Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Mama w digitalu: narzędzia i umiejętności digitalowe, które przydadzą Ci się w pracy

  • Olga Gralińska
  • 22 sierpnia 2022
  • 8 MIN. CZYTANIA
kobieta_przy_laptopie_800.jpg
Digital natives – kto to taki? To przedstawiciele pokolenia Z (1995-2010) i młodszego, Alfa. Ci, którzy nawet jeśli nie urodzili się jeszcze z metaforycznym smartfonem w ręku, to niedługo później weszli w jego posiadanie i od wczesnych lat dziecięcych uczyli się obsługi zarówno telefonu, jak i komputera oraz innych urządzeń elektronicznych. Dlatego wykonanie jakiegoś zadania w wirtualnym świecie zajmuje im dwa kliknięcia, a na zapoznanie się z aplikacją, którą widzą po raz pierwszy, potrzebują jakichś 10 minut. Nie jest dla nich problemem wyszukanie dowolnej informacji, sprawnie przeskakują między profilami w mediach społecznościowych i bez problemu zakładają nowe, jeśli na digitalowym rynku pojawi się jakaś atrakcyjna propozycja.

Narzędzia i umiejętności digitalowe, które przydadzą Ci się w pracy

Na szczęście nawet jeśli nie nabywałyśmy takich digitalowych umiejętności od pierwszych lat życia i nie czujemy się w cyfrowym świecie jak ryba w wodzie, to istnieje wiele narzędzi, które mogą nam w tym pomóc, a nawet wykonać część pracy za nas!

Poniżej zebrałam dla Was różne obszary działań w digitalu wraz z aplikacjami, które mogą okazać się w nich przydatne.

1. Praca z tekstem, tworzenie treści

Jeśli prowadzisz swoją (lub firmową) stronę internetową, na której znajdują się np. opisy produktów czy dłuższe artykuły eksperckie, przydadzą Ci się narzędzia do sprawdzania czytelności i poprawności tekstu. O ile błędy gramatyczne i ortograficzne podkreśli nawet Word czy inny edytor, Jasnopis powie Ci, czy tekst jest zrozumiały, czy nie ma w nim zbyt wielu trudnych słów (które najczęściej utrudniają odbiór, a nie stawiają nas w profesjonalnym świetle), a także jak najlepiej podzielić akapity, żeby treść była łatwo przyswajalna. W przypadku tekstów w języku angielskim mogą się przydać takie aplikacje, jak Grammarly czy
LanguageTool, które zaznaczą błędy i wskażą poprawną formę.

Dodatkowo, jeśli jesteś copywriterką albo w Twoich kompetencjach leży pisanie tekstów sprzedażowych, z pomocą przyjdzie Jasper, czyli generator właśnie takich treści oparty o sztuczną inteligencję. Jasper pomoże Ci napisać kreatywne copy dostosowane do SEO i to w… 25 językach. Brzmi intrygująco? Spróbuj!

2. Zarządzanie profilami w mediach społecznościowych

Prowadzisz kilka kont w mediach społecznościowych albo chciałabyś pracować w charakterze social media managera? Na rynku istnieje wiele programów do planowania, agregowania postów, moderowania komentarzy i sprawdzania statystyk publikacji. Jedne z najpopularniejszych to: Creator Studio, czyli propozycja Meta, Planoly czy Hootsuite.

W zależności od tego, na której platformie publikujesz najczęściej, warto dobrać takie narzędzie, które będzie z nią kompatybilne (np. jeśli tworzysz na TikToku, nie będzie Cię w ogóle interesował Facebookowy Creator Studio). Korzystanie z takich aplikacji pomaga zaoszczędzić sporo czasu – nie musisz każdorazowo ręcznie wrzucać postów na każdy z kanałów, bo możesz to zaplanować i zautomatyzować – i mieć podgląd publikacji z różnych profili w jednym miejscu.

Tip: jeśli prowadzisz własną markę lub odpowiadasz za profile w mediach społecznościowych małej firmy, pamiętaj, aby na Instagramie zmienić ustawienia konta z prywatnego (osobistego) na biznesowe – daje to więcej możliwości publikacji (np. podpięcie produktów ze sklepu internetowego), wgląd do statystyk czy dostęp do narzędzi reklamowych.

3. Tworzenie stron www

Pisanie tekstów na strony czy blogi to jedno, ale często w ogłoszeniach dotyczących pracy w digital marketingu wśród pożądanych umiejętności pojawia się także tworzenie stron lub obsługa WordPressa. To, obok Wix czy Squarespace, jeden z najpopularniejszych obecnie kreatorów witryn internetowych.

Tego typu programy nie tylko oferują gotowe (darmowe) szablony, z których możesz skorzystać zakładając stronę, ale też prowadzą użytkownika krok po kroku naprawdę ułatwiając mu cały proces. Dodatkowo, w prosty sposób podepniesz do nich sklep internetowy czy skorzystasz z innych przydatnych wtyczek i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (niektóre oferują nawet stworzenie logo i sloganu).

Nie trzeba więc być asem programowania ani czytać poradników, wystarczy poświęcić trochę czasu na dokładne sprawdzenie, który z kreatorów będzie najbardziej odpowiadał naszym potrzebom, a potem już… działać zgodnie ze wskazówkami i własnym pomysłem!

4. Reklamy internetowe

Chociaż dostawców i wydawców oferujących publikacje reklam jest w sieci bardzo wielu, chciałabym się skupić na dwóch najbardziej popularnych narzędziach do promowania marki: Meta Ads Manager i Google Ads. Są to też dość kompleksowe platformy, które zapewniają widoczność reklam w wielu miejscach w internecie, a jednocześnie na tyle proste, że możemy
zawierzyć planowanie kampanii algorytmom w nich działających.

Krok po kroku pomogą nam dobrać odpowiednie formaty i umiejscowienie reklam w zależności od celu kampanii, materiałów, jakimi dysponujemy czy branży, w której działamy. Podpowiedzą grupę docelową, a nawet optymalny budżet, który powinniśmy wydać, aby zobaczyć zadowalające efekty.

Oczywiście jeśli chcesz zająć się planowaniem kampanii internetowych w większym wymiarze, przydatne będą szkolenia nie tylko z tych platform, ale i z innych dostępnych form reklamy (np. afiliacja, czyli umieszczanie konkretnych, ustalonych z firmą partnerską linków na naszej stronie czy w artykułach na blogu). Jeśli natomiast chciałabyś sama nauczyć się niektórych mechanizmów albo dysponujesz niewielkim budżetem marketingowym, takie samodzielne przejście przez rozwiązania proponowane przez Metę i Google na pewno poszerzy Twoje kompetencje digitalowe.

Przeczytaj także: Mama w digitalu:Marketingowa checklista przy promocji marki w internecie

5. Pozycjonowanie marki i SEO

Jeśli zależy Ci na konkretnym pozycjonowaniu marki albo chcesz dowiedzieć się, co klienci o niej myślą, warto sięgnąć po pomoc stworzonych do tego narzędzi, takich jak Brand24 czy Unamo. Możesz w nich śledzić konkretne frazy, przeglądać wzmianki na wybrany temat i analizować sentyment wypowiedzi. Każda z takich platform oferuje raporty, które agregują dane dotyczące interesujących Cię wskaźników, dzięki czemu szybko wychwycisz obszary, które wymagają poprawy albo zmiany.

Istnieją również programy do audytu SEO, tzn. sprawdzenia, na ile treści na stronie wspierają widoczność i pozycjonowanie marki. Podpowiadają, co można napisać inaczej, jak zmienić strukturę strony, żeby była lepiej dopasowana pod algorytmy wyszukiwarek, a treści skuteczniej zatrzymywały użytkowników. Do takich narzędzi należą m.in. Semrush czy Senuto.

6. Monitorowanie trendów i „gorących” tematów

Pozostając w temacie pozycjonowania i publikowania treści atrakcyjnych dla użytkownika, a także szukania pomysłów na komunikację, warto sięgnąć po pomoc takich stron, jak Google Trends, Answer the Public lub BuzzSumo. Dowiemy się z nich, jakie tematy są obecnie „hot”, w jakich zestawieniach pojawiają się słowa pasujące do naszej kategorii czy produktu w wyszukiwarkach. Możemy tu również przyjrzeć się, jak kształtowało się zainteresowanie użytkowników w różnych obszarach tematycznych (np. dotyczące koronawirusa) i skorzystać z olbrzymiej ilości zagregowanych danych do przygotowania treści odpowiadających zarówno naszej marce, jak i jej klientom.

grafika zapisów na newsletter z ofertami pracy

7. Budowanie marki eksperckiej (osobistej)

Jeżeli jesteś w procesie poszukiwania pracy, przebranżowienia albo tworzenia własnej marki w oparciu o doświadczenie, przydadzą Ci się do tego wszelkie aplikacje i programy, które ułatwią Ci „pokazanie się” klientom czy potencjalnym pracodawcom.

Można zacząć tu od skrupulatnego prowadzenia profilu na LinkedIn – naprawdę wielu rekruterów poszukuje tą drogą kandydatów do pracy, a publikując posty czy eksperckie artykuły można zaistnieć w profesjonalnej społeczności. Znaczenie mają również umiejętności potwierdzone przez współpracowników lub klientów, ich rekomendacje, ale i Twoja aktywność pod publikacjami innych użytkowników.

Jeśli masz już swoją stronę, możesz pomyśleć także o zgromadzeniu bazy mailingowej (np. dzięki lead magnetowi, czyli jakiemuś wartościowemu, merytorycznemu prezentowi, za który użytkownicy „płacą” swoim adresem mail – a ten zapisuje się w Twojej bazie). Do tak zebranych odbiorców możesz potem wysyłać newsletter czy komunikację sprzedażową (niezbędne jest oczywiście pozyskanie odpowiednich zgód przy podawaniu maila), a zrobisz to w zautomatyzowany i przyjazny sposób dzięki różnym programom dostępnym na rynku: do wyboru masz m.in. GetResponse, FreshMail, MailChimp czy MailerLite.

Kolejnym krokiem jest organizowanie webinarów czy wykładów online – niekoniecznie na żywo, możesz je nagrać wcześniej i publikować w określonym terminie, w ustalonym miejscu w sieci. Dasz się poznać jako ekspert i – znowu – pozyskasz kolejne osoby zainteresowane Twoją działalnością czy produktami, które oferujesz. Na start możesz korzystać z takich programów, jak Teams, Zoom czy nawet live’y na Instagramie lub Facebooku, a później rozpocząć przygodę z bardziej profesjonalnymi, najczęściej płatnymi platformami (LiveStorm, ClickMeeting, WebinarNinja). Lub proponować spotkania „w realu”!

8. Zarządzanie projektami

Praca w zespole lub zarządzanie nim często wymaga odpowiednich narzędzi i możliwości komunikacji, żeby nie pogubić się w natłoku zadań. I podczas gdy cotygodniowe lub codzienne poranne statusy projektów nadal są bardzo popularne, a wiele tematów da się „załatwić” drogą mailową, firmy chętnie sięgają po programy, które uporządkują i usprawnią zarządzanie.

Do najpopularniejszych narzędzi, z których korzystają zarówno małe przedsiębiorstwa, startupy, jak i duże korporacje, należą Asana, Slack, Trello. Warto wybrać tę platformę, która będzie najlepiej odpowiadała na potrzeby naszej firmy i będzie dopasowana do charakteru pracy zespołu.

Mam nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci nieco uporządkować wiedzę dotyczącą umiejętności i narzędzi, które mogą przydać się w pracy w digitalu i nie tylko. Niezależnie od tego, czy realizujesz się w korporacji, czy prowadzisz własną działalność, warto sięgać po rozwiązania, które zaoszczędzą czas, pozwolą efektywniej pracować, czy ułatwią codzienne zawodowe obowiązki.

Zdjęcie: Canva

Zobacz więcej

artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 8 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 9 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Anna Łabno - Kucharska
  • 3 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Alicja Zielińska
  • 6 MIN. CZYTANIA
artykuł
śniadaniówka do szkoły
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 8 MIN. CZYTANIA
artykuł
ciąża kwas foliowy
  • Dominika Kamińska
  • 6 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Alicja Zielińska
  • 3 MIN. CZYTANIA

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Skip to content