Czego szukasz

Od czego zacząć poszukiwanie pracy?

Jak ocenią moje cv? Co w nim napisać, by dobrze wypaść? Czym przyciągnąć uwagę do mojej aplikacji? Dziesiątki, setki pytań kłębią się w głowie osoby poszukującej pracy.
I nie ma znaczenia czy jest to absolwent wkraczający dopiero na rynek pracy, czy kobieta powracająca do życia zawodowego po dłuższej przerwie, czy po prostu osoba chcąca zmienić dotychczasowe miejsce zatrudnienia.

  • Marta Pyzik - 06/12/2011

Na dobry początek

Stresu można uniknąć lub chociaż mocno go osłabić jeśli dobrze przygotujemy się do poszukiwania pracy. Co ważne, przygotowanie się do tego zadania wpłynie na efektywność podjętych działań. Warto więc poświęcić trochę czasu i przemyśleć swoje oczekiwania wobec pracy; zastanowić się czy możemy sobie pozwolić na pracę w pełnym wymiarze godzin, czy chcielibyśmy mieć dni wolne w tygodniu czy w weekendy, a może najlepszym wyjściem byłaby telepraca? Jasne określenie swoich oczekiwań pozwoli dobrze selekcjonować oferty pracy oraz jasno przedstawić swoje oczekiwania przyszłemu pracodawcy.

Najbardziej popularnym miejscem poszukiwania pracy jest oczywiście Internet. Wiele osób kieruje swoje „kroki” na strony pracuj.pl, jobrapido.pl, careerjet.pl, travit.pl czy gazetapraca.pl. Inną drogą są ogłoszenia w gazetach. Gazeta Wyborcza i niektóre dzienniki lokalne mają specjalne dodatki poświęcone budowaniu kariery, sytuacji na rynku pracy, ogłoszeniom pracodawców.

Wiedząc, że nasze umiejętności i doświadczenie bardzo dobrze pasują do profilu działalności danej firmy, można odważnie wysłać lub zanieść samodzielnie swoje zgłoszenie. Najprościej zrobić to przez Internet. Bardzo często duże korporacje mają osobną zakładkę na swojej stronie internetowej, zatytułowaną np. „Kariera”, „Dołącz do nas”, gdzie można wypełnić formularz aplikacyjny lub znaleźć adres elektroniczny, na który należy przesłać cv.

Poprawne CV

Kiedy zdecydujmy się już aplikować na dane stanowisko, należy zadbać, aby CV, czyli nasza wizytówka, było dobrze przygotowane i zainteresowało pracodawcę. Jak więc poprawnie je przygotować? Najlepiej dzieląc je na kilka bloków.

Dane osobowe:

Imię, nazwisko, datę urodzin, adres zamieszkania, a także kontakt – numer telefonu oraz e-mail. Dobrze widziane jest, aby adres e-mail zawierał imię i nazwisko, w żadnym razie natomiast nie powinien zawierać on kolokwializmów czy zdrobnień w stylu anusia18. Bardzo ważne jest również aktualne, pogodne, a co najważniejsze, profesjonalne zdjęcie.

Wykształcenie: 

Pełna nazwa uczelni oraz kierunek i specjalność, jaką się ukończyło). Podaje się je w następującej kolejności:

  • Studia podyplomowe
  • Studia magisterskie
  • Studia licencjackie

Jeżeli ukończyłaś liceum, którego profil cię wyróżnia, albo jest zgodny z dalszym wykształceniem, warto to zaznaczyć. W innych przypadkach nazwa ukończonej szkoły średniej nie ma znaczenia. Informacje o ukończonym gimnazjum lub szkole podstawowej są całkowicie zbędne.

Ukończone kursy i szkolenia: 

Adekwatne do stanowiska, na jakie się aplikuje. Warto wspomnieć o znaczących certyfikatach lub szczególnych uprawnieniach związanych z odbyciem wymienionych kursów, szkoleń.

Doświadczenie zawodowe:

Sedno każdego CV. Tu jest miejsce na bardzo dokładne przedstawienie naszych umiejętności, jakie będą mogły być wykorzystane przez przyszłego pracodawcę. Należy podać nazwy firm w jakich pracowaliśmy, wymienić zajmowane stanowiska oraz zakres odpowiedzialności i obowiązki. Warto napisać absolutnie wszystko, co może być istotne, wg schematu:

Sierpień 2011 – obecnie

Nazwa firmy, stanowisko, zakres obowiązków

Luty 2007 – lipiec 2011

Nazwa firmy, stanowisko, zakres obowiązków

Jeżeli zdobyte doświadczenie jest na tyle bogate, że jest to bardziej istotna informacja niż posiadane wykształcenie, kolejność ta może być zamieniona.

Umiejętności dodatkowe:

Warto zawrzeć tu informacje o posiadaniu prawa jazdy, znajomości języków obcych z zaznaczeniem konkretnego poziomu. Bardzo dobrze, jeśli można się pochwalić znajomością jak kilku języków obcych, ale należy pamiętać, że pracodawca może na rozmowie poprosić, aby część rozmowy odbyła się w zadeklarowanym języku obcym. Lepiej więc wpisać te którymi faktycznie się posługujemy i są one naszym atutem. Należy unikać wpisywania znajomości pięciu języków jedynie na poziomie podstawowym. Może to być bowiem informacja dla pracodawcy, że zaczynasz wiele rzeczy, ale ich nie kończysz.

Zainteresowania:

Nie jest to niezbędny punkt CV, jednak informacje tam zawarte można wykorzystać na swoją korzyść w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. Systematyczne uprawianie jakiegoś sportu może świadczyć o wytrwałości i ciężkiej pracy. Znajdowanie czasu na hobby, realizacje zainteresowań podczas zajmowanie się dzieckiem przez mamę, może wskazywać na dobrą samoorganizację, dobre zarządzanie czasem.

Na końcu każdego CV obowiązkowo musi znaleźć się klauzula o zgodzie na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych na potrzeby rekrutacji. Bez tego zapisu pracodawca nie będzie miał prawa skorzystać z adresu e mailowego czy numeru telefonu. Przygotowując aplikację należy uważnie przeczytać oferty pracy. Niektóre firmy mogą prosić o załączanie swojej własnej klauzuli.

Część firm, zwłaszcza duże korporacje, wymagają wypełnienia formularza zgłoszeniowego, znajdującego się na ich stronie internetowe. Formularz zazwyczaj zawiera pytania o konkretne sytuacje w jakich wykazaliśmy się niezbędnymi w pracy cechami, poradziliśmy sobie w stresowej sytuacji oraz badają naszą motywację do podjęcia danej pracy. Jest to pierwszy kontakt z pracodawcą i często jedyna szansa na zaprezentowanie tego wszystkiego, co w nas najlepsze. Trzeba sprawić, by nasza aplikacja została zapamiętana. Warto więc poświęcić więcej czasu i dobrze przemyśleć odpowiedzi.

Jak się przygotować do rozmowy?

W ramach przygotowań do rozmowy wskazane jest „odświeżenie” języka obcego, którym się posługujemy, zaznajomienie się z podstawowymi informacjami o firmie, do której się startuje. Koniecznie trzeba sobie przemyśleć i poprzeć argumentami, swoje mocne strony, jakie chcemy zaoferować pracodawcy.

Nie daj się także zaskoczyć innymi pytaniami. Na przykład, przemyśl swoją motywację do pracy, zastanów się dlaczego aplikujesz właśnie do tej firmy, co możesz do niej wnieść oraz jakiego wynagrodzenia oczekujesz. Przede wszystkim wykorzystaj swój zapał do pracy, nowe pokłady energii oraz gotowość do podjęcia wyzwania i chęć powrotu do aktywnego życia zawodowego.

Powodzenia!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Pyzik
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, z ukończoną specjalnością Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Na co dzień pracuje w branży szkoleniowej, gdzie najbardziej ceni sobie współpracę z ludźmi. Wcześniej miała okazję być liderem grupy wolontariuszy akcji charytatywnej Szlachetna Paczka oraz sprzedawać książki edukacyjne w bezpośrednim kontakcie z klientem w Stanach Zjednoczonych. Wolny czas najchętniej poświęca na tenisowy relax i szusowanie po stokach narciarskich.
Podyskutuj

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Jak wygląda szukanie pracy przez social media? Pamiętaj, że media społecznościowe mogą być Twoim prawdziwym sprzymierzeńcem w tym procesie. Sprawdź jak je wykorzystać i czego absolutnie nie powinnaś robić, by sobie nie zaszkodzić. Posłuchaj 3 odcinka naszego podcastu!
  • Podcast Mamo Pracuj - 12/11/2019
kobieta siedząca na łóżku z laptopem na kolanach

[03] Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

 
 
00:00 / 16:06
 
1X

Co powinnaś wiedzieć o social mediach zanim zaczniesz szukać pracy?

Zapraszamy na trzeci odcinek naszego podcastu. Dzisiaj opowiemy o roli social mediów przy szukaniu pracy.

Pierwszy odcinek podcastu – Jak opisać w CV przerwę związaną z opieką nad dziećmi? – posłuchaj!

Social media – Twój sprzymierzeniec czy przeciwnik podczas szukania pracy?

Mówiąc o roli social mediów przy szukaniu pracy, nie mamy na myśli tylko LinkedIn czy Golden Line – serwisów z założenia zawodowych. Ważną rolę mogą odegrać również Twitter, Instagram czy Facebook.

Dzisiaj pracy szuka się przez internet – to jest wspaniałe źródło dotarcia do ciekawych ofert pracy.

1. W social mediach znajdziesz oferty pracy

Oferty pracy znajdziesz nie tylko na LinkedIn czy na Golden Line, ale także na Facebooku. Dzięki specjalnej funkcji Facebook Jobs możesz zapisać się na powiadomienia o interesujących Cię ofertach – dostaniesz je na maila lub przez Messengera.

Aplikując na taką ofertę – aplikujesz swoim profilem, a nie wysyłasz CV (przynajmniej na początku), potraktuj więc ten profil bardziej zawodowo.

Obserwuj posty osób prywatnych czy profile firm z branży, które Cię interesują. Dołącz do grup tematycznych – tam też pojawiają się ciekawe oferty pracy.

2. Wykorzystaj kontakty i znajomości z social mediów do szukania pracy

Obserwuj znajomych, pytaj ich o firmy i branże, które Cię interesują. Możesz napisać wprost, że szukasz pracy. Pamiętaj, że osoby z Twojej sieci kontaktów mają dostęp do zupełnie innych informacji i ofert pracy niż Ty.

Niech te osoby będą Twoimi sprzymierzeńcami podczas szukania pracy.

Na LinkediIn jest specjalna rubryka, gdzie możesz zaznaczyć, że szukasz nowych możliwości rozwoju zawodowego – dzięki temu rekruterzy szybciej Cię znajdą. A taki komunikat możesz skierować do wszystkich, oprócz Twojego obecnego pracodawcy.

3. Ucz się i bądź na bieżąco – korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach

Zdobywaj wiedzę z dziedziny, która Cię interesuje. Dołącz do grup tematycznych, branżowych na Facebooku czy LinkedIn. To świetna okazja by odświeżyć sobie niektóre informacje (np. jeśli wracasz do pracy po przerwie), lub zdobyć całkiem nową wiedzę, z branży, do której dopiero planujesz wejść.

W branżowych grupach dowiesz się o ciekawych spotkaniach, wystąpieniach i meetup’ach. Poznasz osoby, które działają w branży i które chętnie podzielą się swoją wiedzą i wsparciem. Zdobędziesz dostęp do wartościowych treści, artykułów czy oczywiście ofert pracy.

4. Niech social media będą Twoim sprzymierzeńcem

Zanim rekruter zadzwoni do Ciebie, dokładnie sprawdzi Twoje profile w social mediach. Także tych, które są uważane za prywatne – np. Facebooka. Nawet jeśli twój profil jest ustawiony jako prywatny – pamiętaj, że w sieci nic nie ginie i komentując, postując – zostawiasz po sobie ślad.

Rób to mądrze i pokaż się od pozytywnej strony. Niech Twój obraz w sieci wskazuje na sympatyczną, pomocną osobę, a nie na złośliwego hejtera, z którym nikt nie będzie chciał pracować.

Także Twoje prywatne zainteresowania – np. decoupage, gra na instrumencie czy miłość do gór – dużo o Tobie mówią i mogą mieć znaczenie przy zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

5. Działaj świadomie i z pomysłem

Korzystaj z wiedzy dostępnej w social mediach, świadomie buduj swój wizerunek – to wszystko sprawi, że social media będą Twoim sprzymierzeńcem podczas szukania pracy.

Posłuchaj drugiego odcinka podcastu Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Dowiedz się więcej i przeczytaj

Czy social media mogą pomóc znaleźć pracę?

Jak skutecznie szukać pracy w sieci?

7 najczęstszych błędów, które możesz popełnić szukając pracy

Zapraszamy do wysłuchania 4 odcinka podcastu: Jak zbudować dobrą relację z rekruterem?

zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podcast Mamo Pracuj
Z podcastu Mamo Pracuj jeśli chcesz dowiesz się: jak szukać pracy po przerwie oraz jak przygotować siebie i rodzinę na Twój powrót do pracy. Podpowiemy Ci jak prowadzić firmę oraz jak pracować i nie zwariować.

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail