Czego szukasz

10 najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców

Dlaczego firmy upadają? Kierowanie się emocjami, mieszanie pieniędzy firmowych i prywatnych albo nadmierny perfekcjonizm – to niektóre najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców. Co jeszcze może całkowicie położyć Twoją firmę i gdzie czekają na Ciebie kolejne pułapki? Sprawdź najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców i wyeliminuj je w swoim biznesie!

  • Marta Żminkowska - 04/02/2020

Jakie błędy przy zakładaniu i prowadzeniu firmy popełniają początkujący przedsiębiorcy?

1. Brak biznesplanu

Wiele osób błędnie myśli, że biznesplan jest skomplikowanym dokumentem, potrzebnym przy dużych przedsięwzięciach, albo w wypadku, kiedy staramy się o kredyt w banku. Nieprawda!

Jeśli Twoje przedsięwzięcie jest niewielkie, możesz przygotować go na kartce papieru, warto to jednak zrobić, choćby w uproszczonej formie. Dlaczego?

Biznesplan pozwala uporządkować pomysły, przygotować jasny plan działania, oszacować niezbędne koszty związane z rozkręceniem i prowadzeniem firmy, a także zaplanować przychody.

Dzięki przyjętym założeniom jesteś w stanie weryfikować, czy Twój biznes rozwija się w odpowiednim kierunku. W bardziej złożonym biznesplanie warto również dokonać analizy Twojej konkurencji, metod reklamy czy tego, jakie usługi możesz dosprzedać Twoim klientom, aby zwiększyć zyski firmy.

2. Skupianie się na szczegółach

To bardzo częsta pułapka, którą widzę u początkujących przedsiębiorców, a szczególnie kobiet. Jestem zdania, że do każdego przedsięwzięcia należy się przygotować, a diabeł faktycznie tkwi w szczegółach… jednak nie we wszystkich. Co mam na myśli?

Tworzenie miesiącami idealnej oferty, dopracowywanie każdego szczegółu na firmowej stronie internetowej czy nagrywanie 5 minutowego filmu na YouTube przez 3 dni.

Lepiej jest zrobić po prostu dobrą stronę www, żeby klienci w ogóle dowiedzieli się o istnieniu Twojej firmy i zacząć sprzedawać towary czy usługi. Kiedy biznes się rozkręci, z czasem będziesz dopracowywać szczegóły.

Mój wspólnik powiedział mi kiedyś, że lepszy jest po prostu normalny post na Facebooku, niż taki, którego nie zamieszczę w ogóle. Absolutnie zgadzam się z tym twierdzeniem.

3. Niedoszacowanie kosztów

Problem z prawidłowym określeniem kosztów firmy ma wielu początkujących (zresztą nie tylko) przedsiębiorców. Najczęściej wynika to z faktu, że wydatki szacujesz w głowie, zamiast przygotować dokładną kalkulację na papierze.

Małe wydatki rzędu 100 czy 200 zł wydają się nieznaczące, często nawet nie bierzesz ich pod uwagę, jednak po ich zsumowaniu okazuje się, że w skali miesiąca wydałaś łącznie 2000 zł.

Przeczytaj także: 12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Bardzo często zapomina się również o kosztach, które ponosimy co jakiś czas, na przykład raz czy dwa razy do roku – takie jak wydatki na utrzymanie strony internetowej, zakup licencji czy specjalistycznego oprogramowania, przeglądy samochodów itp.

4. Brak jasno określonej grupy docelowej klientów

Kiedy wpadniesz na pomysł na biznes, często wydaje Ci się, że teraz reszta już pójdzie z górki. Oczywiście, koncepcja Twojej firmy jest ważna, byłabym jednak ostrożna z twierdzeniem, że najważniejsza.

Musisz przede wszystkim wiedzieć, kim mają być Twoi klienci (określenie grupy docelowej) i w jaki sposób możesz do nich dotrzeć. W dzisiejszych czasach bardzo ważna jest specjalizacja, dlatego warto pomyśleć, co możesz zrobić, aby Twój produkt stał się bardziej wyjątkowy, kim jest klient Twoich marzeń i do tego dostosować przekaz reklamowy oraz strategię marketingową.

Często okazuje się, że wyselekcjonowana, mniejsza grupa klientów, może zapewnić większe zyski niż sprzedaż produktu skierowanego do “wszystkich”.

5. Pułapka wiecznego planowania

To problem, który po części łączy się z punktem drugim i często również jest domeną kobiet. Wiele z nas musi być do czegoś gotowa na 100%, a najlepiej na 120%, żeby ruszyć z miejsca. Robisz kolejny kurs, czytasz jeszcze jedną książkę, dopracowujesz produkt miesiącami, czekasz na właściwy moment.

Jestem daleka od zachęcania kogokolwiek do zakładania firmy z myślą “jakoś to będzie”, ale nie jesteś jednak w stanie przewidzieć wszystkiego. Założenie firmy to ryzyko, które decydujesz się podjąć lub też nie. Nigdy nie będziesz na nie w pełni gotowa.

Często również okazuje się, że rynek weryfikuje Twoje oczekiwania i nabyte Ciebie kompetencje są zupełnie nieprzydatne, a Ty nagle musisz zmienić swoją strategię. Paradoksalnie, w takich sytuacjach uczysz się zdecydowanie szybciej i nabywasz tylko tę wiedzę, która faktycznie jest Ci potrzebna.

6. Wybór nieodpowiedniej formy prowadzenia działalności

Obecnie najprostszą formą prowadzenia firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Sporo osób decyduje się również na założenie spółki z o.o., przekonanych radami innych osób. Każda z tych form ma swoje wady i zalety.

Jednoosobowa działalność czy spółka z o.o?

Jeśli startujesz z działalnością niewielkich rozmiarów, która nie jest obarczona dużym ryzykiem, to zakładanie pod to przedsięwzięcie spółki z o.o. nie jest za zwyczaj dobrym rozwiązaniem.

Spółka z o.o. jest droższa w utrzymaniu, poza tym jej prowadzenie jest bardziej sformalizowane. Dla osoby, która nigdy wcześniej nie miała styczności z prowadzeniem biznesu może to być duże wyzwanie.

Z kolei, jeżeli Twój pierwszy biznes jest ryzykowny, wymaga większych nakładów finansowych lub też ma być prowadzony z innymi osobami, wtedy warto się zastanowić, czy spółka nie będzie najlepszym rozwiązaniem.

Dobrze jest więc skorzystać w tej kwestii z porady fachowca np. prawnika, który podpowie, które rozwiązanie jest w Twoim przypadku bardziej korzystne.

7. Kierowanie się emocjami, a nie liczbami

Jeśli to co, robisz jest Twoją pasją i sprawia Ci ogromną przyjemność to świetnie. Należy jednak pamiętać o tym, że

biznes to…. biznes. I ma się opłacać.

Choć często wydaje nam się, że koncepcja biznesowa jest świetna, a klienci pokochają Twój produkt, rzeczywistość weryfikuje nasze oczekiwania.

Kiedy robisz plany dotyczące firmy, warto jest zrobić dokładne wyliczenia całego przedsięwzięcia, a nie zdawać się tylko na intuicję. Może się bowiem okazać, że cały pomysł, choć dobry, jest na przykład zbyt kosztowny i po prostu nieopłacalny.

Przeczytaj także: 5 kroków aby sprawdzić czy własna firma jest dla Ciebie.

Warto jest też przyjmować założenia dotyczące oczekiwanych przychodów, aby uniknąć tzw. pułapki utopionych kosztów, która często spotyka zarówno młodych, jak i bardziej doświadczonych przedsiębiorców. W skrócie polega ona na tym, że jeśli poświęcisz czemuś dużo wysiłków lub pieniędzy to będziesz się kurczowo trzymać podjętej przez siebie decyzji, nawet jeśli okaże się ona niekorzystna.

W Twojej głowie będzie kołatała się myśl, że przecież już tyle poświęciłaś temu przedsięwzięciu, że w końcu na pewno się uda. Niestety, z dużą dozą prawdopodobieństwa jednak się nie uda.

8. Nieznajomość podstawowych zagadnień prawnych i podatkowych

Moi klienci często pytają mnie czy, żeby prowadzić firmę trzeba znać się na kwestiach prawnych oraz podatkowych. Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Oczywistym jest, że nie można być fachowcem we wszystkim – prowadząc firmę nie da się robić wszystkiego samemu.

Czy potrzebuję biura rachunkowego do jednoosbowej działalności?

Dlatego uważam, że nawet jeśli Twoja działalność nie jest skomplikowana, a obroty relatywnie niewielkie, to i tak warto jest na przykład korzystać z usług biura rachunkowego. Czy chcesz samodzielne rozliczać podatki? Obecnie jest tak dużo zmian w przepisach, że osoba, która na co dzień nie zajmuje się obsługą księgową, nie jest w stanie za nimi nadążyć.

Jednak z drugiej strony uważam, że każda osoba, która prowadzi własną firmę powinna choć w podstawowym zakresie wiedzieć na przykład jakie są rodzaje podatków, czym różni się przychód od dochodu oraz co oznacza pojęcie rentowności danego przedsięwzięcia.

9. Mieszanie pieniędzy firmowych i prywatnych

To bardzo często spotykany problem początkujących przedsiębiorców. Wiem, że wiele osób, które prowadzą własne biznesy, wychodzi z założenia, że dochody generowane przez ich działalność są, de facto, ich pieniędzmi.

Jednak mieszanie pieniędzy firmowych i prywatnych często prowadzi do tego, że tak naprawdę nie wiesz ile zarabiasz, trudniej jest zapanować nad wydatkami oraz zaplanować rozsądny budżet i inwestycje w firmie.

Dlatego zawsze zachęcam moich klientów do tego, aby w swojej własnej firmie wypłacali sobie określoną pensję, czy to w okresach miesięcznych czy też tygodniowych.

Choć nie jest to proste, szczególnie na początkowym etapie prowadzenia firmy, kiedy dochody są nieregularne i zmienne, to warto próbować to robić. Z czasem będzie coraz łatwiej to robić, a dzięki takiej strategii będziesz także w kosztach firmy uwzględniać pieniądze dla siebie, a nie tylko dla wszystkich dookoła – kontrahentów, pracowników, dostawców.

10. Nie prowadzenie budżetu

Większość klientów, z którymi pracuje, nie prowadzi własnych budżetów w firmie. W kwestii podatków zdają się na księgowych, nie wiedzą jakie mają średnie miesięczne przychody i koszty, które miesiące w firmie są słabsze.

Choć takie rozwiązanie może się sprawdzać na krótką metę, w dłuższej perspektywie utrudnia rozwój firmy, ocenę rentowności danych przedsięwzięć, a w konsekwencji może doprowadzić do upadku firmy.

Warto jest prowadzić swoje własne ewidencje przychodów i kosztów, które pozwolą ustalić przede wszystkim ile pieniędzy musisz zarobić w danym miesiącu, aby utrzymać swoją firmę. Umożliwi to również planowanie większych wydatków, inwestycji, rozwoju firmy – będziesz bowiem wiedzieć, czy w ogóle Cię na to stać.

Drugim plusem prowadzenia własnego budżetu jest możliwość wstępnego oszacowania zobowiązań podatkowych. Lepiej jest mieć świadomość, ile vat-u będziesz musiała przelać do urzędu skarbowego, a nie być niemile zaskoczoną wiadomością od księgowej. Aby prowadzić swój własny budżet nie potrzeba specjalistycznej wiedzy, wystarczy tabelka w Excelu, której różne wzory znajdziemy w Internecie. Możesz również skonsultować się ze specjalistami, którzy na co dzień pomagają przedsiębiorcom w zarządzaniu ich wydatkami. To inwestycja, która na pewno się opłaci.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Marta Żminkowska
prawnik, założycielka i Partner Zarządzający firmy StillWell Polska Sp. z o.o., zajmującej się obsługą prawną i doradztwem biznesowym dla przedsiębiorców. Twórczyni inicjatywy Kobieta i Biznes wspierającej kobiecy biznes i edukację prawną (www.zminkowska.pl).

Pomysły na sprawdzony biznes dla mamy? Franczyza dla Mamy 2020

Chciałabyś prowadzić firmę ale nie wiesz od czego zacząć? Jesteś dynamiczna, gotowa na wyzwania i spełnienie marzeń? Chcesz robić coś ciekawego po przerwie, mieć elastyczne zatrudnienie ale boisz się ryzyka? Pomyśl o franczyzie! Partner biznesowy da Ci oparcie, stabilizację, pomoże zaplanować pierwsze kroki - reszta należy do Ciebie! Zobacz fantastyczne pomysły, sprawdzone już przez inne mamy.
  • Franczyzadlamamy.pl - 30/03/2020
uśmiechnięta kobieta

Pomysły na sprawdzony biznes dla mamy? Franczyza dla Mamy

Franczyza dla Mamy to propozycja dla tych mam, które szukają pomysłu i sposobu na własną firmę i którym zależy na wsparciu doświadczonego partnera na start i w codziennym działaniu.

Poniższe franczyzy to solidni partnerzy, od lat działający na polskim rynku. To firmy ze znaną marką ale jednocześnie z duszą i inicjatywą, przyjazne rodzicom, wspierające rozwój swoich franczyzobiorców.

Zobacz, jakie mamy dla Ciebie propozycje!

Pomysły prezentowane są w kolejności alfabetycznej

Akademia Bystrzak

Akademia Bystrzak to: podróżnicze kursy rozwoju intelektu dla dzieci, organizacja twórczych urodzin, kolonie wyjazdowe dla dzieci, akcje twórcze: wakacje i ferie w mieście!

W ramach współpracy firma oferuje dostęp do materiałów, metodyki, wsparcie marketingowe, możliwości rozwoju. Jesteś ciekawa?

Przeczytaj, dlaczego warto!

Akademia JA

logo Akademia JA

Akademia JA wspiera rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży. W jej ofercie są zajęcia z zakresu kompetencji miękkich i umiejętności społecznych dla różnych grup wiekowych: dzieci w wieku przedszkolnym, ze szkół podstawowych, zajęcia dla młodzieży i warsztaty dla rodziców.

W ramach współpracy dostajesz m.in. bezpłatne szkolenie, wsparcie merytoryczne, scenariusze zajęć.

Dowiedz się jak możesz rozpocząć współpracę!

Cool-Turalny Maluch

logo cool turalny maluch

Cool-Turalny Maluch to autorski program edukacyjny z savoir vivre i etykiety dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Na zajęciach podopieczni bawią się i uczą, że kultura jest COOL.

W ramach współpracy dostaniesz konspekty warsztatów, konsultacje, sprawdzony sposób na biznes i o wiele więcej.

Sprawdź!

DepilConcept

logo depil concept kropla i napis

DepilConcept jest innowacyjną siecią specjalistycznych gabinetów kosmetycznych oferujących najnowsze zabiegi trwałej depilacji i fototerapii odmładzania.

W ramach współpracy otrzymasz pomoc w wyborze lokalu i rekrutacji pracowników, kompleksowe szkolenia franczyzobiorcy i personelu, wsparcie marketingowe, obsługi klienta i sprzedaży, własny serwis urządzeń i urządzenie zastępcze na czas napraw.

Brzmi zachęcająco? Zapoznaj się ze szczegółami.

Early Stage

Early Stage to wiodąca szkoła języka angielskiego specjalizująca się w nauczaniu dzieci i młodzieży. Ma za sobą długą historię i sprecyzowany plan na przyszłość. W trakcie 26 lat działalności firma zbudowała silną markę, której w 2019 r. zaufało ponad 33 000 uczniów.

W ramach współpracy otrzymujesz: sprawdzony model finansowy, wsparcie administracyjne, bezpłatne szkolenia, opiekę metodyczną, sprawdzoną metodę i korzystne warunki finansowe. Zainteresowana?

Sprawdź jak zostać właścicielem szkoły!

Edukido

Edukido logo
Franczyza Edukido, zajęcia

Edukido oferuje zajęcia edukacyjne z klockami LEGO® dla dzieci w wieku 3-12 lat: regularne spotkania pozalekcyjne, tematyczne warsztaty szkolne i przedszkolne dopasowane do programu placówki, półkolonie tematyczne, urodziny w świecie klocków.

W ramach współpracy dostaniesz profesjonalny system wsparcia swojego biznesu na każdym etapie, w każdej z dziedzin (marketing, sprzedaż, obsługa klienta etc.). Od połowy kwietnia w ofercie będzie korzystna kosztowo opcja Edukido Mini.

Przeczytaj więcej!

Komputrilo

logo Komputrilo
dzieci na zajęciach komputerowych

Komputrilo realizuje kursy programowania dla dzieci i młodzieży. To firma przyjazna kobietom, oferująca dużą różnorodność zajęć. Zaraża swoich uczniów pasją do nowych technologii.

W ramach współpracy dostaniesz wsparcie techniczne i merytoryczne, szkolenia, swobodę działań, wyłączność na danym obszarze.

Przeczytaj, co jeszcze!

MathRiders

Logo MathRiders
Franczyza MathRiders - zajęcia

MathRiders to międzynarodowy program edukacji matematycznej, przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat. Zajęcia rozwijają u dzieci zdolność do logicznego myślenia i wzmacniają ich pewność siebie. Sieć szkół MathRiders liczy już ponad 60 placówek, w których uczy się ponad 8 tysięcy dzieci.

W ramach współpracy dostaniesz szkolenia biznesowe, nieograniczone wsparcie, materiały marketingowe, ciągły rozwój metody, dostęp do platformy, zarządzającej placówką. Brzmi interesująco?

Zobacz, dlaczego warto!

Nutty Scientists

zajęcia w Nutty Scieintists

Nutty Scientists działa globalnie – ma swoje lokalizacje w ponad 40 krajach na całym świecie. Firma oferuje zabawne, praktyczne, interaktywne zajęcia w formie pokazów lub warsztatów – prowadzone przez profesjonalny zespół naukowców Nutty Scientists.

W ramach współpracy dostaniesz wszechstronne szkolenie wstępne, wsparcie w wyborze i szkoleniu Twoich pierwszych instruktorów, w organizacji Twoich działań promocyjnych i marketingowych. Chcesz założyć jedną z pierwszych franczyz w Polsce?

Zapoznaj się ze szczegółami!

SOCATOTS

logo Socatots

SOCATOTS to największa na świecie organizacja, prowadząca zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci, w wieku od 6 miesięcy do 5 lat, z aktywnym udziałem rodzica. To zajęcia ruchowe, podczas których dzieci nabierają poczucia własnej wartości oraz pewności siebie.

W ramach współpracy otrzymujesz dostęp do zintegrowanej platformy IT, wsparcie marketingowe, szkolenia oraz inwestujesz w system, sprawdzony na całym świecie.

Co jeszcze? Sprawdź!

Co to jest franczyza?

Ty kupujesz pomysł na biznes, a w zamian dostajesz znaną markę i wsparcie franczyzodawcy. To biznes dla tych, którzy cenią sobie niezależność z prowadzenia własnej firmy, ale chcą mieć wsparcie od dużego partnera.

Prowadzisz biznes w oparciu o sprawdzony model biznesowy. Oznacza to, że franczyzodawca przekazuje przedsiębiorcy kompletną wiedzę w zakresie prowadzenia biznesu, w ramach określonego systemu franczyzowego.

Franczyzodawca i franczyzobiorca pozostają niezależnymi przedsiębiorcami, a ich wzajemne prawa i obowiązki reguluje umowa franczyzowa.

Franczyza to świetny pomysł na biznes dla zaangażowanej mamy, która pragnie się rozwijać!

grafika projektu Franczyza dla Mamy 2020

Akcja Franczyza dla Mamy 2020 – sprawdzone pomysły na biznes doczekała się już 7 edycji i potrwa do marca 2021.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Franczyzadlamamy.pl
Franczyza dla Mamy to projekt portalu Mamo Pracuj prezentujący sprawdzone pomysły na biznes dla mam. Nie masz pomysłu na własny biznes? Skorzystaj z franczyzy! Portal Mamo Pracuj nie bierze odpowiedzialności za wyniki biznesowe prowadzenia działalności przez franczyzobiorców.
Podyskutuj

Franczyza Edukido obniża opłaty dla franczyzobiorców w związku z epidemią koronawirusa

Kiedy wiele firm szuka sposobów na wyjście z zapaści spowodowanej epidemią koronawirusa, marka franczyzowa Edukido obniża opłaty swoim franczyzobiorcom. Obniżka opłat może wynieść nawet 75%, żeby pomóc partnerom biznesowym przetrwać trudny moment.
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 29/03/2020
dzieci podczas zabawy lego na zajęciach Edukido

Franczyza Edukido obniża opłaty licencyjne

Edukido Polska to pierwsza sieć franczyzowa w branży edukacyjnej, która zdecydowała się na obniżenie opłat licencyjnych w związku z epidemią koronawirusa. Miesięczna opłata franczyzowa w sieci zostanie obniżona przez okres 5 kolejnych miesięcy (od kwietnia do sierpnia włącznie) – o 50% lub 75%, zależnie od wybranego wariantu.

Biznes edukacyjny to łańcuch wartości

– Hołdujemy idei, że biznes edukacyjny to łańcuch wartości. My przekazujemy swoje know-how i markę franczyzobiorcom, a oni organizują zajęcia dla dzieci i pobierają opłaty od rodziców.

W drugą stronę działa to tak samo: tzn. rodzic płaci franczyzobiorcy, a właściciel oddziału – nam. Jeżeli nie ma źródła w postaci opłaty od rodzica, bo zajęć oczywiście nie można teraz prowadzić, wówczas franczyzobiorcy bardzo ciężko jest wywiązać się z umowy – mówi Anna Jurak, dyrektor działu obsługi klienta w Edukido Polska.

Dwa warianty pomocy dla franczyzobiorców Edukido

W tej sytuacji franczyzobiorcy zyskali jeden z dwóch wariantów do wyboru. Mogą zdecydować się na obniżenie opłat o 50% przez okres 5 miesięcy (kwiecień–sierpień) bez konieczności wyrównania w przyszłości albo na 75% obniżki przez te same 5 miesięcy, ale z koniecznością zwrotu w 2021 roku połowy wartości tejże obniżki.

– Mamy pełną świadomość tego, że walka z koronawirusem to nasza wspólna sprawa. Na pewno więc nie zostawimy franczyzobiorców samych sobie. Bez ścisłej współpracy właśnie w tym okresie oddziały mogłyby sobie po prostu nie poradzić – dodaje Jurak.

Franczyzodawca zaznacza, że koszty bieżącej działalności będzie musiał finansować środkami z zewnątrz. Same opłaty od franczyzobiorców będą bowiem zdecydowanie niewystarczające do tego, by pokryć koszty stałe oraz koszty rozwoju – którego sieć zdecydowanie nie chce zaprzestać.

– Jesteśmy pewni, że wspólnymi siłami, korzystając również z rządowej tarczy antykryzysowej, damy radę przetrwać. Przez kilka lat budowaliśmy sieć i teraz wierzymy w to, że jesienią będziemy jeszcze silniejsi. Ale osiągniemy to tylko siłą naszych oddziałów!

Edukido to sprawdzony pomysł na biznes w branży edukacyjnej

Edukido to autorski program zajęć edukacyjnych z klockami LEGO® dla dzieci w wieku 3-12 lat. Firma oferuje regularne zajęcia pozalekcyjne pozwalające dzieciom lepiej poznać otaczający nas świat, tematyczne warsztaty szkolne i przedszkolne dopasowane do programu placówki,
półkolonie tematyczne oraz urodziny w świecie klocków.

Edukido Polska bierze udział w akcji on-line Franczyza dla Mamy organizowanej przez Fundację Mamo Pracuj.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail