Czego szukasz

Jednoosobowa działalność czy spółka z o.o.?

Kiedy podejmiemy już decyzję, że chcemy prowadzić własną firmę, mamy pomysł oraz plan działania, czas zająć się formalnościami. Pierwszym i kluczowym aspektem, nad którym powinniśmy się zastanowić, jest decyzja w jakiej formie chcemy prowadzić działalność gospodarczą. Duże znaczenie mają tutaj kwestie wizerunkowe i specyfika branży, w której chcemy działać. Warto jednak także zwrócić uwagę na kwestie formalno – prawne, które mogą mieć doniosłe skutki w przyszłości.

  • Marta Żminkowska - 25/03/2014

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Obecnie te dwie formy prowadzenia działalności są najczęściej wybierane przez przedsiębiorców. Mimo pierwszego skojarzenia prowadzić działalność w formie spółki z o.o. może także jedna osoba. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jakie są wady i zalety obydwu rozwiązań i które będzie dla nas korzystniejsze.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jest to najprostszy sposób prowadzenia własnej firmy. Założenie działalności gospodarczej nie wiąże się z poniesieniem żadnych opłat. Wniosek można złożyć elektronicznie poprzez stronę www.ceidg.gov.pl lub osobiście w odpowiednim urzędzie gminy. Następnie należy udać się po Regon i NIP. Jeśli chcemy by firma była zgłoszona do VAT, konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Takie zgłoszenie jest już płatne 170 zł.

Stosunkowo prosto procedura zakładania firmy w tej formie oraz niewielkie opłaty są niewątpliwą zaletą działalności gospodarczej. Na przykład koszt księgowości to ok. 120zł miesięcznie. Zwróćmy jednak uwagę na mniej korzystne aspekty. Przede wszystkim przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Co więcej, odpowiada za nie także małżonek przedsiębiorcy jeśli w małżeństwie mamy do czynienia z ustrojem wspólności majątkowej. Dodatkowo musimy się również liczyć z obowiązkiem opłacania składek na ZUS, które po dwuletnim okresie preferencyjnym wynoszą ok. 1000zł miesięcznie.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Jej powstanie i funkcjonowanie reguluje kodeks spółek handlowych. Spółka z o.o. jest jedną ze spółek kapitałowych, która posiada osobowość prawną. Oznacza to, że jest ona podmiotem niezależnym od osób ją tworzących. Korzyścią jest to, że nie ma przeszkód aby spółka z o.o. miała tylko jednego udziałowca . W pierwszej kolejności musimy zająć się przygotowaniem umowy spółki z o.o., którą należy podpisać u notariusza. Jest to koszt ok. 300 – 500zł w zależności od wysokości kapitału zakładowego i długości umowy. Możemy również skorzystać z opcji rejestracji Spółki przez Internet, w tak zwanym trybie S-24. Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że umowa spółki nie musi zostać sporządzona przez notariusza, ponosimy tylko opłatę 600zł za wpis spółki do KRS.

Spółka z o.o. prowadzi księgowość w formie ksiąg rachunkowych. Ich prowadzenie jest bardziej skomplikowane niż w przypadku księgowości dla jednoosobowej działalności gospodarczej, co skutkuje wyższą ceną usług biur rachunkowych (średnio cena zaczyna się od 400zł miesięcznie). Pełna księgowość ma jednak swoje plusy. Dzięki temu, że musi ona być prowadzona bardzo skrupulatnie, zapewnia to przejrzystość wszystkich operacji i łatwość kontrolowania finansów spółki. To zdecydowana zaleta tej formy prowadzenia działalności, szczególnie jeśli spółkę prowadzimy z innymi osobami. Spółka z o.o. zapewnia też duże bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Jak zostało nadmienione powyżej spółka z o.o. posiada własną osobowość prawną. Za swoje zobowiązania odpowiada więc tylko spółka. Odpowiedzialność udziałowców jest wyłączona, ponoszą oni jedynie ryzyko utraty wkładów, które wnieśli do spółki na pokrycie kapitału zakładowego. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że za niezapłaconą fakturę spotka nas wątpliwa przyjemność odwiedzin komornika, który będzie chciał zająć nasz prywatny majątek.

Zgodnie z przepisami, udziałowcy spółki z o.o. nie są osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, w związku z tym nie podlegają oni obowiązkowi opłacania składek ZUS. Jeśli posiadamy ubezpieczenie z innych tytułów (np. umowa o pracę) pozwala nam to zaoszczędzić miesięcznie ok. 1000zł. Jeśli nie, zawsze możemy zatrudnić się we własnej spółce, na początek np. na pół etatu aby ograniczyć koszty. Mitem jest także twierdzenie, że kapitał zakładowy spółki (minimum 5000 zł) musi zostać “zamrożony”. Po jego wpłaceniu nie ma przeszkód aby te pieniądze inwestować w rozwój firmy np. w wyposażenie biura. Nie należy również zapominać o kwestiach wizerunkowych. Wiele firm patrzy przychylniej, kiedy ich kontrahentem jest spółka, a nie osoba fizyczna.

Co więc wybrać?

Powyżej przedstawiono zarówno wady jak i zalety prowadzenia firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i w formie spółki z o.o.. Mimo wyższych kosztów początkowych oraz bardziej skomplikowanej procedury rejestracji, zakładanie spółek z o.o. staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jej udziałowców.

Warto również wspomnieć o dużych możliwościach rozwoju takiego biznesu. Do spółki z o.o. w każdym momencie możemy wprowadzić kolejnych udziałowców i dzięki temu zyskać dodatkowy kapitał na sfinansowanie nowych projektów. Wybór odpowiedniej formy prawnej dla naszego biznesu może mieć niebagatelne skutki w przyszłości, dlatego warto dokładnie rozważyć wszystkie możliwości przy zakładaniu firmy.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Żminkowska
prawnik, założycielka i Partner Zarządzający firmy StillWell Polska Sp. z o.o., zajmującej się obsługą prawną i doradztwem biznesowym dla przedsiębiorców. Twórczyni inicjatywy Kobieta i Biznes wspierającej kobiecy biznes i edukację prawną (www.zminkowska.pl).
Podyskutuj

Idziemy pod prąd sezonowej modzie – Mamy kupują u Mam

"Dzisiejszy świat nieubłaganie pędzi do przodu, przeładowany informacjami, obrazami, krzykliwymi kolorami nie daje nam wytchnienia i czasu na refleksję. Ten przesyt dotyka każdej sfery życia, szczególnie jeżeli chodzi o dzieci, dzisiejsza moda dziecięca jest krzykliwa, kolorowa, napastliwa. Dlatego chcielibyśmy Was zaprosić do świata BOBOLE, aby na chwile przystanąć i nabrać dystansu do otaczającej rzeczywistości" - takimi słowami opisuje swoją markę Joanna, która zgłosiła się do akcji #MamyKupująUMam.
  • Listy do Redakcji - 15/09/2020
mała dziewczynka w brązowej sukience z naturalnego materiału

Joanna Krzanik zgłosiła się do naszej akcji Mamy kupują u Mam. Przeczytaj czym się zajmuje, jaką prowadzi działalność i jak sobie teraz radzi!

Nazywam się Joanna Krzanik i jestem mamą dwójki urwisów – Jasia (7 lat dumny pierwszoklasista i Hani 5 lat). Od dwóch lat prowadzę markę BOBOLE oraz sklep internetowy bobole.pl z odzieżą i akcesoriami z lnu i materiałów organicznych. Wszystkie produkty powstają w Polsce z materiałów najwyższej jakości w małych lokalnych zakładach krawieckich, a wszelkie inskrypcje są wykonywane ręcznie. Do tej pory pracowałam z biura/showroomu w Krakowie, ale pandemia spowodowała dużą zmianę. 🙂 Musiałam łączyć prowadzenie firmy z domu z odrabianiem lekcji z Jasiem i rozwijaniem zainteresowań Hani.

Nowa sytuacja wymusiła także rozwój mojego biznesu. Każdy teraz woli robić zakupy w internecie, więc zamówień jest coraz więcej. Jeżeli połączymy to z koniecznością organizacji życia i uczenia się dwójki urwisów to może być ciężko. 😉 Na szczęście pomaga mi mąż i dzięki odpowiedniej organizacji pracy jesteśmy w stanie ogarnąć zarówno dzieciaki, jak i BOBOLE. I choć niemal każdy dzień kończyliśmy około 24:00 pakując i nadając paczki na następny dzień (całe szczęście dzieciaki chodzą wcześnie spać ;)), to nie zamieniłabym mojej pracy na żadną inną. 😉

Przeczytaj także: Prowadzę szkołę językową w Polsce, a mieszkam w Zurichu – Mamy kupują u Mam

Poznajcie Bobole

Dzisiejszy świat nieubłaganie pędzi do przodu, przeładowany informacjami, obrazami, krzykliwymi kolorami nie daje nam wytchnienia i czasu na refleksję. Ten przesyt dotyka każdej sfery życia, szczególnie jeżeli chodzi o dzieci, dzisiejsza moda dziecięca jest krzykliwa, kolorowa, napastliwa. Dlatego chcielibyśmy Was zaprosić do świata BOBOLE, aby na chwile przystanąć i nabrać dystansu do otaczającej rzeczywistości, wrócić do korzeni, do natury, do miejsca, w którym czas płynie niespiesznie, a proste przyjemności jak dmuchanie latawców czy leżenie i wpatrywanie się w płynące po niebie obłoki nabierają nowego wymiaru.

BOBOLE to polska marka dla dzieci i rodziców, która na pierwszym miejscu stawia na naturalność. Produkty BOBOLE sprawiają, że dziecko jest ubrane, a nie “przebrane”. BOBOLE używają naturalnych materiałów jak len, bawełna czy kokosowe guziczki dbając, aby każdy element produktu był dopracowany do perfekcji. Proste, ponadczasowe wzornictwo, naturalne kolory, wygoda i najwyższa jakość wykonania to główne cechy ich kolekcji.

Jeśli chcesz być na bieżąco z innymi historiami kobiet, zapisz się na nasz newsletter!

Idziemy pod prąd sezonowej modzie

Wszystkie produkty są wykonywanie ręcznie w lokalnych szwalniach na południu Polski, a cały proces powstawania od pomysłu do gotowego produktu jest nadzorowany osobiście przez założycielkę marki – Joannę Krzanik. Inskrypcje na personalizowanych produktach to w 100% ręczna praca przy użyciu tradycyjnych technik haftu ręcznego.

BOBOLE idzie pod prąd sezonowej modzie, w której wielkie koncerny wypuszczają nowe kolekcje co 3 miesiące, produkty marki powstają powoli, niespiesznie, w zgodzie z naturalnym rytmem, nie wyznaczają sobie deadlinów, blisko ideologii slow fashion BOBOLE stawiają na świadomych klientów którzy stają się najlepszymi ambasadorami marki.

BOBOLE wymyka się standardowej kategoryzacji, nie jest to wyłącznie moda dziecięca, w ofercie marki znajdują się także dodatki, dekorację, wyprawki niemowlęce, pościele, baldachimy, czy cieszące się ostatnio dużym powodzeniem kostiumy kąpielowe. jedno jest pewne – produkty BOBOLE to ponadczasowy styl i najwyższa jakość wykonania.

Przeczytaj także: Spełniam prezentowe marzenia moich klientów – Mamy kupują u Mam

Zdjęcia: własność Joanny

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Listy do Redakcji

Poglądy wyrażone w listach są wyłącznie poglądami ich autorów i nie mogą być uznane za poglądy Redakcji Mamo Pracuj.

Dotacje na własny biznes z LGD! Jak zdobyć nawet 100 tysięcy – instrukcja krok po kroku

Ruszyły nabory na bezzwrotne dotacje na założenie własnej firmy. Dotacje w wysokości od 50 do 100 tysięcy złotych przeznaczone są dla osób zamieszkałych gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, skupione w ramach Lokalnych Grup Działania. Nie trzeba być osobą bezrobotną, żeby ubiegać się o środki, a mamy wracające na rynek pracy mogą liczyć na dodatkowe punkty przy rekrutacji. Załóż własny biznes z dotacją od LGD – sprawdź jak to zrobić krok po kroku.
  • Monika Ogórek - 15/09/2020
uśmiechnięta brunetka siedzi na trawie, na kocu, obok niej laptop, w tle krajobraz

Aktualizacja – 15.09.2020 r.

Co to jest LGD?

Lokalna Grupa Działania (LGD) to stowarzyszenie, skupiające gminy wiejskie i miejsko – wiejskie, zamieszkałe przez nie więcej niż 20 tys. osób. Głównym celem ich tworzenia jest podnoszenie atrakcyjności terenów gminnych, zwiększanie ich potencjału dla mieszkańców, działających tam firm czy rozwoju turystyki. Jednym z obszarów wsparcia przez LGD jest właśnie przedsiębiorczość. Wsparcie w zakresie zakładania własnej firmy może objąć wszystkich, niezależnie od statusu zatrudnienia. Wysokość możliwych do pozyskania środków to od 50 tys. zł do 100 tys. zł.

Dotacje z LGD – jak dostać, nawet 100 tysięcy zł na własny biznes?

Krok 1Sprawdź, czy gmina, w której mieszkasz, jest stowarzyszona w LGD

Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, działająca zgodnie z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 prowadzi bazę wszystkich Lokalnych Grup Działania. Wystarczy w wyszukiwarce dostępnej pod adresem http://ksow.gov.pl/pl wpisać nazwę gminy, na obszarze której posiadasz meldunek stały lub czasowy.

Jeśli tak – to w bazie znajdują się dane kontaktowe oraz strona internetowa lokalnej LGD, na której znajdują się informacje o naborach wniosków.

Uwaga, praktycznie każde LGD ma środki na rozwój przedsiębiorczości, ale nie każde LGD ma ogłoszony nabór. Czasem trzeba na taki nabór dłużej poczekać. Warto sprawdzać i regularnie dopytywać u źródła.

Krok 2 – Sprawdź czy możesz ubiegać się o środki z LGD

O wsparcie w zakresie podejmowania działalności gospodarczej może ubiegać się osoba fizyczna, jeżeli:

  • jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • jest pełnoletnia,
  • ma miejsce zameldowania na obszarze wiejskim objętym Strategią Rozwoju Lokalnego LSR (czyli na terenie gmin, objętych działaniem LGD),
  • posiada specjalny numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (o nadanie numeru można wystąpić do ARMiR w każdym momencie),
  • nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w KRUS,
  • w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywała działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w szczególności nie była wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Przeczytaj także: Jak napisać biznesplan? I dlaczego powinnaś go mieć?

Krok 3 – Sprawdź czy Twój pomysł realizuje cele LSR

W ogłoszeniu o konkursie wskazane są cele projektu, które precyzują obszar, jaki podlega wsparciu. Może to być wspieranie pomysłów innowacyjnych, wspierających konkretne branże (np. gastronomiczną lub turystyczną) lub inne, określane indywidualnie w opracowywanej Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. Dofinansowanie jest przyznawane na projekt, który służy zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej – warunek konieczny. Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie powinien zapoznać się z lokalnymi kryteriami wyboru projektu oraz kryteriami zgodności z LSR, które są publikowane na stronie internetowej LGD.

Krok 4 – Terminy naborów i dokumentacja

W terminie przyjmowania wniosków podanym w ogłoszeniu o naborze wniosek z biznesplanem i innymi niezbędnymi do oceny załącznikami (zawsze określonymi w ogłoszeniu o konkursie) należy złożyć bezpośrednio w biurze LGD w wersji papierowej i nagranej na CD/DVD. Aktualne wzory dokumentów (są wspólne dla każdej LGD) można znaleźć pod adresem: https://www.arimr.gov.pl/

Do kosztów kwalifikowanych w ramach dotacji z LGD zalicza się następujące koszty:

  • zakupu robót budowlanych lub usług,
  • zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
  • najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości,
  • zakupu nowych maszyn lub wyposażenia,
  • zakupu nowych środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą,
  • podatku od towarów i usług (VAT), z wyjątkiem podatku, który można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego VAT,
  • inne, które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

Wniosek podlega ocenie formalnej i merytorycznej, gdzie podlega ocenie punktowej. Na ilość punktów możliwych do zdobycia często ma wpływ możliwość pozyskania punktów premiujących, które wynikają z tego czy:

  • skorzystałaś z doradztwa/szkolenia w LGD, przewidzianego dla naboru,
  • planujesz zatrudnić pracownika,
  • czy należysz do grupy defaworyzowanej (np. kobieta powracająca na rynek pracy po urodzeniu dziecka).

Ilość punktów, które zdobędzie Twój wniosek oraz moment jego złożenia (w przypadku tej samej ilości punktów liczy się kolejność zgłoszeń) pozwoli na umieszczenie go na liście rankingowej. W zależności od dostępnych środków w naborze wniosek jest lub nie jest wybrany do dofinansowania.

Krok 5 – Czekaj na ocenę i wybór wniosku

Procedura oceny wniosku jest znacznie dłuższa niż w przypadku np. dotacji z Urzędu Pracy, ale środki możliwe do pozyskania są znacznie wyższe. Po zakończeniu naboru wniosków, LGD ma 45 dni na dokonanie oceny i wyboru operacji. Następnie informuje wnioskodawców o wynikach oceny Rady LGD i przekazuje wnioski wybrane do dalszej weryfikacji do Urzędu Marszałkowskiego, właściwego miejscowo dla konkretnej LGD, w ciągu 4 miesięcy weryfikuje wybrane wnioski i wzywa do uzupełnień lub podpisuje umowy przyznania pomocy z beneficjentami.

Krok 6 – Pilnuj terminów i zobowiązań umowy

Po podpisaniu umowy jesteś już beneficjentem pomocy. Od podpisania umowy masz 3 miesiące na założenie działalności gospodarczej we własnym imieniu i zgłoszenie się do pełnych ubezpieczeń w ZUS z tytułu tej działalności oraz na złożenie wniosku o płatność I transzy tj. 80% kwoty premii. Po zrealizowaniu wydatków zaplanowanych w biznesplanie składasz wniosek o płatność pozostałych 20% premii (tzw. II transza).

Przez okres minimum 2 lat od dnia wypłaty II transzy prowadzisz nieprzerwanie działalność gospodarczą i utrzymujesz utworzone w związku z operacją miejsca pracy. Jeśli zakładasz pierwszą działalność, możesz skorzystać z preferencyjnych składek w ZUS. Każde utworzone miejsce pracy (w tym samozatrudnienie) musi być oskładkowane wszystkimi składkami ZUS. Ważnym zobowiązaniem wynikającym z umowy, jest również osiągnięcie co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.

Przeczytaj także: Gdzie szukać wsparcia na start własnego biznesu?

Wersja artykułu z 25.10.2016 r.

Dotacje z LGD

Lokalne Grupy Działania to rodzaj partnerstwa terytorialnego. Do ich zadań należy zrzeszanie lokalnych organizacji oraz mieszkańców gmin należących do poszczególnych Grup.  Ich misją jest podnoszenie atrakcyjności obszaru LGD dla mieszkańców, partnerów w biznesie, rolnictwa oraz turystów. Wspierają one różne inicjatywy społeczne, opierające się na zasobach przyrodniczych i kulturalnych obszaru, na jakim działają.

Na przełomie września i października, w większości z nich, ruszyły planowane nabory na działania związane z rozpoczynaniem i rozwojem działalności gospodarczej. Fundusze, które są do pozyskania, pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

To jedna z ciekawszych możliwości pozyskania bezzwrotnej dotacji. Może ona obejmować m.in. zakup środków trwałych i prace budowlane, niezbędne do rozpoczęcia lub rozwoju działalności.

Dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich może wynosić do 70% dotacji dla firm już istniejących i nawet do 100% dla nowych przedsiębiorców.

Poziom dofinansowania dla istniejących przedsiębiorstw wynosi do 70%, a wartość dotacji w tym przypadku może sięgać nawet 300 tys. złotych. Dla nowych przedsiębiorców LGD przewidują pomoc do 50-80 tys., a w niektórych nawet 100 tys. zł. Dofinansowanie takich projektów może mieć wysokość nawet 100% wartości inwestycji, a wnioskodawca nie musi posiadać wkładu własnego. Wnioski powinny opisywać projekty związane z działalnością produkcyjną, usługową, jak i turystyczną (o ile działalność zostanie zarejestrowana lub już jest prowadzona).

Kto może ubiegać się o dotacje z LGD?

  • Wyłącznie mieszkańcy gminy wchodzącej w obręb działania LGD, wsi i miast do 20 tys. mieszkańców.
  • W przypadku osób prowadzących działalność musi ona zostać zarejestrowana, a składki powinny być odprowadzane do ZUS. Firma, która ubiega się o takie wsparcie, powinna funkcjonować co najmniej rok w ciągu 3 lat przed złożeniem wniosku – to szansa również dla młodych firm, które funkcjonują niewiele ponad rok oraz dla tych, które z różnych powodów, były czasowo zawieszone.
  • Poza tym musi posiadać siedzibę na terenie zrzeszonej gminy, a planowana inwestycja również musi mieć miejsce na tym terenie.
  • Wymagane jest też utworzenie miejsca pracy, przynajmniej jednego, a im więcej tym lepiej dla oceny projektu.
  • O środki na start mogą ubiegać się wszyscy mieszkańcy, pod warunkiem, że nie są ubezpieczeni w KRUS.
  • W przeciwieństwie do dotacji oferowanych przez Urząd Pracy nie wymaga się, aby taka osoba koniecznie była bezrobotna. Pod uwagę będzie brane także fakt, czy wnioskodawca lub potencjalny pracownik pochodzą z tzw. grupy osób defaworyzowanych, co będzie dodatkowo punktowane podczas oceny. Do takiej grupy zalicza się w zależności od Lokalnej Grupy Działania m.in. kobiety, osoby niepełnosprawne i długotrwale bezrobotne (zarejestrowane w urzędzie pracy przez przynajmniej 12 miesięcy), osoby poniżej 30 i powyżej 50 roku życia.

Poza wspomnianymi ogólnymi wymogami, których przestrzegać musi każde LGD do spełnienia, są jeszcze odrębne kryteria stworzone przez same Lokalne Grupy Działania.  Zazwyczaj związane są z ich strategia rozwoju i charakterystyką regionu np. działalność turystyczna na szczególnie atrakcyjnych terenach.

Łatwiej o środki z dotacji LGD

Wspomniane dotacje należą do łatwiejszych do pozyskania, o wiele mniej wymagających kryteriach niż te dotyczące typowych dotacji z Funduszy Europejskich i są szansą na dodatkowe środki dla małych przedsiębiorców i osób chcących rozpocząć przygodę z biznesem.

Dlatego już teraz warto zainteresować się tymi dotacjami i zawalczyć o korzystne wsparcie w realizacji swoich pomysłów. Nawet jeżeli sami nie znamy dobrze tego tematu, zawsze pomocą służyć nam mogą doświadczeni specjaliści.

Przeczytaj także: Chcesz przenieść biznes do online? Sprawdź jak to zrobiły nasze Czytelniczki!

Autorką pierwszej wersji tekstu była Marta Maciąg.

Zdjęcie: Pixabay.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Monika Ogórek
Właścicielka firmy Biznes2go. Jest doradcą biznesowym i analitykiem finansowym z wieloletnim doświadczeniem w uruchamianiu oraz rozwijaniu działalności gospodarczych. Jako ekspert w zakresie oceny wniosków o dofinansowanie oceniła ponad 100 Biznes Planów, pozyskała ponad 600 dotacji na założenie i rozwój firmy. Do każdej osoby, która się do niej zgłasza podchodzi w sposób indywidualny, przede wszystkim ustalając zakres i możliwość uzyskania dotacji.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail