Czego szukasz

Brak czasu – czyli brak czego?

Nie mam czasu – slogan wszechczasów. Czas – wszyscy mamy go dokładnie tyle samo – ani więcej, ani mniej. Jak to się jednak dzieje, że w tym samym czasie dwoje ludzi jest w stanie zrobić więcej/mniej albo w ogóle niczego nie zrobić. Często słyszę opinie, że im mniej ma się czasu, tym więcej jest się w stanie zrobić. Czy to możliwe? Wielu uważa, że w ograniczonym czasie stajemy się bardziej zorganizowani. I chyba faktycznie coś w tym jest.

  • Justyna Markusik - 18/02/2019

Zarządzanie czasem

Zarządzanie czasem to jedna z kluczowych kompetencji, która istotnie wpływa nie tylko na wykonywanie zadań w pracy, ale przede wszystkim wpływa na nasze życie prywatne, na nasze rodziny, dzieci, na nas samych. Zarządzanie czasem to nic innego jak wyznaczanie celów, ustalanie priorytetów i planowanie działań.

Niestety, ale większość frustracji (z nieosiągnięcia tego, co zamierzamy) nie wynika z braku umiejętności i faktycznego braku czasu, ale z braku zorganizowania, braku wiary w siebie, braku motywacji i w efekcie braku mobilizacji do zaczynania i kończenia wyznaczonych sobie zadań w zaplanowanym do tego czasie. Pewność siebie oraz pozytywne myślenie – od tego powinniśmy zacząć, chcąc zmienić sposób, w jaki planujemy dzień/tydzień  codzienność i naszą przyszłość.

Wyciąganie wniosków

Całe życie uczymy się na własnych błędach, uczymy też tego nasze dzieci i staramy się tych samych błędów nie popełniać. Jednak gdyby ktoś sfilmował naszą codzienność i pokazał nam jak zarządzamy naszym czasem, mogłoby się okazać, że każdy dzień to powtórka tych samych potyczek, nieporozumień i nierzadko złej organizacji.

Czas jest naszym sprzymierzeńcem, ale musimy mu na to pozwolić. Warto analizować każdy dzień, to, co się planowało i co de facto się zrobiło – a jeśli się nie planowało to warto zacząć. Szybkie i konstruktywne wyciąganie wniosków pozwala na efektywne przechodzenie do kolejnego etapu w realizacji zamierzonych celów.

Analiza błędów nie ma służyć rozpamiętywaniu – co by było gdyby, ale racjonalnej analizie tego, w jaki sposób planujemy i działamy oraz jakie popełniamy tutaj błędy. Ci, którzy świetnie organizują swój czas, to osoby pewne siebie i pewne, że im się uda – choć i one przecież nie są nieomylne.

Sprzymierzeńcem zarządzania swoim czasem jest rozwijanie w sobie takiej kompetencji jak asertywność. Warto zastanowić się, czy jestem asertywna/asertywny i jaki to ma wpływ na moją codzienność.

Delegowanie zadań

Wydaje się to być kluczowa domena menedżerów, a czy nie jesteśmy wszyscy menedżerami swojego życia? Delegowanie zadań również w życiu prywatnym pozwala na lepszą organizacje i zarządzanie czasem. Jeśli menedżer chce efektywnie zarządzać swoim czasem, powinien mieć zaufanie do swoich pracowników i podwładnych. A jeśli ja chcę odpowiednio delegować zadania z listy spraw codziennych, muszę mieć zaufanie do tych, którym to zadanie chcę powierzyć i zacząć to robić, egzekwować i iść do przodu.

Zdarza się, że wiele rzeczy wolimy już z przyzwyczajenia zrobić sami – albo z czystej wygody, albo z przekonania, że robimy to lepiej od innych, albo mamy trudności z proszeniem o pomoc. Wszystko to sprawia, że w natłoku różnych obowiązków kompletnie nie dajemy sobie rady. Nie bójmy się zatem delegować pewnych zadań innym – dzięki temu będziemy mieli możliwość innego planowania i może dzięki temu znajdziemy czas na wiele innych zapomnianych już aktywności (dla nas bardzo ważnych).

Konsekwencja i wytrwałość

Konsekwencja i wytrwałość w zarządzaniu czasem bez powyższych ani rusz. Konsekwencja daje nam pewność, że nam się uda, a wytrwałość pozwala dać sobie szansę na osiągnięcie planowanych rezultatów. Nie ma nic gorszego, jak poddać się w połowie drogi i zostać tam, gdzie się jest. Każdy ma prawo do swoich marzeń, a przede wszystkim ma prawo do ich spełnienia.

Niestety, bez konsekwencji i wytrwałości większość z naszych marzeń w tej sferze pozostanie – żółte karteczki, formatki w MS Excel, listy, kalendarze, notatki w telefonie i tysiąc innych sposobów nie pomogą, jeśli nie wykażemy się wytrwałością. Pamiętajmy, że warto być odważnym w swoich decyzjach, warto je podejmować rozsądnie, ale ze śmiałością.

Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że tak jak świetne planowanie i organizacja są sprzymierzeńcami w zarządzaniu czasem, to jego wrogiem jest dążenie do perfekcjonizmu. Walka o bycie doskonałym we wszystkim, co się robi, może niestety stać się naszym przekleństwem – mając ograniczone zasoby czasowe, trudno wszystko zrobić idealnie. Jaka jest zatem rada? Starajmy się wykonywać rzeczy w sposób możliwie najlepszy, ale bez zgubnego perfekcjonizmu.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Od czego zacząć tworzenie własnego biznesu?

Dobra koniunktura w gospodarce to zachęta do tworzenia własnego biznesu. Chętnych nie brakuje, podobnie jak pomysłów na wiele atrakcyjnych usług i produktów. Nie każdy posiada wiedzę, nabytą na temat zakładania firmy. Bez względu na branżę, zwykle początkujący przedsiębiorca zadaje sobie pytanie, od czego zacząć?
  • Dominika Kamińska - 25/04/2019
laptopy i dokumenty na stole, ręce osób planujących działania biznesowe

Biznesplan to podstawa

Własny biznes kusi, ponieważ daje poczucie, że tworzymy coś nowego, unikatowego. Autor pomysłu decyduje o tym, jaki przyjmie kształt i w jakim tempie ruszy na podbój wymagającego rynku. Biznesmen amator na początku obawia się formalności i zderzenia z biurokracją. Wbrew pozorom, to nie jest najtrudniejszy etap, ponieważ wiele spraw można załatwić już przez Internet.

O wiele większym wyzwaniem jest dokładne sprecyzowanie charakteru naszej działalności. Nadmierne rozdrobnienie oferty może zdezorientować potencjalnych klientów. Jeden lub dwa konkrety dają bardziej czytelny znak, w czym się specjalizujemy. Warto określić też grupę docelową, jakiej dedykujemy swoją działalność. Pomoże to później w procesie promowania strony internetowej przez firmy takie, jak Netmove. Przed przystąpieniem do działalności nie zaszkodzi również sprawdzić, jak prezentuje się oferta konkurencji.

Koszty prowadzenia biznesu

Każda działalność gospodarcza kosztuje. Przedsiębiorca płaci podatki, składki, rachunki, inwestuje w sprzęt i oprogramowanie. Ponosi koszty wynajmu biura, zakupu usług i półproduktów, z których tworzy swoją ofertę. Najlepiej wyliczyć koszty zanim się pojawią i ocenić, na ile są realne do udźwignięcia.

Biznes to również szeroko zakrojona akcja promowania firmy, na przykład przy pomocy agencji interaktywnej. Żeby móc odróżnić się od konkurencji, trzeba zainwestować w działania pozycjonujące stronę internetową. Wybierając usługi Netmove, można liczyć na 15 lat doświadczenia w promocji witryn. Firma proponuje usługi SEO, wykonuje audyty, konsultacje, linkowanie stron. To szeroko zakrojone działania, obliczone na nieco wolniejszy, ale stabilny sukces. Na promocji marki w Internecie nie warto oszczędzać. To inwestycja, która daje całodobową promocję przez wszystkie dni w roku.

Rejestracja i podatki

Nie każda działalność gospodarczą należy rejestrować. Przy drobnej działalności, w której przychody nie przekraczają 50 proc. płacy minimalnej można prowadzić działalność w opcji niezgłoszonej do urzędu. Każdy przedsiębiorca ma do wyboru kilka form opodatkowania, od których zależy rodzaj księgowości firmy. Nie można jej zmienić w dowolnym momencie, dlatego warto zdecydować się na najtańszą. Rejestrując firmę od razu należy wskazać formę opodatkowania, jak również określić sposób płacenia zaliczek na podatek. Do wyboru są opcje miesięczne oraz kwartalne.

Nowy biznes najlepiej promować od razu. Pomoże w tym Netmove, opracowując odpowiednią strategię, uzależnioną od konkretnej branży. W tym celu bardziej przyda się dobrze zaprojektowana strona internetowa niż nawet stacjonarna siedziba firmy.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dominika Kamińska

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca – video z Kamilą Rowińską

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca - po urlopie macierzyńskim? Od czego zacząć? Jak porozmawiać ze swoją rodziną o swoich potrzebach dotyczących rozwoju? Zobacz video z Kamilą Rowińską i zrób pierwszy krok.
  • Joanna Gotfryd - 24/04/2019
zadowolona kobieta w okularach pracuje przy komputerze

Jak odkryć swoje mocne strony i ruszyć z miejsca?

Zapraszam Was do obejrzenia video z Kamilą Rowińską – coachem, kobietą, która wspiera inne kobiety w rozwoju osobistym, zawodowym i niezależności. Autorką 7 książek i mamą dwójki dzieci.

Z tego video dowiesz się:

  • Jak znaleźć swoją drogę zawodową?
  • W którą stronę pójść, kiedy jestem na rozdrożu?
  • Od czego zacząć?
  • Jak uwierzyć we własne możliwości?
  • Jak najlepiej wykorzystać swój potencjał?
  • Jak rozmawiać z bliskimi o potrzebie własnego rozwoju?

Zobacz też inne ciekawe materiały video:

Jak uwierzyć w siebie i odkryć swoją siłę? 

Jak pokonać strach przed działaniem

Jak przestać się przejmować co powiedzą inni? 

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail