Czego szukasz

Jak wykorzystać zamrożenie gospodarki do rozwoju własnego biznesu?

Lockdown to po polsku blokada, ograniczenie, izolacja, a obecnie najczęściej używamy tego słowa w znaczeniu: zamrożenie gospodarki. Ten czas, to okazja do przeprowadzenia zmian w biznesie, do sprawdzenia nowych pomysłów, do nawiązania nowych partnerstw, do zaplanowania przyszłości, zdobycia nowych kompetencji. Ale po kolei….

młoda kobieta siedzi za biurkiem i patrzy w obiektyw

Równowaga psychiczna

Zawsze dobrze jest zacząć od siebie. Buduj więc lub odbuduj własną odporność psychiczną. Sprawdź czy nie jest Ci potrzebne specjalistyczne wsparcie coacha, psychologa, terapeuty. Warto po nie sięgnąć, gdy obecna sytuacja zachwiała Twoim poczuciem pewności siebie, poczuciem bezpieczeństwa, ale także Twoim zaufaniem do siebie, do bliskich czy do pracowników lub partnerów biznesowych. Przyjrzyj się swoim przekonaniom na temat kryzysu, na temat zamrożenia gospodarczego. Co myślisz a co czujesz, kiedy rozmowa schodzi na te tematy?

Nawet, jeśli nadal masz poczucie wpływu, wewnętrznej siły i wiesz co robić, nie zapominaj o codziennym dbaniu o własne potrzeby psychiczne. W tym trudnym czasie z pewnością warto rozmawiać o swoich dyskomfortach. Nie rezygnuj więc ze spotkań towarzyskich, nawet jeśli są wirtualne. Uskuteczniaj pogaduchy z przyjaciółką. Pytaj znajomych o radę, sama pomagaj innym. Szukaj pozytywnych aspektów nawet trudnych sytuacji, koncentruj się na drobnych zadaniach, a planując przyszłość rozważaj różne warianty. Dobrze zrobi Ci spisanie osiągnięć, umiejętności, wiedzy i znajomości. To one są wsparciem dostępnym na wyciągnięcie ręki. Czasem po prostu trzeba je sobie przypomnieć lub kogoś o nie poprosić. Rozejrzyj się więc uważnie.

Nie zapominaj też o własnym ciele. Higiena fizyczna i psychiczna bardzo silnie na siebie nawzajem wpływają. Może jest to czas na zmianę żywienia, na praktykę ćwiczeń mentalnych, na rodzinne spacery lub uwalniające głowę wieczorne bieganie. Znajdź swoje potrzeby i odpowiedz na nie. Pomyśl co możesz sobie dać, by się wzmocnić.

Przedsiębiorca to m.in. dobry lider, czyli taki, który nie tylko dba o własne siły, ale także wzmacnia innych, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej. Być może to, co przeczytałaś powyżej nie dotyczy Ciebie, ale kogoś, na kim Ci zależy, bez kogo Twój biznes źle funkcjonuje. Może to tej właśnie osobie przyda się specjalistyczne lub przyjacielskie wsparcie. Zaobserwuj, zapytaj, zaproponuj.

Przeczytaj także: 16 podpowiedzi, co możesz zrobić dla swojego biznesu bez wychodzenia z domu?

Przestrzeń na nowe

Czas, kiedy nie możesz prowadzić swojego biznesu tak jak dotychczas, jest doskonałym czasem na jego transformację. Jednak zanim to zaplanujesz i zaczniesz wdrażać, najpierw zrób sobie przestrzeń. Zacznij od uporządkowania i zamknięcia spraw. Jedne powinny być pod ręką, inne w archiwum, jeszcze inne wymagają włożenia wysiłku, by ostatecznie się z nimi rozstać. To ważne, bo sprawy powracające będą blokować Twoją głowę i czas, nie pozwolą skupić się na przyszłości.

Pomyśl też o usprawnieniach, jak korzystanie z chmury, a nie lokalnej pamięci laptopa czy zrobienie swojej wizytówki w kontaktach własnego telefonu, po to, by wysyłać ją potencjalnym partnerom i klientom zamiast podawać tradycyjną, kartonikową. W ten sposób możesz stopniowo przechodzić na nowe. Jeśli dotychczas nie prowadziłaś biznesu w sieci, to jest właśnie ten czas, by zbudować stronę czy sklep internetowy, by uzupełnić go o płatności online, by zautomatyzować lub uprościć te procesy, które się da na ten moment.

Dotyczy to także Twoich zadań, zarówno domowych, jak i firmowych. Zaprowadź porządek także we własnym kalendarzu. Nie rezygnuj z czasu przeznaczonego na prowadzenie biznesu, ustal dyżury przy dzieciach, zadania domowe przenieś na inną część dnia, tak, byś mogła skupić się na pracy. Może wydać Ci się to śmieszne, ale włożenie ubrania mniej wygodnego niż dres, pomaga poczuć zmianę roli, np. z mamy na szefa. To samo dotyczy wystroju stołu na czas pracy, czy rytuałów przechodzenia z jednej do drugiej roli, możesz np. malować i zmywać usta.

Plan na przyszłość bliższą i dalszą

Zamiast żyć z dnia na dzień, zaplanuj przyszłość swojego biznesu. Patrz perspektywicznie, dalej niż tu i teraz, dalej niż koniec pandemii. Nawet jeśli wszyscy nabędziemy odporności, a wirus zniknie, to to, co zadziało się w sposobie prowadzenia biznesu już się nie zmieni. Warto więc zastanowić się z jakich możliwości, narzędzi, okazji korzystać, by służyły one Twojemu biznesowi od teraz aż w dalszej przyszłości. Spróbuj na nowo spojrzeć na to co, oferujesz, komu i jak. Pomyśl, jak mogłoby to wyglądać za pół roku, rok, dwa i trzy lata, a jeśli chcesz, może też później. Wszystko zależy od Ciebie.

Zmiany w modelu biznesowym

Teraz jest dobry czas, by przemyśleć, w jakim kierunku firma powinna się rozwijać tak, by ułatwić jej dostosowywanie się do zmieniających się warunków w przyszłości. Warto więc poznać nowe procesy, technologie i modele pracy. Dobrze jest zastanowić się jak najlepiej spełniać oczekiwania klientów, jak ich pozyskać, albo gdzie poszukać nowych odbiorców. Można dostosować produkty, doszlifować ofertę, usprawnić procesy lub wprowadzić zmiany w sposobach i kanałach komunikacji. Dużo mogą wnieść nowe partnerstwa.

To jest doskonały czas na pracę koncepcyjną nad całym modelem biznesowym. Rzadko masz taką okazję, kiedy przychodzą kolejni klienci, a kampania goni kampanię. Wykorzystaj ten moment na zbudowanie silniejszego biznesu, bardziej odpornego na zmiany, bo bardziej elastycznego. Pamiętaj jednak, że nie zrobisz tego dobrze bez znajomości potrzeb swoich klientów, dlatego bądź teraz blisko nich. Zamknięcie się przed nimi będzie kosztować Cię wizerunek i czas potrzebny na odbudowanie ich zaufania, na ponowne zaistnienie w ich świadomości. Uważaj, by nie zaprzepaścić tego, co już zdobyłaś. Dlatego wychodź na zewnątrz, nawiązuj nowe kontakty, rozważ współpracę nawet, a może zwłaszcza, z konkurencją.

Przeczytaj także: Chcesz przenieść biznes do online? Sprawdź jak to zrobiły nasze Czytelniczki!

PR a wartości

Sytuacja kryzysowa jest także sytuacją, w której rynek mówi „sprawdzam” dla Twojego PR-owego przekazu. Czy deklarowane przez Ciebie wartości były prawdziwe, czy tylko pozorne? Jaki przekaz wybrzmiewa z tego, co robisz teraz dla czy ze swoimi odbiorcami? Z jaką atmosferą kojarzona jest Twoja firma? Dzięki sprawnie przeprowadzonym akcjom możesz ugruntować przywiązanie obecnych i zyskać wielu nowych klientów, teraz lub na przyszłość, o ile, oczywiście, będziesz dbać o te relacje i będziesz w nich prawdziwa. Pamiętaj tylko, że to nadal jest biznes, więc zrozumiałe jest dodatkowe 3 zł dla kierowcy, który dowozi pizzę, czy darmowy posiłek dla lekarzy, ale dopiero powyżej konkretnej liczby zamówień dziennie.

Nowe kompetencje

Najważniejszą kompetencją, oprócz online’owości, jest teraz elastyczność. Nic tak dobrze na nią nie wpływa jak nowa wiedza, umiejętności i doświadczenia. Kiedy masz wachlarz kompetencji, łatwo Ci nimi żonglować w zależności od sytuacji. Masz wtedy także wprawę w stawaniu twarzą w twarz z nowym. Czas lockdownu możesz więc wykorzystać na zwiększanie swojej elastyczności w biznesie. Ucz się, próbuj, sprawdzaj to, czego dotychczas nie robiłaś. Poznawaj nowe technologie, zacznij interesować się tym, co może przydać się w Twojej działalności. Z odwagą wdrażaj swoje pomysły, bo każdy z nich jest lepszy niż czekanie z założonymi rękami, aż sytuacja wróci do tej sprzed roku. Nie wróci i w głębi duszy dobrze o tym wiesz. Wierzę też, że już czegoś nowego próbowałaś, więc po prostu utrzymaj ten kurs. Powodzenia!

Przeczytaj także: Jak wykorzystać kryzys w rozwoju firmy?

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Coach przedsiębiorczych, mentorka start’upów, menedżerka e-biznesów z ponad 15-letnim doświadczeniem. Uczy początkujących przedsiębiorców skutecznego działania we współczesnym – dynamicznym i cyfrowym świecie. Pomaga zmienić wizję w realny, prosperujący biznes. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek, książek i kultury francuskiej.

Polecane artykuły

oferty
pracy
Sprawdź pełną listę
baza
pracodawców
Pracodawca przyjazny rodzicom
Reklama
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie