Czego szukasz

Jedna kobieta, dwa biznesy, trzy branże…

Poznajcie Joannę, która ma tysiąc pomysłów na minutę, a z domu nie rusza się bez notatnika i długopisu, gdzie zapisuje te najciekawsze z nich. Na szczęście znajduje też czas na ich realizację 😉 Zobaczcie jak ona to robi!

  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 08/11/2013

Joanno, prowadzisz firmę, w której zajmujesz się dwiema, ba nawet trzema, różnymi branżami, masz mnóstwo nowych pomysłów. Jak Ty to robisz?

Mogę powiedzieć, że po prostu – robię i już :). Lubię, a nawet uwielbiam robić rzeczy, związane z moimi zainteresowaniami i pasjami.  Przy prowadzeniu firmy połączyłam to, co kocham robić, to, czego się nauczyłam, i to, co chcę pokazywać oraz propagować.

A pomysły przychodzą same. Jest dzień, że mam taki natłok myśli, że nie mogę skupić się na konkretach, biorę wtedy mój „notes dobrych pomysłów” i zapisuję wszystko, co chodzi mi po głowie. Nauczyłam się nie wychodzić bez długopisu i notatnika w dłoni, ponieważ myśli bywają bardzo ulotne.

Oczywiście są też dni, kiedy panuje cisza. Wtedy na spokojnie zaglądam do notatnika i analizuję oraz przygotowuję plan do realizacji wcześniejszych pomysłów.

No i oczywiście jesteś mamą. W jakim wieku są Twoje dzieci?

Tak, jestem pełnoetatową mamą dwóch dziewczyn: jedenasto- i trzylatki. Bycie mamą to duże wyzwanie, chyba nawet większe niż prowadzenie własnego biznesu.

Kiedy rozpoczęła się Twoja przygoda z własnym biznesem?

Zaczęłam w 2008 roku po wielkiej burzy, która sporo mnie kosztowała, ale też bardzo dużo nauczyła. Moja pierwsza branża, z jaką wystartowałam pod własnym szyldem, to niewielki portal turystyczny. Potem dołączyłam do tego prowadzenie warsztatów, do których wróciłam po kilku latach przerwy, a w tym roku doszło jeszcze otwarcie w moim mieście biura coworkingowego, dzięki któremu mam swoje biurko do pracy. [Biuro coworkingowe Joanny bierze udział w akcji „Biurko dla mamy” – przyp.  Red.]

Dodatkowo dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami związanymi z przedsiębiorczością na blogu, który jest właśnie w trakcie wielkich zmian. Można by powiedzieć, że jedna osoba nie jest w stanie prowadzić tylu rzeczy na raz. Ja nigdy nie miałam z tym większego problemu. Nawet teraz, gdy zajmuję się portalem, biurem coworkingowym i jeżdżę po kraju jako trener, myśli krążą wokół nowych idei :). Na szczęście wszystkie obracają się w tematach, którymi się zajmuję.

Co daje ci praca właśnie w takiej formie? I czy to dobre rozwiązanie dla mamy?

Własny biznes daje mi swobodę, elastyczność, możliwość sprawnego łączenia pracy z domem i dziećmi. Mogę wyrażać siebie, wdrażać pomysły, realizować pasje, rozwijać się w tych dziedzinach, które mnie interesują, a także pomagać innym. Najważniejsze jednak jest to, że mam możliwość patrzeć, jak rosną moje dziewczyny, spędzać z nimi popołudnia, pomagać w lekcjach, chodzić na zakupy. Po prostu być z nimi wtedy, kiedy mnie potrzebują.

Osobiście mogę powiedzieć, że jest to idealne rozwiązanie dla mamy chcącej pracować, rozwijać się i nie utracić kontaktu z dziećmi. Jeśli tylko nauczymy się dobrej organizacji i będziemy mieć  w sobie determinację i chęci do działania, to „wybuchowe” połączenie prowadzenia własnego biznesu i wychowywania dzieci jest do ogarnięcia.

Jakie plusy, jakie minusy?

Minusy, hmmm… chyba ich nie ma :). Może czasami brak możliwości rozciągnięcia doby.

Za to jest ogrom plusów: robię to, co kocham, uczestniczę w domowym życiu (nieczęsto miewałam taką okazję na etacie), poznaję nowych fantastycznych ludzi, uczę się na własnych błędach, za które odpowiadam sama… Wymieniałabym bez końca.

A w kim znajdujesz wsparcie i na czyją pomoc możesz liczyć?

To mój mąż wciąż powtarzał, że powinnam otworzyć swoją firmę. To w nim znajduję wsparcie. Pomaga, doradza, podtrzyma na duchu, gdy coś się nie uda, jak potrzeba to nawet ochrzani.

I nie mogę zapomnieć o mojej najukochańszej mamie, która wspiera nas zawsze swoim ramieniem i zajmuje się dziewczynami, gdy tylko potrzeba.

Twoim zdaniem, czy dzieci są „przeszkodą” czy wręcz odwrotnie motywacją do bycia aktywną?

Chyba nigdy nie mogłabym powiedzieć, że dzieci były kiedykolwiek przeszkodą dla mnie w realizacji planów. Wręcz odwrotnie. Moje dziewczyny dają mi energię do działania, są pierwszymi osobami, które albo krytykują, albo popierają moje czasami szalone pomysły.

Pamiętam, jak tuż po urlopie macierzyńskim dostałam zlecenie przeprowadzenia miesięcznych warsztatów. Miałam ogromny dylemat, ponieważ nie miałam z kim zostawić córki na tak długi okres. Wpadłam na dość nietypowy pomysł. Dogadałam się z firmą zlecającą (trafiłam na fantastycznych ludzi, którzy przystali na mój szalony plan).  Następnie w pierwszy dzień szkolenia porozmawiałam z uczestniczkami i zrobiłam dzień próbny z dzieckiem na sali. Na szczęście moja córa jeszcze wtedy była śpiącym aniołkiem i udało mi się przeprowadzić całe szkolenie bezawaryjnie. Moje kursantki chyba do tej pory pamiętają trenerkę, która przychodziła z dzieckiem, wózkiem, torbą pełną mleka, butelek, pieluch i zabawek. Ja też nie zapomnę tych warsztatów i najcudowniejszych dziewczyn, które w przerwach bawiły półroczne dziecko. Samo życie :).

A jak wygląda Twój przykładowy dzień pracy?

Zaczynam z samego rana, gdy wszyscy są już w szkole, pracy, przedszkolu. Otwieram biuro coworkingowe i siadam przy jednym z biurek w otwartej przestrzeni wśród coworkerów :).  Z nosem przed komputerem oraz stertą notatników i kalendarzy na biurku pracuję mniej więcej do godziny 14. Potem przestawiam się na życie domowe, czyli obiad, pranie sprzątanie, lekcje, zajęcia dodatkowe, zabawa. Do pracy wracam wieczorem, kiedy mąż przejmie obowiązki domowe.

Przez ostatnie 4 lata pracowałam w domu. Nie mówię, że nie jest to dobre rozwiązanie. Wiem na pewno, że nie na dłuższą metę. Biurko w przestrzeni coworkingu i praca wśród ludzi, którzy mają zupełnie inne podejście do działania, którzy robią coś innego niż ja, którzy podzielą się wrażeniami, doradzą lub też poproszą o pomoc to najlepszy styl pracy, z jakiego może skorzystać freelancerka bądź mały przedsiębiorca.

A co najbardziej cenisz w swojej pracy?

Niezależność  – to jest chyba najfajniejsze. I próba realizowania czasami bardzo nietypowych, wręcz „nierealnych” pomysłów, które mogą nawet nie ujrzeć światła dziennego, ponieważ już na etapie wstępnego rozeznania przekonuję się, że nie będzie miało to racji bytu. Choć niekiedy niewielka cząstka z jakiegoś pomysłu trafia do innego.  Jeden nieudany uzupełnia drugi albo nawet kilka i w ten sposób jakaś myśl, projekt nie umiera.

A czy jest jeszcze coś, czym chciałabyś podzielić się z naszymi Czytelniczkami?

Oczywiście :). Bycie mamą nie przekreśla możliwości prowadzenia własnej firmy, wręcz przeciwnie. Pracująca mama to dobrze zorganizowana bizneswoman, kobieta pełna inspiracji, dobra organizatorka i logistyk, to zadowolona i zmęczona (pozytywnie) mama, a także wzór do naśladowania dla swoich dzieci.

Jeśli masz pomysł na własny biznes, to najważniejsze jest znaleźć w sobie siłę na realizację. Reszta się po prostu będzie toczyć. Własna firma + dom + dzieci + znalezienie choć odrobiny czasu dla siebie to ciężka orka, ale dająca mnóstwo satysfakcji i poczucia spełnienia :)))))).

Dziękuję za rozmowę! Powodzenia!

Bohaterką wywiadu jest Joanna Kurzawa właścicielka portalu turystycznego, biura coworkingowego, trener i szkoleniowiec oraz Mama!

Rozmawiała: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska

 


Zdjęcie: Archiwum bohaterki wywiadu. 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail