Czego szukasz

5 kroków, aby sprawdzić, czy własna firma jest dla Ciebie

Nie pytaj siebie o to, czy nadajesz się na przedsiębiorcę. Nawet jeśli nie jesteś urodzonym przedsiębiorcą, to wszystkiego się nauczysz, jeśli naprawdę tego chcesz! Dużo lepsze pytanie to pytanie o to, czy teraz jest dobry moment w Twoim życiu na ruszenie z biznesem i czy własna firma to rzeczywiście jedyne rozwiązanie, które zaspokoi Twoje potrzeby zawodowe i osobiste. Co zatem warto wziąć pod uwagę? Przeczytaj!

  • Kasia Krupa & Agata Szydłowska  - 06/03/2017
Kasia i Agata z I like my Mondays

To, że chcemy zaliczać się do grona przedsiębiorczych kobiet i mieć własną firmę wiedziałyśmy od zawsze. Obie lubiłyśmy środowisko startupowe. Często wyobrażałyśmy sobie siebie w kafejce albo na plaży z laptopem, pracujące z dowolnego miejsca na świecie, w dogodnym dla siebie czasie, robiące to, co nas pasjonuje. Podobała nam się myśl, że tylko my będziemy odpowiedzialne za wyniki naszej pracy, a rynek da nam natychmiastową informację zwrotną czy to, co robimy jest wartościowe czy nie.

Mimo tak żywej wizji myśl o otworzeniu własnej działalności długo odkładałyśmy “na później”. Miałyśmy ciekawą pracę w dużej międzynarodowej firmie, stabilną i dobrze płatną, a do tego grono inspirujących współpracowników i smaczną kawę z ekspresu co rano. Odejście w świat własnego biznesu wydawało się odległym marzeniem na kiedyś. Do tego przerażały formalności, zniechęcali znajomi i rodzina (macie dobrą pracę, po co ją zmieniać?). Same zaczęłyśmy mieć wątpliwości, czy my rzeczywiście się do tego nadajemy i czy własny biznes jest dla nas.

A potem… zostałyśmy mamami!!! Nasze priorytety zmieniły się, a wydłużony urlop macierzyński ułatwił nam oderwanie się od wygodnej rzeczywistości pracy na etacie i otworzenie działalności. Teraz, kiedy już prowadzimy własny biznes, zrozumiałyśmy, że podjęcie decyzji nie musi być trudne i długotrwałe – wystarczy zadać sobie kilka trafnych pytań i dobrze przemyśleć swoją obecną sytuację życiową. Poniższe kroki Ci to ułatwią i pomogą w podjęciu trafnej decyzji.

Po pierwsze: Twoje potrzeby

Zapisz sobie odpowiedz na następujące pytanie:

  • Dlaczego ważne jest dla mnie, aby mieć własną firmę? Co mi to da?

Czytając swoją odpowiedź, pomyśl czy potrzeby, które masz, mogą być zaspokojone także na inne sposoby. Może zamiast zakładania własnej firmy, wystarczy zmienić swoje obecne stanowisko pracy albo wrócić do dawno zapomnianego hobby?

Dobrze jest również porównać stopień zaspokojenia Twoich potrzeb zawodowych w pracy na etacie i we własnej firmie. Jeśli chciałabyś poznać ciekawy sposób na to, jak to zrobić, zachęcamy Cię do zapoznania się z innym artykułem i filmikiem autorek niniejszego tekstu: Zmiana zawodowa – przeczytaj jak jej dokonałyśmy: Sprawdź czy też jej potrzebujesz.

Po drugie: Czas na pracę

Zastanów się czy będąc na urlopie macierzyńskim lub pracując na etacie i równocześnie opiekując się dziećmi, będziesz miała wystarczająco dużo czasu na pracę nad własną działalnością. Pomocne może okazać się przemyślenie, na ile prawdziwe są dla Ciebie poniższe stwierdzenia:

  • W ciągu najbliższych 3 miesięcy jestem gotowa znaleźć 2 razy w tygodniu min. 3 godziny na pracę nad własną firmą.
  • Poświęcając min. 6 godzin tygodniowo na pracę nad biznesem w ciągu najbliższych 12 miesięcy, nie przegapię innych dużo ważniejszych dla mnie rzeczy dziejących się obecnie w moim życiu.
  • Wiem jak ułożyć swoje obowiązki domowe i macierzyńskie, żeby znaleźć czas na pracę, nawet gdy jestem zmęczona.

Po trzecie: Życie zawodowe

W tym miejscu warto zastanowić się, jakie są Twoje cele zawodowe i w jakim kierunku chcesz się rozwijać, a następnie odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy praca na etacie da mi możliwość rozwoju w ważnym dla mnie obszarze i pozwoli rozwinąć interesujące mnie umiejętności i kompetencje?
  • Czy praca na etacie pozwoli mi skutecznie łączyć życie zawodowe z rodzinnym?
  • Czy umożliwi to tylko własna firma?

Po czwarte: Finanse

Zaczynając własną działalność trzeba liczyć się z tym, że zyski nie przyjdą od razu. Zastanów się nad poniższymi stwierdzeniami:

  • Jestem świadoma, że zysk z mojej firmy może przyjść dopiero za min. rok.
  • Jestem w stanie pokryć koszty życia przez min. 12 m-cy, jeśli mój biznes nie będzie przynosił wystarczających zysków.
  • Wiem jak zdobyć dodatkowe pieniądze na przeżycie i móc ruszyć z pomysłem mojego biznesu.

Po piąte: Preferencje

Własny biznes to przede wszystkim wybór określonego stylu życia, który choć może wydawać się pociągający, na pewno nie jest dla wszystkich. Nie martw się o swoje umiejętności i o to, czy sobie poradzisz. Jeśli postanowisz, że Ci się uda i weźmiesz się do pracy to cały wszechświat będzie Ci sprzyjał i na pewno dasz sobie radę. Przemyśl jednak, czy prowadzenie własnej działalności jest zgodne z Twoimi preferencjami/kompetencjami dotyczącymi aktywności zawodowej. Oto kilka z nich, które wydały się nam najważniejsze:

  • Lubię autonomię w działaniu.
  • Lubię sama wyznaczać sobie cele.
  • Potrafię się sama motywować i doprowadzać zadania do końca.
  • Konsekwentnie dążę do osiągania swoich celów.
  • Lubię zmiany i elastyczność – umiem szybko dostosować się do zmieniającego świata.
  • Jestem gotowa do ciągłego wychodzenia ze swojej strefy komfortu.
  • Jestem odporna na porażkę i wyciągania lekcji z niej.
  • Nie boję się niepewności.

Mamy nadzieję, że po wykonaniu powyższych ćwiczeń, decyzja o tym, czy biznes to droga dla Ciebie wydaje Ci się łatwiejsza.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł i potrzebujesz więcej wsparcia w podjęciu świadomej decyzji o najlepszej dla Ciebie formie zatrudnienia lub jesteś zdecydowana na własną działalność, ale poszukujesz dobrego rentownego pomysłu na biznes to zapraszamy Cię do wzięcia udziału w naszych internetowych warsztatach!

Warsztat Etat czy Biznes -mama odkrywa swój potencjał zawodowy 23 marca, godz 20:00 – 22:30. Już zbieramy zapisy, dołącz!

Więcej informacji >>

Zdjęcie: własność prywatna Kasia&Agata I like my Mondays

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kasia Krupa & Agata Szydłowska 
Spełnione zawodowo mamy, które odważyły się opuścić korporację i założyć własną firmę, w ramach której prowadzą warsztaty na temat otwartej i efektywnej komunikacji oraz technik kreatywnego rozwiązywania problemów. Chcą zmieniać środowiska pracy, wprowadzając w nie więcej zaufania, otwartości, zaangażowania i kreatywności. Współpracują z korporacjami za granicą, aby poprzez szkolenia i coaching wspierać zatrudnione tam mamy w efektywnym powrocie do pracy po urodzeniu dziecka.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Może Cię zainteresować także:
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail