicznej Organizatora, tj. [email protected] Niedokonanie wpłaty oraz nieprzesłanie potwierdzenia wpłaty w ww. terminie oznacza automatyczną rezygnację Uczestniczki oraz skutkować będzie wybraniem na jej miejsce osoby z listy rezerwowej. Uczestniczka zobowiązana będzie do poniesienia kosztów kursu na zasadach, o których mowa w ust. 4 poniżej.
  3. Po potwierdzeniu wpłaty przez Uczestniczkę, Fundacja dopłaci brakującą kwotę w wysokości 40-70% bezpośrednio na konto Szkoły, tytułem opłaty za Uczestniczkę.
  4. Rezygnując z Projektu i udziału w kursie w trakcie czasu jego trwania Uczestniczka jest zobowiązana do pokrycia wszystkich kosztów poniesionych przez Fundację dotyczących dofinansowania jej udziału w kursie. Nie ma możliwości odzyskania poniesionego wkładu własnego. Dla wyjaśnienia wszelkich ewentualnych wątpliwości wskazuje się, że po uiszczeniu przez Uczestniczkę kwoty, o której mowa w ust. 2 powyżej, w przypadku zrezygnowania przez Uczestniczkę z uczestniczenia w Projekcie, Organizator nie zwraca tej kwoty Uczestniczce. Jeśli rezygnacja Uczestniczki nastąpi po uiszczeniu przez Organizatora kwoty, o której mowa w ust. 3 powyżej, Uczestniczka jest zobowiązana do zwrócenia Organizatorowi poniesionych przez niego kosztów (uiszczone dofinansowanie) w terminie 14 dni od poinformowania Organizatora o rezygnacji.
  5. Dofinansowanie kursu traktowane jest jako nieodpłatne świadczenie zgodnie z ustawą o podatku dochodowym. W związku z tym na koniec roku 2020 Uczestniczka zobowiązana będzie do zapłaty podatku dochodowego od uzyskanego nieodpłatnego świadczenia.
  6. Organizator Projektu przygotuje i przekaże drogą mailową Uczestniczkom zaświadczenie, w którym wskaże wartość nieodpłatnego świadczenia, będącą podstawą do naliczenia podatku.
  7. Uczestniczka zobowiązuje się do samodzielnego odprowadzenia należnego podatku – ze środków własnych.
  8. Uczestniczka może zdecydować się na uczestnictwo w jednym z kursów, który jest przestawiony na liście. Odmowa uczestnictwa w kursie nie jest równoznaczna z brakiem możliwości uczestniczenia w pozostałych częściach projektu.

§ 8 Miejsce i termin odbywania się spotkań

  1. Grupowe spotkania online (na rozpoczęcie Projektu, dwa spotkania edukacyjne oraz na zakończenie Projektu) odbywać się będą na platformie Zoom lub z pomocą narzędzia do realizacji webinarów.
  2. Spotkania mentorskie odbywać się będą online poprzez ustalony z Mentorem komunikator (np. skype, Messenger itp.) oraz w ustalonych przez Mentora i Mentee terminach.
  3. Możliwa jest także realizacja spotkania offline (spotkanie osobiste), w szczególności spotkanie na zakończenie realizacji Projektu, jednakże tylko pod warunkiem, iż sytuacja epidemiologiczna ulegnie poprawie oraz nie będzie obowiązujących rozporządzeń i aktów prawnych zabraniających zgromadzeń takiej ilości osób.
  4. W przypadku zorganizowania spotkania offline na zakończenie realizacji Projektu, odbędzie się ono w Krakowie lub w Gdańsku, a Uczestniczka zobowiązuje się przyjechać na spotkanie na własny koszt.
  5. Wszelkie informacje i aktualizacje co do terminów i miejsc spotkań będą przekazywane Uczestniczkom na bieżąco.

§ 9 Dane osobowe, wizerunek

  1. Złożenie formularza rekrutacyjnego jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych osoby aplikującej do Projektu. Udzielenie zgody na przetwarzanie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do uczestniczenia w Projekcie.
  2. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych zostały zawarte w klauzuli informacyjnej RODO. Klauzula informacyjna RODO jest częścią formularza rekrutacyjnego, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu i jest jego integralną częścią.
  3. Uczestniczki przyjmują do wiadomości i godzą się z faktem, iż trakcie trwania Projektu zostanie wykonana dokumentacja fotograficzna Uczestniczek biorących udział w spotkaniach online oraz offline. Osoba przystępująca do Projektu zgadza się na upublicznienie swojego wizerunku.
  4. Wyrażenie zgody jest jednoznaczne z tym, że fotografie, filmy lub nagrania wykonywane podczas spotkań mogą zostać umieszczone na stronach internetowych, materiałach prasowych, promocyjnych i w mediach społecznościowych Organizatora i współpracujących z nim podmiotów w kontekście wydarzenia (Projektu). Niniejsza zgoda udzielana jest nieodwołalnie i nieodpłatnie.
  5. Wyrażenie zgody jest dobrowolne aczkolwiek niezbędne do udziału w Projekcie. Wzór oświadczenia o wyrażeniu zgody stanowi Załącznik nr 2.

§ 10 Postanowienia końcowe

  1. Złożenie formularza rekrutacyjnego oznacza potwierdzenie zapoznania się z Regulaminem oraz akceptację jego zapisów.
  2. Fundacja Mamo Pracuj zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w Regulaminie.
  3. O ewentualnych zmianach Uczestniczki zostaną powiadomione drogą mailową. Zmiany będą obowiązywać od dnia wysłania wiadomości e-mail na wskazany przez Uczestniczkę adres poczty elektronicznej.
  4. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 01 kwietnia 2020 roku.
  5. Regulamin obowiązuje przez cały okres realizacji Projektu.
  6. Załączniki stanowią integralną część regulaminu.
  7. W przypadku pojawienia się kwestii nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie znajdą powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności przepisy Kodeksu Cywilnego.

Załączniki do Regulaminu:

  • Załącznik nr 1 – Formularz zgłoszeniowy wraz z klauzulą informacyjna RODO oraz oświadczeniem osoby aplikującej o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych na opisanych w klauzuli informacyjnej zasadach.
  • Załącznik nr 2 – Oświadczenie dla zakwalifikowanych osób do projektu Odważ się mamo – program mentoringowy.
  • Załącznik nr 3 – Wykaz kursów podnoszących/ wzmacniających kompetencje do wyboru Uczestniczek
Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj

Odwaga i działanie – mama wraca do pracy!

Za nami kolejne 3 miesiące projektu “Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!”. To już II edycja projektu, który jest nie tylko efektywny, ale i okazuje się bardzo potrzebny. Przeczytaj co dobrego z tego wyszło. :)
  • Stasia Serwińska - 01/04/2020
zdjęcie z warsztatów projektu

Spośród wszystkich uczestniczek II edycji naszego projektu pracuje 6 mam. Kolejne są w procesach rekrutacyjnych, a część jeszcze podnosi swoje kwalifikacje. Kilka dziewczyn dała sobie jeszcze czas dla rodziny. To nie oznacza, że wiedza i umiejętności, które zdobyły podczas projektu pójdą na marne. Na pewno nie. Jeśli taka mama poczuje gotowość do powrotu na rynek pracy, będzie wiedziała jak się do tego zabrać. I o to też chodziło. A odwaga i działanie na pewno w tym pomogą!

Z czym przyszły do projektu mamy?

Można wymienić cały wachlarz umiejętności, doświadczeń, wiedzy, ale i emocji. Było dosłownie wszystko.
W jednej chwili pewne swoich umiejętności, a w drugiej pełne obaw, czy ktokolwiek ich potrzebuje, albo zauważy. Uśmiechnięte, tryskające humorem i radości, a za moment przygaszone, smutne i pełne łez. Na początku były to łzy bezradności, a na końcu łzy uwalniające, łzy oczyszczające. Też potrzebne.
To pokazywało jak wiele myśli , rozterek, emocji i przekonań pojawia się w kobietach, które chcą wrócić na rynek pracy.

Co je najbardziej martwiło?

„Jestem na rozdrożu zawodowym i chciałabym w końcu znaleźć pracę, która okaże się dla mnie satysfakcjonująca. Chciałabym poczuć się spełniona zawodowo.”

„Chcę poznać aktualny rynek pracy ponieważ utknęłam w jednym miejscu i od 11 lat nie szukałam pracy.”

„Od trzech lat jestem nieaktywna zawodowo, obawiam się powrotu na rynek pracy, czy podołam w pełni nowym zadaniom, a do tego będę dobrą mamą dwóch cudownych łobuziaków?”

„Nie mam pewności siebie, czuję że po 5-latach na stanowisku Mama, rynek pracy wcale na mnie nie czeka, a wręcz przeciwnie.”

„Nie pracuję zawodowo od lipca 2015 i bardzo boję się powrotu. Wydaje mi się, że po tak długiej przerwie umiem już tylko zajmować się dziećmi.”

To chyba naturalne, że jest lęk, są obawy. Bo coś trzeba zacząć od początku. A niewiadoma zawsze powoduje wiele obaw. Dlatego też projekt przygotowany jest w taki sposób, aby dać wsparcie na wielu płaszczyznach.

Co było w programie

Program „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!”, to właśnie kompleksowe wsparcie dla kobiet, które zdecydowały, że chcą wrócić na rynek pracy i chciały się do tego przygotować. II edycja projektu trwała od listopada 2019 do końca stycznia 2020. Tak jak i w I edycji, w tej udział wzięły również 22 mamy z Krakowa i okolic.
Projekt „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!”, to 3 miesięczna podróż i odkrywanie tego co ważne, ale i potrzebne podczas poszukiwania pracy. Odwaga, determinacja i motywacja były głównymi towarzyszkami tych działań.
Pierwszy miesiąc, to czas na nową wiedzę, szkolenia, warsztaty i spotkania. Łącznie 20 godzin pracy – 4 warsztaty stacjonarne w Krakowie i 4 spotkania online. W tym czasie uczestniczki dowiedziały się:

  • jak wygląda nowy rynek pracy,
  • w jaki sposób szukać pracy,
  • w jaki sposób wykorzystać nowe media do rozpoczęcia aktywności zawodowej,
  • jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej (ten element mogły przetestować bezpośrednio w firmie podczas Mock interview),
  • jak łączyć życie rodzinne z zawodowym.

Odwaga jest kobietą

W drugim i trzecim miesiącu, każda z mam miała do dyspozycji 5 godzin na indywidualne konsultacje, które mogły wykorzystać na doradztwo zawodowe, coaching, audyt profilu na LinkedIn czy dokumentów aplikacyjnych oraz na poradnictwo prawne. Część wzięła również udział w programie mentoringowym organizowanym wspólnie przez Fundację Mamo Pracuj i firmę State Street Bank Polska. Tutaj też była potrzebna odwaga i wiara we własny potencjał.

Przeczytaj jak wrócić do pracy po przerwie

Dziewczyny z projektu stworzyły również własną grupę wsparcia, gdzie dodawały sobie otuchy, podpowiadały gdzie są ciekawe inicjatywy, podrzucały informacje o ważnych wydarzeniach albo ofertach pracy.
Pod koniec programu zorganizowałyśmy spotkanie towarzyskie. Dziewczyny mogły spotkać się mniej formalnie i złapać oddech od codzienności.

Było warto

Kolejne trzy miesiące pokazały nam, że było warto. Że odwaga i determinacja, a także wsparcie mogą zdziałać cuda. Z II edycji 6 mam zaczęło pracę, część jest w procesach rekrutacyjnych, a pozostałe podnoszą swoje kwalifikacje. Mamy jednak świadomość, że zostały dobrze wyposażone w wiedzę i umiejętności związane z poruszaniem się na nowym rynku pracy.

To był niesamowity czas rozwoju i wzrostu, ale także wyjścia ze swojej strefy komfortu. To czas spotkań, pracy nad przygotowanymi zadaniami, rozmów, ale też czas na wszystkie emocje. Te piękne i te trudniejsze.

Podsumowanie projektu

Podsumowując zrealizowane dwie edycje projektu „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy”! trzeba śmiało powiedzieć, że efekty są! A poniżej najważniejsze z nich, wynikające z przeprowadzonej ankiety ewaluacyjnej:

  • 44 uczestniczki – ankietę wypełniło 35 uczestniczek,
  • prawie 100% wykazało poprawę w zakresie poprawy umiejętności poszukiwania pracy,
  • 45% uczestniczek wzięło udział w rekrutacji,
  • 88% udoskonaliło lub stworzyło swój profil na LinkedIn,
  • ​91 % przygotowało dokumenty aplikacyjne (​ponad 91% CV, ponad 42% LM),
  • 36 % uczestniczek znalazło pracę w trakcie projektu (16 uczestniczek) – stan na 20.03.2020 – wskaźniki będą regularnie monitorowane do roku od zakończenia projektu.

Co ważne, i co należy podkreślić to to, że „efektem ubocznym” udziału w naszym projekcie była większa wiara uczestniczek w swoje możliwości oraz wysoka ocena swoich szans na rynku pracy. Przed rozpoczęciem projektu oceniały je raczej przeciętnie.

Dziękujemy

Wszystkie te działania były możliwe dzięki ogromnemu wsparciu Fundacji State Street Bank, która pomaga nam przy realizacji projektu „Odważ się mamo i wróć z nami do pracy!”.

Wszystkim, którzy wsparli ten projekt swoją wiedzą i doświadczeniem również dziękujemy.

A wszystkim wspaniałym uczestniczkom życzymy powodzenia i dziękujemy za ten wartościowy czas!

Zdjęcia: Alina Gamza

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Stasia Serwińska
W Mamo Pracuj koordynuje projekt "Odważ się mamo i wróć z nami do pracy" oraz wspiera inne działania Fundacji. Jest żoną faceta, który nie zna słów "Nie wiem, nie umiem" i mamą 3 energicznych dzieci. Pasjonatka rozwoju, miłośniczka sportu i górskich wycieczek, a książki są dla niej ważniejsze niż nowe ubrania :) Uwielbia wyzwania i ciekawe historie, pisane ludzkim doświadczeniem.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail