Logo Mamo Pracuj
Open menu
Pracuj

Znajdź wymarzoną pracę i pracodawcę.

Rozwijaj się

Pozwól się wesprzeć w rozwoju.

Inspiruj się

Sprawdź nasze propozycje dla Ciebie.

ZAINSPIRUJ SIĘ

Ile pracodawcę kosztuje brak dobrego planu re-onboardingu?

  • Julia Bojanowska
  • 28 października 2025
  • 4 MIN. CZYTANIA
Ile kosztuje brak re-onboardingu
Brak dobrze przygotowanego procesu re-onboardingu może kosztować pracodawcę znacznie więcej niż tylko chwilową utratę efektywności. To realne straty finansowe, osłabienie wizerunku oraz ryzyko utraty cennych talentów. Jakie konsekwencje niesie ze sobą brak wsparcia dla powracających rodziców? Sprawdźmy.

Na współczesnym, dynamicznym rynku pracy zatrzymanie doświadczonych pracowników to jedno z najważniejszych wyzwań firm. Brak dobrze przygotowanego procesu re-onboardingu może kosztować pracodawcę znacznie więcej niż tylko chwilową utratę efektywności. To realne straty finansowe, osłabienie wizerunku oraz ryzyko utraty cennych talentów. Jakie konsekwencje niesie ze sobą brak wsparcia dla powracających rodziców? Sprawdźmy.

Ile kosztuje zatrudnienie i wdrożenie nowego pracownika?

Koszty zatrudnienia nowej osoby, będą się różnić w zależności od branży, stanowiska i lokalizacji, ale szacuje się, że:

  • rekrutacja (ogłoszenia, selekcja, rozmowy) to około 20-30% rocznego wynagrodzenia pracownika
  • wprowadzenie nowego pracownika (szkolenia, mentoring, czas poświęcony przez zespół) to kolejne kilka-kilkanaście tysięcy złotych,
  • okres osiągnięcia pełnej produktywności przez nową osobę może trwać od 3 do 6 miesięcy. 

Łącznie: konieczność zatrudnienia i wdrożenia nowej osoby może kosztować pracodawcę od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Powrót bardziej opłacalny

Powrót do pracy po przerwie to idealna okazja, by zatrzymać kompetencje, doświadczenie i zaangażowanie. Niestety dane pokazują, że:

  • Nawet 30-40% kobiet planujących powrót do pracy po urlopie macierzyńskim decyduje się NIE wracać do swojego poprzedniego pracodawcy.
  • Duża część tych rezygnacji wiąże się z brakiem wsparcia, złym podejściem do powrotu i brakiem dopasowanego procesu re-onboardingu.
  • Koszt utraty powracającego pracownika jest znacznie wyższy niż koszt jego właściwego wdrożenia, bo trzeba rozpocząć cały proces rekrutacji od nowa.

Brak dobrego re-onboardingu kosztuje więc wielokrotnie więcej niż jego wdrożenie!

Dodatkowe koszty braku re-onboardingu, które trudno zlekceważyć

1. Koszty wizerunkowe

Brak polityki re-onboardingu osłabia wizerunek firmy jako pracodawcy przyjaznego rodzinie i elastycznego. Pracownicy i kandydaci coraz bardziej cenią organizacje, które wspierają rodziców i dbają o tworzenie inkluzywnego środowiska. W efekcie nieprzyjazne podejście do powrotów osłabia markę pracodawcy i zmniejsza jego atrakcyjność na rynku pracy.

2. Koszty finansowe poza rekrutacją

Nawet jeśli powracająca mama zdecyduje się pozostać u dotychczasowego pracodawcy i ten nie ponosi wydatków związanych z rekrutacją, brak właściwego wdrożenia wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wynikają one z niższej produktywności po powrocie, większego ryzyka popełniania błędów oraz konieczności dokonywania dodatkowych korekt. Wszystko to przekłada się na straty finansowe oraz spowolnienie realizacji celów biznesowych.

3. Koszty rozwojowe i utrata talentów

Brak wsparcia powoduje, że powracające mamy często nie czują się na tyle zmotywowane i wspierane, by realizować swój potencjał. To prowadzi do spłycenia ścieżek rozwoju, zmniejszenia zaangażowania i wolniejszego wzrostu kompetencji w firmie. Utrata tych talentów to cios dla stabilności i innowacyjności zespołu.

4. Koszty interpersonalne i morale

Brak planu re-onboardingu naraża firmę na pogorszenie atmosfery w zespole, ponieważ frustracja powracających matek, które czują się niewspierane, może przekładać się na napięcia i spadek morale całego zespołu.

5. Koszty zdrowotne i absencje

Stres związany z powrotem do pracy bez odpowiedniej pomocy może prowadzić do problemów zdrowotnych, przedwczesnych absencji i wypalenia zawodowego. To generuje dodatkowe koszty po stronie pracodawcy i zmniejsza dostępność doświadczonych pracownic.

Kluczowe elementy skutecznego re-onboardingu

By zmniejszyć ryzyko odejścia i jego koszty, warto wdrożyć:

  • empatyczne i świadome wsparcie od pierwszego dnia przerwy (nie tylko na papierze),
  • jasny plan komunikacji i stopniowego wdrożenia,
  • indywidualne podejście do elastyczności i potrzeb każdej osoby,
  • zaangażowanie przełożonych i zespołu w wspieranie powrotów.

Inwestycja w dobry plan re-onboardingu to krok, który przynosi wielowymiarowe oszczędności i buduje przewagę konkurencyjną pracodawcy na rynku.

Chcesz poznać konkretne narzędzia i kroki, które pozwolą Ci zatrzymać wartościowych pracowników i zminimalizować koszty? Już niedługo podzielimy się praktycznymi wskazówkami oraz konkretnymi przykładami, które pomogą Ci zaplanować skuteczny re-onboarding, który będzie dopasowany do potrzeb Twojej organizacji.

Tymczasem zachęcamy do refleksji, czy na pewno Twoja firma nie pozwoliła odejść wartościowym pracownikom tylko dlatego, że zabrakło dobrze przemyślanego i wspierającego procesu powrotu? Warto zastanowić się nad tym już dziś, bo każdy świadomy krok w stronę re-onboardingu to inwestycja w przyszłość firmy i jej wizerunek.

Zajrzyj do tego artykułu i pobierz listę kontrolną „Czy Twoja firma jest gotowa na powrót mam do pracy?” i odkryj mocne strony oraz obszary wymagające poprawy, aby zatrzymać talenty w firmie.

Zobacz więcej

+3 tys. mam w newsletterze

© Mamopracuj 2024

Przejdź do treści