Czego szukasz

Mama w digitalu: Marketingowa checklista przy promocji marki w internecie

Pandemia, urlop macierzyński czy po prostu chęć zmiany – różne mogą być okoliczności postanowienia stworzenia „czegoś swojego”. Często w takich momentach robimy analizę tego, w czym jesteśmy dobre, co sprawia nam przyjemność i w jaki sposób możemy na tym zarobić. Mówi się, że najważniejsze to zacząć i jest w tym dużo prawdy. Jaki jest jednak kolejny krok? Jak poszerzyć grono odbiorców i zainteresować naszym produktem czy usługą, a w efekcie rozwinąć nasz biznes do oczekiwanych rozmiarów? Poznaj checklistę, która pokaże Ci jakie działania należy podjąć przy promocji marki.

promocja marki

Marketingowa checklista przy promocji marki w internecie

W artykule znajdziecie „checklistę” najważniejszych działań, które można wykonać z marketingowego punktu widzenia, żeby nie działać po omacku, tylko według pewnych zasad. Być może przydadzą Wam się do uporządkowania planu promocji albo pomogą skutecznie dotrzeć z Waszym przekazem do potencjalnych klientów.

I jak zawsze przypominam – wiedza teoretyczna to jedno, ale najważniejsze jest wdrażanie jej w życie! 😉

1. Określenie brand purpose

Dobrze, kiedy za marką stoi jakiś głębszy cel, wartość, która przyświeca jej działaniom. Te napędzające funkcjonowanie biznesu założenia mogą wynikać z osobistej historii, poczucia misji albo wartości, które chcemy przekazać dalej.

Klienci w czasach dużej konkurencji i przeładowania informacjami, doceniają marki, które coś sobą reprezentują i z którymi mogą się utożsamić. Zanim więc przystąpisz do promocji lub zaczniesz pracować nad komunikacją, zastanów się – a najlepiej wypisz – co jest tym ideowym motorem napędowym dla Twojego biznesu.

3. Wybór grupy docelowej

To jasne, że im więcej klientów będzie miała Twoja firma, tym lepiej. Ale… czasem mniej znaczy więcej. A konkretnie: dobrze sprecyzowana grupa docelowa Twojej komunikacji może przynieść lepsze efekty, niż próby dotarcia jak najszerzej, do wszystkich.
Zapewne na etapie zakładania biznesu przeszłaś przez tworzenie person lub tzw. klienta idealnego i wiesz, kto może być odbiorcą Twojej komunikacji.

Warto jednak zastanowić się nad tym każdorazowo szykując kampanię danego produktu czy usługi, a nawet reklamując samą markę. Do kogo mówisz w tym konkretnym przypadku? Czy każdy Twój produkt będzie interesował CAŁĄ grupę docelową, czy możesz wyłuskać z niej jeszcze bardziej precyzyjnie potencjalnych klientów? Dokładne określenie profilu odbiorcy pozwoli Ci też na dostosowanie value proposition, czy dobór odpowiedniego języka komunikacji, także tego wizualnego.

3. Dostrzeżenie potrzeb grupy docelowej

Wiesz już, do kogo chcesz mówić i jakie wartości ma Twoja marka. Czas na przyjrzenie się potencjalnym klientom jeszcze lepiej, tak żeby dotrzeć do PRAWDZIWEJ potrzeby, często ukrytej pod tymi bardziej powierzchownymi.

Jeśli szukam w internecie planera, to nie powoduje mną chęć jego posiadania, tylko pragnienie poczucia kontroli i organizacji w życiu. Odpowiedzią na nią może być więc nie tylko sam planer, ale i szkolenie w tym temacie czy aplikacja wspierająca produktywność.

Na podobnej zasadzie, jeśli oferujesz na przykład usługi doradcze w zakresie finansów, czy księgowości. Może trafisz na podatny grunt nie tylko wśród osób wpisujących w wyszukiwarkę frazę „księgowa Warszawa”, ale także skierujesz swoją komunikację do osób planujących zakup mieszkania.
Tworząc komunikację, myśl o prawdziwych potrzebach, a nie tylko tym, co widać na pierwszy rzut oka.

4. Przygotowanie value proposition

Czas na połączenie puzzli: jeśli znasz już swoją grupę oraz jej potrzeby i wiesz, w jaki sposób na nie odpowiedzieć swoim produktem czy usługą, możesz ubrać to w propozycję wartości. Pomogą Ci w tym dostępne w internecie szablony, na których możesz pracować uzupełniając je zgodnie z Twoimi przemyśleniami i wnioskami.

Propozycja wartości to zbiór wszystkich konkretnych korzyści, jakie Twoja marka może przynieść klientowi, rozwiązań jego dotychczasowych problemów, które zidentyfikowałaś (a których nie zaspokoiła na przykład konkurencja, co stwarza Tobie możliwość wyjścia klientowi naprzeciw).

Przeczytaj także: Mama w digitalu: Trendy 2022

5. Dobór kanałów promocji

Tak jak w przypadku określenia grupy docelowej, również w kwestii miejsc, w których pojawimy się z marką, warto postawić na jakość, a nie ilość. Jakość, czyli dopasowanie do charakteru Twojej marki, specyfiki produktu i oczywiście tego, jakie kanały preferują Twoi potencjalni klienci.

Dla części firm optymalne będzie np. połączenie publikowania filmów na YouTubie, prowadzenie bloga i reklamowanie się na LinkedIn. Dla innych miejscem, które będzie przyciągało najwięcej zainteresowanych będzie Instagram, czy TikTok. Warto też testować różne nowe funkcjonalności proponowane przez dane medium. Pomoże to nam sprawdzić, jak reagują na nie odbiorcy i czy warto inwestować w nie swój czas i budżet reklamowy.

6. Język marki, czyli tone of voice

W zależności do kogo i w jakich kanałach mówimy, warto zadbać o to, by język naszej komunikacji był dopasowany i spójny. Innych haseł i słów będzie używała firma kierująca swoje produkty do spędzających godziny w social mediach nastolatków, czy młodych dorosłych, a innych taka nastawiona na biznesowego klienta z branży IT.

Język powinien być dostosowany również do charakteru marki. Czyli tego, w jaki sposób chcemy się pozycjonować na rynku, jak chcemy być postrzegani. Ponieważ w dużym stopniu to właśnie sposób komunikacji na to postrzeganie wpływa. Używanie „młodzieżowego” slangu przez firmę z segmentu motoryzacji raczej zadziała na jej niekorzyść. Nie będzie to bowiem stało w zgodzie z wartościami, które taka firma powinna przekazywać (bezpieczeństwo, profesjonalizm). Tak samo stosowanie na siłę górnolotnych haseł może zniechęcić klientów, którzy będą woleli raczej prosty przekaz.

Przeczytaj także: Mama w digitalu: aplikacje, które ułatwią Ci życie

7. Wyróżniki

Myśląc już nad samą komunikacją marketingową, wymyślając hasła i przygotowując kreacje, pomyśl, na co chcesz postawić nacisk przy promocji marki. Co, poza propozycją wartości, wyróżnia Cię od konkurencji? Dlaczego akurat do Ciebie klient powinien się zwrócić? Popatrz, w jaki sposób komunikują się firmy o tym samym lub podobnym profilu. Zaobserwuj co Ci się podoba i może stanowić inspirację (ale uwaga na kopiowanie, tego odbiorcy nie akceptują), a co możesz zrobić inaczej, tak, żeby trafiło do Twojej grupy docelowej?
Odpowiedz sobie na te pytania i na tej podstawie przygotuj jedyną w swoim rodzaju komunikację Twojej marki.

Z taką checklistą Twoje działania marketingowe będą bardziej uporządkowane, spójne i przemyślane. Często chcemy działać na gorąco i robić wiele rzeczy intuicyjnie (dotyczy to zwłaszcza kanałów social mediowych), albo brakuje nam czasu i zapału, bo skupiamy się na innych aspektach działania firmy. Czasem warto jednak poświęcić chwilę na ułożenie takiej długofalowej strategii komunikacji, która w połączeniu z dobrymi treściami zapewni naszej marce rozwój i przyniesie oczekiwane rezultaty promocji firmy.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Specjalistka od tematów związanych z digital marketingiem i komunikacją marki. Od 10 lat związana z marketingiem internetowym, na co dzień w dużej korporacji. Z wykształcenia romanistka, co przejawia się w pasji do wszelkich zagadnień językowych. Autorka bloga o marketingu, trendach i komunikacji. Prywatnie mama dwójki dzieci, doceniająca uroki życia pod miastem.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie