Czego szukasz

Nie ma firmy bez sprzedaży. Od czego zacząć?

Wiele z was myśli o założeniu własnej firmy, dlatego, że ma genialny produkt, albo pomysł na niego. Macie zdolności, pracujecie z pasją, wytwarzacie piękne przedmioty, albo świadczycie potrzebne usługi. Ale jak zrobić z tego biznes? Jak znaleźć klienta, który kupi to, co wytworzyliśmy?

  • Dagmara Janowicz - 27/02/2013

Zacznijmy od tego, że sukces w sprzedaży można odnieść w każdej branży, sprzedając każdy produkt. Mówiąc „sukces” nie mam na myśli tylko i wyłącznie biznesu przynoszącego milionowe zyski, sukces bowiem każdy z nas definiuje inaczej. Jedno jest pewne: zaczynamy biznes po to aby przynosił nam dochody. Głęboko wierzę w to, że Przedsiębiorcą się zostaje a nie rodzi oraz w to, że dobry czas na otworzenie własnej firmy to każdy czas.

Zaczynam i co dalej?

Gdy zapadnie decyzja o rozpoczęciu „czegoś własnego”, zaraz po tym pojawia się pytanie: co to ma być? Bez względu na to jaki produkt zdecydujemy się sprzedawać, istnieje duże prawdopodobieństwo, ze istnieje on już na rynku. Z pewnością również usłyszymy od naszych bliskich: „czy Ty wiesz, jaka jest konkurencja?”, „wiesz, ile firm to sprzedaje?”, „wiesz jak jest teraz ciężko przebić się na rynku”? Obalmy jeden z mitów: to nieprawda, że pośród dużych graczy na rynku nie ma miejsca na małe lokalne firmy, to nieprawda, że duże firmy nie obawiają się konkurencji i nie borykają się z problemami, nie ma bowiem łatwych branż i łatwych biznesów. Jak mówi powiedzenie „trawa jest zawsze bardziej zielona u sąsiada”.

[view:ad_intext_superbanner_2=block]

Czy mam biznes plan?

Większość z nas decydując się na rozpoczęcie własnej działalności będzie poruszała się w środowisku, w którym istnieje konkurencja lub będzie oferowała produkt kompletnie nowy na rynku. Wszystkie branże mają swoje plusy i minusy, zatem aby pierwszy kontakt z własnym biznesem nie był szokiem, przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu biznesu należy bardzo poważnie zastanowić się nad tym, w którym kierunku chcemy podążać. Ciężko jest stwierdzić w jednym zdaniu co decyduje o sukcesie przedsięwzięcia, bowiem w przypadku niektórych projektów decydować będzie spostrzegawczość i elastyczność, w przypadku innych wysoko rozwinięte zdolności analizy otoczenia, w przypadku  jeszcze innych – unikalny produkt lub jakość usług. Nie ma jednego gotowego rozwiązania, ale z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że najlepiej wiedzie się osobom rozwijającym własną pasję lub zainteresowania. Na pewno ważny i niezbędny jest biznesplan, który nasz pomysł ubierze w ramy finansowe, prawne i czasowe oraz odpowiedz na kilka pytań, przykładowe pytania poniżej:

  1. Co chcę sprzedawać?
  2. Dlaczego?
  3. Kto będzie moim odbiorcą, czyli inaczej: kto będzie kupował mój produkt?
  4. Kto stanowi dla mnie konkurencję?
  5. Czym mogę się od konkurencji odróżnić? (szybsza, tańsza, lepsza jakościowo, oferująca dodatkową usługę etc)
  6. Jakie są moje słabe i mocne strony?
  7. Jakie są bariery wejścia i wyjścia? (często wiążą się one z dużymi kosztami)
  8. Zaczynam własny biznes czy np. franchising?
  9. Czy dysponuję odpowiednią ilością czasu, aby zająć się biznesem?
  10. Czy dysponuję odpowiednią wiedzą, aby poprowadzić biznes (np. formy rozliczania, kwestie prawne etc)

Kluczem jest … determinacja!

Nie zliczę ile razy byłam świadkiem narodzin całkiem fajnego pomysłu na biznes, powstawała strona internetowa, produkt był gotowy i … cisza. I pytania: czemu Klienci nie dzwonią, nie piszą, nie zamawiają? I tu dla zobrazowania  tego co chce powiedzieć, posłużę się jednym z moich ulubionych cytatów: Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny w ciemności. Ty wiesz, co robisz, ale inni nie wiedzą. Mówiąc reklama, większość z nas pomyśli o kosztownych reklamach w telewizji, o billboardach wiszących na ulicy i głośnych kampaniach marketingowych. Stąd zapewne przekonanie (moim zdaniem absolutnie błędne), że bez dużych nakładów nie ma co zaczynać. Oczywiście trzeba dostosować  działania do rynku, branży, produktu i odbiorców, jednak można wykonać wiele ruchów, które nie obciążą naszego budżetu w sposób mocno odczuwalny, a przyniosą efekt. Po pierwsze Internet: strona internetowa i jej pozycjonowanie, portale społecznościowe, portale i serwisy tematyczne, komunikatory, kampanie reklamowe w Internecie. Nie wymagają dużych nakładów pieniężnych, jednak trzeba temu poświęcić dużo czasu i wykazać się wytrwałością i konsekwencją, nie znalazłam bowiem  skuteczniejszej techniki sprzedaży niż determinacja.

Dla dodania wszystkim odwagi zacytuję  A. Einsteina, który powiedział : Jeśli pomysł nie wyda się z początku absurdalny, nie ma szans na końcowy sukces.“

Na kolejną część cyklu artykułów poświęconych sprzedaży zapraszamy już wkrótce!

Zdjęcie: 123rf.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Dagmara Janowicz
Wieloletnia Dyrektor Handlowa w Spółkach giełdowych, korporacjach i małych, rodzinnych Firmach. Posiada doświadczenie w sprzedaży i marketingu. Trener biznesu, konsultant i doradca, coach w firmie Amarok Concept. www.amarok-concept.pl
Podyskutuj

Strategia biznesowa. Dlaczego warto ją mieć?

Co to jest strategia biznesowa, czym różni się od biznes planu i kto powinien ją przygotować? W 3 prostych krokach pokażę Ci jak przygotować strategię rozwoju Twojego biznesu, również franczyzowego.
  • Agnieszka Słowik - 12/06/2019

Co to jest strategia biznesowa?

Strategia biznesowa to przemyślany plan działania, dzięki któremu firma będzie się dynamicznie rozwijać, decyzje przez nas podejmowane będą spójne, a proces zarządzania przedsiębiorstwem przyniesie spodziewane rezultaty.

W odróżnieniu od biznes planu strategia biznesowa ma charakter długookresowy (3-5 letni). Biznes Plan tworzy się przede wszystkim dla startupów przed rozpoczęciem ich działalności. Jest on skierowany głównie do banków i inwestorów w celu przekonania ich, że warto zainwestować środki w nowe przedsięwzięcie. Strategia biznesowa tworzona jest w celu określenia priorytetów, dzięki którym firma będzie się rozwijać. Jest to więc plan rozwoju zarówno dla nowych, jak i istniejących podmiotów gospodarczych, w tym dynamicznie rozwijających się sieci franczyzowych.

Analiza w 3 krokach

Jednym z prostszych sposobów opracowania strategii biznesowej jest przeprowadzenie krok po kroku perspektywicznej analizy potrzeb potencjalnych klientów, partnerów biznesowych oraz określenie własnych celów i priorytetów. Podstawą takiej analizy są odpowiedzi na postawione niżej pytania.

Krok 1 – Określenie własnych celów i ambicji

Dlaczego chcesz zaangażować się w to przedsięwzięcie?

Jakie są Twoje pasje, ambicje i cele życiowe? Czy ich realizacja wiąże się chociaż pośrednio z zakresem usług/produktów sieci franczyzowej, która Cię zainteresowała?

Co jest dla Ciebie najważniejsze? Realizacja własnych pasji czy maksymalizacja dochodu?

Co łączy Cię z Twoimi partnerami biznesowymi, w tym ze współpracownikami, dostawcami i klientami (np. więzy rodzinne, przyjaźń)?

Spójrz na Twój biznes z perspektywy klienta. Zastanów się nad tym, co faktycznie chcesz mu sprzedać. Skup się nie na Twoim produkcie lub usłudze, ale na tym co Ty sama możesz mu zaoferować.

Krok 2 –  Określenie celów biznesowych

Aby wskazać cele biznesowe należy przede wszystkim zdefiniować misję przedsiębiorstwa. Misja określa sens istnienia firmy, wskazuje najważniejsze zadania oraz wartości oferowane klientom. Należy się również zastanowić nad tym, gdzie chcielibyśmy, aby nasza firma znajdowała się za 3-5 lat, a następnie wyznaczyć mierzalne cele, które będziemy realizować w drodze do sukcesu.

Również franczyzodawca powinien okreslić swoją misję, dlatego warto zapytać go o szczegóły. Obie misje, a więc wizje naszego wspólnego biznesu, powinny być spójne.

Krok 3 – Analiza rynku

Na początku należy wskazać 10 najważniejszych potencjalnych klientów, a następnie określić ich oczekiwania. Warto zastanowić się również nad tym, co my chcemy, aby zrobił nasz potencjalny klient oraz nad tym co my chcemy, aby myślał nasz potencjalny klient. Na koniec trzeba sprecyzować to, co odróżnia nas od konkurencji oraz to, w czym jesteśmy od niej lepsi.

Czy strategia jest potrzebna we franczyzie?

Mimo tego że franczyza to sprawdzony model biznesowy, strategia w tym przypadku również jest koniecznością. Powodów jest kilka. Przede wszystkim nasz biznes będziemy rozwijać w innej lokalizacji. W związku z tym struktura populacji może różnić się od tej, w której działa franczyzodawca. Warto zastanowić się i przeanalizaować nasz rynek lokalny. Podobieństwa i różnice wykazane względem rynku, na którym działa franczyzodawca, mogą być zarówno nasżą mocną jak i słabą stroną. Najważniejsze jest to, aby mieć ich świadomość.

Sprawdź jakie pomysły na franczyzę przygotowaliśmy dla Ciebie:

 

 

Edukido

Logo MathRiders

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Agnieszka Słowik
Ekonomista, pasjonuje ją aktywny rozwój biznesu, szczególnie franczyza, dlatego kilka miesięcy temu założyła portal biznesowy www.RynekFranczyzy.pl i została pierwszym w Polsce brokerem franczyzowym. Asertywna idealistka, która lubi łamać stereotypy i zachęcać do działania innych. Z jej inicjatywy powstał także serwis dla mam www.MamaSprzeda.pl. Szczęśliwa mama 6-letniej Hani.
Podyskutuj

Co powinnaś wiedzieć o zakładaniu własnej firmy?

W końcu w wolnej chwili zastanawiasz się, czy może zacząć coś swojego? Analizujesz co Cię interesuje, jakie masz talenty i w czym tak naprawdę chciałabyś się realizować? To już bliska droga do zmonetyzowania swoich zainteresowań, czyli założenia własnej firmy. Jak to zrobić krok po kroku?
  • Grzegorz Zieliński - 10/06/2019
młoda kobieta przy biurku marzy o własnej firmie

Zakładanie własnej firmy

Poranny pośpiech jak co dzień nie robi już większego wrażenia, bo cóż zamiast tego może zaoferować nam poranek. Pośpiech jak zawsze związany z wyjściem do pracy i porannym ogarnięciem domu. W drodze do pracy pojawiają się kolejne dręczące myśli – „w jakim humorze będzie szef, czego jeszcze nie zdążyłam zrobić wczoraj”. Wtedy to jeszcze akceptujesz w końcu liczy się każda sekunda. Nie ma czasu na myślenie.

Jakie dokumenty musisz wypełnić ?

Gdy podejmiesz już swoją decyzję o założeniu firmy i zdecydujesz się jednoosobową działalność gospodarczą to masz 75% drogi pokonane! Teraz pozostaje udać się do najbliższego urzędu i dokonać rejestracji.

Jednak zanim to zrobisz przygotuj się wcześniej. Ustawodawca wymaga już na etapie składania wniosku pewnych informacji, po których ponosimy konsekwencje. Nie pozostawiaj ich ślepemu losowi.

Dobre przygotowanie do rejestracji pozwala na sprawne przeprowadzenie jej w urzędzie. W zależności jaką podejmiesz decyzje takie będziesz płacić podatki. Istotna jest także sprawa wyboru ubezpieczyciela.

Wypełnianie formularza

Zabierz do urzędu dowód osobisty, a dodatkowo musisz znać swój numer NIP (jeśli nie posiadasz zostanie Ci nadany elektronicznie).

Wymyśl nazwę firmy. Powinna być związana z prowadzoną działalnością i pamiętaj kiedy działalność się rozwinie będziesz dzięki niej rozpoznawana na rynku. Lepiej od razu wymyśleć ciekawą nazwę niż potem narażać się na niepotrzebne koszty. Jeśli nie chcesz żadnego pseudonimu to wiedz, że imię i nazwisko jest obowiązkowe i to ono stanie się Twoją nazwą.

Sprawdź, co powinnaś wiedzieć:

Nie każdą firmę należy rejestrować

PKD

To nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to spis wszystkich rodzajów działalności. Wybierz sobie te, które Cię interesują. Klasyfikują one działalność według ścisłych kryteriów. Po przeanalizowaniu wypisz je sobie na kartce, aby niepotrzebnie nie szukać ich ponownie. Nie ma też potrzeby wypisywać zbyt wielu punktów PKD, ponieważ aktualnie wszystkie wpisy do działalności są zwolnione z opłat.

Wybór ubezpieczyciela

W zależności od sytuacji w jakiej się znajdujesz możesz być ubezpieczona w KRUS lub ZUS.

Natomiast osoba, która będzie podlegać ubezpieczeniu w ZUS powinna wiedzieć jakie spełnia warunki, aby wybrać dla siebie odpowiednie ubezpieczenie.

Formularze jakie składa osoba przy rejestracji do ubezpieczeń:

  • ZUS ZUA – jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (i dobrowolnie – chorobowego)
  • ZUS ZZA – jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego, np. przy uldze na start
  • ZUS ZCNA – jeśli zgłaszasz do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

Do wyboru masz:

  • ulgę na start przez 6 miesięcy nie płacisz składek na ubezpieczenia społeczne (składasz formularz ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 40)
  • preferencyjne składki „mały ZUS” – składki obniżone przez 24 miesiące (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 70)
  • jeśli będziesz opłacać standardowe składki ponieważ nie spełniasz warunków do skorzystania z wymienionych ulg (składasz formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10)

Dokumenty składasz w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia (możesz złożyć już przy rejestracji firmy w urzędzie za pośrednictwem CEIDG.)

Sposób rozliczania z urzędem skarbowym

Przedsiębiorca we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 wybiera formę płatności podatku dochodowego. Do wyboru masz:

  • na zasadach ogólnych;
  • podatek liniowy;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • karta podatkowa;

Przemyśl tę decyzję ponieważ według wybranej formy płatności będziesz się rozliczać z Urzędem Skarbowym.

Profil Zaufany

Jeśli nie chcesz przychodzić do urzędu, możesz zrobić wszystko sama w domu, a następnie podpisujesz profilem zaufanym po wysłaniu dokumentów w Internecie. To darmowe narzędzie, którym potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (PESEL). Działa jak podpis elektroniczny i jest alternatywą dla płatnego podpisu kwalifikowanego.

Zdjęcie: Storyblocks.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Grzegorz Zieliński
Nauczyciel z powołania; zawodowo - wieloletni pracownik samorządowy; prywatnie - mąż i tata dwójki wspaniałych i mądrych dzieci.
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail