Czego szukasz

Akcja szukam pracy – poradnik w 5 krokach

Ciąża to niezapomniany okres w życiu kobiety: pełen radości, ale często i pełen niepokojów o zdrowie swoje/dziecka, wątpliwości o przyszłość i plany na to, co po „macierzyńskim”. Scenariuszy „po” jest wiele: część mam zostaje i opiekuje się maluszkiem w domu, korzystając z urlopu wychowawczego, część mam świadomie rezygnuje z pracy, bo chce zająć się rodziną, część mam wraca po macierzyńskim do swojej poprzedniej pracy. Chciałabym się jednak skupić na scenariuszu: mama po okresie opieki nad dzieckiem chce wrócić na rynek pracy i znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce.     

  • Justyna Markusik - 12/11/2013

Akcja – Szukam Pracy

Zaczynam przyglądać się sobie, swojemu CV, swoim umiejętnościom i kompetencjom, zaczynam się zastanawiać, co zrobić i jak przygotować się do powrotu do życia zawodowego. Warto pamiętać, że szukanie pracy powinno być splotem zaplanowanych, a nie przypadkowych działań – dzięki temu dajemy sobie szanse na szybszy powrót na rynek pracy. Od czego zatem mam zacząć?

KROK 1 – Moje CV  

Nawet jeżeli od ostatniej naszej aktywności zawodowej wiele się w CV nie zmieniło, zachęcam do jego odświeżenia i lekkiego liftingu. Co możemy zrobić? Stworzyć zupełnie nowe CV – na nowym wzorze kolorystycznym, z zupełnie nowym zdjęciem (biznesowym), w nowym i ciekawym układzie. Nawet kosmetyczne zmiany pozwalają nam spojrzeć na nasze CV z zupełnie innej perspektywy i tym samym zweryfikować, czy wszystko, co chcielibyśmy, aby znalazło się w CV, faktycznie w nim jest. Rekruterzy/pracodawcy zwracają szczególną uwagę na: precyzyjne przedstawienie wykształcenia i doświadczenia zawodowego, odpowiednio zaprezentowane uprzednie obowiązki oraz kompetencje zawodowe, dostępne referencje, czytelny i jasny układ samego dokumentu. Nawet taki drobiazg jak adres mailowy może mieć znaczenie. Zachęcam do założenia (jeśli nie mamy) odrębnego adresu mailowego do korespondencji związanej z poszukiwaniem pracy. Wśród przyjaciół adres mailowy ż[email protected] może być i sympatyczny, ale w procesie poszukiwania pracy warto postawić na profesjonalny wizerunek i zacząć również od adresu mailowego [email protected] Często mówi się, że CV nie powinno przekraczać 1 strony A4. Ważne jest jednak to, aby w CV przedstawić swoją osobę jak najbardziej kompleksowo i usztywnianie się w ramach A4 może być niepotrzebnym ograniczeniem. Pamiętajmy, aby CV kreować w formacie WORD, a przesyłać docelowy dokument w formacie PDF.

KROK 2 – Moje doświadczenie zawodowe

Konstruując (czy odświeżając) swoje CV, pamiętajmy, że jego zawartość powinna być uzależniona od tego, czy odpowiadamy na konkretne ogłoszenie, czy sami wysyłamy CV do wybranej firmy (bez ogłoszenia). W przypadku odpowiedzi na ogłoszenie musimy dokładnie przeanalizować wymagania pracodawcy na danym stanowisku pracy i sprawdzić, czy posiadamy ww. kompetencje i czy są one odpowiednio zaprezentowane w CV. Starajmy się dostosować za każdym razem CV do konkretnych wymagań prezentowanych w ogłoszeniu, aby wymagane kompetencje/umiejętności odpowiedni uwypuklić. Nie wysyłajmy wszędzie sztampowo tego samego CV.

KROK 3 – Moje kwalifikacje

Wykształcenie, kursy, szkolenia – sprawdzając CV weryfikujmy, czy wszystkie kursy i szkolenia zostały wymienione. Zastanówmy się, czy i w jakim zakresie potrzebne byłoby zdobycie dodatkowych kwalifikacji w interesującym nas obszarze zawodowym. Jeśli uważam, że jakiegoś szkolenia czy kursu mi brakuje, warto w pierwszej kolejności sprawdzić, czy rynek nie oferuje np. darmowych (z unijnych dotacji) szkoleń e-learningowych czy online (świetnych dla mam), dzięki którym w miarę szybko moglibyśmy podnieść swoje kwalifikacje i zdobyć dodatkową wiedzę.

KROK 4 – Praca, czyli co?

Zanim zaczniemy już faktyczne poszukiwanie pracy – warto podjąć decyzję co do docelowego stanowiska, które nas interesuje, branży i lokalizacji. Decyzje w tym zakresie zawężą nam krąg poszukiwań i pomogą w poszukiwaniu ogłoszeń o zatrudnieniu. Zastanówmy się, czy chcemy kontynuować pracę zgodną z dotychczasowymi doświadczeniami, czy planujemy znaleźć pracę w zupełnie innej branży czy na innym stanowisku. Decyzje te mogą się wiązać  z koniecznością przekwalifikowania czy ewentualnego zdobycia dodatkowych umiejętności. Natomiast jeśli postanawiamy zrezygnować z etatu na rzecz samozatrudnienia nasz powrót  do życia zawodowego biec będzie zupełnie innym torem.

KROK 5 – Szukam Pracy

Szukanie pracy to proces żmudny, ale dzięki dobrodziejstwom Internetu znacznie łatwiejszy i prosty niż kiedyś. Mamy już zweryfikowane CV, wiemy, jakie stanowisko nas interesuje – od czego zatem zaczynamy nasze działania? Poszukiwania pracy powinny koncentrować się na następujących aktywnościach: bieżącym (nawet codziennym) sprawdzaniu portali rekrutacyjnych, dodatkowej wysyłce CV do jak największej liczby biur/agencji rekrutacji (większość prowadzi wewnętrzną bazę kandydatów) oraz rozesłaniu informacji o tym, że szukam pracy wśród znajomych.

Pamiętajmy, że wysyłając CV do wybranego pracodawcy czy agencji, warto wysyłkę odnotować w stworzonym przez siebie rejestrze. Polecam stworzenie rejestru w MS Excel oraz tworzenie do każdego ogłoszenia odrębnego katalogu na naszym PC. Dlaczego? Odpowiedzi na ogłoszenia zwykle wracają po pewnym czasie (czy to od potencjalnego pracodawcy czy agencji nawet po 2, 3 a czasem 4 tygodniach), a wysyłając sporą liczbę aplikacji po pewnym czasie może nam umknąć co/gdzie wysłaliśmy i na jakie stanowisko. Nie ma nic gorszego, jak odebrać telefon z firmy, do której wysłaliśmy CV i nie wiedzieć (nie pamiętać), że wysłaliśmy do niej CV i co było w dokumentach aplikacyjnych.  Dodatkowo, gdy zmieniamy CV pod konkretne stanowisko, warto później wiedzieć, co gdzie zostało wysłane oraz ważne byłoby zachowanie samego ogłoszenia o wakacie (bardzo przydatne w przygotowaniach do ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej). Przy wysyłce dokumentów pomocna będzie odrębna skrzynka mailowa, gdzie możemy stworzyć sobie bazę wysyłanych dokumentów aplikacyjnych.

Absolutnie nie możemy się zrażać brakiem odpowiedzi i musimy być konsekwentni w poszukiwaniach. Brak odpowiedzi nie musi oznaczać, że nasze kwalifikacje są nieodpowiednie. Zachęcam do kontaktu z firmami, które publikowały ogłoszenie o pracy i dopytanie, czy nasze dokumenty aplikacyjne dotarły oraz kiedy można spodziewać się informacji zwrotnej. Rzadko pracodawcy kontaktują się z kandydatami, z którymi nie planują odbyć rozmów rekrutacyjnych, ale dzięki takiej rozmowie dowiemy się, jaki jest status poszukiwań pracownika na dane stanowisko i kiedy rekrutacja ma zostać zamknięta. Jeśli po wskazanym czasie firma się z nami nie skontaktuje, wiemy, że tym razem nam się nie poszczęściło i nie będziemy się niepotrzebnie denerwować.

Jeśli potencjalny pracodawca czy agencja zaprosi nas na rozmowę kwalifikacyjną, to sukces pierwszy jest, a jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej i jak ją przejść to już jednak temat na zupełnie odrębny artykuł.

Zdjęcie: freedigitalphotos.net

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Justyna Markusik
Ekspert Talent Development/Trener Biznesu/Wykładowca i Coach. Od ponad 10 lat specjalizuje się w koordynowaniu kompleksowych procesów szkoleniowo - rozwojowych w organizacjach biznesowych oraz usprawnianiu procesów HRM w tym w szczególności komunikacji wewnętrznej i zarządzania talentami - https://www.linkedin.com/in/justyna-markusik-7566a1a/
Podyskutuj

Powrót do pracy w niepełnym wymiarze godzin

Nasza czytelniczka Basia zastanawia się, czy jej pracodawca zgodzi się na powrót do pracy w niepełnym wymiarze godzin, po urlopie wychowawczym. Jakie przepisy regulują te kwestie? I czy taki powrót do pracy wiąże się ze szczególną ochroną przez zwolnieniem?
  • Aneta Szczycińska - 13/09/2019
kobieta pracuje zdalnie w domu, dziecko obok bawi się

Basia pyta o powrót do pracy w niepełnym wymiarze

Trafiłam na ten artykuł Krótsza dniówka, czyli mama wraca do pracy w niepełnym wymiarze i chciałam się dowiedzieć, czy te przepisy nadal obowiązują.

Aktualnie jestem na urlopie wychowawczym (wykorzystałam 13 miesięcy) i od 1.10.2019 chciałabym wrócić do pracy, ale w niepełnym wymiarze, tzn ¾ etatu + ¼ urlopu wychowawczego.

Czy mój pracodawca musi się zgodzić na takie warunki? A jeśli może się na to nie zgodzić to, czy ma możliwość zwolnienia mnie? Będę wdzięczna za wszelkie informacje na ten temat. Pozdrawiam, Barbara K.

Odpowiedź

Przepisy w tym zakresie nie zmieniły się. Podstawa prawna to:

  • art. 186 i nast. KP oraz
  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków (Dz.U.2015.2243 z 29.12.2015 r.)

Art. 1867 Obowiązkowe obniżenie wymiaru etatu

§ 1. Pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika.

§ 2. Wniosek, o którym mowa w §1, składa się na 21 dni przed rozpoczęciem wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy. Do wniosku dołącza się dokumenty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 1868a. Jeżeli wniosek został złożony bez zachowania terminu, pracodawca obniża wymiar czasu pracy nie później niż z upływem 21 dni od dnia złożenia wniosku.

Wniosek, o którym mowa wyżej, tj. o obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego, w okresie, w którym mógłby korzystać z takiego urlopu, powinien zawierać:

  1.  imię i nazwisko pracownika;
  2. imię i nazwisko dziecka, na które mógłby być udzielony urlop wychowawczy;
  3. wskazanie okresu, przez który pracownik zamierza wykonywać pracę w obniżonym wymiarze czasu pracy;
  4. wskazanie wymiaru czasu pracy, w którym pracownik zamierza wykonywać pracę.

Do wniosku dołącza się:

  1. skrócony odpis aktu urodzenia dziecka (dzieci) lub zagraniczny akt urodzenia dziecka (dzieci) albo kopie tych dokumentów;
  2. oświadczenie o okresie, w którym pracownik dotychczas korzystał z wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać z urlopu wychowawczego.

Art. 1868 Ochrona przed wypowiedzeniem

§ 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie od dnia złożenia przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego wniosku o:

  1. udzielenie urlopu wychowawczego – do dnia zakończenia tego urlopu;
  2. obniżenie wymiaru czasu pracy – do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy, nie dłużej jednak niż przez łączny okres 12 miesięcy.

Rozwiązanie przez pracodawcę umowy jest dopuszczalne tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

W przypadku złożenia przez pracownika wniosku, o którym mowa wyżej, wcześniej niż 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu wychowawczego albo obniżonego wymiaru czasu pracy, zakaz (wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę) zaczyna obowiązywać na 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z urlopu albo obniżonego wymiaru czasu pracy.

Natomiast w przypadku złożenia przez pracownika wniosku po dokonaniu czynności zmierzającej do rozwiązania umowy o pracę, umowa rozwiązuje się w terminie wynikającym z tej czynności.

Powyższy materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i został przygotowany w oparciu o stan faktyczny opisany w opublikowanym pytaniu. Zamieszczonych w nim treści nie należy traktować jako porady prawnej w konkretnej sprawie ani źródła prawa. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub indywidualnej porady prawnej z gwarancją odpowiedzialności, należy skontaktować się z prawnikiem.

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Aneta Szczycińska
Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, mama trzech uroczych córeczek, prowadzi jednoosobową kancelarię prawną. Miłośniczka filmów Woody’ego Allena, Audrey Hepburn, teatru, kulinarnych eksperymentów, podróży, przez długie lata aktywna harcerka.
Podyskutuj

Fotografia biznesowa – jak poprawić wizerunek firmy i zdobyć lepszą pracę

Profesjonalne zdjęcia wykonane na firmową stronę, czy też zdjęcia do CV, to niezbędny element rozwoju kariery. Dzięki nim mamy okazję zrobić pierwsze, dobre wrażenie, nawet zanim spotkamy się z kimś na żywo. Warto więc zainwestować w profesjonalną sesję, aby zyskać nowych klientów i otrzymać wymarzoną pracę.
  • Alicja Zielińska - 13/09/2019


Do czego potrzebne są zdjęcia biznesowe?

Fotografia biznesowa ma na celu przede wszystkim ocieplenie wizerunku firmy, wzmocnienie jej rozpoznawalności. Dzięki wykonaniu sesji w biurze klienci wiedzą, z kim mają do czynienia oraz jaki charakter ma dana firma, jaka panuje w niej atmosfera. W związku z tym, iż wyrabiają sobie opinię tylko na podstawie zdjęć, warto zadbać, aby były one najlepszej jakości.

Zdjęcia biznesowe służą także do otwierania wrót kariery. Dobrze uchwycone zdjęcie, w odpowiednim stroju i pozie, może przekonać potencjalnego pracodawcę do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Warto więc poświęcić chwilę czasu na dobre przygotowanie do sesji, dobór stroju, czy podkreślający urodę makijaż.

Zdjęcia biznesowe – do kogo się zgłosić?

Jeśli chcesz mieć zdjęcia biznesowe najwyższej jakości, które faktycznie poprawią wizerunek Twojej firmy, zgłoś się do profesjonalnego fotografa. Takiego, który ma już w swoim portfolio zdjęcia biznesowe (Poznań może się aktywnością firmy Flash Group). Dzięki temu będziesz miał pewność, że fotografie będą wykonane profesjonalnie. O tym, jak możesz wypaść na takiej sesji, możesz się przekonać zaglądając na stronę wybranego fotografia i otwierając zakładkę portfolio/zdjęcia biznesowe.

Pamiętaj, że kontaktując się z fotografem powinieneś poinformować go, gdzie będzie wykonywana sesja: czy w biurze, czy też w studio. Jeśli w biurze, to udziel informacji, jak duże jest to pomieszczenie albo w jakim pomieszczeniu chcesz wykonać te zdjęcia np. czy tylko w sali konferencyjnej lub tylko przy biurkach pracowników.

Musi on również wiedzieć, ile osób będzie uczestniczyć w sesji, jaki ma mieć ona charakter: czy bardziej luźny, czy też poważny. Warto też podać, czy chcesz wykonać grupowe zdjęcie osób z firmy, czy też stawiasz na indywidualne, osobne zdjęcia każdego z pracowników. Dzięki tym informacjom łatwiej będzie dogadać szczegóły i osiągnąć upragniony efekt sesji, czyli poprawę wizerunku firmy.

W momencie, gdy zgłaszamy się indywidualnie do fotografa, bo chcemy np. wykonać zdjęcie do CV, pamiętajmy również uściślić, czy to zdjęcie ma być przeznaczone jedynie do dokumentów, a może też na stronę linkedin, gdzie można zamieszczać tylko małe ikonki. Dzięki temu fotograf będzie wiedział, czy tylko uchwycić twoją twarz, czy też może zrobić większe zdjęcie sylwetki.

Fotografia biznesowa – jak pozować?

Wiele osób zastanawia się, jak pozować do zdjęć biznesowych, jak ustawić się podczas sesji, aby wyglądać najlepiej. Jeśli i Ty masz tego typu wątpliwości, zawsze możesz przejrzeć przykładowe zdjęcia na stronach internetowych fotografów. Znajdziesz je bardzo łatwo.

Na przykład, gdy szukasz fotografa w Poznaniu, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę: fotografia biznesowa Poznań i na wyskakującej stronie zobaczysz całą galerię przykładowych zdjęć z odbytych już sesji, takich jak np. tutaj: http://flash-group.pl/blog/fotografia-biznesowa/.

Jeśli nadal masz wątpliwości, jaka poza będzie dla Ciebie najlepsza, zaufaj fotografowi. On Ci najlepiej podpowie, jak powinieneś się ustawić, abyś wypadł najkorzystniej. Najbardziej typowymi pozami, które proponuje się w fotografii biznesowej są:

  • podparcie pod brodą. Jest to bardzo klasyczna poza, w której jedna ręka, nie do końca zaciśnięta w pięść, wspiera podbródek, natomiast druga wspiera łokieć ręki podpierającej brodę. Dzięki takiemu gestowi pracownik wygląda jednocześnie naturalnie i profesjonalnie.
  • przytrzymanie żakietu. Żakiet daje spore możliwości pozowania w fotografii biznesowej. Już sam w sobie jest oznaką oficjalnego ubioru, który dodaje powagi. Uchwycenie na zdjęciu pozy, w której pracownik przytrzymuje oburącz poły żakietu (oczywiście rozpiętego), powoduje, że człowiek jest złapany w naturalnym i ciekawym ustawieniu.
  • dopinanie marynarki – ta poza jest zarezerwowana głównie dla panów. Sfotografowanie mężczyzny w geście dopięcia marynarki, powoduje, że mamy wrażenie, iż wyrusza ona właśnie na ważne spotkanie biznesowe.
  • ręce w kieszeniach spodni – o ile na co dzień nie jest to gest, który świadczy o kulturze (zwłaszcza, gdy się z kimś rozmawia), o tyle na zdjęciach biznesowych sprawdza się bardzo dobrze. Ważne jednak, żeby nie cała dłoń ginęła w kieszeni. Istotne jest tu wyciągnięcie kciuka na zewnątrz. Tak pozując, pokazujemy pewność siebie.

Jak się przygotować do sesji biznesowej – ubiór, makijaż?

Aby dobrze wypaść na sesji biznesowej, należy pamiętać o odpowiednim ubiorze. Najbardziej sprawdzą się tu klasyczne rozwiązania typu: biała koszula, ciemna marynarka, krawat, mucha, żakiet, ołówkowa spódnica. Jeśli wolimy pokazać się od bardziej luźnej strony, bo reprezentujemy biznes kreatywny, nowatorski, albo skierowany do młodych ludzi, załóżmy bardziej nieformalny, ale nie przejaskrawiony strój.

Pamiętajmy, by unikać zestawiania bardzo krzykliwych kolorów, zbyt mocnego makijażu i nadmiaru dodatków w postaci biżuterii. Im mniej odwracających od twarzy człowieka elementów, tym lepiej. Zadaniem fotografii biznesowej jest ukazanie Ciebie jako człowieka, a nie jako przebrania. Wyjątkiem może tu być firma odzieżowa, w której pracownicy będą w sposób pośredni modelami prezentującymi projektowane przez siebie ubrania.

W momencie, gdy przygotowujemy się do sesji i mamy dylemat, jaki strój wybrać, zabierzmy oba. Zawsze przecież może się okazać, że w tym drugim wyglądamy o wiele lepiej na zdjęciach niż w pierwszym. Zadbajmy też o to, aby przyniesione przez nas ubrania nie były wymięte, czy przybrudzone. Nie każdy fotograf bowiem będzie dysponował żelazkiem, które uratuje pomiętą koszulę czy też wygniecione spodnie.

Panie, które zastanawiają się, jaki makijaż zastosować w dniu sesji, powinny wiedzieć, że musi być on jak najbardziej naturalny. W końcu chodzi o fotografię pracownika a nie modelki do katalogu mody. Ważny jest też dyskretny manicure, gdyż dłonie są drugim elementem po twarzy, który zwraca uwagę na zdjęciu. Warto więc by były one zadbane.

Materiał powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: partnera portalu.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Alicja Zielińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail