Czego szukasz

Jak może wyglądać powrót mamy do pracy? – 5 kroków do celu

Poznałam kiedyś przedsiębiorcę, którego firma odnosi sukcesy, a on cieszy się powodzeniem finansowym. Rozmawialiśmy o rozwoju osobistym, opowiadałam mu, że zajmuję się warsztatami dla Mam, w tym dla Mam wracających na rynek. Powiedział mi wtedy, że on z zasady nie zatrudnia kobiet, ponieważ kobieta to potencjalna matka i że dla jego firmy może być koszt. Odpowiedziałam, że to ciekawa filozofia i że jeśli będzie jej wierny, to za parę lat nie będzie miał komu sprzedawać swoich usług. Jak możesz przygotować się na powrót do pracy?

powrót mamy do pracy

Po takich rozmowach, jak ta przytoczona powyżej, można obrazić się na rzeczywistość, czekać na cud rozwiązań systemowych, albo skupić się na tym, na co mamy wpływ. Powrót na rynek to ważny moment, do którego warto się przygotować, przemyśleć jak chcę to zrobić, na jakich warunkach, gdzie mogę liczyć na pomoc, jakie trudne sytuacje przede mną.

Kiedy po urodzeniu dziecka założyłam firmę o jakiej marzyłam, wybrałam nazwę – klucz FAMILY MANAGER. To nie tylko określenie Mamy, która w domu jest managerem rodziny, ale to przede wszystkim podkreślenie, że każda Mama po urodzeniu dziecka bez względu na to co robiła zawodowo staje się managerem. Jej kompetencje wzrastają, jest bardziej doświadczona, mądrzejsza, silniejsza.

Zanim poznasz 5 kroków, które pomogą Ci przygotować się do powrotu do pracy, zapraszam Cię do ćwiczenia. Zastanów się  jakie emocje odczuwasz myśląc o powrocie do pracy? Umieść swoje nastawienie na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza bardzo negatywne nastawienie, a 10 bardzo pozytywne. Zapamiętaj wynik, bo wrócimy do tego na koniec.

Oto 5 kroków, które pomogą Mamie wrócić na rynek jako Family Manager, a nie potencjalny koszt.

1. Moje sukcesy

Przyjrzyj się swoim sukcesom. Przypomnij sobie, w czym jesteś dobra? Jakie są Twoje największe sukcesy zawodowe? Kiedy czułaś się w pracy jak ryba w wodzie? Z pewnością znajdziesz takie momenty w swojej karierze zawodowej, które są wizytówką Twoich mocnych stron i umiejętności.

Przypomnij sobie wszystkie i zapisz je, abyś była ich w pełni świadoma. Ciesz się swoim sukcesem, swoim doświadczeniem, swoimi kompetencjami. A teraz dopisz do nich nowe umiejętności, jakie nabyłaś dzięki byciu Mamą. Czas na urlopie rodzicielskim to też praca, to też doświadczenie. Stwórz swój nowy zawodowy profil, nowe CV Family Managera.

2. Moje obawy

Kolejny krok to oswajanie lęków i obaw. Mówi się, że rzeczy świadome możemy kontrolować, a nieuświadomione kontrolują nas. Bądź świadoma swoich obaw, lęków, stresów. Nazwij je wszystkie, zapisz, przyjrzyj się każdemu z osobna. Zobacz co to za trudna sprawa, zastanów się jaki masz wpływ na jej rozwiązanie i co możesz zrobić, aby choć w minimalnym stopniu zmniejszyć swój lęk. 

Nawet jeśli nie masz jeszcze pomysłu, jak sobie z tym poradzić, już konfrontacja z problemem może pomóc Ci zredukować stres. Będziesz wiedziała, jakie są trudności i miała oczy i uszy szeroko otwarte na możliwości ich rozwiązania. Być może one przyjdą do Ciebie same. Czy miałaś już w życiu takie momenty, że rozwiązania pojawiły się w najmniej oczekiwanej chwili? Jeśli nie dziś, to może za jakiś czas. Jesteś już krok do przodu, ponieważ wiesz, czego szukasz.

Przeczytaj także: Długa przerwa w CV? Zrób z niej atut na rozmowie

3. Moje potrzeby

Masz już świadomość swoich mocnych stron i możliwych trudności. Czas na zastanowienie, po co Ci w ogóle ta praca? Zadaj sobie pytanie: czego potrzebuję, abym po powrocie do pracy czuła się tak, jak chcę się czuć? (spokojna, zrelaksowana, gotowa na awans, spokojna o dzieci etc.).

Stwórz katalog swoich potrzeb, bez cenzury, niech będzie po Twojemu. Chcę:

  • pracować 6 godzin, abym mogła odebrać dzieci o normalnych porach,
  • karmić i pracować,
  • pracować wieczorem z domu, kiedy moje dzieci będą chore,
  • mieć jasno określoną ścieżkę awansu, aby zaplanować kolejną ciążę,
  • zarabiać określoną kwotę pieniędzy etc.

4. Negocjacje

Kolejny krok to cenzura. Zastanów się jak możesz pogodzić swoje potrzeby z potrzebami Twojego pracodawcy, rynku i Twojej rodziny. Najpierw dowiedz się co jest dla nich ważne, jak oni to widzą. Następnie znajdź wspólne punkty z Twoimi katalogiem potrzeb oraz zastanów się jak można rozwiązać rozbieżności. Przygotuj się do negocjacji.

Przeczytaj także: 6 kroków do wymarzonej pracy, czyli jak wrócić na rynek pracy po przerwie?

Interesują Cię nasze propozycje dla rodziców?

Zapisz się do newslettera Mamo Pracuj i nie przegap żadnych nowości!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych na zasadach określonych w polityce prywatności. W każdej chwili zgodę możesz wycofać.

5. Plan powrotu do pracy

Badania pokazują, że radykalnie zwiększa się szansa na zrealizowanie celu, jeśli zostanie on zapisany. Dlatego ostatni krok to planowanie. Zaplanuj swój powrót do pracy. Zapisz swój cel, termin realizacji, wpisz wszystkie kroki, umów się na rozmowę z rodziną, z pracodawcą, z samą sobą, aby to wszystko przygotować.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, zaplanuj spotkanie z inną Mamą, która przeszła tę drogę. Umów się na coaching lub warsztaty rozwojowe. Przygotuj się do tej zmiany w Twoim życiu, bądź świadoma swoich decyzji i wpływaj na sytuację. Jesteś Family Managerem.

Na koniec przypomnij sobie skalę nastawienia do powrotu do pracy. Umieść na niej swoje emocje, myśli jeszcze raz. Czy już coś się zmieniło? Jeśli wykonasz 5 kroków do celu, Twój skok w kierunku 10 może być radykalny.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama Wiktora i Leny. Ekspert Programów Working Parents. Wierzy, że każda firma może stworzyć środowisko przyjazne rodzicom, a pracownicy łączyć pracę i rodzinę w zgodzie ze sobą. Pomaga firmom wdrożyć odpowiednie benefity dla rodziców, ponieważ wie, że jeśli dobrze w pracy, to dobrze w domu. Lubi analitykę i jasno określone cele dlatego każdy Program Working Parents to także badanie potrzeb pracowników zakończone raportem dla HR.
Podyskutuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie