Czego szukasz

Własnym szefem być – zakładamy działalność gospodarczą

Najprostszym sposobem na uruchomienie własnego biznesu jest założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. W tym przypadku procedura jest mniej skomplikowana, niż przy zakładaniu różnorakich spółek i niemal każdy przyszły przedsiębiorca jest w stanie sam przez nią z powodzeniem i sprawnie przejść. Od czego zacząć i o czym nie zapomnieć?

  • Katarzyna Zalass - 27/01/2012

Rejestracja firmy

Pierwszym krokiem do założenia własnej działalności gospodarczej jest rejestracja firmy w odpowiednim urzędzie. Rejestracja ta odbywa się poprzez wypełnienie formularza CEIDG-1. Ten tajemniczy skrót oznacza Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej, a sam formularz można pobrać ze strony www.ePUAP.gov.pl, czyli Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Formularz ten zastępuje popularne jedno okienko i zgłoszenie w Ewidencji Działalności Gospodarczej (EDG-1), choć klasyczny sposób rejestracji nadal jest możliwy.

Warto w tym miejscu podkreślić, że wszelkie kolejne zmiany w urzędowych procedurach mają ułatwiać rejestrację działalności. W lipcu 2011 weszły w życie przepisy umożliwiające rejestrację firmy przez Internet. Jednak wizyta w urzędzie i tak nas nie ominie. Do skorzystania z ePUAP.gov.pl potrzebny jest „zaufany profil”, czyli podpis kwalifikowany, który wymaga potwierdzenia tożsamości, a więc… wizyty w urzędzie. Wybór sposobu rejestracji nie jest jednak, aż tak istotny jak świadomość formalności, którym musi stać się zadość.

Wypełnianie formularza

Wypełniając formularz rejestracyjny należy podać informacje dotyczące właściciela firmy – imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, NIP, informację o obywatelstwie, adres zamieszkania i adres do korespondencji. Dodatkowo podajemy adres firmy. Co ważne, nie ma przeciwwskazań, aby był nim adres zamieszkania.

W nowym formularzu znajdują się również pola, w których właściciel firmy oświadcza, że nie ma ograniczonych zdolności do czynności prawnych, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, ani zakazu wykonywania określonego zawodu oraz, że może prowadzić działalność związaną z leczeniem, wychowaniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi. Oczywiście pola te wypełniamy tylko wtedy gdy zamierzamy prowadzić działalność w powyższych obszarach.

Kody PKD

Określają one przedmiot prowadzonej działalności (klasyfikacja kodów PKD zawiera symbole, spośród których musisz wybrać dotyczące tego co będziesz robiła – patrz www.pkd-24.pl ). Na druku CEIDG-1 trzeba podać kod podstawowej działalności. Można wybrać więcej kodów, jeżeli planujesz z czasem rozszerzyć pole działania. Oszczędzi ci to w przyszłości załatwiania formalności związanych z dodawaniem kodów.

REGON

Numer REGON jest nadawany przez urząd statystyczny. W przypadku załatwiania formalności w urzędzie, formularz EDG-1 zastępuje zgłoszenie do tego organu. To samo dotyczy formularza CEIDG-1.

NIP

NIP jest nadawany w podobny sposób, jak REGON i nie wymaga wizyty w urzędzie skarbowym.

ZUS albo KRUS

Dzięki wypełnieniu formularza rejestracyjnego twoja firma zostaje automatycznie zgłoszona jako płatnik składek – na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy. Ich wysokość jest różna dla rozpoczynających działalność po raz pierwszy lub dłuższej przerwie od tych uiszczanych przez pozostałe podmioty. Istnieją jednak pewne warunki, które trzeba spełnić, by korzystać z przywileju płacenia niższych składek. Upewnij się więc w ZUSie, że je spełniasz.

Dla dokonania zgłoszenia przedsiębiorcy jako osoby ubezpieczonej, trzeba dostarczyć do ZUS-u wypełnione druki ZUA, na których zgłaszasz do ubezpieczenia siebie. Zgłoszenia możesz dokonać on-line w e-inspektoracie ZUS-u, ale przesyłane w ten sposób dokumenty muszą mieć kwalifikowany podpis elektroniczny. Alternatywą jest oczywiście wizyta w oddziale ZUS.

Wybór daty rozpoczęcia działalności

Termin rozpoczęcia działalności może być tożsamy z datą złożenia wniosku lub późniejszy. Miej jednak na uwadze, że data ta nakłada na przedsiębiorcę obowiązek ubezpieczeń (ZUS rozpoczyna naliczanie składek właśnie od tego dnia).

Podpisanie wniosku

Formularz możesz wydrukować i podpisać ręcznie, a następnie wysłać pocztą lub dostarczyć osobiście do urzędu gminy. Jeśli chcesz złożyć formularz on-line, musisz go podpisać w odpowiedni sposób.

Ministerstwo Gospodarki, oprócz tradycyjnego podpisu, uznaje podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym oraz przesłanie wniosku poprzez „zaufany profil” w ePUAP. Podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym kosztuje 300 zł, ale warto zastanowić się nad poniesieniem tego wydatku, by w przyszłości mieć możliwość podpisywania dokumentów do ZUS-u, US i wystawiania faktur elektronicznych.

Inny sposób na podpisane wniosku to uzyskanie wspomnianego już „zaufanego profilu” ePUAP. Na platformie internetowej trzeba założyć profil, który potwierdza tożsamość obywatela w systemach elektronicznej administracji i pozwala załatwiać wiele spraw urzędowych w Internecie. Profil jest bezpłatny, a jego założenie nie jest czasochłonne.

Uwaga! Nie obędzie się tu jednak bez wizyty w jednym z punktów potwierdzających tożsamość. Lista placówek umiejscowionych w urzędach na terenie całego kraju jest dostępna na stronie internetowej www.ePUAP.pl

Wybór formy opodatkowania

Do niedawna oprócz wizyty w urzędzie gminy, początkujący przedsiębiorca musiał się udać do urzędu skarbowego w celu wybrania formy opodatkowania. Teraz formę opodatkowania oraz sposób prowadzenia rachunkowości wybieramy już w trakcie wypełniania wniosku rejestracyjnego. Urzędy przekazują między sobą niezbędne informacje bez konieczności ingerencji przedsiębiorcy.

Czy twoja firma będzie płatnikiem VAT-u? Zastanów się nad tym przed rozpoczęciem procesu rejestracji. Firmy, których roczne przychody nie przekraczają 50 tys. zł nie muszą lecz mogą zgłosić się jako VATowcy. Bez względu na decyzję trzeba odwiedzić urząd skarbowy, wypełnić zgłoszenie oraz wnieść opłatę w wysokości 170 zł. Pamiętaj także, że są formy działalności, które zawsze objęte są VAT np. dziennikarstwo, agencje PR, tłumacze przysięgli.

Założenie rachunku firmowego

Każda firma musi posiadać rachunek bankowy, z tym, że w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej możesz korzystać z rachunku osobistego.

Do jego założenia rachunki firmowego będziesz potrzebować:

  • dowodu tożsamości,
  • zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
  • pieczątki, z tym zastrzeżeniem, że niektóre banki nie wymagają już pieczątki a jedynie oświadczenia na karcie wzorów podpisów, że nie będziesz korzystać z pieczątki. Jest to o tyle wygodne, że nie trzeba pamiętać o noszeniu pieczątki ze sobą. Wybierając bank zapoznaj się ze szczegółowymi warunkami prowadzenia konta oraz wszelkimi opłatami z tym związanymi. Niektóre banki oferują darmowe konta dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Warto też poznać oferty co najmniej kilku banków, gdyż mogą się one znacznie między sobą różnić.

[view:ad_intext_superbanner_2=block]

Sanepid

Planując działalność związaną z produkcją żywności, gastronomią, kosmetyką, dłuższym pobytem dzieci, którym będziesz serwowała posiłki, pamiętaj o współpracy z Sanepidem. Ta instytucja musi zatwierdzić lokalizację, projekt adaptacji i dokonać odbioru „dopuszczającego” przed rozpoczęciem działalności. Założenie „zaufanego profilu” w ePUAP umożliwi wysłanie zgłoszenia do Sanepidu drogą elektroniczną.

Pozwolenie na sprzedaż alkoholu

Właściciel sklepu lub baru musi dopełnić większej liczby formalności. Do odpowiedniego urzędu miasta/gminy musi złożyć wniosek o wydanie zezwolenia, który zawiera:

  • oznaczenie rodzaju zezwolenia,
  • oznaczenie samego przedsiębiorcy (miejsce prowadzenia działalności oraz jej adres),
  • numer ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru przedsiębiorców KRS,
  • przedmiot prowadzonej działalności (np. bar) oraz jego adres,
  • adres punktu, w którym będzie składowany alkohol.

Do wniosku trzeba dołączyć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru przedsiębiorców (KRS), tytuł prawny do lokalu, w którym ma się odbywać sprzedaż alkoholu (np. umowa najmu lub akt notarialny sprzedaży).

Zanim się tego wszystkiego dokona, warto sprawdzić, czy twój urząd wyznaczył limit liczby punktów sprzedaży (i czy są jeszcze możliwości utworzenia kolejnego punktu), wprowadził obostrzenia co do ich lokalizacji i zastanowić się czy spełnia je twój punkt.

Może to wszystko nie wydaje się zbyt proste, ale w końcu przyjdzie ci zmierzyć się z trudniejszymi wyzwaniami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. A teraz do dzieła!

Powodzenia!

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Katarzyna Zalass
Doradca w zakresie rozwoju firm i szkoleniowiec. Specjalizuje się w temacie przedsiębiorczości i obsługi klienta. Ukończyła Zarządzanie Biznesem oraz Przedsiębiorczość i Zarządzanie w Wyższej Szkole Zarządzania w Krakowie. Ma doświadczenie zawodowe w pracy w działach marketingu międzynarodowych korporacji. Prowadzi własną firmę szkoleniowo-doradczą oraz wiodące na krakowskim rynku biuro coworkingowe - Studio Kreatywnej Współpracy.
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail