Czego szukasz

Kiedy urlop ojcowski chroni przed zwolnieniem?

Jedną z dodatkowych korzyści, na jakie wskazuje się w przypadku urlopu ojcowskiego jest fakt, że przebywanie na nim chroni pracownika przed zwolnieniem. Ochroną przed zwolnieniem jest objęty jedynie okres – „przebywania” na urlopie.

W czasie korzystania z urlopu ojcowskiego ojciec-pracownik jest objęty specjalnym rodzajem ochrony prawnej przed zwolnieniem z pracy. Oznacza to, że w czasie dwóch tygodni wspomnianego urlopu (lub krótszego okresu – w zależności od tego, z jakiego wymiaru urlopu zechce skorzystać) pracodawca nie ma prawa do wypowiedzenia mu umowy o pracę. Jak więc łatwo zauważyć, urlop ojcowski ofiaruje ojcom prawa podobne do tych, jakie obowiązują matki korzystające z urlopu macierzyńskiego. Oczywiście wręczenie wypowiedzenia nie jest zupełnie niemożliwe – wyjątkiem są objęte przypadki likwidacji zakładu pracy bądź ogłoszenia przez pracodawcę upadłości.

Co ważne, ochrona prawna pracownika, korzystającego z urlopu ojcowskiego, nie ogranicza się wyłącznie do okresu urlopu, ale w pewnym stopniu rozciąga się także na czas późniejszy. Po zakończeniu urlopu ojciec ma gwarancję powrotu na wcześniej zajmowane stanowisko, przy niezmienionym wymiarze wynagrodzenia. Nie traci także prawa do tego, by bezpośrednio po powrocie do pracy wnioskować o przysługujący mu urlop wypoczynkowy. No dobrze – jest ochrona w czasie urlopu, są udogodnienia po jego zakończeniu. A jak jest przed jego formalnym rozpoczęciem?

Zgoda pracodawcy niepotrzebna – teoretycznie…

Jak już wiemy, do skorzystania z urlopu ojcowskiego wystarczy złożenie wniosku u pracodawcy. Przełożony jest bowiem zobowiązany do uwzględnienia prośby pracownika bez względu na okoliczności – o ile wniosek zostanie złożony w przepisowym terminie. Czy jednak pracodawca rzeczywiście nie ma nic do przysłowiowego gadania, jeśli chodzi o udzielenie pracownikowi tego rodzaju uprawnienia?

Jak się okazuje, nie jest to do końca takie oczywiste. Pracodawca bowiem może na wspomniany urlop „nie wyrazić zgody” w sposób mniej bezpośredni, ale z pewnością bardziej dosadny. Analiza kodeksu pracy (wyłącznie analiza, bowiem nie jest to powiedziane zupełnie wprost) pokazuje, że ochrona pracownika przed zwolnieniem z pracy w związku z urlop ojcowskim rozpoczyna się dopiero w momencie przejścia na urlop, a więc – w pierwszym dniu korzystania z wolnego. Teoretycznie więc, pracodawca mógłby zwolnić pracownika w okresie między złożeniem wniosku, a jego przejściem na urlop. Byłoby to niejako – trudno ukrywać – równoznaczne z nieudzieleniem mu zgody na urlop ojcowski…

Między wnioskiem a urlopem…

Czy istnieje taka możliwość? Niestety – teoretycznie tak, bo prawo nic nie mówi o takiej sytuacji. Warto jednak zauważyć, że działanie takie byłoby dość nieodpowiedzialne ze strony przełożonego, który z pewnością naraziłby się na oskarżenie o dyskryminację pracownika-rodzica.

Ponadto, zwróćmy uwagę na to, że złożenie wniosku o urlop jest równoznaczne z jego akceptacją przez pracodawcę. Mówiąc inaczej – składając wniosek u pracodawcy pracownik otrzymuje niejako automatyczne przyzwolenie na skorzystanie z urlopu. Wydaje się więc, że zwolnienie pracownika po takiej „deklaracji” pracodawcy byłoby działaniem niezgodnym z prawem. Niestety – trudno tutaj o jakiekolwiek gwarancje, bo jak wiemy – luki prawne można interpretować bardzo różnie…

Autorka: Agata Cygan

Tytuł artykułu oryginalnego: Dopiero rozpoczęcie urlopu ojcowskiego chroni przed zwolnieniem”

Zdjęcie: sxc.hu

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Podyskutuj

Video: Jak być dobrym sprzedawcą w finansach? Praca w bankowości – zobacz webinar!

"Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?" to drugi z serii trzech webinariów przygotowanych wspólnie z Santander Bank Polska. Podczas spotkania ekspertki Santander Bank Polska podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem profesjonalnych sprzedawców. Jeśli interesuje Cię praca w bankowości, koniecznie zobacz nagranie z naszego webinaru!

Praca w bankowości – zobacz webinar!

Podczas serii trzech webinarów zorganizowanych wspólnie z Santander Bank Polska, omówiłyśmy wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące rozpoczęcia i rozwoju kariery w branży bankowej. Pierwszy webinar dotyczył szans i wyzwań w pracy z klientem.

Dzisiaj publikujemy dla Ciebie drugi, w którym ekspertki Santander Bank Polska odpowiadają na pytanie „Jak być dobrym sprzedawcą w finansach?”

Dzięki uczestnictwu w naszym cyklu, będziesz mogła krok po kroku przygotować się do wejścia w nową branżę!

Czego dowiesz się z nagrania?

  • Jak być dobrym sprzedawcą w bankowości?
  • Jakie wykształcenie i doświadczenie jest potrzebne na stanowisku sprzedawcy?
  • Które cechy charakteru są ważne, aby być dobrym doradcą?
  • Oraz wiele innych praktycznych wskazówek dotyczących branży bankowej.

Kim są nasze ekspertki?

Justyna Pietraszewska
Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Magister Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego o specjalizacji Rynki Finansowe. Od 2013 doradca klienta w Santander Bank Polska. Od 6 lat dyrektor 1 Oddziału w Strzelinie. Pasjonatka rolnictwa. Prywatnie mama 12-letniego Miłosza i rocznego Ignasia. W wolnych chwilach pasjonatka podróży, jazdy na nartach i nurkowania.

Małgorzata Szelwicka
p.o. Dyrektor oddziału Santander Bank Polska

Uzyskała stopień magistra na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Bankowej. Od 15 lat pracuje w finansach. Od 11 lat Pracownik Santander Bank Polska. Od 8 lat menadżer zespołu sprzedażowego. W chwili obecnej p.o. dyrektor 12 oddziału we Wrocławiu. W 2020 Bohaterka Ryzyka Santander Bank Polska. W życiu prywatnym mama 4 letniej Łucji. W wolnych chwilach wolontariuszka Fundacji Santander i skrzypaczka.

Moderacja: Agnieszka Czmyr-Kaczanowska (Fundacja Mamo Pracuj)

Sprawdź aktualne oferty pracy Santander Polska!

Zdjęcie: zrzut ekranu z nagrania webinaru; pozostałe zdjęcia archiwum prywatne.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Mama trójki fantastycznych dzieci i szczęśliwa żona. Uwielbia, gdy wokół dużo się dzieje i nieustannie uczy się czegoś nowego o świecie. Baczna obserwatorka zmieniającej się rzeczywistości. Pasjonatka dobrej kuchni, muzyki i podróży.

Koszulki damskie z nadrukiem – pomysł na prezent dla pracowników

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem każdej firmy stoi między innymi dobrostan pracowników. Osoby, które czują się ważne i doceniane, są efektywniejsze i lepiej wykonują powierzone im zadania, a ponadto czują więź z pracodawcą i współpracownikami. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie firmy. Oprócz dobrej atmosfery na co dzień i spotkań integracyjnych, warto także pomyśleć o drobnych podarunkach. Dobrym pomysłem na prezent dla pracowników mogą się okazać koszulki damskie z nadrukiem.
Kobieta obdarowana koszulkami dla pracowników

Koszulki damskie z nadrukiem – dlaczego są idealnym prezentem?

Po pierwsze – t shirty damskie z nadrukiem to niezwykle praktyczny prezent, który nie zostanie schowany czy rzucony w kąt, ale rzeczywiście się przyda. Po drugie prezent ten można dowolnie spersonalizować, co dodatkowo pokazuje zaangażowanie pracodawcy w życie społeczności pracowników. Na takiej koszulce można umieścić nadruk lub napis, nawiązujący na przykład do panujących w firmie zwyczajów czy powiedzonek.

Przeczytaj także: Rozwijaj swoje talenty w firmie, która ceni Ciebie i Twoją rodzinę

Koszulki z nadrukiem dla pracowników – na jakie okazje?

Obdarowanie pracownika koszulką z nadrukiem może stanowić miły gest na powitanie – na przykład po dłuższej nieobecności, spowodowanej chorobą lub urlopem macierzyńskim czy wychowawczym. Powrót do pracy wiąże się z reguły ze stresem i niesie za sobą wiele obaw, a ponowne zaaklimatyzowanie się w miejscu pracy może zająć nawet kilka dni. Miłe powitanie i zabawny prezent na pewno pomogą przełamać lody i szybko wrócić do rutyny pracowniczej sprzed urlopu.

Koszulki z nadrukiem mogą być także miłym prezentem dla nowego pracownika, który dopiero dołącza do zespołu. Dzięki temu od razu poczuje się pewniej i łatwiej będzie przyswajał niezbędną do wykonywania obowiązków wiedzę.

Jakie koszulki wybrać na prezent dla pracowników?

Jak już wspominaliśmy – mogą to być koszulki z zabawnym napisem, którego często używacie w firmie. Może nić porozumienia między pracownikami utworzyła się na bazie wspólnej fascynacji jakąś filmową produkcją lub ulubionym gatunkiem muzyki? Takie koszulki można znaleźć bez problemu.

Należy pamiętać także o rozmiarze. Lepiej zdecydować się na pakiet koszulek w nieco większym rozmiarze. Pozwoli to uniknąć niezręcznej sytuacji, gdy koszulka będzie za mała. Większe koszulki można natomiast nosić jako tzw. oversize, co jest bardzo modne. Chyba że pracodawca zna rozmiar każdego z pracowników – można go wówczas dobrać indywidualnie do każdej osoby.

Zdjęcie: Canva

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie
Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×