Czego szukasz

Super niania, bo mama

Wychowanie dziecka i zarabianie to wbrew pozorom możliwe połączenie. Coraz większą popularność w Polsce zyskują tzw. mamy-nianie, które obok niań „tradycyjnych” stanowią alternatywę dla rodziców poszukujących opiekunki. Mamy-nianie to również idealne kandydatki na „opiekunów dziennych”, którzy zostali powołani do życia w 2011 roku przez tzw. Ustawę Żłobkową.

  • Ewa Łęska - 05/01/2012

Wiele z nas zrobiłoby wiele, żeby móc pozostać w domu z maluchami kilka miesięcy dłużej niż przewiduje to urlop macierzyński. Niestety, często kwestie finansowe decydują o tym, że musimy wrócić do pracy. Idealnym rozwiązaniem byłoby połączenie wychowywania dziecka i zarabiania. Ostatnio wiele słyszy się o pracy zdalnej, świetnym rozwiązaniu dla mam pozostających z dziećmi w domu. Niestety ta forma pracy jest mało popularna w Polsce i pewnie minie jeszcze nieco czasu nim to rozwiązanie stanie się powszechne.

Innym pomysłem na połączenie wychowywania własnego dziecka z zarabianiem, jest podjęcie pracy jako mama-niania.
A kim jest mama-niania? To mama będąca np. na urlopie wychowawczym, która oprócz własnego dziecka, opiekuje się dodatkowo innym dzieckiem (dziećmi). W Polsce jeszcze niewielu rodziców ma świadomość istnienia takiego rozwiązania, a tymczasem w wielu krajach na świecie mamy wspierają się w ten sposób. Przykładem są Francja, Wielka Brytania czy kraje niemieckojęzyczne, gdzie tzw. Tagesmutter wywodzi się właśnie od mamy-niani. W Polsce istnieje całkiem spora grupa mam-niań, które na co dzień pomagają innym mamom wrócić do obowiązków zawodowych, dzięki czemu same mogą pozostać ze swoimi dziećmi i zarabiać.

Mama-niania to bardzo naturalna forma opieki nad dzieckiem. Psychologowie nie mają wątpliwości, że niesie ze sobą wiele korzyści dla każdej ze stron (dla dzieci, dla mamy-niani i dla mamy powracającej do pracy). Dzieci lepiej się rozwijają
w towarzystwie rówieśników, kobieta wracająca do pracy ma swego rodzaju wewnętrzny spokój, że o jej dziecko dba inna mama, a mama-niania dużą satysfakcję, że może „dorzucać” się do domowego budżetu mimo tego, że jest na urlopie wychowawczym.

Wielką zaletą mamy-niani jest fakt, że jest ona na bieżąco z wszystkim, co wiąże się z wychowywaniem małego dziecka
i opieką nad nim. Niania „tradycyjna” często  jeszcze nie ma własnych dzieci albo minęło już kilka lat od chwili, gdy je wychowywała. Dzięki temu, Mama-niania jest w inny sposób wyczulona na potrzeby małego człowieka. Sama jest aktualnie mamą więc jej wrażliwość i wyczulenie są po prostu naturalne. Dlatego warto w momencie, w którym rodzice podejmują decyzję o wyborze opiekunki, wziąć pod uwagę opcje jaką jest mama-niania.

Idealnym rozwiązaniem dla kobiet, które pracują jako mamy-nianie, byłoby skorzystanie z możliwości zostania później opiekunem dziennym (jedna z nowych form opieki nad dzieckiem wprowadzona przez tzw. ustawę żłobkową). Opiekun dzienny może opiekować się maksimum pięciorgiem dzieci u siebie w domu lub w lokalu udostępnionym przez gminę.
Niby idealne rozwiązanie dla mam-niań, ale ustawa żłobkowa stawia wiele wymagań w stosunku do kandydatów, a do tego gminy, ze względu na brak środków, nie tworzą miejsc pracy dla opiekunów dziennych. Wystarczy podać, że w Warszawie
w 2011 roku planowano zatrudnienie 8 opiekunów dziennych! Chcąc zostać opiekunem dziennym, jeśli nie ma się odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia w opiece nad dziećmi, należy przejść specjalistyczny kurs trwający 160 godzin. Ustawodawca nie przewidział jednak pokrycia kosztów kursu więc kandydatka musi zapłacić za kurs z własnej kieszeni. Odbycie kursu jednak nie gwarantuje, że otrzyma pracę jako opiekun dzienny, bo jest on wyłaniany w trakcie konkursu. Należy mieć nadzieję, że za kilka lat instytucja opiekuna dziennego będzie tak popularna, jak jego odpowiednik w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, czyli Tagesmutter. Dzięki czemu wiele mam-niań będzie mogło połączyć swoją pasję do wychowywania dzieci z zawodem. Czego wszystkim mamom życzę!

Treść ustawy żłobkowej znajdziecie tutaj, a my już wkrótce napiszemy o wymogach jakie należy spełnić aby założyć żłobek i aby zostać opiekunem dziennym zgodnie z ustawą.

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Ewa Łęska
Od 15 lat zajmuje się komunikacją marketingową w międzynarodowych korporacjach. Prowadzi pierwszy w Polsce portal dla mam-niań (www.mamaniania.pl), jest autorką „E-poradnika dla rodziców poszukujących opiekunki – czyli jak wybrać dobrą i mądrą nianię". Od X.2011 roku organizuje kursy pierwszej pomocy dziciom w ramach akcji „Niech dorosły posłucha, jak ratować malucha!". Prywatnie mama prawie 4-letniej Marysi.
Podyskutuj

Jak założyć własną firmę? – 21 wskazówek dla każdej mamy

Myślisz o założeniu własnej działalności? Chciałabyś dowiedzieć się jakie będziesz płacić składki? Kiedy możesz zacząć od działalności nierejestrowanej? Czy możesz założyć firmę na macierzyńskim? W końcu, czy dostaniesz dotację? Mam dla Ciebie 21 wskazówek, które podpowiedzą Ci jak założyć własną firmę.
  • Joanna Gotfryd - 12/06/2019
21 wskazówek jak otworzyć własną firmę

Jak założyć własną firmę?

Własny biznes to coś o czym myśli wiele mam. Jeśli i Tobie chodzi po głowie, skorzystaj z wiedzy, którą zebrałyśmy w tym miejscu specjalnie dla Was!

Zakładanie własnej firmy – działalność nierejestrowana i mały ZUS:

Na czym polega działalność nierejestrowana?

Jaki jest maksymalny okres ulg przy zakładaniu działalności?

Konstytucja biznesu – prowadzenie firmy będzie łatwiejsze

Ulga na start dla nowych przedsiębiorców

Ulga na start – pół roku bez ZUS – nowe przepisy

Pieniądze na własny rozwój:

Inwestuj w rozwój krok po kroku – jak dostać dofinansowanie z programu POWER?

9 pomysłów skąd wziąć pieniądze na rozwój zawodowy

Pożyczki na kształcenie Twoją szansą na rozwój

Dotacje na własną firmę:

Czy na urlopie macierzyńskim mogę dostać dotację na rozwój biznesu?

Jak wypełnić wniosek i dostać dotację na założenie firmy?

Dotacja na założenie firmy – jak się o nią starać?

Własny biznes – zakładanie, finansowanie i inne:

Własna firma, czy się do tego nadajesz? Zalety i wady własnego biznesu

Czy pobierając świadczenie rodzicielskie można założyć działalność gospodarczą?

12 podpowiedzi jak założyć biznes bez pieniędzy

Jak założyć firmę – własna działalność krok po kroku

Własna firma na etacie, czy to się opłaca?

Własna firma na macierzyńskim

Jak założyć działalność gospodarczą na macierzyńskim krok po kroku?

Koniec urlopu macierzyńskiego – czy warto założyć działalność gospodarczą?

Zasiłek macierzyński i działalność gospodarcza – wszystko co musisz wiedzieć o składkach

Historie mam które założyły własne firmy:

9 historii kobiet, które dzięki fotografii pracują z pasją

3 historie mam, które założyły biznes on-line po urodzeniu dziecka

A może jest jeszcze coś, co chciałabyś wiedzieć na temat zakładania własnej firmy? Napisz do nas!

Spodobał Ci się ten materiał? Udostępnij go proszę, niech ta wiedza idzie w świat!

Zdjęcie: Pixabay.com

 

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Joanna Gotfryd
Współzałożycielka portalu Mamo Pracuj, absolwentka UEK, z doświadczeniem zawodowym w dużym biznesie. Mama dwóch rozbrykanych dziewczynek. Pasjonatka górskich wycieczek i Italii w każdej postaci. Marzy o dalekich podróżach i zdobyciu Korony Gór Polski.

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail