ZAINSPIRUJ SIĘ
Kompetencje miękkie, które pomogą Ci znaleźć pracę
- Karolina Wojtaś
- 4 listopada 2022
- 5 MIN. CZYTANIA
Najbardziej cenione kompetencje miękkie – czego oczekuje dzisiejszy pracodawca?
Kompetencje miękkie są ważne dla pracodawców z kilku powodów. Po pierwsze, na przestrzeni lat zauważono, jak ważna jest pozytywna atmosfera w pracy – dzięki niej zwiększa się motywacja zespołu i zmniejsza liczba konfliktów, co przekłada się na ogólną atmosferę w firmie.
Po drugie, umiejętności miękkie, zwłaszcza w niektórych zawodach – takich jak sprzedawca czy przedstawiciel handlowy, mogą w niezwykle dużym stopniu wpłynąć na jego ostateczne wyniki. Innym powodem, dla których to właśnie ten rodzaj umiejętności stał się ważny, są trudności rekrutacyjne. Wiele firm ma problemy ze znalezieniem pracowników, dlatego są gotowe przeszkolić kogoś, kto nie posiada odpowiednich kompetencji twardych. Aby jednak takie szkolenie przebiegało krótko i sprawnie, pracownik powinien szybko się uczyć, być dobrze zorganizowanym i komunikatywnym.
W tym miejscu pojawia się pytanie – które kompetencje miękkie są najbardziej cenione przez pracodawców? Otóż należy tu wymienić przede wszystkim:
- Kreatywność
Nieszablonowy, kreatywny pracownik to prawdziwy „skarb” dla firmy – dzięki jego pomocy firma może zdobyć wielu klientów i wyróżnić się na tle innych. Warto dodać, że kreatywność pożądana jest już nie tylko w agencjach reklamowych, ale nawet w handlu.
- Umiejętności komunikacyjne
Otwartość, poczucie humoru i błyskotliwość to cechy uwielbiane przez pracodawców – zwłaszcza gdy praca wymaga bezpośredniego kontaktu klienta z pracownikiem. Ponadto umiejętności komunikacyjne przydają się w zespole – dzięki nim zmniejsza się liczbę konfliktów, ogranicza się stres, a pracownicy przychodzą do pracy szczęśliwsi. Osoby posiadające umiejętności komunikacyjne częściej awansują, ponieważ potrafią mówić o swoich zaletach i akcentować je.
- Odporność na stres
Stres jest na stałe wpisany w niektóre zawody – wiedzą o tym doskonale pielęgniarki, opiekunowie medyczni, pracownicy socjalni czy nauczyciele. Dobrze byłoby, aby osoby pracujące w takich i podobnych zawodach wiedziały, w jaki sposób ten stres redukować – np. poprzez aktywność fizyczną czy właściwe techniki relaksacyjne. Osoby odporne na stres łatwiej radzą z obowiązkami i rzadziej potrzebują zwolnień chorobowych, więc są atrakcyjniejsze dla pracodawcy.
- Umiejętność dobrej organizacji oraz efektywnego zarządzania czasem
Cenny pracownik to taki, który jest skupiony na swojej pracy, świetnie zorganizowany oraz potrafiący ustalić zawodowe priorytety. Dzięki takim cechom ryzyko nawarstwienia się obowiązków i namnożenia zaległości zredukowane jest do minimum.
- Umiejętność pracy w zespole
Umiejętność pracy w zespole ważna jest nie tylko w zawodach wymagających wspólnego pochylenia się nad realizowanym projektem graficznym. Nawet w handlu istotne jest, aby pracownicy potrafili się porozumieć bez konfliktów i by dzielili odpowiedzialność za powierzone im prace. Inne cenione przez pracodawców kompetencje miękkie to wysoka kultura osobista, asertywność, kompromisowość, zdolności perswazyjne, terminowość, chęć do nauki oraz rozwoju, a także umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki.
Jak zadbać o kompetencje miękkie?
Jeśli wiesz, że masz kilka ważnych kompetencji miękkich – np. szybko się uczysz, z łatwością nawiązujesz kontakty z ludźmi i z wykazujesz dużą odporność na stres, nie wahaj się wspomnieć o tym w swoim CV oraz liście motywacyjnym. Pamiętaj, żeby rozwinąć trochę te wątki. Nie poprzestawaj na „Jestem zorganizowana”, ale napisz: „Doskonale zarządzam swoim czasem. Z łatwością ustalam priorytety, dzięki czemu ważne zadania zawsze realizuję w terminie. Potrafię się skupić na długo i wykonuję swoje obowiązki z dbałością o wszystkie szczegóły”. To brzmi znacznie lepiej, prawda?
Jeżeli natomiast nie jesteś pewna, czy posiadasz umiejętności albo sądzisz, że nie stoją one u Ciebie na zbyt wysokim poziomie, to pamiętaj, że możesz je kształcić. Oto kilka podpowiedzi, jak to zrobić:
- Bierz udział w webinarach
W sieci regularnie pojawiają się webinary dotyczące kompetencji miękkich. Organizowane są przez psychologów, rekruterów lub inne osoby, które „siedzą” w temacie. Niektóre materiały z webinarów można również obejrzeć na YouTube albo pobrać – tutaj przykład:
- Bierz udział w kursach
W sieci bez trudu znajdziesz kursy online z kompetencji miękkich – zarówno te płatne, jak i bezpłatne. Oto przykłady:
- Umiejętności interpersonalne
- Zarządzanie stresem. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach zawodowych oraz prywatnych i nie tracić motywacji do działania
Pamiętaj, że informację o ukończeniu takich kursów możesz umieścić w swoim CV.
- Czytaj
Kolejnym metodą kształtowania kompetencji miękkich jest lektura odpowiednich książek. Niektóre z nich są wzbogacone w wartościowe ćwiczenia ułatwiające zdobycie nowych umiejętności. Oto przykłady ciekawych pozycji książkowych:
- „Sztuka komunikacji. W drodze do sukcesu” – Carnegie Dale
- „Komunikacja między ludźmi” – Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H.
- Kompetencje personalne i społeczne. Jak je rozwijać? Anna Nowak, Aleksandra Stanek
Kompetencje miękkie – dlaczego jeszcze warto o nie zadbać?
Warto pamiętać, że kompetencje miękkie przydają się nie tylko w pracy, ale również po prostu w życiu. Cierpliwość, odporność na stres, komunikatywność, otwartość czy dobre zarządzanie czasem bardzo przydaje się między innymi… w roli matki. Dlatego nawet jeśli nie planujesz zmieniać pracy, pomyśl o tym, aby rozwinąć się w tym zakresie – z pewnością nie będziesz tego żałowała.
Przeczytaj także: Jakie kompetencje miękkie ma każda mama, które pomogą dostać wymarzoną pracę?
Zdjęcie: Canva