Czego szukasz

Klient nie płaci? Jak zachować dobre relacje i jednocześnie odzyskać pieniądze?

Jeśli prowadzisz działalność, pewnie nieobce są Ci sytuacje, w których Twój ważny kontrahent nie reguluje płatności na czas. Z jednej strony chciałabyś utrzymać dobre relacje i zachować szanse na dalszą współpracę. Z drugiej strony – chcesz szybko otrzymać zapłatę. Sytuacja jest trudna… ale nie beznadziejna. Działaj racjonalnie i z szacunkiem do dłużnika. Istnieją sposoby windykacji, dzięki którym odzyskasz pieniądze i nie zrazisz kontrahenta do dalszej współpracy.

  • Mateusz Jakóbiak - 24/07/2018
Uśmiechnięta kobieta przy laptopie

Po pierwsze – nie zwlekaj z reakcją na brak płatności

Pamiętaj, że z rekcją na brak płatności nie powinnaś czekać zbyt długo. Czym dłużej pobłażasz swojemu dłużnikowi, tym mniejsze masz szanse na odzyskanie pieniędzy. Przypominania o niezapłaconej fakturze należy rozpocząć już kolejnego dnia po upływie terminu płatności. Nie oznacza to, że musisz od razu skierować sprawę do sądu czy zlecić sprawę firmie windykacyjnej – to pewnie oznaczałoby koniec dobrych relacji z kontrahentem.

Najpierw wypróbuj działania w ramach tzw. windykacji miękkiej, nazywanej również polubowną. Statystyki wskazują, iż brak reakcji w pierwszych dniach po terminie płatności powoduje drastyczny spadek szans na odzyskanie należności od kontrahenta.

Czym jest windykacja polubowna?

Celem tego rodzaju działań windykacyjnych jest nakłonienie dłużnika do dobrowolnego uregulowania długu. Tym sposobem Ty oraz Twój dłużnik unikacie sądu i dogadujecie się we własnym zakresie.

W ramach windykacji polubownej nie sięgasz po żadne środki prawne. Odróżnia ją to od tzw. windykacji twardej, w której podejmowane są konkretne czynności prawne. Całość działań sprowadza się do namówienia dłużnika, aby dobrowolnie spłacił dług. Możesz również próbować odzyskać należności przedawnione.

W ramach windykacji miękkiej, możesz:

  • Kontaktować się z dłużnikiem mailowo, telefonicznie lub osobiście
  • Wysyłać wezwania do zapłaty
  • Negocjować z dłużnikiem, np. podzielić spłatę zadłużenia na raty
  • Uświadamiać dłużnika, że jeśli zignoruje wezwania podejmiesz kolejne kroki prawne

Odpowiednio przeprowadzona windykacja miękka jest bardzo skuteczna. Uświadomienie dłużnikowi negatywnych konsekwencji jego bierności często działa jak zimny prysznic. Twój dłużnik na pewno również wolałby uniknąć sądu. Spróbuj więc przekonać go, że uregulowanie długu leży przede wszystkim w jego interesie.

Monitoring i windykacja online – pełna kontrola nad prowadzoną windykacją

System do monitoringu i windykacji online to stosunkowo nowe narzędzie dla przedsiębiorców. Jeśli wolałabyś nie angażować prawnika w swoją sprawę lub uważasz, że usługi prawnicze są dla Ciebie zbyt drogie, koniecznie powinnaś zapoznać się z tym rozwiązaniem.

Monitoring i windykacja online polega na egzekwowaniu należności od dłużnika przy pomocy specjalnego systemu do windykacji online. Użytkownik zakłada konto w systemie i uzyskuje możliwość podjęcia wielu czynności windykacyjnych.
System jest niezwykle pomocny na etapie windykacji polubownej. Możesz wygenerować z niego gotowe wezwania do zapłaty, wystawić dług na giełdę wierzytelności lub negocjować z dłużnikiem online. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne – oszczędza czas obydwu stron i nie wymaga osobistego kontaktu.

System do monitoringu i windykacji online to idealne rozwiązanie dla Ciebie, jeśli oczekujesz pełnej kontroli nad prowadzoną windykacją i podejmowanymi czynnościami. To Ty decydujesz jak dużą presję chcesz wywrzeć na dłużniku i jakie pisma do niego kierujesz. System nie zrobi niczego bez Twojego potwierdzenia. Sama decydujesz również o tym jak długo chcesz prowadzić windykację miękką i czy podejmiesz odpowiednie kroki prawne.

Koszty monitoringu i windykacji online

Monitoring i windykacja online umożliwia w całości obciążenie kosztami windykacji naszego kontrahenta. Dla wszystkich czytelniczek mamopracuj.pl przygotowaliśmy możliwość darmowego przetestowania systemu na 1 sprawie. Wystarczy podczas rejestracji na www.vindicat.pl wpisać kod rabatowy „mamopracuj”, a otrzymasz 1 darmową sprawę do windykacji online. Kod rabatowy obowiązuje do 31.12.2018 r.

Pomoc kancelarii prawnej

Zaangażowanie w sprawę prawnika nie musi oznaczać końca udanych relacji z dłużnikiem. Prawnicy, którzy na co dzień zajmują się odzyskiwaniem długów na pewno nie przekroczą granic dobrego wychowania i będą działać zgodnie z Twoimi wskazówkami. Jest to wyraźna przewaga wyspecjalizowanych kancelarii prawnych nad firmami windykacyjnymi.

Specjaliści, np. z Kancelarii Prawnej Vindicat.pl mają doświadczenie w sprawach, w których utrzymanie dobrych relacji jest równie ważne jak odzyskanie pieniędzy. Potrafią negocjować z dłużnikiem i wybrać najlepszą ścieżkę postępowania w danej sprawie. Wiedzą również w jaki sposób działać, aby nie zrazić dłużnika do dalszej współpracy.

W razie gdyby windykacja miękka zawiodła przeprowadzą Cię również przez postępowanie sądowe i pomogą na każdym kolejnym etapie windykacji. Dzięki zaangażowaniu kancelarii prawnej zyskujesz czas i profesjonalną pomoc. Jest to skuteczny i bezpieczny sposób odzyskiwania pieniędzy.

Działaj racjonalnie i z szacunkiem do dłużnika

Nieważne czy postanowisz prowadzić windykację miękką samodzielnie, z prawnikiem czy też może windykować online – pamiętaj, by działać racjonalnie i respektować prawa dłużnika. Bądź stanowcza, ale równocześnie traktuj dłużnika z szacunkiem. Przy tak przeprowadzonej windykacji są spore szanse, że Wasza relacja biznesowa nie ulegnie pogorszeniu.

Partnerem wpisu jest Kancelaria Vindicat.

Zdjęcie tytułowe: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mateusz Jakóbiak
Członek Zarządu Vindicat. Pomysłodawca i współtwórca narzędzi z obszaru Legal Tech, w szczególności systemu do windykacji online. Doświadczony manager i przedsiębiorca, od 10 lat rozwijający spółki windykacyjne, specjalizujący się z budowaniu działów windykacji, projektowaniu procesów windykacji w przedsiębiorstwach. Posiadający duże doświadczenie w badaniu due diligenece pakietów wierzytelności i ich wycenie.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail