Czego szukasz

Co to jest wellbeing i dlaczego warto o niego zadbać?

Przewlekły stres w pracy działa na Ciebie destruktywnie? Atmosfera w zespole ciężka jak przeładowana wakacyjna walizka? Z tym, że wiesz, że tego oraz kolejnego dnia w biurze nie czeka cię nic miłego… A może masz już dość nadgodzin, przeciążenia obowiązkami i niedocenienia cię przez szefa? Zmień miejsce pracy na takie, w którym stosowany jest wellbeing w praktyce. Odżyjesz. Co to jest wellbeing i dlaczego warto o niego zadbać?

wellbeing

Wellbeing – co to jest?

Wellbeing (well-being) w dosłownym tłumaczeniu z języka oznacza dobrostan. Jest to sytuacja, w której Ty – jako pracownik – czujesz się komfortowo. Masz zagwarantowane poczucie bezpieczeństwa. Realizujesz własny potencjał. Jesteś zdrowa. Odczuwasz szczęście i zadowolenie z życia. Satysfakcję. Umiejętnie radzisz sobie ze stresem. Kształtujesz odporność psychiczną.

Koncepcja wellbeing to kompleksowe podejście do człowieka, które zakłada, że są zaspokajane jego różnorodne potrzeby – zarówno te fizyczne, jak i te ze strefy psychologicznej.

Wellbeing w praktyce, czyli jak działa PERMA?

PERMA to skrót pochodzący od pierwszych liter angielskich wyrażeń – pięciu ważnych elementów, które składają się na dobrostan. Wellbeing to teoria, którą zajmuje się amerykański profesor Martin Seligman, twórca pojęcia „psychologia pozytywna”. Mówi on, że osiągnięcie dobrostanu maksymalizuje rozwój osobisty człowieka. Według Seligmana na poziom satysfakcji człowieka w pracy wpływają:

  • P (positive emotions) – pozytywne emocje – czyli radość, nadzieja, ciekawość. Jeśli je czujesz, to podnosi się poziom twojego zadowolenia, pałasz kreatywnością i czujesz się odpowiedzialna za budowanie dobrej atmosfery w pracy.
  • E (engagement) – zaangażowane – widać je wtedy, kiedy oddajesz swoją energię, siłę i czas, by wykonać zadanie, do którego masz kompetencje, a którego realizacja przynosi ci satysfakcję.
  • R (relationships) – relacje międzyludzkie nawiązywane w środowisku pracy.
  • M (meaning) – to wtedy, gdy masz poczucie sensu, które jest związane ze świadomością, że jesteś potrzebna w firmie, a wykonywane przez ciebie zadania mają znaczenie dla istnienia organizacji, w której pracujesz.
  • A (accomplishment/achievement) – osiągnięcia i ich docenianie – to stan, w którym masz określone cele, których realizacja wpływa pozytywnie na twój rozwój.

Dlaczego wellbeing w firmie to konieczność?

W pracy spędzasz około 1/3 swojego życia. Z pracy do domu przynosisz nerwy, niezadowolenie, rozgoryczenie. Domowe bolączki przenosisz do biura. I tak koło się zamyka. Twoja satysfakcja z wykonywania obowiązków kuleje jak potrącony przez auto psiak, kuśtykający po poboczu. Twoja dusza skomle o podwyżkę, o odciążenie z obowiązków, o awans. Nie chce ci się patrzeć na ospałe osoby z zespołu, zasiadające na mało konstruktywnych spotkaniach. Daleko ci do euforii.

A przecież może być inaczej. I zarządzający firmami oraz managerowie działów wiedzą, że fizyczny, emocjonalny i mentalny stan pracownika wpływa na to, jak wykonuje on swoją pracę. I na to, jak odbierają go współpracownicy (a zły nastrój – tak samo jak dobry – potrafi bardzo szybko się udzielać).

Przeczytaj także: Szczęśliwy człowiek =zaangażowany pracownik?

Dbanie o dobre samopoczucie pracownika jest obowiązkiem firmy

To nie pusty frazes. Brak działań firm w obszarze wellbeing przynosi ogromne straty, takie jak: niższa wydajność personelu, wysoka absencja chorobowa lub liczne zwolnienia tych, którzy czuli się niedocenieni. Niezadbani przez firmę. Odchodzą nawet ci, którzy przyszli na okres próbny z plecakiem pełnym marzeń, zapału i chęci do podjęcia doświadczeń zawodowych. Zwalniają się Ci z najdłuższym stażem pracy. Odchodzą – nawet najlepsi…

Inwestowanie czasu i zasobów w wellbeing pracowników jest więc bardzo sensownym posunięciem. Poziom satysfakcji i samopoczucia personelu to wynikowa ich codziennych doświadczeń. A im lepsze doświadczenia, tym wyższy poziom wellbeingu. Bingo!

Jakie działania wellbeingowe motywują pracownika?

Nie ma możliwości, by zmęczony, sfrustrowany i zestresowany pracownik solidnie i z zadowoleniem wykonywał swoje obowiązki.

Znasz to?
Jak w praktyce działa wellbeing? Co wpływa na to, że pracownik czuje komfort w środowisku pracy?

  • Poczucie stabilności i bezpieczeństwa zatrudnienia – stała umowa, pensja na czas, planowe podwyżki.
  • Dobra atmosfera w pracy – wydaje się banalne, a jednak jest tak trudne do osiągnięcia. I trzeba o nią stale dbać!
  • Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych – „owocowe” dni, bony na zdrowe lunche w firmowym bistro, pakiety dietetyczne.
  • Karty wejściowe do obiektów sportowych (karta sport i kultura) – bo nic tak dobrze nie rozładowuje napięcia jak ruch i rozrywka.
  • Ergonomia pracy i bezpieczeństwo na stanowisku – to nie tylko wygodny fotel i okulary odbijające światło monitora. To również pewność, że gdy pracujesz na magazynie, to wózek widłowy nie wjedzie ci w plecy.
  • Odpręża, obniża poziom stresu. Co ciekawe – przez ten czas nie musisz wychodzić z biura. Zamiast tego udajesz się do wyznaczonego pokoju, w którym czeka na ciebie masażysta lub fizjoterapeuta i w kilkanaście minut pomaga ci wrócić do stanu równowagi! Brzmi nieźle? Zaproponuj wdrożenie tego rozwiązania dyrekcji. To 100% wellbeing w praktyce!
  • Karta holiday – czyli dofinansowanie wypoczynku lub nowoczesny benefit travel. To idealna nagroda jubileuszowa – wyróżnienie za osiągnięcia takie jak: wyniki sprzedaży, staż w pracy, pracownik roku.

Holistyczne podejście pracowników do wellbeingu, ich rosnąca świadomość, że praca to miejsce, w którym mają prawo czuć się komfortowo, zmienia rynek pracy. W obecnych czasach wellbeing w firmie świadczy o kulturze organizacyjnej. Zarządzający większą wagę przykładają więc do oczekiwań pracowników, a co za tym idzie – intensyfikują prace działów HR, celem zaspokojenia potrzeby dobrostanu. A wypoczęty i zadowolony pracownik to skarb dla firmy.

A Ty – których z wymienionych działań wellbeingowych doświadczasz w swoim miejscu pracy? Napisz do nas i podziel się swoim doświadczeniem.

Zdjęcie. Pexels.com

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się z innymi:
Kocham lawendę, góry i makaron. Z lasu mogłabym nie wychodzić, z wody też. Jestem ekonomistką z zamiłowaniem do psychologii i zdrowego życia. Copywriterką, blogerką oraz początkującą producentką świec sojowych. Mam męża oraz dwójkę szalonych dzieci rok po roku
Chcę otrzymywać inspiracje, pomysły i sugestie jak pracować i nie zwariować.
Newsletter wysyłamy raz na 2 tygodnie