Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Mama w digitalu: Jak dobrać kanały komunikacji do promowania swojego biznesu w internecie?

  • Olga Gralińska
  • 18 maja 2022
  • 4 MIN. CZYTANIA
kanały promocji kobieta z laptopem
W poprzednim artykule z serii „Mama w digitalu” zaproponowałam marketingową checklistę tworzącą uproszczoną strategię promowania marki w internecie (i nie tylko). Teraz chciałabym się pochylić nad tym, jak dobrać konkretne kanały komunikacji: czy trzeba być obecnym „wszędzie”, żeby promocja była skuteczna? Jak sprawić, żeby nasza komunikacja trafiała do tych odbiorców, którzy faktycznie mogą być zainteresowani naszymi produktami lub usługami?

Jak dobrać kanały komunikacji do promowania biznesu w internecie? Poznaj grupę docelową

Jeśli odpowiedziałyśmy już sobie na pytanie, kto jest naszą grupą docelową i do kogo chcemy „mówić” jako marka, sprawdzamy, jakie nawyki związane z korzystaniem z internetu mają nasi potencjalni klienci. Czy wolą spędzać czas scrollując portale społecznościowe, czy może są aktywnymi czytelnikami blogów i poradników (tu przoduje zwłaszcza kategoria parentingowa)? Czy sami tworzą i publikują swoje treści? A może są hard userami jakichś konkretnych aplikacji lub chętnie grają w gry? To da nam pierwsze podpowiedzi, gdzie ich najłatwiej znaleźć i gdzie zawalczyć o ich uwagę.

Dwie najważniejsze zasady promocji biznesu

Od odpowiedzi na powyższe pytania zależy nie tylko to, gdzie będziemy obecne ze swoją reklamą czy treściami promocyjnymi, ale też jaką formę powinna ta promocja przyjąć. Dostrzeżenie nawyków i preferencji odbiorców pozwoli nam dostosować język i przekaz tak, żeby był dla nich jak najbardziej interesujący i zachęcający. Inaczej przecież będziemy się komunikować z użytkownikami TikToka, a inaczej na LinkedIn. Również styl artykułów partnerskich, które publikujemy na stronach zewnętrznych w ramach naszej strategiipromocji, powinien być dostosowany do docelowego czytelnika. Na portalu biznesowym raczej nie będziemy pisać luźnym, potocznym językiem, a na serwisie parentingowym postaramy się utożsamić z rodzicami szukającymi tam porad.

Z drugiej strony, kanały komunikacji powinny być dopasowane do charakteru usług, jakie świadczymy, czy w ogóle do „osobowości” naszej marki. Nie każda kategoria produktów znajdzie amatorów na Instagramie. Tak samo jak niektórym biznesom łatwiej będzie zaistnieć na YouTubie, a innym na profesjonalnych stronach skierowanych do danej niszy. Zastanówmy się, jak chcemy, żeby nasza marka była postrzegana. Na tej bazie twórzmy przekaz reklamowy. Wtedy odbiorca nie będzie miał „zgrzytu” w tym, jak chcemy się pozycjonować, a naszą komunikacją.

Mama w digitalu: aplikacje, które ułatwią Ci życie

W jaki sposób dobrać kanały komunikacji?

Dla lepszego zobrazowania powyższych reguł, pozwolę sobie zacytować fragment swojego artykułu o podobnej tematyce:

„Masz biznes kulinarny? Zapamiętaj, ludzie jedzą oczami. Skup się na ładnych zdjęciach i filmach (YouTube, reels, TikTok). W opisach dodaj przepisy lub – jeśli masz też www – zalinkuj do przepisów. Sprzedajesz specjalistyczne narzędzia? Napisz artykuł ekspercki i nagraj tutorial na YouTube, nie musisz codziennie wrzucać postów na Facebooku, podczepiając się na siłę pod Dzień Koloru Pomarańczowego i inne tego typu okazje. Prowadzisz kancelarię lub biuro rachunkowe? Napisz post na LinkedIn, w którym poruszysz jakiś „hot” temat branżowy (np. Polski Ład jest obecnie studnią bez dna, jeśli chodzi o wszelkie konsultacje i pozyskiwanie klientów), a jeśli Twoją grupą docelową są przedsiębiorcze kobiety i matki, załóż konto na Instagramie z poradami w formie postów graficznych.”

Odpowiedni dobór kanałów (pamiętajmy: liczy się jakość, a nie ilość) to także oszczędność czasu. Nagranie rolki czy TikToka, tak samo jak napisanie eksperckiego artykułu, czy zmontowanie filmiku poradnikowego jest czasochłonne. Jeśli nie wiemy, którędy najefektywniej dotrzemy do swoich odbiorców, to ten czas tylko tracimy. Oczywiście na początku można spróbować działać w różnych kanałach. W ten sposób sprawdzimy, które z nich zadziałają najlepiej. Nie warto jednak na siłę inwestować w każdy z nich, jeśli widzimy, że nie przekłada się na efekty biznesowe.

Mama w digitalu: Trendy 2022

Podsumowując: nie trzeba być wszędzie. Na pewno bardziej skuteczne, niż tworzenie treści na każdą możliwą platformę, będzie dobre poznanie swojej grupy docelowej i jej internetowych nawyków. Następnie przygotowanie planupromocji w oparciu o kanały, które preferuje. W ten sposób zarówno my efektywnie wykorzystamy nasze zasoby marketingowe, jak i odbiorcy otrzymają taki przekaz i w tych miejscach, w których będzie to dla nich adekwatne i naturalne.

Zdjęcie: pixabay.com

Zobacz więcej

  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 4 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
Tuyo
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 5 MIN. CZYTANIA
artykuł
Slow Planner
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
OgarniamSię
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj
  • 4 MIN. CZYTANIA
artykuł
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA
artykuł
MilinPlan
  • Ewa Moskalik - Pieper
  • 2 MIN. CZYTANIA

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Skip to content