Czego szukasz

Mama idzie na swoje – a może franczyza?

Wiele kobiet po urodzeniu dziecka nie chce lub nie może wrócić do pracy. W takiej sytuacji warto pomyśleć o własnej firmie. – Świetnie, ale co zrobić, gdy nie mam pomysłu na własny biznes? – zapyta pewnie wiele z Was. – Skorzystać z franchisingu, czyli cudzego pomysłu na biznes. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsza franczyza nie zagwarantuje sukcesu, jeśli zabraknie zaangażowania – odpowiem.

  • Karolina Kazuła - 10/04/2012

Alternatywą dla pracy na etacie jest własna firma. Pomysł dobry, choć wymagający zaangażowania, czasu i pieniędzy, bo bez tego trudno zrobić dobry biznes. Te odważniejsze i bardziej zdecydowane mamy mogą realizować własne pomysły, wypełniając niszę lub wykorzystując rodzący się rynek. Choć jest to rozwiązanie obarczone dużym ryzykiem, w wypadku powodzenia dające szansę na spektakularny sukces. Drugim, bezpieczniejszym sposobem, jest licencja franczyzowa – kupienie sprawdzonego pomysłu na biznes.

Franczyza – co to znaczy?

Franczyza to sposób na własny biznes prowadzony według sprawdzonego konceptu. To rozwiązanie dla osób, które nie mają pomysłu na biznes lub chcą zminimalizować ryzyko niepowodzenia własnej działalności. Zarówno rozkręcenie firmy, jak i inwestycja w licencję wiążą się z wydatkiem. Na korzyść tej drugiej przemawia fakt, iż jest o wiele bezpieczniejsza. Sprawdzony koncept, wsparcie franczyzodawcy i systematyczna opieka z jego strony to najważniejsze zalety tego rozwiązania z punktu widzenia startującego przedsiębiorcy. Jednak o franczyzie mogą poważnie myśleć także Ci, którzy z sukcesem wdrożyli już swój pomysł i mają wiedzę, którą chcą dzielić się z innymi.

Wbrew pozorom franczyza nie jest dla każdego, bowiem franchising nie znosi biernych inwestorów. Prowadzenie biznesu na licencji wymaga pełnego zaangażowania. Dlatego przy decyzji o zakupie licencji niesłychanie ważne jest zrozumienie franczyzy i odpowiedzenie sobie najpierw na pytanie czy to jest najlepsza dla mnie forma działalności, a dopiero potem decyzja w co zainwestować. Jak jest to ważne najlepiej świadczy fakt, że dla większości spośród ponad 40 tysięcy franczyzobiorców działających w Polsce, franczyza jest ich podstawową inwestycją i źródłem zarobku. Nierzadko w takich firmach pracują całe rodziny.

Dla kogo franczyza?

Niewątpliwą zaletą franchisingu jest możliwość startu w biznesie bez specjalnego przygotowania. Owszem, franczyzodawcy cenią sobie doświadczenie, ale nie jest to warunek konieczny. Najważniejsze, by kandydat miał świadomość na czym polega taka forma działąlności, a czym zdecydowanie nie jest. Boleśnie pomyli się ten, kto potraktuje franczyzę jak inniczym od każdego innego własnego biznesu – trzeba o niego dbać o każdej porze. Dlatego jedną z podstawowych cech pożądanych u franczyzobiorcy jest przedsiębiorczość. Nikt bowiem nie zadba lepiej o biznes niż jego właściciel. Największa nawet marka nie zapewni rentowności, jeśli franczyzobiorca sam nie postara się o klientów w lokalnym środowisku.

Wybór franczyzy należy potraktować indywidualnie. Wszystko zależy od tego czym się interesujemy, na czym się znamy i w jakiej dziedzinie czujemy się dobrze. Jak wynika z „Raportu o rynku franczyzy 2011” dostępnych jest ponad 660 systemów franczyzowych, z czego w ostatnim roku przybyło ich aż 129. Poprzez franczyzę rozwijają się firmy niemal z każdej branży, a zatem jest w czym wybierać. Pomysłów jest wiele i na każdą kieszeń – najtańsze systemy to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, najdroższe wymagają inwestycji kilku milionów euro.

Przegląd pomysłów

Intuicyjnym skojarzeniem z franczyzą jest McDonald’s – światowy potentat rynku franczyzowego. Propozycji jest jednak znacznie więcej, niekoniecznie z tak wysokiej półki cenowej (inwestycja we franczyzę McDonald’s to wydatek przekraczający milion złotych zł). Pomysłów na kobiecy biznes jest coraz więcej, począwszy od salonów kosmetycznych, sklepów odzieżowych, konceptów artystycznych np. związanych z projektowaniem biżuterii czy aranżacją wnętrz, po różnorodne programy dziecięce. Te ostatnie, co nie będzie niespodzianką, cieszą się największą popularnością właśnie wśród młodych mam i świeżo upieczonych rodziców.

Wśród pomysłów na „dziecięcy” biznes dla rodziców wyróżnić można szkoły językowe, przedszkola, zajęcia sportowe czy sale zabaw. Wybór zależy od osobistych preferencji, możliwości organizacyjnych i oczywiście kwoty inwestycji, którą możemy na ten cel przeznaczyć. Na rozpoczęcie działalności pod marką Socatots (sieć szkółek ogólnorozwojowych dla dzieci od 6 miesiąca życia) potrzebne jest od 10 do 100 tysięcy zł, w zależności od wielkości obszaru wyłączności. Dla przykładu, licencja na stutysięczne miasto to wydatek rzędu 20 tysięcy złotych. W tej kwocie zawiera się koszt samej licencji, zalecana rezerwa niezbędna do rozkręcenia biznesu, a także sprzęt, szkolenia oraz wsparcie biznesowe. W przypadku Centrum Języków Obcych dla Dzieci Abrakadabra wymagana jest kwota od 6 do 12 tysięcy zł. Koszt licencji na prowadzenie własnego centrum nauczania MathRiders to 5 tysięcy euro. Ponadto, potencjalny licencjobiorca powinien dysponować kapitałem, który umożliwi wynajęcie lub nabycie lokalu, w którym prowadzona będzie działalność. Musi także wyposażyć go w sprzęt i niezbędne pomoce naukowe oraz zakupić materiały edukacyjne.

Dla mam z duszą artystyczną franczyza ma równie wiele do zaproponowania. Quadratologo to opatentowany system malarski, który cieszy się największą popularnością w przedszkolach, szkołach, klinikach i w wielu innych instytucjach. Przewidywana kwota inwestycji w ten system wynosi 12 tysięcy zł. Innym pomysłem może być Bajart – franczyza artystycznego malowania i wykończenia wnętrz. Na start wystarczy mieć około 5 tysięcy zł, które powinno zwrócić się po zaledwie kilku miesiącach prowadzonej działalności.

Salony kosmetyczne i wszelkie koncepty związane z poprawianiem urody to już nieco większa inwestycja. Głównie ze względu na wydatki na wyposażenia lokalu i specjalistyczny sprzęt. Dla przykładu, koszt otwarcia gabinetu fotodepilacji i fotoodmładzania Yasumi epil wynosi 75 tysięcy zł netto plus koszty adaptacji lokalu. Panie, które chciałyby poprowadzić własny salon fryzjerski pod marką Jean Louis David muszą liczyć się z wydatkiem minimum 300 tysięcy zł.

Decydując się na franczyzę trzeba pamiętać, że jest to forma działalności, która jak każda własna firma wymaga zaangażowania. To pomysł dla mam, które chcą pracować i są gotowe, aby pogodzić swój czas między życie rodzinne i zawodowe. Firma franczyzowa uchodzi za jedną z bezpieczniejszych i bardzo atrakcyjnych form inwestycji, jednak będzie skazana na porażkę, jeśli przedsiębiorca potraktuje ją jak lokatę kapitału i spocznie na laurach. Bo franczyza jest jak macierzyństwo, choć wymaga poświęceń i zaangażowania, przynosi wiele satysfakcji.
 

Artykuł przygotowany został przez partnera działu „A może franczyza?” portal www.franchising.pl będący własnością firmy PROFIT system sp. z o.o.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Karolina Kazuła
Menedżer PR w PROFIT system, firmie która specjalizuje się we franczyzie. Odpowiedzialna za działania public relations na rzecz kluczowych klientów firmy oraz promocję franczyzy w mediach. Organizuje i zapewnia rozgłos corocznym Targom Franczyzy w Warszawie. Z wykształcenia socjolog. Pracująca mama.
Podyskutuj

Jak stworzyć najlepszy biznesplan? Bezpłatne spotkanie dla przedsiębiorczych mam – zapisz się!

Myślisz o założeniu własnej działalności i zastanawiasz się od czego zacząć planowanie biznesu? Chcesz kompleksowo przygotować się do założenia własnej firmy? A może będziesz ubiegać się o środki na rozpoczęcie działalności? Wspaniale! Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty dotyczące tworzenia biznesplanu.
  • Anna Łabno - Kucharska - 08/11/2019

Jesień jest idealnym czasem, żeby pomyśleć o własnej firmie. Tym bardziej, że właśnie wtedy obchodzimy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. Z tej okazji, już 20 listopada w Krakowie, chcemy Was zaprosić na bezpłatne warsztaty oraz indywidualne konsultacje, dotyczące tworzenia biznesplanu specjalnie dla przedsiębiorczych mam!

Nie czekaj i zapisz się już dziś!

Spotkaj się z nami, a my opowiemy Ci o:

  • drogowskazach na drodze planowania własnego biznesu,
  • czym jest biznesplan, po co i jak się go tworzy oraz jakie ma znaczenie,
  • najważniejszych elementach biznesplanu, które przesądzają o powodzeniu biznesu,
  • środkach o jakie możesz ubiegać się na starcie prowadzenia działalności!

Damy Ci przestrzeń na zadawanie pytań. Podzielimy się z Tobą swoimi doświadczeniami.

Warsztaty poprowadzą eksperci i praktycy, z którymi współpracujemy od lat:

  • Dariusz Pierzak – finansista z wykształcenia, doświadczenia, zamiłowania i przekonania. Jako właściciel własnej firmy oraz wieloletni kontroler i dyrektor finansowy w dużych przedsiębiorstwach ma praktyczną wiedzę biznesową, i z pasją się nią dzieli.
  • Agnieszka Pierzak – od 2004 roku związana zawodowo z tematyką funduszy unijnych. Najpierw jako pracownik instytucji m.in. ZPORR i POKL, gdzie doskonaliła umiejętności z zakresu wdrażania i rozliczania środków unijnych.

Zespół Mamo Pracuj również tam będzie! 🙂

Poznaj szczegóły i zgłoś się już dziś!

Jesteśmy przekonane, że będzie to owocny czas!

Kiedy się widzimy?

  • 20 listopada 2019 r., w godzinach od 10:00 do 13:00

Gdzie?

  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie
  • 31-124 Kraków, ul. Rajska 1, sala nr 247 (II piętro, prawe skrzydło)

Jak się zapisać?

Aby wziąć udział w bezpłatnym spotkaniu wystarczy wypełnić formularz 🙂

Na spotkanie zapraszamy również z dziećmi.

W sali, gdzie będą odbywać się warsztaty będzie przygotowany mały kącik dla dzieci 🙂

Jeśli zapisałaś się, ale nie będziesz mogła przyjść z przyczyn losowych, prosimy poinformuj nas o tym. Dzięki temu inna mama będzie mogła skorzystać 🙂

Masz jakieś pytania?
Pisz do mnie: [email protected]

W końcu, kto pyta nie błądzi 😉

Zapraszamy!

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Łabno - Kucharska
Jestem mamą mądrej indywidualistki. Posiadam doświadczenie w koordynacji projektów, prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa. Uwielbiam spędzać czas z rodziną, podróżować, czytać książki i celebrować picie kawy. W "wolnym" czasie wspieram osoby chore onkologicznie.

Zastrzeganie marki. Co warto o tym wiedzieć?

Na czym polega prawna ochrona znaku towarowego? Jakie wybrać logo? Gdzie można uzyskać pomoc przy przejściu przez procedury w Urzędzie Patentowym? Dowiesz się tego z poniższego wpisu.
  • Jagoda Jasińska - 07/11/2019
widok z góry na stół z laptopem, kawą, notatnikiem, okularami

Ochrona prawna znaku towarowego – na czym polega?

Rejestrując znak towarowy, za który uznawany jest nazwa oraz wszystko, co pozwala na identyfikację firmy, odbywa się w urzędzie patentowym. Aby przygotować wniosek, który zostanie zaakceptowany przez urzędników, niezbędna jest jednak odpowiednia wiedza z zakresu prawa autorskiego oraz procedur. Osoby, które do tej pory nie miały z nimi styczności, mogą mieć spore problemy z dopełnieniem wszystkich formalności i zapewnieniem sobie pozytywnego rozpatrzenia wniosku.

Ochrona marki firmy – samo logo czy logo z nazwą?

Jedną z najczęstszych wątpliwości dotykających przedsiębiorców rejestrujących markę jest wybór między jedną z dwóch opcji – ochroną prawną samego logo, czy też dotyczącą także jej nazwy. W większości przypadków wystarczy tylko zastrzeżenie logotypu.

Zdarza się jednak, że ten nie zawiera nazwy przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji niezbędne będzie też zastrzeżenie określonych słów w danym kontekście – przede wszystkim w treściach dotyczących branży, w której działa firma. Wyjątek stanowią nazwy będące słowem stworzonym na potrzeby nazwy – na przykład Budopol, Meblex i tym podobne.

Zastrzeżenie znaku towarowego – kto pomoże w tym zadaniu?

Jak już wspomnieliśmy, złożenie wniosku oraz przejście wszystkich procedur w urzędzie patentowym nie jest łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego zastrzeganie marki warto powierzyć fachowcowi. Najlepiej będzie, jeśli w tym celu wybierzemy się do kancelarii rzecznika patentowego.

Stawiając na pomoc sprawdzonego i posiadającego niezbędne certyfikaty oraz uprawnienia specjalisty, możemy być pewni, że wszystkie najważniejsze elementy wizerunku naszej firmy zyskają odpowiednią ochronę przed ich wykorzystaniem przez konkurencyjne przedsiębiorstwa.

Artykuł powstał we współpracy z partnerem portalu.

Zdjęcie: Pixabay

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Jagoda Jasińska
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail