Czego szukasz

Brak czasu – czyli brak czego?

Nie mam czasu – slogan wszechczasów. Czas – wszyscy mamy go dokładnie tyle samo – ani więcej, ani mniej. Jak to się jednak dzieje, że w tym samym czasie dwoje ludzi jest w stanie zrobić więcej/mniej albo w ogóle niczego nie zrobić. Często słyszę opinie, że im mniej ma się czasu, tym więcej jest się w stanie zrobić. Czy to możliwe? Wielu uważa, że w ograniczonym czasie stajemy się bardziej zorganizowani. I chyba faktycznie coś w tym jest.

  • Justyna Markusik - 18/02/2019

Zarządzanie czasem

Zarządzanie czasem to jedna z kluczowych kompetencji, która istotnie wpływa nie tylko na wykonywanie zadań w pracy, ale przede wszystkim wpływa na nasze życie prywatne, na nasze rodziny, dzieci, na nas samych. Zarządzanie czasem to nic innego jak wyznaczanie celów, ustalanie priorytetów i planowanie działań.

Niestety, ale większość frustracji (z nieosiągnięcia tego, co zamierzamy) nie wynika z braku umiejętności i faktycznego braku czasu, ale z braku zorganizowania, braku wiary w siebie, braku motywacji i w efekcie braku mobilizacji do zaczynania i kończenia wyznaczonych sobie zadań w zaplanowanym do tego czasie. Pewność siebie oraz pozytywne myślenie – od tego powinniśmy zacząć, chcąc zmienić sposób, w jaki planujemy dzień/tydzień  codzienność i naszą przyszłość.

Wyciąganie wniosków

Całe życie uczymy się na własnych błędach, uczymy też tego nasze dzieci i staramy się tych samych błędów nie popełniać. Jednak gdyby ktoś sfilmował naszą codzienność i pokazał nam jak zarządzamy naszym czasem, mogłoby się okazać, że każdy dzień to powtórka tych samych potyczek, nieporozumień i nierzadko złej organizacji.

Czas jest naszym sprzymierzeńcem, ale musimy mu na to pozwolić. Warto analizować każdy dzień, to, co się planowało i co de facto się zrobiło – a jeśli się nie planowało to warto zacząć. Szybkie i konstruktywne wyciąganie wniosków pozwala na efektywne przechodzenie do kolejnego etapu w realizacji zamierzonych celów.

Analiza błędów nie ma służyć rozpamiętywaniu – co by było gdyby, ale racjonalnej analizie tego, w jaki sposób planujemy i działamy oraz jakie popełniamy tutaj błędy. Ci, którzy świetnie organizują swój czas, to osoby pewne siebie i pewne, że im się uda – choć i one przecież nie są nieomylne.

Sprzymierzeńcem zarządzania swoim czasem jest rozwijanie w sobie takiej kompetencji jak asertywność. Warto zastanowić się, czy jestem asertywna/asertywny i jaki to ma wpływ na moją codzienność.

Delegowanie zadań

Wydaje się to być kluczowa domena menedżerów, a czy nie jesteśmy wszyscy menedżerami swojego życia? Delegowanie zadań również w życiu prywatnym pozwala na lepszą organizacje i zarządzanie czasem. Jeśli menedżer chce efektywnie zarządzać swoim czasem, powinien mieć zaufanie do swoich pracowników i podwładnych. A jeśli ja chcę odpowiednio delegować zadania z listy spraw codziennych, muszę mieć zaufanie do tych, którym to zadanie chcę powierzyć i zacząć to robić, egzekwować i iść do przodu.

Zdarza się, że wiele rzeczy wolimy już z przyzwyczajenia zrobić sami – albo z czystej wygody, albo z przekonania, że robimy to lepiej od innych, albo mamy trudności z proszeniem o pomoc. Wszystko to sprawia, że w natłoku różnych obowiązków kompletnie nie dajemy sobie rady. Nie bójmy się zatem delegować pewnych zadań innym – dzięki temu będziemy mieli możliwość innego planowania i może dzięki temu znajdziemy czas na wiele innych zapomnianych już aktywności (dla nas bardzo ważnych).

Konsekwencja i wytrwałość

Konsekwencja i wytrwałość w zarządzaniu czasem bez powyższych ani rusz. Konsekwencja daje nam pewność, że nam się uda, a wytrwałość pozwala dać sobie szansę na osiągnięcie planowanych rezultatów. Nie ma nic gorszego, jak poddać się w połowie drogi i zostać tam, gdzie się jest. Każdy ma prawo do swoich marzeń, a przede wszystkim ma prawo do ich spełnienia.

Niestety, bez konsekwencji i wytrwałości większość z naszych marzeń w tej sferze pozostanie – żółte karteczki, formatki w MS Excel, listy, kalendarze, notatki w telefonie i tysiąc innych sposobów nie pomogą, jeśli nie wykażemy się wytrwałością. Pamiętajmy, że warto być odważnym w swoich decyzjach, warto je podejmować rozsądnie, ale ze śmiałością.

Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że tak jak świetne planowanie i organizacja są sprzymierzeńcami w zarządzaniu czasem, to jego wrogiem jest dążenie do perfekcjonizmu. Walka o bycie doskonałym we wszystkim, co się robi, może niestety stać się naszym przekleństwem – mając ograniczone zasoby czasowe, trudno wszystko zrobić idealnie. Jaka jest zatem rada? Starajmy się wykonywać rzeczy w sposób możliwie najlepszy, ale bez zgubnego perfekcjonizmu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Power of New: Grow, change and be brave! – relacja ze spotkania dla kobiet z branży IT

Jak efektywnie wspierać rozwój kobiet w branży nowych technologii? Czy duże firmy chcą dawać przestrzeń do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą? Oczywiście, że tak i to właśnie udowadnia firma Capgemini, organizując spotkania dla specjalistek z branży IT.
  • Anna Łabno - Kucharska - 06/11/2019
relacja ze spotkania dla kobiet z branży IT w Capgemini Katowice

Power of New: Grow, change and be brave!

Power of New: Grow, change and be brave! To wydarzenie, które odbyło się 7 października 2019 roku w Katowicach. Było częścią całej serii spotkań dla osób z branży IT, realizowanych przez firmę Capgemini. Miałyśmy okazję wspierać organizację tego niezwykłego wydarzenia, pełnego wiedzy, inspiracji i historii dodających odwagi!

Spotkanie otworzyła i przywitała uczestniczki Angelika Gawlik – Gajda z Capgemini Polska oraz Agnieszka Czmyr – Kaczanowska z Fundacji Mamo Pracuj.

Capgemini wspiera kobiety (i nie tylko!)

Pierwszą prezentację poprowadziła Monika Chajdacka – Dyrektor HR dla Cloud Infrastructure Services w Capgemini. Dzięki niej uczestniczki spotkania mogły poznać gospodarza spotkania, działania wspierające jakie firma realizuje dla swoich pracowników oraz jak wygląda proces rekrutacji oraz rozwoju kariery.

Zobacz profil firmy Capgemini w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie!

Po krótkiej przerwie uczestniczki zostały podzielone na dwie grupy.

Jedna z nich uczestniczyła w warsztacie IT talk skierowanym do grupy kobiet – specjalistek, związanych z branżą. Tematem przewodnim był obszar Consulting versus Service Management, czyli czym różni się praca konsultanta od pracy operacyjnej zarządzania usługami w dużej firmie IT. Prowadziły go Anna Żmudka – Service Management Consultant i Karina Kamińska – pracująca w zespole Service Management Consulting. Obie ekspertki i mamy związane są z Capgemini od 2007 roku.

Druga grupa uczestniczek brała udział w spotkaniu motywacyjnym pn. Być mamą i pracować w branży IT? Jak to połączyć? Tips & Tricks. Swoim doświadczeniem oraz historią rozwoju zawodowego dzieliły się Katarzyna Kozik, Ania Łukaszczyk i Daria Noga. Przedstawicielki Capgemini opowiadały o rolach jakie pełnią w firmie oraz życiu prywatnym. Dzieliły się swoimi doświadczeniami i pomysłami jak łączyć bycie mamą z pracą w branży IT. To zachęciło również pozostałe uczestniczki spotkania do podzielenia się swoimi wartościami w tym zakresie.

Odwaga, jest kobietą!

Ostatnim i niesamowicie inspirującym elementem spotkania Power of New: Grow, change and be brave! był power speach Joanny Chmury – psycholożki, coachki, trenerki i mówczyni specjalizującej się w tematyce motywacji, autentyczności, poczucia własnej wartości oraz odwagi. Od 2017 jako jedyna osoba z Europy, w odpowiedzi na zaproszenie samej Brené Brown, należy do jej zespołu 15 facylitatorów międzynarodowego programu rozwoju przywództwa Brave Leaders™.

You can choose courage or you can choose comfort. But you cannot have both. Brené Brown

Joanna porwała uczestniczki stawiając na autentyczność oraz pokazując co dzieje się w nas, kiedy chcemy podjąć się stojącego przed nami wyzwania. Dziewczyny miały okazję zgłębić uczucia i myśli towarzyszące sytuacjom, które wymagają od nich odwagi. Jest to niezwykle ważne w codzienności zawodowej i prywatnej, w której szczególnie jesteśmy narażeni na głosy krytyczne, zarówno od naszego wewnętrznego krytyka, jak i od innych osób.

Dziewczyny uczestniczące w spotkaniu wyszły z dużą dawką wiedzy, inspiracji oraz gotowości do rozwijania swoich umiejętności w branży IT.

Zobacz profil Capgemini w Bazie Pracodawców Przyjaznych Mamie!

capgemini

Zdjęcia: Agnieszka Kaczanowska

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Najtrudniejszy pierwszy krok – wracam do pracy

A więc stało się, znalazłaś wymarzone zajęcie, jest niania, wyprasowana garsonka i nowa fryzura, w torebce wizytówki, ale nie możesz opędzić się od wątpliwości: „Jak ja sobie poradzę po przerwie spędzonej głównie z niemowlęciem, w domowym, przewidywalnym zaciszu? Jak dzieci zniosą rozłąkę? Czy odnajdę się w nowym środowisku?” O trudach powrotu do pracy i czy diabeł rzeczywiście taki straszny?
  • Marta Szyszko - 05/11/2019
kobieta szykuje się do pracy

Nerwowo rozbijam się po mieszkaniu, no gdzie ta niania powinna być za 2 minuty, a jak się spóźni? Wszystko dopięte na ostatni guzik, młode przyglądają mi się z zaciekawieniem i niedowierzaniem. Wszak widok mamy jak spod igły, zamiast w poplamionym T-shircie i dresie, zwiastuje albo uroczystość rodzinną albo inne ważne wydarzenie.

Mama – gdzie idziesz?

Pyta starsza. -„Do pracy” – odpowiadam. Niby nic wielkiego, ale brzmi przerażająco, a jednocześnie budzi ekscytację. Dzieci jak nie one, bawią się grzecznie i czekają co się wydarzy. Do niani są przyzwyczajone, dla nich to tak jakby mamusia szła na jogę, nie zauważą różnicy – pocieszam się w duchu. Mimo to stres daje znać o sobie w postaci niepohamowanego pesymizmu i obawy przed spiskiem rzeczy martwych i żywych przeciwko mnie w dniu dzisiejszym.

Piętrzące się w głowie wątpliwości

„A co jak się spóźnię, jak autobus nie przyjedzie, jak wsiądę nie w tym kierunku co trzeba, jak nie znajdę biura???” przerywa punktualna jak zwykle niania. Dzieci lgną do niej z entuzjazmem, a ja po chwili zamykam drzwi za sobą. Drzwi, ale wraz z nimi pewien etap: pełnej symbiozy z dziećmi i oddania macierzyństwu, opuszczam swoje garnki, deskę i żelazko, ruszam dziarskim krokiem do tętniącego życia społecznego. Prawdziwych wyzwań i dylematów z innej działki niż: „marchewka, czy jabłko?”.

Zalana skrajnymi emocjami nie wiem, czy śmiać się czy płakać? Ulga i nadzieja mieszają się z poczuciem winy – kompletnie nieuzasadnionym. Dzieci nie potrzebują zmęczonej rutyną, przygaszonej mamy. Nie znikam na cały dzień, ale na kilka godzin, pozostałą część wykonam w domu, bo taka specyfika nowej pracy.

Ten pierwszy dzień

Na miejscu zjawiam się pół godziny przed czasem, żaden z czarnych scenariuszy po drodze się nie sprawdził. Niepewnie uchylam drzwi biura i jak oniemiała widzę przed sobą znajomą twarz – koleżanka ze studiów. Całe napięcie mija i po krótkiej wymianie uprzejmości zabieramy się do pracy. Sypię pomysłami jak z rękawa, po pierwszym dniu czuję się z nowym zespołem jak ryba w wodzie. Ja – mama, ja – pracowniczka.

Powrót do domu

Za drzwiami roześmiane buzie – wbrew wszelkim obawom – dzieci zaopiekowane i szczęśliwe. Może im też był potrzebny ten oddech? Bo mi na pewno, a i dodatkowe pieniądze znajdą zastosowanie w domowym budżecie…

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Szyszko
Mama pełną parą, która od spraw domowych i trywialnych ucieka w nałóg… pisanie. Dzieli się matczyną dolą i z innymi rodzicielkami na portalu www.niedoskonalamama.pl. Prowadzi także blogi www.takeitizi.pl oraz www.kobietawe-biznesie.pl.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail