Czego szukasz

Nie ma firmy bez sprzedaży. Od czego zacząć?

Wiele z was myśli o założeniu własnej firmy, dlatego, że ma genialny produkt, albo pomysł na niego. Macie zdolności, pracujecie z pasją, wytwarzacie piękne przedmioty, albo świadczycie potrzebne usługi. Ale jak zrobić z tego biznes? Jak znaleźć klienta, który kupi to, co wytworzyliśmy?

Nie ma firmy bez sprzedaży - jak sprzedawać produkt?

Zacznijmy od tego, że sukces w sprzedaży można odnieść w każdej branży, sprzedając każdy produkt. Mówiąc „sukces” nie mam na myśli tylko i wyłącznie biznesu przynoszącego milionowe zyski, sukces bowiem każdy z nas definiuje inaczej. Jedno jest pewne: zaczynamy biznes po to aby przynosił nam dochody. Głęboko wierzę w to, że Przedsiębiorcą się zostaje, a nie rodzi oraz w to, że dobry czas na otworzenie własnej firmy to każdy czas.

Zaczynam i co dalej?

Gdy zapadnie decyzja o rozpoczęciu „czegoś własnego”, zaraz po tym pojawia się pytanie: co to ma być? Bez względu na to jaki produkt zdecydujemy się sprzedawać, istnieje duże prawdopodobieństwo, ze istnieje on już na rynku. Z pewnością również usłyszymy od naszych bliskich: „czy Ty wiesz, jaka jest konkurencja?”, „wiesz, ile firm to sprzedaje?”, „wiesz jak jest teraz ciężko przebić się na rynku”?

Obalmy jeden z mitów: to nieprawda, że pośród dużych graczy na rynku nie ma miejsca na małe lokalne firmy, to nieprawda, że duże firmy nie obawiają się konkurencji i nie borykają się z problemami, nie ma bowiem łatwych branż i łatwych biznesów. Jak mówi powiedzenie „trawa jest zawsze bardziej zielona u sąsiada”.

Przeczytaj także: 5 najważniejszych rzeczy dotyczących promowania biznesu online

Czy mam biznes plan?

Większość z nas decydując się na rozpoczęcie własnej działalności będzie poruszała się w środowisku, w którym istnieje konkurencja lub będzie oferowała produkt kompletnie nowy na rynku. Wszystkie branże mają swoje plusy i minusy, zatem aby pierwszy kontakt z własnym biznesem nie był szokiem, przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu biznesu należy bardzo poważnie zastanowić się nad tym, w którym kierunku chcemy podążać.

Ciężko jest stwierdzić w jednym zdaniu co decyduje o sukcesie przedsięwzięcia, bowiem w przypadku niektórych projektów decydować będzie spostrzegawczość i elastyczność, w przypadku innych wysoko rozwinięte zdolności analizy otoczenia, w przypadku jeszcze innych – unikalny produkt lub jakość usług. Nie ma jednego gotowego rozwiązania, ale z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że najlepiej wiedzie się osobom rozwijającym własną pasję lub zainteresowania.

Na pewno ważny i niezbędny jest biznesplan, który nasz pomysł ubierze w ramy finansowe, prawne i czasowe oraz odpowiedz na kilka pytań, przykładowe pytania poniżej:

  1. Co chcę sprzedawać?
  2. Dlaczego?
  3. Kto będzie moim odbiorcą, czyli inaczej: kto będzie kupował mój produkt?
  4. Kto stanowi dla mnie konkurencję?
  5. Czym mogę się od konkurencji odróżnić? (szybsza, tańsza, lepsza jakościowo, oferująca dodatkową usługę etc)
  6. Jakie są moje słabe i mocne strony?
  7. Jakie są bariery wejścia i wyjścia? (często wiążą się one z dużymi kosztami)
  8. Zaczynam własny biznes czy np. franchising?
  9. Czy dysponuję odpowiednią ilością czasu, aby zająć się biznesem?
  10. Czy dysponuję odpowiednią wiedzą, aby poprowadzić biznes (np. formy rozliczania, kwestie prawne etc)

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

Kluczem jest … determinacja!

Nie zliczę ile razy byłam świadkiem narodzin całkiem fajnego pomysłu na biznes, powstawała strona internetowa, produkt był gotowy i… cisza. I pytania: czemu Klienci nie dzwonią, nie piszą, nie zamawiają? I tu dla zobrazowania tego co chce powiedzieć, posłużę się jednym z moich ulubionych cytatów: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny w ciemności. Ty wiesz, co robisz, ale inni nie wiedzą”.

Mówiąc reklama, większość z nas pomyśli o kosztownych reklamach w telewizji, o billboardach wiszących na ulicy i głośnych kampaniach marketingowych. Stąd zapewne przekonanie (moim zdaniem absolutnie błędne), że bez dużych nakładów nie ma co zaczynać. Oczywiście trzeba dostosować działania do rynku, branży, produktu i odbiorców. Jednak można wykonać wiele ruchów, które nie obciążą naszego budżetu w sposób mocno odczuwalny, a przyniosą efekt. Po pierwsze Internet: strona internetowa i jej pozycjonowanie, portale społecznościowe, portale i serwisy tematyczne, komunikatory, kampanie reklamowe w Internecie. Nie wymagają dużych nakładów pieniężnych, jednak trzeba temu poświęcić dużo czasu i wykazać się wytrwałością i konsekwencją, nie znalazłam bowiem skuteczniejszej techniki sprzedaży niż determinacja.

Dla dodania wszystkim odwagi zacytuję  A. Einsteina, który powiedział : „Jeśli pomysł nie wyda się z początku absurdalny, nie ma szans na końcowy sukces.”

Na kolejną część cyklu artykułów poświęconych sprzedaży zapraszamy już wkrótce!

Przeczytaj także: Czy każdy biznes można prowadzić online?

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Wieloletnia Dyrektor Handlowa w Spółkach giełdowych, korporacjach i małych, rodzinnych Firmach. Posiada doświadczenie w sprzedaży i marketingu. Trener biznesu, konsultant i doradca, coach w firmie Amarok Concept. www.amarok-concept.pl
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie