Czego szukasz

Klient nie płaci? Jak zachować dobre relacje i jednocześnie odzyskać pieniądze?

Jeśli prowadzisz działalność, pewnie nieobce są Ci sytuacje, w których Twój ważny kontrahent nie reguluje płatności na czas. Z jednej strony chciałabyś utrzymać dobre relacje i zachować szanse na dalszą współpracę. Z drugiej strony – chcesz szybko otrzymać zapłatę. Sytuacja jest trudna… ale nie beznadziejna. Działaj racjonalnie i z szacunkiem do dłużnika. Istnieją sposoby windykacji, dzięki którym odzyskasz pieniądze i nie zrazisz kontrahenta do dalszej współpracy.

  • Mateusz Jakóbiak - 24/07/2018
Uśmiechnięta kobieta przy laptopie

Po pierwsze – nie zwlekaj z reakcją na brak płatności

Pamiętaj, że z rekcją na brak płatności nie powinnaś czekać zbyt długo. Czym dłużej pobłażasz swojemu dłużnikowi, tym mniejsze masz szanse na odzyskanie pieniędzy. Przypominania o niezapłaconej fakturze należy rozpocząć już kolejnego dnia po upływie terminu płatności. Nie oznacza to, że musisz od razu skierować sprawę do sądu czy zlecić sprawę firmie windykacyjnej – to pewnie oznaczałoby koniec dobrych relacji z kontrahentem.

Najpierw wypróbuj działania w ramach tzw. windykacji miękkiej, nazywanej również polubowną. Statystyki wskazują, iż brak reakcji w pierwszych dniach po terminie płatności powoduje drastyczny spadek szans na odzyskanie należności od kontrahenta.

Czym jest windykacja polubowna?

Celem tego rodzaju działań windykacyjnych jest nakłonienie dłużnika do dobrowolnego uregulowania długu. Tym sposobem Ty oraz Twój dłużnik unikacie sądu i dogadujecie się we własnym zakresie.

W ramach windykacji polubownej nie sięgasz po żadne środki prawne. Odróżnia ją to od tzw. windykacji twardej, w której podejmowane są konkretne czynności prawne. Całość działań sprowadza się do namówienia dłużnika, aby dobrowolnie spłacił dług. Możesz również próbować odzyskać należności przedawnione.

W ramach windykacji miękkiej, możesz:

  • Kontaktować się z dłużnikiem mailowo, telefonicznie lub osobiście
  • Wysyłać wezwania do zapłaty
  • Negocjować z dłużnikiem, np. podzielić spłatę zadłużenia na raty
  • Uświadamiać dłużnika, że jeśli zignoruje wezwania podejmiesz kolejne kroki prawne

Odpowiednio przeprowadzona windykacja miękka jest bardzo skuteczna. Uświadomienie dłużnikowi negatywnych konsekwencji jego bierności często działa jak zimny prysznic. Twój dłużnik na pewno również wolałby uniknąć sądu. Spróbuj więc przekonać go, że uregulowanie długu leży przede wszystkim w jego interesie.

Monitoring i windykacja online – pełna kontrola nad prowadzoną windykacją

System do monitoringu i windykacji online to stosunkowo nowe narzędzie dla przedsiębiorców. Jeśli wolałabyś nie angażować prawnika w swoją sprawę lub uważasz, że usługi prawnicze są dla Ciebie zbyt drogie, koniecznie powinnaś zapoznać się z tym rozwiązaniem.

Monitoring i windykacja online polega na egzekwowaniu należności od dłużnika przy pomocy specjalnego systemu do windykacji online. Użytkownik zakłada konto w systemie i uzyskuje możliwość podjęcia wielu czynności windykacyjnych.
System jest niezwykle pomocny na etapie windykacji polubownej. Możesz wygenerować z niego gotowe wezwania do zapłaty, wystawić dług na giełdę wierzytelności lub negocjować z dłużnikiem online. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne – oszczędza czas obydwu stron i nie wymaga osobistego kontaktu.

System do monitoringu i windykacji online to idealne rozwiązanie dla Ciebie, jeśli oczekujesz pełnej kontroli nad prowadzoną windykacją i podejmowanymi czynnościami. To Ty decydujesz jak dużą presję chcesz wywrzeć na dłużniku i jakie pisma do niego kierujesz. System nie zrobi niczego bez Twojego potwierdzenia. Sama decydujesz również o tym jak długo chcesz prowadzić windykację miękką i czy podejmiesz odpowiednie kroki prawne.

Koszty monitoringu i windykacji online

Monitoring i windykacja online umożliwia w całości obciążenie kosztami windykacji naszego kontrahenta. Dla wszystkich czytelniczek mamopracuj.pl przygotowaliśmy możliwość darmowego przetestowania systemu na 1 sprawie. Wystarczy podczas rejestracji na www.vindicat.pl wpisać kod rabatowy „mamopracuj”, a otrzymasz 1 darmową sprawę do windykacji online. Kod rabatowy obowiązuje do 31.12.2018 r.

Pomoc kancelarii prawnej

Zaangażowanie w sprawę prawnika nie musi oznaczać końca udanych relacji z dłużnikiem. Prawnicy, którzy na co dzień zajmują się odzyskiwaniem długów na pewno nie przekroczą granic dobrego wychowania i będą działać zgodnie z Twoimi wskazówkami. Jest to wyraźna przewaga wyspecjalizowanych kancelarii prawnych nad firmami windykacyjnymi.

Specjaliści, np. z Kancelarii Prawnej Vindicat.pl mają doświadczenie w sprawach, w których utrzymanie dobrych relacji jest równie ważne jak odzyskanie pieniędzy. Potrafią negocjować z dłużnikiem i wybrać najlepszą ścieżkę postępowania w danej sprawie. Wiedzą również w jaki sposób działać, aby nie zrazić dłużnika do dalszej współpracy.

W razie gdyby windykacja miękka zawiodła przeprowadzą Cię również przez postępowanie sądowe i pomogą na każdym kolejnym etapie windykacji. Dzięki zaangażowaniu kancelarii prawnej zyskujesz czas i profesjonalną pomoc. Jest to skuteczny i bezpieczny sposób odzyskiwania pieniędzy.

Działaj racjonalnie i z szacunkiem do dłużnika

Nieważne czy postanowisz prowadzić windykację miękką samodzielnie, z prawnikiem czy też może windykować online – pamiętaj, by działać racjonalnie i respektować prawa dłużnika. Bądź stanowcza, ale równocześnie traktuj dłużnika z szacunkiem. Przy tak przeprowadzonej windykacji są spore szanse, że Wasza relacja biznesowa nie ulegnie pogorszeniu.

Partnerem wpisu jest Kancelaria Vindicat.

Zdjęcie tytułowe: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mateusz Jakóbiak
Członek Zarządu Vindicat. Pomysłodawca i współtwórca narzędzi z obszaru Legal Tech, w szczególności systemu do windykacji online. Doświadczony manager i przedsiębiorca, od 10 lat rozwijający spółki windykacyjne, specjalizujący się z budowaniu działów windykacji, projektowaniu procesów windykacji w przedsiębiorstwach. Posiadający duże doświadczenie w badaniu due diligenece pakietów wierzytelności i ich wycenie.

Cała prawda o Mamo Pracuj, czyli … świętujemy 7 Urodziny!

Kilka dni temu znajoma zapytała mnie – a znamy się długo, choć słabo, ale „widzimy na FB” ;) - Agnieszka, widzę, że dużo się u Ciebie dzieje, ale co Wy właściwie robicie w tym Mamo Pracuj?! Dlatego pomyślałam, że z okazji 7 Urodzin naszego portalu, opowiem Ci, co my tak naprawdę robimy w tym Mamo Pracuj i z czego Ty możesz korzystać! I wiesz? Wyszło aż 21 punktów...
  • Agnieszka Kaczanowska - 06/12/2018
Agnieszka Kaczanowska i Joanna Gotfryd

Cała prawda o Mamo Pracuj

Pierwsza moja myśl była taka: „No jak to co robimy? No weź, przecież milion rzeczy. Prowadzimy portal, fundację i wspieramy mamy takie jak my i do tego zmieniamy świat na lepsze!”

Ale wtedy uzmysłowiłam sobie, że to wcale nie jest takie oczywiste; że przecież posty na FB nie są kroniką życia, tylko jakimś małym jego wycinkiem. A Pani menadżer w dużej korporacji wcale nie musi wiedzieć, na czym polega prowadzenie portalu, ani też jak to jest odpisywać na maile przepełnione żalem do życia, partnera, rodziny…

Mam nadzieję, że dotrwasz do końca, to zaskoczę Cię czymś jeszcze!

No dobra dziewczyny, ale co Wy tak na serio robicie?

1. Piszemy, redagujemy, zdobywamy i publikujemy teksty na portalu. Czasem aby jeden tekst powstał, wymieniamy 6 maili 😉 Bo jak wiesz, cały portal jest dla mam i przyszłych mam. Ale może nie wiesz, że 80% naszych Czytelniczek stanowią kobiety 😉 To mało czy dużo?

2. Organizujemy akcje tematyczne – jak ta o planerach dla kobiet, która cieszy się rosnącą popularnością (właśnie odbyła się 4 edycja) i Mamy kupują u Mam, do której polecam zaglądnąć zanim kupisz prezenty 🙂

3. Pracujemy nad nową zakładką portalu i wkrótce oficjalnie pokażemy ją światu.

4. Prowadzimy webinary – zupełnie bezpłatnie, po to aby dzielić się wiedzą. Ostatni był 4 grudnia, o tym „Jakie prawa ma kobieta w ciąży?” >>>

5. Prowadzimy LIVE’y na FB – wychodząc ze swojej strefy komfortu 😉 Ale wiemy, że filmy to przyszłość, więc działamy. Właśnie planujemy kolejny cykl LIVE’ów! A wszystkie poprzednie możesz sobie obejrzeć >>>

6. Prowadzimy kurs on-line Mamo Pracuj – ale to zapewne nikomu nie umknęło, bo wyskakiwałyśmy z lodówki 😉 Edycja 3 już się skończyła i musisz wiedzieć, że z jednej strony to coś, co daje nam takiego „pozytywnego kopa”, zwłaszcza kiedy dostajemy od Was informacje: „mam pracę!”, albo „idę na rozmowę, trzymajcie kciuki!” Ale to też oznacza ogrom pracy całego zespołu + zajęte wieczory na kolejne webinary (czasem po dwa w tygodniu). Moje dzieci już reagują z przekąsem: „znowu masz webinar i będziesz głośno mówić, a my nie będziemy mogli zasnąć?” 🙂

7. Odpowiadamy na wiele listów, bywa, że pełnych dobrych informacji, gotowości wspierania czy podziękowań, czasem próśb o darmową reklamę, ale też wiele pełnych żalu, bezsilności i złości na świat albo na nas 😉

8. Spotykamy się z mamami z całej Polski na Dniach Otwartych w firmach przyjaznych mamie i warsztatach w ramach programu #MamoPracujwIT. Ostatni rok, to takie bogactwo spotkań, że trudno je zliczyć, ale choć rodzina czasem kręci nosem (mamo, znów jedziesz?), to te spotkania są niesamowite! A musisz wiedzieć, że każde spotkanie poprzedzone jest kilkutygodniowymi przygotowaniami… Dlatego tak wielką radością jest, kiedy czekając na uczestniczki, i zawsze bardzo się stresując, okazuje się, że zaczyna brakować krzeseł 😉

W tym roku możemy spotkać się jeszcze w Krakowie (już 12.12)! Zapraszamy!

9. Organizujemy akcje społeczne na portalu, zarówno dla kobiet, które szukają pracy, jak i tych, które decydują się na rozwijanie własnej firmy. I musisz wiedzieć, że to akcje bez budżetu. Są one dla naszych czytelniczek bezpłatne. My robimy to nieodpłatnie i nasi eksperci także.

10. Działamy w social mediach, bo tam są nasze Czytelniczki! A czy wiesz, że możesz nas spotkać na Facebook’uInstagramie, Twitterze i LinkedIN? Zapraszamy!

11. Współpracujemy z pracodawcami, którzy chcą zatrudniać mamy! Jesteśmy trochę jak taki most pomiędzy mamą, która szuka dobrej pracy a pracodawcą. I dobrze nam z tym! Dzięki temu możecie poznać pracodawców, którzy czekają na takich efektywnych i zaangażowanych pracowników jakimi są mamy!

12. Budujemy Bazę Pracodawców Przyjaznych Mamie i w ostatnich tygodniach bardzo się nam rozrosła. Zaglądałaś? Zapraszam!

13. Publikujemy oferty pracy z myślą o mamach! I wierzcie, niełatwe to zadanie 😉 Zobacz! >>>

14. Wysyłamy oferty pracy wprost na skrzynkę mailową do wszystkich zapisanych na nasz Newsletter – A Ty dostajesz od nas oferty pracy? Jeśli nie, możesz się zapisać >>>

15. Współpracujemy z reklamodawcami, w ten sposób możemy dalej się rozwijać!

16. Szukamy funduszy na realizacje naszych działań.

17. Napisałyśmy też kawałek książki – już niedługo dowiesz się o co chodzi!

18. Budujemy swój zespół, bo pewnie jak wiesz, kiedyś byłyśmy dwie z Asią, a teraz jest nas 6 😉

19. Uczymy się. Cały czas uczymy się nowych rzeczy…

20. Zarządzamy Fundacją. I to chyba jedno z mniej przyjemnych zadań, ale bez tego nie mogłybyśmy działać…

21. I … próbujemy nie zwariować 😉

Sporo tego, a pewnie jeszcze coś się znajdzie 😉 I wciąż wpadają nam nowe pomysły na działania!

Czy coś z tego jest dla Ciebie zaskoczeniem?

Na koniec chciałam tylko zapowiedzieć, że kolejny mój newsletter napiszę do Ciebie z Indii. Tak, serio, to nie żart! Wyruszamy w styczniu z całą moją rodziną na trzymiesięczną podróż do Indii i mam nadzieję, (jak internet pozwoli) podzielić się z Tobą od czasu do czasu jakąś niesamowitą historią!

Przeczytasz? 😉

Zdjęcia: Magdalena Trebert

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Kaczanowska
Współzałożycielka mamopracuj.pl, od dziesięciu lat rozwija swoje umiejętności łączenia życia rodzinnego i zawodowego i nawet jej to wychodzi! Lubi wyzwania i cieszy ją kiedy pracodawcy znajdują świetnych pracowników. Mama wesołej trójki, żona i miłośniczka kotów.  

Jak założyć spółkę cywilną?

Kasia – graficzka, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jej koleżanka Basia – polonistka, też ma własną jednoosobową firmę. Każda z pań zajmuje się czymś innym, ale postanowiły połączyć swoje siły, by rozwinąć skrzydła i zająć się wydawaniem książek dla dzieci. Postanawiają, że dla realizacji tego celu będą działały w formie spółki cywilnej.
  • Aneta Szczycińska - 04/12/2018
dwie kobiety omawiają swoje dalsze działania

Dwie firmy, jedna spółka

Od chwili zawiązania umowy spółki cywilnej będą wspólniczkami, ale, co warto zaznaczyć, będą mogły działać także tak jak dotychczas, czyli poza spółką.

Reasumując Kasia i Basia będą mogły będą mogły wykonywać działalność gospodarczą:

  • wyłącznie w ramach spółki cywilnej lub
  • zarówno w ramach umowy spółki cywilnej, jak i poza nią.

W drugiej z przedstawionych sytuacji, wspólniczki w zależności od okoliczności będą posługiwać się albo numerem NIP, REGON i VAT spółki, albo numerami nadanymi im indywidualnie (jako przedsiębiorcom).

Spółka cywilna sposobem na połączenie sił

Zgodnie z art. 860§1 Kodeksu cywilnego istotą spółki cywilnej jest dążenie przez wspólników do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

W rzeczywistości wyglądać to będzie tak, że dwie działalności gospodarcze zostaną wniesione jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, do spółki.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono m.in. nazwę przedsiębiorstwa, własność nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pamiętać należy, że umowa spółki cywilnej podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej zawarcia i ciąży solidarnie na wszystkich wspólnikach. Stawka podatku wynosi 0,5%, podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów wniesionych do majątku spółki. Na złożenie deklaracji (PCC-3, PCC-3A) oraz zapłatę podatku w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę spółki jest 14 dni od dnia podpisania jej umowy.

Wspólniczki o statusie przedsiębiorcy

W podanym wyżej przykładzie obie panie, Kasia i Basia, posiadają już wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) a co za tym idzie uzyskały status przedsiębiorcy. Teraz jako wspólniczki będą zobowiązane zgłosić NIP i REGON spółki cywilnej, a także wszelkie zmiany związane z rozpoczęciem działalności w ramach spółki, np. rozszerzenie, zmiana przedmiotu działalności. Dlatego też konieczne jest złożenie, w urzędzie gminy bądź przez Internet, wniosku o zmianę wpisu (CEIDG-1).

Formalności dotyczące spółki

Należy pamiętać, że również spółka podlega odrębnej rejestracji.

  • REGON

Spółka cywilna podlega wpisowi do rejestru podmiotów gospodarki narodowej i nadawany jest jej numer REGON. Wniosek RG-1 i RG-SC należy złożyć w urzędzie statystycznym (jego oddziale) województwa, na terenie którego spółka ma siedzibę.

  • NIP

W celu uzyskania numeru NIP dla spółki, należy złożyć zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 z załącznikiem NIP-D.

  • VAT

Jeżeli spółka będzie podatnikiem VAT konieczna jest także rejestracja dla potrzeb VAT (VAT UE). W takim przypadku należy złożyć formularz VAT-R (opłata skarbowa od zgłoszenia wynosi 170 zł).

  • ZUS

Jeżeli spółka będzie zatrudniać pracowników lub zleceniobiorców, należy także dokonać zgłoszenia jej w ZUS jako płatnika składek. W dokumentach zgłoszeniowych trzeba podać NIP i REGON spółki, czyli dane identyfikacyjne, które zostały nadane spółce.

  • Konto w banku

Wspólniczki powinny też korzystać ze wspólnego rachunku w ramach rozliczeń związanych z prowadzoną przez nie działalnością. Starając się o uzyskanie numeru NIP będą go mogły wskazać jako rachunek związany z działalnością spółki.

Więcej o spółce cywilnej i innych spółkach osobowych.

Tutaj znajdziesz informacje o spółkach kapitałowych.

Tutaj przeczytasz o zakładaniu działalności gospodarczej.

Zdjęcia: Storublocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Szczycińska
Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, mama trzech uroczych córeczek, prowadzi jednoosobową kancelarię prawną. Miłośniczka filmów Woody’ego Allena, Audrey Hepburn, teatru, kulinarnych eksperymentów, podróży, przez długie lata aktywna harcerka.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail