Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Najlepszy prezent w 2023 roku – zainwestuj w siebie

  • Edyta Kapanowska
  • 15 grudnia 2022
  • 4 MIN. CZYTANIA
inwestuj w swoje kompetencje

Najlepszy prezent w 2023 roku – zainwestuj w siebie

Skoro „najlepszym prezentem, jaki możesz sobie podarować, jest zainwestowanie w siebie”, może czas pomyśleć o zdobyciu nowych kwalifikacji i poszerzeniu kompetencji? To będzie z pewnością najlepsza rzecz, jaką możesz podarować sobie w 2023 roku. Czym się kierować przy wyborze? Jak wybrać mądrze? Oto kilka naszych wskazówek.

Kompetencje twarde czy kompetencje miękkie?

Kompetencje twarde to inaczej kompetencje zawodowe, kwalifikacje, czyli wiedza i umiejętności nabyte w czasie nauki w szkole, na uczelni, potrzebne do wykonywania określonego zawodu, doskonalone w trakcie pracy. Najczęściej są potwierdzone dyplomami, certyfikatami i różnego typu zaświadczeniami. Ich cechą charakterystyczną jest mierzalność. Możemy do nich zaliczyć np.:

  • znajomość języków obcych,
  • umiejętność obsługi programów np. pakietu Adobe,
  • prawo jazdy,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • tworzenie plakatów, haseł reklamowych, stron internetowych.

Osobną grupę stanowią kompetencje miękkie (zwane też interpersonalnymi), czyli cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujemy, integrujemy z innymi ludźmi czy też organizujemy swoją pracę. Przykłady kompetencji miękkich to: asertywność, komunikatywność, odporność na stres, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy.

Przeczytaj także: 10 ciekawych, polskich podcastów: dla rozwoju, motywacji i czystej przyjemności słuchania

Jak wybrać mądrze?

Na co zatem zwrócić uwagę w swoich planach rozwoju zawodowego? Czy skupić się na podniesieniu swoich kwalifikacji zawodowych, czy raczej zainwestować w rozwijanie i doskonalenie kompetencji miękkich? To wszystko zależy od tego, na jakim etapie jesteśmy i w jakim kierunku chcemy podążać. Jeśli chcemy zdobyć nowy zawód, dobrą opcją z pewnością będą działania mające na celu zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych, a więc rozpoczęcie studiów podyplomowych bądź zrobienie kursu zakończonego otrzymaniem certyfikatu. Należy jednak pamiętać o tym, że wiedza branżowa to nie wszystko.

Jakich umiejętności oczekują pracodawcy od pracowników XXI wieku?

Warto obserwować rynek pracy, zwracając szczególną uwagę na zestawienia mówiące o kompetencjach przyszłości. Sporo się o tym mówi w ostatnim czasie. Weźmy pod uwagę chociażby Raport McKinsey Global Institute, który wytycza potrzebne umiejętności w perspektywie do 2030 roku. Instytut wskazuje na zmniejszenie znaczenia kompetencji manualnych i fizycznych na rzecz umiejętności społecznych oraz technologicznych. Kompetencje przyszłości, które należy więc rozwijać to:

  • kreatywność,
  • umiejętności przetwarzania i interpretacji złożonych informacji,
  • przedsiębiorczość i inicjatywa,
  • przywództwo i zarządzanie innymi,
  • podstawowe umiejętności cyfrowe,
  • zaawansowane umiejętności informatyczne i programowanie.

Przeczytaj także: Jaka praca do mnie pasuje? Przydatne wskazówki i cenne porady

Pracownik przyszłości, czyli kto?

Pracownik przyszłości będzie musiał pogodzić dość skrajne oczekiwania. Obok wskazywanych umiejętności z obszaru nauk ścisłych, tzw. STEM (science, technology, engineering, math) kluczowe będą kompetencje miękkie jak: zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność, zdolność do adaptacji, umiejętność dzielenia się wiedzą czy budowanie relacji i komunikacja. To właśnie na nie pracodawcy w najbliższym czasie będą zwracać szczególną uwagę. I chyba nikogo to nie dziwi. Posiadanie określonych cech bądź umiejętności zaczyna być tym samym oceniane wyżej niż wiedza branżowa i postrzegane jako gwarancja skutecznej współpracy.

Jak czytamy w raporcie Hays: „Szacuje się nawet, że w ciągu najbliższych 10 lat odsetek pracodawców uznających kompetencje miękkie pracowników za obowiązkowe, przekroczy 2/3.”

I może niech to będzie dla nas wskazówką. W dobie dynamicznych zmian dotykających rynek pracy to właśnie kompetencje miękkie pozwalają profesjonalistom skutecznie działać i odnaleźć się w zmieniających się realiach. A my musimy być gotowi na te zmiany i wyzwania z nimi związane.

[FM_form id=”7″]

Co zrobić, aby być gotowym na zmiany?

Potraktuj swoją edukację jako niekończący się proces. Poznaj swoje mocne strony, udoskonalaj i szlifuj swoje umiejętności. Ucz się nowych rzeczy. Śledź trendy bądź proaktywna i ciekawa świata (korzystaj ze szkoleń online, słuchaj podcastów, czytaj). Rozwijaj swoje kompetencje miękkie – kreatywność, samodzielność, budowanie relacji. I przede wszystkim – nie bój się zmian. Powodzenia!

Przeczytaj także: Kompetencje jutra, czyli czego będzie wymagała rzeczywistość od nas samych i naszych dzieci

Zdjęcie: Canva

Raport: Infuture Institute – Pracownik przyszłości

Raport: Hays – 4 kompetencje miękkie przyszłości

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Skip to content