Czego szukasz

Jak i kiedy poinformować pracodawcę o ciąży?

Wątpliwość kiedy oraz jak poinformować pracodawcę o ciąży często pojawia się u przyszłych mam. Tym razem, staramy się spojrzeć na tę kwestię okiem szefa i wyjaśnić, dlaczego bardzo ważne jest by odbyć taką rozmowę odpowiednio wcześnie.

  • Anna Chochół - 14/11/2013
Mama z brzuszkiem i małymi bucikami

Olga pracuje w firmie, która zatrudnia 60 osób. Jest specjalistą ds. administracji – nikt tak jak ona nie potrafi mieć pod kontrolą tego, co dzieje się w dziale. Parę dni temu Olga odebrała wyniki badań, które potwierdziły jej przypuszczenia – spodziewa się dziecka! Mimo wielkiej radości postanowiła jeszcze nie dzielić się tą wiadomością z koleżankami z pracy i zaczekać aż minie trochę czasu, a dodatkowe badania potwierdzą, że wszystko jest w porządku. Czas ten przeznaczyła na zastanowienie się jak poinformować szefa o ciąży. To jej pierwsze dziecko – nie wiedziała kiedy oraz jak rozpocząć rozmowę z pracodawcą. Niedawno omawiali wspólnie plan jej kariery i przedłużenie współpracy na kolejny rok – szef zaproponował jej bardzo ciekawe szkolenia. Obok ścieżki zawodowej pojawiła się teraz także inna – rodzinna…

Olga postanowiła zasięgnąć rady u koleżanki – Ewy, która ma już półtorarocznego synka. Ewa, która przed urlopem macierzyńskim pracowała jako księgowa poradziła jej, by zachować informację jak najdłużej dla siebie. Przekazała Oldze, że da jej to więcej spokoju i nie będzie musiała przejmować się rekrutacją swojego następcy, a przy okazji pracodawca przekona się ile tak naprawdę robi dla firmy.

Olga pomyślała o pracy, którą lubi i firmie, której jest ważną częścią. Zastanawiała się co zrobi szef, gdy zabraknie jej na dłużej niż rok? Mimo porad koleżanki porozmawiała z pracodawcą już na początku 4 miesiąca ciąży. Powiedziała mu o tym, że chce zadbać o swoje zdrowie i dziecko i od siódmego miesiąca nie pracować. Z doświadczeń koleżanek wie, że stres w pracy nie wpływa korzystnie, a dojazdy do firmy mogą być bardzo uciążliwe, wręcz ryzykowne. Olga obiecała również gotowość wspierania nowego pracownika w czasie swojej nieobecności, o ile zdrowie jej na to pozwoli. Powiedziała, że jest bardzo zadowolona z pracy i szans rozwoju i zapytała o możliwość kontynuowania współpracy po urlopie macierzyńskim.

Okazało się to świetną decyzją – zyskała w oczach szefa, który bardzo jej podziękował za dojrzałość decyzji o wczesnym poinformowaniu go. Dzięki temu będzie miał szansę znaleźć odpowiednią osobę na zastępstwo. Rozmowa zakończyła się ustaleniem, że gdy dziecko Olgi będzie miało pół roku spotkają się, by porozmawiać o jej rozwoju oraz wspólnie zaplanować jej powrót.

Pomyśl o pracodawcy

Przykład Olgi oraz Ewy pokazuje, jak różne może być podejście do kwestii rozmawiania z pracodawcą o ciąży. Ewa myślała przede wszystkim o sobie, Olga z kolei wczuła się również w rolę pracodawcy – co zrobi, gdy jej zabraknie w firmie z dnia na dzień? Postawa Olgi była odpowiedzialna, a zarazem procentująca na przyszłość. Przygotowując firmę do jej odejścia na urlop pomogła także sobie. Odchodząc na urlop zostawi sprawnie działającą firmę, będzie miała czas by wdrożyć w swoje obowiązki osobę, która pojawi się w jej zastępstwie. Jej dział nie będzie miał zatem problemów w funkcjonowaniu.

Olga jako zaradny pracownik, dowiedziała się również, że pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie ciąży oraz w czasie urlopu macierzyńskiego [ art. 177 Kodeksu Pracy]. Umowa na czas określony zaś przedłużona zostaje do dnia porodu. Dlatego też w trakcie rozmowy upewniła się co do swojej przyszłości i możliwości powrotu do firmy po urlopie macierzyńskim.

Zadbaj o swój wizerunek

Rozważmy, co by się stało gdyby Olga zachowała się tak jak radziła jej koleżanka. Wyobraźmy więc sobie osobę czekającą do momentu, w którym ciąża staje się widoczna. Co myśli wówczas pracodawca? Załóżmy, że w końcu dochodzi do poważnej rozmowy, ale okazuje się, że pracownik niedługo odchodzi na urlop. Jeśli dana osoba zajmuje w firmie ważne stanowisko, rekrutacja na jej zastępstwo potrwa przynajmniej około miesiąca. Tym sposobem Olga pozbawia się szansy wdrożenia nowej osoby w swoje obowiązki, a także poinformowania osób z jej zawodowego otoczenia, że teraz za wszystkie sprawy odpowiada ktoś inny.  Taka sytuacja może odbić się negatywnie nie tylko na relacji ja – pracodawca, ale także ja – koledzy i koleżanki z pracy. Pamiętajmy bowiem, że jeśli firma nie zrekrutuje na czas osoby na zastępstwo, obowiązki osoby przechodzącej na urlop przejmą inni pracownicy danego działu, którzy mogą być niezadowoleni z tego powodu. Czy w takich okolicznościach pracodawca chciałby przedłużyć współpracę z Olgą i podpisać z nią kolejną umowę?

Przykład Olgi wskazuje na idealny moment na rozmowę z pracodawcą. Czwarty miesiąc to bowiem czas, kiedy zdążymy już pewne rzeczy przemyśleć, a przede wszystkim dowiedzieć się więcej o naszym i dziecka stanie zdrowia. To wtedy mamy już szansę wiedzieć czy możemy normalnie pracować czy też zalecany jest nam odpoczynek. Mając taki zestaw informacji Olga porozmawiała ze swoim przełożonym, a rozmowa zakończyła się bardzo pomyślnie – szef jej pogratulował i zapewnił, że jego plany rozwojowe wobec niej są poważne, a także zachęcił do powrotu po urlopie macierzyńskim.

Zdjęcie: velmegunar / Foter.com / CC BY

Aterima Logo

 

Zapraszamy Pracodawców do współpracy. Szczegóły Dla Pracodawców

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Anna Chochół

Ekspert w obszarze rekrutacji i rozwoju pracowników. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie we współpracy z małymi firmami i koncernami międzynarodowymi. Obecnie pracuje jako HR Manager w Agencji Zatrudnienia ATERIMA.

Podyskutuj

Wyzwania firm w kontekście pandemii

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.
  • Natalia Gozdowska - 16/09/2020
dwie kobiety w maseczkach spotkały się w biurze, witają się łokciami

Od paru miesięcy uczymy się funkcjonować zawodowo w innej rzeczywistości. Po całkowitym zamknięciu biur, zaczynają do nich wracać pracownicy, jednak w większości firm, fizyczna obecność jest wciąż rotacyjna lub funkcjonuje na zupełnie innych zasadach.

Pandemia zmieniła nie tylko skalę zatrudnienia i sposób rekrutacji, ale również nasze podejście do pracy i oczekiwania w stosunku do pracodawców. Zespół Pracuj.pl na przełomie kwietnia i maja 2020 r., przeprowadził wśród użytkowników swojego portalu badanie „Zawodowy styl życia”, którego efektem była identyfikacja wyzwań w zakresie wykorzystania biur i przestrzeni do pracy, integracji pracowników w sytuacji rozproszenia, modyfikacji oferty benefitów, a także akceptacji i zrozumienia w stosunku do pracujących rodziców.

Docenienie pracy zdalnej

Pracodawcy, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, wprowadzili większą elastyczność, jeśli chodzi o wybór miejsca pracy. Zespoły pracują w mniejszym wymiarze w biurach, część z nich ma możliwość wyboru miejsca pracy, a niektórzy funkcjonują w systemie rotacyjnym, który umożliwia zmniejszenie liczby personelu na jednej przestrzeni.

Według Pracuj.pl zdecydowana większość pracowników (89%) po opanowaniu pandemii chce pracować przynajmniej częściowo zdalnie. Jednak tylko 10% chciałoby wykonywać 100% etatu spoza biura, co pokazuje potrzebę integracji i współpracy w zespole, nie tylko w świecie wirtualnym. 57% respondentów pracujących zdalnie uznało, że taki model wykonywania obowiązków pozwolił im bardziej docenić możliwość przychodzenia do biura i bezpośrednich spotkań ze współpracownikami.

Eksperci prognozują, że z czasem ten trend się rozwinie, a przestrzeń biurowa będzie służyć przede wszystkim do spotkań projektowych, warsztatów kreatywnych, sytuacji, kiedy fizyczne bycie obok siebie jest koniecznością. Oczywiście nie bez znaczenia są tu ogromne oszczędności firm, związane z infrastrukturą.

Przeczytaj także: [07] Rynek pracy w trakcie i po pandemii. Możliwe scenariusze, szanse i ryzyka

Budowanie relacji w rozproszonych zespołach

Powyższy trend wiąże się niestety nieodłącznie z większymi wyzwaniami pracodawców, jeśli chodzi o budowanie więzi pomiędzy funkcjonującymi wirtualnie pracownikami. W badaniu „Zawodowy styl życia” respondenci wybierali spotkania (67%) i wyjazdy (59%) czy wspólne warsztaty (48%) jako najskuteczniejsze metody integracji. To oczekiwanie jest trudne do realizacji w obecnych warunkach. Ducha wspólnoty można oczywiście budować poprzez media społecznościowe lub różnego rodzaju narzędzia wirtualne, jednak nie zastąpi to spotkań na żywo.

Analitycy trendów prognozują stopniowy zanik pracy etatowej na korzyść pracy dorywczej, co utrudni dodatkowo tworzenie społeczności wewnątrz firmy i zaangażowanie pracowników w formie, jaka była nam znana dotychczas, na korzyść przedefiniowanego employee experience. Co zrobić więc, aby zmodyfikować perspektywę patrzenia na biznes, na współpracowników i pracowników, na zarządzanie, budowanie relacji i bycie „w pracy” razem?

Przeczytaj także: Czy Gig Economy będzie rosnąć w 2020 r.? Prognozy dla freelancerów

Przeformułowanie oferty benefitów

W nowych ofertach pracy pojawia się coraz mniej benefitów. Niektóre z nich dotychczas wiązały się z fizycznym „byciem” w biurze, więc siłą rzeczy musiały zniknąć, inne są ograniczane ze względów kosztowych czy z powodu zmniejszenia ich atrakcyjności (karty sportowe, karnety do kina itp.). Jeśli benefity mają wciąż pozostać czynnikiem, który uatrakcyjnia ofertę pracy, muszą zostać zmienione tak, by mogły być wykorzystywane w świecie online.

Według Pracuj.pl zyskają oferty, które będą pomagać pracownikom w wykonywaniu pracy zdalnej, np. dostęp do szkoleń w sieci, usługi personalnych asystentów, dofinansowanie do przedszkoli czy dobry sprzęt służbowy.

Wsparcie i zrozumienie pracujących rodziców

Pandemia była niewątpliwie ogromnym wyzwaniem dla pracujących rodziców. 57% z nich miało w czasie pandemii trudności z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego. Dodatkowo sytuacja, której doświadczyliśmy, pokazała jak w powiększającym lustrze problemy, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Nie bez powodu mówi się, że rola matki to praca na pełen etat. Zamknięcie w domu z dziećmi i jednocześnie konieczność wykonywania pracy zdalnej było sytuacją ekstremalną, bardzo obciążającą psychicznie.

Przeczytaj także: Mieć wolność chłonięcia świata – kobiece rozmowy w czasie kwarantanny

Według Pracuj.pl 83% matek uważało, że miały większe trudności w wykonywaniu obowiązków w trakcie pandemii od bezdzietnych koleżanek, ale aż 46% nie czuło się traktowanych przez przełożonych ze zrozumieniem.

Warto pamiętać, że temat przyciągania talentów do organizacji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu jest wciąż aktualny, a nawet szczególnie ważny w najbliższych latach. Firmy doceniające różnorodność i dbające o równowagę pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym pracowników będą w dłuższej perspektywie czasowej budować przewagę konkurencyjną. Nawet jeśli w tym momencie rynek pracownika wydaje nam się przeszłością.

Źródło: media.pracuj.pl

Zdjęcie: 123 rf

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Natalia Gozdowska
Zawodowo zajmuje się rozwojem, coachingiem, projektami HR, kulturą organizacyjną i budowaniem marki pracodawcy. Prywatnie mama dwóch wrażliwców, zakochana żona, pasjonatka reportaży, teatru tańca i psychologii. Prowadzi bloga i fun page „Studio Rzeczy Ważnych”, fotografuje i wspiera tych, którzy tego potrzebują. :)

Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce! – HeReos Conference już 18 września!

Już w najbliższy piątek 18.09 dołącz do wydarzenia, na które wszyscy czekaliśmy! Podczas HeReos Conference zaplanowano aż cztery ścieżki tematyczne, obejmujące najważniejsze obszary HR w kontekście obecnej, nowej rzeczywistości. Chcesz dowiedzieć się jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto? Zapraszamy na wystąpienie Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj. Skorzystaj z rabatu #mamopracuj i zapisz się już dziś!
  • Redakcja portalu Mamo Pracuj - 15/09/2020

„Najbardziej angażująca konferencja HR w Polsce” – HeReos Conference już 18 września

Chcesz się dowiedzieć, co charakteryzuje firmy przyjazne rodzicom i które z nich naprawdę zasłużyły na ten tytuł?

Koniecznie weź udział w konferencji HeReos Conference i posłuchaj wystąpienia Agnieszki Czmyr-Kaczanowskiej, współzałożycielki Fundacji Mamo Pracuj pt. „Jak tworzyć miejsca pracy przyjazne rodzicom i dlaczego warto?”.

Zapisz się na to wydarzenie używając naszego kodu rabatowego #mamopracuj, a otrzymasz 15% rabatu!

Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej, zatem jeżeli chcesz wysłuchać wystąpień siedząc wygodnie we własnym fotelu, to wybierz Pakiet ONLINE i użyj kodu rabatowego #mamopracuj, specjalnie dla Czytelniczek i Czytelników portalu mamopracuj.pl!

Jeżeli masz ochotę dołączyć do uczestników „na żywo” i wziąć udział w warsztatach 19 września i super After Party w CulinaryOn w Warszawie, wybierz Pakiet HYBRYDOWY.

Koniecznie sprawdź jakie atrakcje przygotowali dla Ciebie organizatorzy i dlaczego HeReos Conference to wyjątkowe wydarzenie, na którym nie może Cię zabraknąć!

Kliknij w link i poznaj szczegóły: www.heroesconf.pl

Do zobaczenia!

Grafiki: HREmbassy, organizator HeRoes Conference

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Redakcja portalu Mamo Pracuj
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie

Może Cię zainteresować także:

Uwaga. Strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za ich pomocą wykorzystywane są w celach statystycznych. Pozostając tu godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. ×

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail